Ak ste si mysleli, že zmena druhej generácie Mercedesu triedy A na tretiu, keď automobilka upustila od mierne MPV tvarov bola zásadná, tak prichádza prekvapenie. Nová, už štvrtá generácia pripravila ešte výraznejší pokrok. Nie však tvarom karosérie, ale technológiami.
Viacero prvkov výbavy prevzalo najnovšie Áčko priamo z triedy S. A prinieslo vylepšenia aj tam, kde by ste to vôbec nečakali. Je určite ešte lepším autom ako bol predchodca. A ak často jazdíte osamote, tak vám nič nebráni pohádať sa s ním. Umelá inteligencia informačno-zábavného systému k tomu trochu nabáda.
CLS minihatch
Ak sú vám tvary prednej časti povedomé, tak svetlá akoby z LEDiek vypadli najnovšej generácii triedy CLS. Áčko prináša svieži tvar. Kým predchodca mal celkom veľké svetlomety, tieto sú menšie a ostro rezané. Testované auto naviac disponuje priplateným balíkom AMG doplnkov, takže tú agresivitu dáva najavo ešte viac.
Dizajn prednej časti sa podaril. Aj bok s výraznými prelismi na karosérii pôsobí rovnako dynamicky ako predok. No a vzadu sa toho tiež veľa udialo. Forma ostáva zachovaná, ale stvárnenie je iné. Znova to najviac vidno na svetlách. Sú dvojdielne. To však znamená niečo, čo je výrazným plusom štvrtej generácie triedy A. Má širší nakladací otvor do kufra. Dobre, dizajn zadných svetiel, dotýkajúcich sa takmer až evidnenčného čísla nemusí sedieť každému, ale nočné podsvietenie s ním robí divy.
Nezaostávajú ani predné svetlá. Tie majú Multibeam LED usporiadanie, takže smerujú lúč tam, kde potrebujete. Jednoducho zapnete automatický režim a už sa o nič nemusíte starať. Ak ide auto pred vami, tak vytvorí akýsi tunel, ktorí neoslepuje tých pred vami, ale svieti na boky, aby ste videli zver, ktorá sa môže ukrývať v tme.
Celku dáva šmrnc práve AMG balík. Pozostáva zo zmenených nárazníkov a prahov, ale veď každý vie, čo takéto balíky mávajú. Zastavme sa ale pri diskoch. Majú veľmi pekný tvar, ale pôsobia menšie ako reálne sú. Pri študovaní špecifikácie pneumatiky sme našli, že sú osemnásťpalcové. Blatníky sú naozaj veľké a nečudo, že A35 AMG má až devätnástky.
Interiér je ako sci-fi
Ako spoznáte Mercedes? Dvere pri zatváraní nedosadnú ako pierko. Cítite tú hmotnosť, viete, že to nie je iba kúsok kovu a plastu. Vnútri to, na prvý pohľad, vyzerá ako v kozmickej lodi. Teda najmä ak sa do auta dostanete večer. Nepriame osvetlenie má rôzne farby, rôzne témy. My sme skončili pri ľadovcovej téme, dva odtiene modrej sa do interiéru hodili, aj keď vytvárali chladnú atmosféru.
Plasty s povrchom nastriekaným čiernou lesklou farbou pôsobia trochu menej hodnotne, ale v celkovom stvárnení interiéru neprekážajú. Áčko má šancu prekážať dvom druhom ľudí. Budú ho nenávidieť tí, ktorí nemajú radi displeje. Ak ich však znášate, tak si kúpte rovno verziu s dvomi veľkými, lebo malé sú trochu divné tvarovo. Ak nemáte veľké displeje, tak celý ten informačný pás vyzerá len ako longboard položený na prístrojovej doske.
Druhý druh ľudí, komu bude Áčko prekážať sú tí, ktorí majú radi ovládanie informačno-zábavného systému kolieskom. Naozaj, Áčko stratilo koliesko. Miesto neho má dotykovú plochu, displej samotný je dotykový a môžete systém ovládať aj hlasom, ak chcete. Najskôr sa však musíte naučiť povely. Teda, čo môžete autu hovoriť. Umelá inteligencia zvláda aj odchýlky od nastaveného hesla. Celkovo je informačno-zábavný systém veľmi premyslený. Najviac však dych vyráža využitie rozšírenej reality pri navigácii. Na displeji sa vám v meste zobrazí pohľad z prednej kamery a do obrazu sú vkladané návestia, aby ste vedeli odbočiť. Asi jediné, čo systému môžeme vytknúť je problém s 64 GB USB kľúčom. Tretiu tretinu dokázal načítať až po dlhšej ceste. Ale to môže byť zase aj kľúčom, takže MBUX nejdeme odsudzovať.
