Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

Test Mercedes-AMG CLA 35 4Matic: Denná rutina exkluzív

Mercedes-Benz CLA len nedávno prešiel faceliftom a k tomu sa pridali všetky jeho verzie, vrátane tých s logom AMG. A práve AMG CLA 35 môže byť ideálnou každodennou voľbou pre kohokoľvek. Je to auto, ktoré získalo mild hybrid, ale zároveň si nechalo dostatočnú porciu extrémneho prejavu. A naviac môže byť s veľmi adekvátnou farbou. S takouto, až bizarnou, tyrkysovo modrou. Po žltej je to určite druhá najzaujímavejšia.

Vlastne ešte dôležitejší, ako samotný facelift, je posun vozidlá od minulej generácie. CLA prešlo na novú, stále predokolkovú platformu, ktorá mu udelila ešte väčšiu veľkosť a svojím prevedením ľahko dobieha Céčko a posúva sa už takmer do strednej triedy. Vlastne v nej je a ak zvolíte základné AMG, tak máte rovno aj športové auto v jednom balení.

CLA 35 neschováva výkon

Čo odlišuje štvordverové kupé od ostatných karosérií? Predsa bezrámové okná vo dverách. A tými práve CLA disponuje. Pre CLA 35 AMG je zmysel týchto detailov ešte väčší. Je umocnený mnohými ďalšími drobnosťami, ktoré nie sú bežné ani pre štandardné verzie s balíkom AMG. Pri pohľade na CLA 35 jednoducho viete, že toto nie je úplne obyčajné auto. Že to nie je obyčajné CLA, ktoré má pod kapotou, v lepšom prípade, dvojlitrový naftový motor. Toto je niečo špeciálnejšie. Aj keď nie úplne najšpeciálnejšie zo všetkých.

Pri nedávnej modernizácii sa celkom zásadne zmenili predné mriežky a zároveň sa zmenila aj štruktúra svetiel. Tie sú lepšie ako kedykoľvek predtým a dokážu nádherne vykrajovať ostatné auta tak, že nikoho neoslepia a zároveň udržia vozovku čo najviac viditeľnú. Vidno aj po krajoch, že či vám tam ide skočiť laňka, či nie. No a maska chladiča využíva klasický štýl AMG Panamericana, ktorý predvádza vertikálne rebrovanie.

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

Plnohodnotná, ale zároveň neplnohodnotná, verzia AMG ukazuje ešte niečo naviac. Veď predvádza nový spliter spodnej časti nárazníka a tiež ukazuje, že má na bokoch nárazníka ďalšie vylepšenia. Ďalšie aerodynamické prvky. Tieto malé lišty v Británii nesú meno canards. U nás ich môžeme nazvať plochami na usmernenie prúdiaceho vzduchu. Či majú veľký efekt je otázne, z aerodynamického hľadiska, ale vizuálny majú extrémny. A vôbec nevadí, že zospodu sú na každej strane dve skrutky.

CLA 35 od CLA 45 odlíšite aj vzadu. Teda hlavne vzadu. Hovorí o tom nielen nápis, ale aj použité vyústenie výfukového systému. CLA 35 má po jednej okrúhlej koncovke výfuku na každej strane. A čo je spoločné? Spoločné je zaujímavé a relatívne masívne čierne krídlo na veku batožinového priestoru.

Parádny volant konečne aj v každodennom AMG

Interiér vrcholného modelu, teda K2 medzi výškovými stupňami, je takpovediac štandardný. To nie je nič extrémne, veď takto dynamicky tvarované sedadlá môžete mať aj v klasickom AMG balíku pri bežnejších motorizáciách. Ale rozhodne nemôžete mať až tak štandardne prevedenie volantu. Šesť lúčov sa odlišuje logom a je v spodnej časti, ale čo je ešte dôležitejšie, predvádza aj dve kruhové plochy so satelitnými tlačidlami.

Vpravo máte zmenu režimov a meníte ich otáčaním kolieska, vľavo tlačidlami meníte zvolené položky a stláčaním jednotlivých polkruhov zase prispôsobujete zobrazované funkcie. Nie je to úplne jednoduché, ale je to jedna z najbrutálnejších častí volantu. Veď práve toto sú jediné tlačidlá ktoré nie sú dotykové. Myslím na volante.

Sedadlá CLA 35 čalúnené na pol alcantarou a na pol kožou zvládajú aj dlhšie jazdy, ale ja som akýsi trochu špecifický, lebo mňa z nich, po dlhšej trase, rozumej viac ako 300 kilometrov v kuse, trochu začali bolieť kríže. Možno je to len nastavením a vtedajšou situáciou, možno že je to nastavením mňa samotného, možno sedadiel, ale určite by som zvolil akékoľvek príplatkové prevedenie. Čím lepšie sedadlá máte, tým viac sa vám bude cestovanie v akomkoľvek aute pozdávať.

