Iba prednedávnom sme testovali Škodu Enyaq Loft. Základná výbava s veľkou batériou a zadným náhonom stojí na opačnom spektre ponuky ako Enyaq, ktorý tu máme teraz. Ide o Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement, teda štvorkolku v mimoriadne atraktívnom, aj keď menej praktickom kabáte.
Enyaq Coupé vo výbave Laurin & Klement vyzerá proste skvelo. A nejde len o samotný profil karosérie, ale aj o krásnu sivú farbu graphite a mnoholúčové disky s rozmerom až 21″. Enyaq Coupé je proste mohutné auto a ak nechcete kolesá v blatníkoch utopiť, treba siahnuť po veľkom rozmere. Karoséria Coupé je v tomto prípade a špecifikácií mimoriadne vydarená a aj keď vychádza z SUV, vôbec nepôsobí silene a neprirodzene. O tom, aké je praktické odpostatnenie coupé SUV, môžeme viesť dlhé debaty a pravda asi je, že skôr imageové než pragmatické. Avšak ako vravíme, v tomto prípade vyzerá auto mimoriadne skvelo a sťahuje na seba pozornosť tým, že pôsobí draho a luxusne a zároveň neopozerane. Krásnym detailom je predná maska Crystal Face, ktorá pozostáva zo 131 svetelných diód a pôsobí, akoby bola vyrobená zo skla. O výbave Laurin & Klement informujú malé plakety za prednými kolesami na cestu si svietite matrixovými LEDkami vpredu.
Interiéru veľmi prospieva bledá koža, ktorá pôsobí luxusne a zároveň budí dojem sviežosti a vzdušnosti. Hnedé nápisy Laurin & Klement sú vyšité na opierkach hlavy a zároveň je hnedé aj prešívanie. Sedadlá sú tu nielen vkusné, ale aj mimoriadne pohodlné a disponujúce masážou, vyhrievaním aj odvetrávaním. Z interiéru dýcha neokázalý luxus a dobrý vkus. Tvrdé plasty zamrzia iba na madlách dverí, avšak ostatné matieriály sú na výbornej úrovni. Interiér je ladený v esteticky minimalistickom a uhladenom duchu a dominuje mu veľký, 13″ displej v strede. Ten pracuje pod novým systémom infotainmentu a ako sme už písali v minulom teste, funguje výborne. Reakcie sú bleksové, kvalita grafiky je tiež na vysokej úrovni a ergonómia sa taktiež vydarila. Palubná doska je obložená bledou kožou a dopĺňa ju lišta v čiernom lesklom laku. Široký stredový tunel obashuje množstvo odkladacích miest rôzneho typu a malú páčku voliacu jazdný režim. Tiež nechýba priečinok pre bezdrôtové nabíjanie telefónu a nad ním zopár fyzických tlačidiel, ktoré si Enyaq nechal pre ovládanie vyhrievania okien či jazdných módov. Dvojramenný volant, ktorý je dnes v Škode moderný, je pochopiteľne aj tu a dopĺňa ho malá plaketa Laurin & Klement. Výbava Enyaqu Coupé v tejto výbave je celkovo špičková, nájdeme tu vyhrievané a odvetrávane sedadlá s masážou, vstavanú navigáciu, parkovacie kamery okolo celého auta aj asistent, tri zóny klimatizácie, vyhrievanie sedadiel vzadu aj head up displej či panoramatickú strechu. Tá nás prekvapila svojou roletou, ktorú treba nasadzovať manuálne a priznáme sa, že v aute v tejto cenovej hladiny nám to prišlo trochu komické. Priestorovo Coupé oproti klasickému Enyaqu v podstate vôbec netrpí, miesta vzadu je na nohy bohato a dokonca ani na hlavy ho zvažujúca sa strecha príliš neuberá. Do kufra naložíte 570 litrov, čo je vážne dosť. Samozrejme ale klasické SUV pojme aj vyššie predmety a tak sa vám v ňom napríklad krabica s nábytkom bude prevážať ďaleko ľahšie. V tomto ohľade u Coupé skrátka image víťazí nad praktickosťou.
