Volkswagen Golf GTI Mk8.5

Test Volkswagen Golf GTI 265: Potvrdzuje povesť elity

Už len rok a Volkswagen Golf GTI bude oslavovať 50 rokov. Áno, písal sa rok 1976 a automobilka prišla s tým, čo zabilo vlastne britské roadstery. Golf GTI bol presne tým autom, ktoré poskytovalo náhradu a bolo praktické. Vlastne základným mottom hothatchov je, že majú byť praktické a zároveň rýchle. Golf GTI to spĺňa aj v najnovšej ôsmej generácii po modernizácii.

Najnovší Golf GTI prešiel rôznymi zmenami pri vylepšeniach, podobne ako aj ostatné vozidlá z klanu Golf. Jemne sa zmenila predná časť, jemne zadná, všetky detaily sú trochu inak doladené a zároveň má Golf GTI vyšší výkon ako mal doposiaľ, pričom trochu okliešťuje ponuku.

Biela! Aká iná?

Keď Volkswagen Golf GTI začínal, v roku 1976, dostal do vienka úplne ikonickú farebnú kombináciu, ktorá sa opakuje pravidelne na každej jednej ďalšej generácii s výraznejším významom. Je to biela farba s červeným detailami a ujsť si ju nenechá ani ôsma generácia po modernizácii. Je to tá farebná kombinácia, ktorú jednoducho na Golf GTI dáte a viete, že to nebude chyba.

Inak je Golf GTI s prehľadom považovaný za to najkrajšie, čo automobilka medzi Golfami ponúka. Má, oproti štandardným verziám, nielen možnosť maticových svetiel a následného prepojenia červeným pásom aj vpredu, ale prináša aj iný predný nárazník. Má šesťuholníkovú štruktúru mriežky, v ktorej sú umiestnené hmlové svetlomety.

Hmlovky majú zase tvar niekoľkých takýchto segmentov. Predok vyzerá na jednu stranu obyčajne, ale druhá strana mince hovorí, že je vlastne kompletne iný a jediná škoda je, že už v ponuke nie je dostupná žltá farba ako pred modernizáciou. Čo sa však oplatí doplniť je sada diskov s názvom Queenstown. Prečo? Lebo odkazujú na štýl piatej generácie Volkswagenu Golf GTI a môže sa zdať, že niekomu budú pripomínať Alfa Romeo.

Volkswagen Golf GTI Mk8.5

Na boku auta vidno, že je tiež športovejšie nielen kvôli tým 19-palcový diskom, ale Golf GTI ukazuje aj dynamickejší strih vďaka predĺženému tvaru strechy pomocou spojlera nad zadným oknom. No a zadný nárazník je vlastne tiež iný, medzi samotnými nárazníkmi je zase upravený prah. Zadná časť auta ukazuje nový difúzor s priestorom pre dve koncovky výfuku, po jednej na každej strane.

No a pod znakom, ktorým sa otvára batožinový priestor, je zase nenápadné logo GTI. To nájdete aj na predných blatníkoch a prednej maske pri pravom svetle. Áno, všetko vyzerá tak, ako by malo. Toto auto kombinuje praktickosť bežného hatchbacku s dynamikou a dáva to najavo hneď na prvý pohľad, aj keď stále pôsobí relatívne nenápadne. Teóriu hothatchov zvláda úplne dokonale, veď Golf GTI túto triedu založil!

Aktuálna generácia je dostupná iba v prevedení s päťdverovú karosériou, čo je celkom logické, trojdverová skončila niekde pri minulých prevedeniach modelu. Dôvod je jednoduchý. Úspory z rozsahu a zároveň absencia trojdverovej karosérie celkovo. Svet sa už posunul k výlučne päťdverovým hatchbackom nižšej strednej triedy.

Golf GTI je ikona aj vnútri

Päťdverový hatchback má v interiéri päť miest, pričom zadný priestor je až prekvapivo veľkorysý vzhľadom na samotnú dĺžku autá 4 289 milimetrov. Rozumne vychádza aj batožinový priestor, ktorý má zase objem 374 litrov. Tu všetko hrá do karát tvrdeniu, že Golf GTI môže stále pomýšľať na kráľovskú korunu medzi hothatchami. Lenže to je skôr doménou prevedenia Clubsport s GTI Performance balíkom.

Predné sedadlá získali v Golf GTI trochu výraznejšie tvarovanie, ale hlavne je vhodné nechať na nich sériovú látku s klasickou károvanou štruktúrou. Čo mi tu chýba? Chýba mi tu manuálna prevodovka znova s charakteristickou golfovou loptičkou miesto hlavice radiacej páky. Ôsma generácia po modernizácii nemá manuálnu prevodovku ani pre jednu verziu modelu Golf GTI.

Volkswagen Golf GTI Mk8.5

Na prepínanie prevodov má aj Golf GTI len malú páčku, ktorá je ale stále na stredovom tuneli. Automobilka nechala tomuto modelu štandardný volant, na ktorom už sú obyčajné tlačidlá. Golf GTI už zabudol na dotykové plochy, čo je vynikajúca správa. Vlastne volant s malým logom GTI v spodnej časti, patrí k tým najlepším, ktoré automobilka v ponuke má. Drží sa priam vynikajúco, má ideálnu hrúbku a kombinácia s imitáciou hliníka, čiernym lakom a červeným detailami hovorí o potenciáli auta.