Keď sme pri interiéri, patrí sa spomenúť aj priestorové pomery. Vpredu sa sedí výborne. Miesta je dosť, sedadlá majú príjemný tvar, všetko je v poriadku. Vzadu je miesta, povedzme, že adekvátne. Ten, kto sa chce odviezť sa sťažovať nebude. Ani nad hlavou to nie je katastrofa. Máme pocit, že nižšia stredná trieda je stále väčšia. Veď oproti predchodcovi sa pomery zlepšili v každom smere. A viac naložíte aj vďaka širšiemu nakladaciemu otvoru kufra.
A200 je malý štvorvalec
Kedysi bolo A200 s dvojlitrom. Lenže to už neplatí. Pod kapotou je štvorvalec s objemom 1,3 litra, ktorý pochádza zo spolupráce s alianciou Renault-Nissan. V Áčku ponúka výkon až 120 kW (163 k). To vyzerá ako dosť slušné. Aj spojenie so sedemstupňovou automatickou prevodovkou sľubuje veľa.
Reálne to však je skôr priemer. Verte nám, našpecifikujte si A220, alebo A250. A200 nie je slabý, ale nemá nejakú výraznejšiu špičku výkonu. A ak si poviete, že chcete auto aj trochu ako hothatch, tak na tento motor rovno zabudnite. Výkonu má dosť, ale na bežné jazdy. Zase, vyniká spotrebou. Dokážete s ním jazdiť do 7 litrov kedykoľvek. Dokonca sa viete dostať aj pod 6tku.
Podvozok testovaného kusu mal vzadu viacprvkové zavesenie kolies. Slabšie agregáty dostávajú vlečné ramená. Celkové vyladenie, aj napriek AMG výzoru, je celkom komfortné. V niektorých momentoch by sme povedali, že až trochu húpavé. Húpavé, ale vyvážené a presné. Avšak to nebráni pokusu o vyžitie sa, napríklad, na kopci. Tam sú jediným limitom veľmi ekopneumatiky Hankook. Skúsili sme, ale nemali sme k nim žiadnu dôveru. Tak sme sa vrátili ku defenzívnej jazde.
Naozaj, odporúčame si, pri Áčku priplatiť za trochu lepší motor. Nehovoríme, že máte skočiť rovno do A35 AMG. Počkať, hovoríme to. Nekupujete si obyčajný hatchback, neuskromňujte sa.
Reálna verzia
Cena testovaného kusu bola 31-tisíc eur. Poviete si, že nie veľa. Aj my sme si to povedali. Ale tá cena bola bez DPH. Reálne sa tak pozeráte na niečo cez 37-tisíc. Za kozmickú loď to je dobrá suma. Veď aj Millenium Falcon stál Hana Sola určite viac. Lenže keď už toľko peňazí za hatchback dávate, tak si vyberte aspoň A220, ktoré má dvojliter. Budete mať väčší zážitok z jazdy. A nemusí to byť práve štvorkolka. Aspoň bude auto ľahšie. Tiež si musíte priplatiť za displeje, tie veľké. Že prečo? Chodíte na zmrzlinu? A kúpite si iba kornútok? Nie. No vidíte.
Mercedes-Benz A200
Motor | Benzínový štvorvalec |
Objem | 1332 cm3 |
Výkon | 120 kW (163 k) pri 5500 ot/min |
Krútiaci moment | 250 Nm pri 1620 ot/min |
Prevodovka | Automat 7 stupňov, dve spojky |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4419 mm |
Šírka | 1796 mm |
Výška | 1440 mm |
Rázvor osí kolies | 2729 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1420/1870 kg |
Batožinový priestor | 370/1210 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 225 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 8,2 s |
Spotreba (l/100km) | 6,8/4,7/5,5 |
Emisie g CO2/km | 125 |