Enyaq Coupé 85x je štvorkolka s batériou kapacity 82kWh. 85 ale vyzerá v názve lepšie 🙂 Výkon pohonnej sústavy je veľmi solídnych 210 kW/285 koní a krútiak 545Nm vzadu a 134Nm vpredu. Stovka za 6,6 sekundy je o 0,1 sekudny lepší údaj ako pri SUV. Rozhodne auto nejde označiť za šporotové či desivo rýchle ale výkonová rezerva je tu viac než dostatočná a dynamika pre luxusné orientované coupé SUV absolutne dôstojná a stále vysoko nad priemerom väčšiny áut, ktoré po našich cestách jazdia. Aj samotné podanie výkonu je veľmi lineárne a príjemné, bez dramatických kopancov. Škoda deklaruje dojazd na úrovni 547km a nedá sa vôbec povedať, že by to bolo nereálne. My sme jazdili prevažne po diaľniciach a v meste a dostali sa na priemer 16,8 kWh. To je zhruba o 1kWh viac ako v prípade SUV zadokolky, čo vôbec nie je pri štvorkolke zlé. A tak celkovo, takýto údaj spotreby pri takmer 300 koňovom a relatívne veľkom a ťažkom elektromobile je super. Tým sa dostávame na dojazd takmer 460 km, čo je vážne fajn, keď zoberieme ohľad na to, že po diaľnici sme jazdili 120 km/h. Pri bežne stotridsiatke by sa dojazd znížil a len pre upresenenie dodáme, že pri takejto rýchlosti Enyaq Coupé spotrebuje zhruba 21,5 kWh. Auto je vybavené predhrevom batérie, čo je rozhodne super, keďže pomôže životnosti aj nabíjaniu v zime. Samotné nabíjanie má maximum na úrovni 175kW, čo je zlepšenie oproti predchodcovi a vďaka nemu viete nabiť z 10 na 80% za 28 minút. Takto to deklaruje výrobca, avšak k testovanému autu sme nemali nabíjaciu kartu a tak sme to nevedeli overiť v praxi. Pomalé AC nabíjanie 11kW trvá osem hodín a je ideálne na nočné domáce nabitie. Ako sme už písali mnohokrat, aj tento Enyaq patrí medzi moderné elektromobily s rýchlym nabíjaním, kde argument otravne dlhými a častými zastaveniami kvôli nabíjaniu už proste neobstojí. Aj na diaľnici už má veľmi slušný dojazd a tá polhodina na nabitie sa dá využiť na rýchlu kávu a hygienickú prestávku, ktorú tak či onak musíte urobiť aj so spaľovacím autom. Za nás dáva tento motor vo veľkom SUV coupé dosť dobrý zmysel. Auto jadzí extrémne príjemne a pohodlne, adaptívny podovzok krásne tlmí a náklony nie sú žiadno extrémne. Naladenie je rozhodne viac pohodové ako športové ale načo by aj bolo, veď na to tu je verzia RS.
Škoda Enyaq Coupé Laurin & Klement patrí bez debaty medzi tie najkrajšie elektromobily na trhu. Ak teda samozrejme hovoríme o „bežnej konfekcii“ relatívne dostupných áut a nie super prémiových značiek. A treba povedať, že aj jedno z technicky najlepšie odladených a použiteľných. Krásny dizajn vonku aj vnútri, vkusný luxus a štedrá výbava a adekvátne výkonný motor so slušnou spotrebou a veľkou batériou. Všetko tak, ako má byť. Lenže, auto na fotkách so všetkými doplnkami stojí 70 tisíc eur s DPH, čo je fakt dosť. To ale neznamená, že to nie je opodstatené či prehnané. Táto cena z Enyaqu síce robí jednu z najdrahších škodoviek na trhu, lenže právom. Má na to image, techniku, výbavu aj výkony a ak sa pozrieme, koľko stojí konkurencia, najmä tá prémiová, tak to vôbec nie je prestrelené.
Škoda Enyaq Coupé 85x Laurin & Klement
Motor |
elektromotor |
Kapacita batérie | 82kWh (využ.77kWh) |
Výkon | 110 kW/285 koní |
Krútiaci moment | 545 Nm |
Prevodovka |
jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4653 mm |
Šírka | 1879 mm |
Výška | 1621 mm |
Rázvor osí kolies | 2766 mm |
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) | 2230 kg/2750 kg |
Batožinový priestor | 570/1610 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,6 s |
Spotreba (kWh/100km) | 15,5-16,5 WLTP |
Dojazd | 547 WLTP |