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

A že tento môj malý subjektívny dojem je, cestovanie vpredu, v tomto aute, výrazne pohodlné a nie je z neho ani pocit ako z výrazne športového auta. Všetko je totiž stavané aj na dlhé cestovanie. Trošku horšie to môže byť vzadu. Zadné miesta celkom trpia rýchlo sa zvažujúcou strechou a siluetou štvordverového kúpe. Teda vlastne sedanu s bezrámovými oknami. Áno, toto je sedan. A má samostatné veko batožinového priestoru, čo je výhoda kvôli pevnosti karosérie. Druhá vec ale hovorí, že nakladací otvor bude určite trochu menší.

Batožinový priestor má síce objem 460 litrov, ale prístup do neho je trošku horší. Nehovorím určite žiadnu novinku, je to úplne logicky jav pri takejto karosérii. Veď keby je toto auto liftback, tak by sa síce dalo povedať, že do kufra je prístup lepší, ale CLA 35 by takýmto prístupom asi stratilo časť svojej tuhosti karosérie. Potom by možno muselo mať rámové okná dverí.

Motor ako klenot *light

Väčší motor ako dvojliter v CLA byť nemôže. Ale aj pre tento menší objem dokázal Mercedes vyvinúť magické výkony. Kým vrcholné CLA 45S predvádza masívnych 309 kW (420 k), CLA 35 od AMG si vystačí s výkonom iba 225 kW (306 k). Je to málo? Určite nie, je to práveže extrémne veľa, stále. Takou malou pikošku je, že kým plnotučná verzia má podpis konkrétneho tvorcu motora v duchu hesla One Man – One Engine, táto light alternatíva štítok jednoducho nemá.

CLA 35 dokáže, podľa papierov, zrýchliť na stovku za 4,9 sekundy. Mne sa podarilo vo vstavanom diagnostickom programe dostať na 5,15 sekundy, čo je čertovsky blízko a bez launch control. Za dobrými jazdnými vlastnosťami a držaním v zákrute nie je len stavba podvozka s pohonom všetkých 4 kolies a rôznymi možnosťami diferenciálov, ale tiež rozumné pneumatiky. V tomto prípade nesú meno Continental a konkrétne sú to nové Sport Contact 6. Hovorím to stále dokola, na obutí určite nešetrite, je to tých 80 cm², možno 120, ktoré vás dokážu zachrániť v krízovej situácii.

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic dokáže sprostredkovať kľudnú a relatívne komfortnú jazdu, ale dokáže aj niečo iné. Predvádza tiež to ako si rozumie so zákrutami. Podľa predokolkovej platformy by ste mohli očakávať, že môže nastať bod nedotáčavosti, ale vôbec to tak nie je. Mercedes vždy adekvátne pripája zadné kolesa a CLA 35 pôsobí tak, že z vás chce spraviť omnoho lepších šoférov, ako reálne ste.

V dynamickom režime dokonca využíva ešte viac zadnú nápravu, čo je cítiť pri ostrých prejazdoch zákrut. Nie ste z oblúku len ťahaní, ale niečo vás aj potlačí. Toto je práve celkom ideálne nastavenie. Je nezáludné a dokáže fakt spraviť z človeka ešte lepšieho šoféra, ako reálne je.

Daňou za dynamické parametre bude určite spotreba. Ale nie je to úplne tak. V bežnom režime, kedy občas využijete masívny výkon a krútiaci moment zvládate jazdiť s priemerom okolo 8 litrov. Je celkom logické, že ak budete CLA 35 naháňať, tak sa ľahko pozrieť až 15 litrom.

Ale mne sa podaril aj opačný husársky kúsok. Prešiel som poslednú pumpu za Prievidzou a išiel som na Homôľku. Tesne za pumpou mi zaplo kontrolku prázdnej nádrže a do Ilavy sa mi podarilo dostať sa priemerom 6,2 litra cez kopec. Lenže takto jazdiť je asi proti všetkým emočným parametrom.

Každá zábavka niečo stojí

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic som spočiatku nemal za auto, ktoré by som si sám vybral, ale stačilo týždeň a 1 200 km a zmenilo sa to. Je to jedno z najlepších každodenných áut, ak požadujete výkon a aj komfort. Môže byť trošku tvrdšie, ale presne takéto ho chcete mať. A pritom nestojí veľa. Pôvodný odhad bol, že bude niekde okolo 100 000 €, možno nad touto hranicou.

Ale na moje prekvapenie, stojí iba 80 000 €. Keď to porovnám s cenou plug-in hybridu Peugeot 508 PSE, tak je situácia vzácne cenovo vyrovnaná, s tým, že Mercedes má predsa trochu iné prevedenie a zrýchlenie na akúkoľvek rýchlosť je omnoho naliehavejšie a omnoho živočíšne vyššie ako v Peugeote. Pre mňa je toto auto ideálnym každodenným vozidlom.

Mercedes-AMG CLA 35 4Matic

Motor R4 benzín
Objem 1991 cm3
Výkon 225 kW/306 k pri  6100 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2500-4000 ot/min 
   
Prevodovka 8-stupňová automatická DCT
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4692 mm
Šírka 1834 mm
Výška 1402 mm
Rázvor osí kolies 2729 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1680/475 kg
Batožinový priestor 460 l
Palivová nádrž 51 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,9 s
Spotreba (WLTP) 8,5 l/100 km  
Emisie g CO2/km 192