Predná časť prístrojovej dosky je už tradične vybavená dvojicou displejov. Stredný je na ovládanie vlastne všetkého, čo neovládajú štyri dotykové tlačidlá pod ním, pričom v displeji je schovaná aj klimatizácia. Ovládanie hlasitosti a teploty je, našťastie, podsvietené.

Ale zaujímavejší je v modeli Golf GTI hlavne ten displej pred vodičom. Má špeciálne zobrazenie, pri ktorom je v strede otáčkomer s rýchlomerom, logo GTI a po bokoch sú doplnkové informácie. Ja som ale používal skôr klasické zobrazenie s dvojicou kruhových ukazovateľov. Golf GTI je praktický, použiteľný a príjemný spoločník na každý deň. Presne tak, akoby hothatch mal byť.

Motor je ešte lepší

Čo je to najzásadnejšie, čo sa zmenilo pri modernizácii Volkswagenu Golf GTI? Je to motor, ktorý získal naviac 15 kW (20 k) a aktuálne dosahuje 195 kW (265 k). Štandardne je spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou, ktorej sekunduje elektronicky riadený samosvorný diferenciál VAQ. Funguje na princípe Haldexu a v zákrutách je naozaj riadne cítiť jeho práca.

V štandardných režimoch sa môže zdať, že reakcie prevodovky sú trochu pomalšie. Ale v športovom režime zrazu auto ožije a správa sa omnoho dynamickejšie a omnoho živelnejšie. Pružné zrýchlenie vyvoláva presne tie pocity, ktoré chcete. Chcete, aby ste mali pocit, že auto dokáže zrýchľovať naozaj extrémne, chcete, aby Golf GTI bol autom dvoch tvári a táto jedna je šialená. Dobre, existujú aj šialenejšie autá, Golf GTI je stále hlavne bezpečný. Akurát je výbornou správou, že má stále snahu stať sa univerzálnym autom na každý deň, vrátane traťových dní na okruhoch.

Volkswagen Golf GTI Mk8.5

Tomu zodpovedá aj jazdný prejav. Podvozok DCC dokáže totiž filtrovať nerovnosti, ale dokáže aj príjemné stuhnúť a ponúknuť športovú jazdu. Nie je však v základnej výbave, musíte si ho priplatiť za 810 eur. Na naše cesty sa ale nehodí vyslovene športové nastavenie, u nás sa skôr hodí nastavenie na dva dieliky vpravo od komfortu smerom ku športu. Je to kvôli stavu ciest, nie kvôli Golfu GTI ako takému. Vtedy je aj na našich cestách neprekonateľný a v zákrutách sa osvedčí samosvor. Jednoducho je cítiť, že Golf GTI má byť univerzálom, okrem terénu.

Lenže použiteľnosť hovorí aj o rozumej spotrebe. Ako je na tom to Golf GTI? Jedným slovom sa dá povedať, že vynikajúco. Po diaľniciach sa viete pohybovať za 7,2 litra benzínu na 100 km. Ale to vonkoncom nie je všetko! Ak sa budete veľmi snažiť, tak túto spotrebu viete stlačiť až na 6,3 litra pri jazdení mimo diaľnic.

Naopak vyššie cifry získate, ak budete mať snahu o dynamickú jazdu. Ale vtedy sa dá držať s priemerom nadpriemernej dynamiky okolo 10 až 12 litrov benzínu na 100 km. Ja som skončil s celotýždňovým priemerom vlastne na úrovni 7,2 litra benzínu na 100 km. Aj s dynamickou jazdou a diaľnicami. A aj s celkom slušným zvukovým prejavom. Áno, strieľanie do výfuku Golf GTI zvláda tiež a budete ho robiť úplne naschvál.

Aktuálne najlákavejšia ponuka

Autá s takto vysokým výkonom postupne dražejú kvôli vyšším emisiám a emisným pokutám. Golf GTI nie je hybrid, nie je mild hybrid, ani plug-in hybrid, čo dáva vynikajúce karty do rúk šoférovi. Ale cena je trochu vyššia. Aktuálny Golf GTI začína na sume 40 790 €. Vlastne to nie je vysoká cena, za dané auto je stále perfektná. Testovaný kus stál 45 440 € a ak priplatíte 3 800 €, tak získate verziu Clubsport s výkonom posunutým na 221 kW (300 k).

Golf GTI patrí medzi vymierajúcu elitu rýchlych malých vozidiel. Treba dúfať, že bude na trhu výrazne dlhšie ako Megane RS, alebo Hyundai i30 N. Z aktuálnych konkurentov už tiež veľa nezostáva. Jedným z nich ale môže byť napríklad Ford Focus ST. Ten má výkon 206 kW (280 k) a začína, s manuálnou prevodovkou, na necelých 37 000 €. Lenže Golf GTI má stále viac ikonický status a omnoho širšie možnosti príplatkových prvkov a ďalších volieb.

Ja by som fakt skončil pri tom Clubsport s príplatkovým GTI Performance balíkom, ktorý doplní napríklad výfuk Akrapović. Teda hlavne ten. Lenže to už by som bol nad sumou 50 000 € celkom výrazne.

Volkswagen Golf GTI

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 195 kW (265 k) pri 5250-6500 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4500 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4289 mm
Šírka 1789 mm
Výška 1434 mm
Rázvor osí kolies 2627 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1501/449 kg
Batožinový priestor 372/1230 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,9 s
Spotreba (WLTP) 7,1 l/100 km
Emisie g CO2/km 163