Hyundai má už niekoľkú generáciu elektrických vozidiel, veď len my sme mali skúsenosť s dvomi Ioniqami. Ale teraz prichádza úplne nový model, ktorý je výlučne elektrický. Ioniq 5 je štartovacím bodom elektrických vozidiel pre najbližšiu dobu nielen v automobilke Hyundai, ale podobné riešenia ponúkne aj KIA EV6.
Avšak Hyundai prichádza s autom, ktoré vyzerá presne ako z budúcnosti. Takto by som si predstavoval auto, ktoré bude jazdiť samo a nebudem sa o nič starať. Neviem, či by som až taký extrém zvládol, ale ak by to bolo nevyhnutné, tak by som nebol úplne sklamaný, Ioniq 5 je dobre vymyslený. Skúsil som si verziu, ktorá má pohon zadnej nápravy, čiže iba jeden motor a väčšiu kapacitu batérie.
Naozajstné línie budúcnosti
Postaviť auto, ktorá má futuristické tvary chce naozaj veľa odvahy. A nie vždy to vychádza. Ale Hyundaiu to zjavne s Ioniqom 5 vyšlo priam dokonale. Málokedy sa stáva, že by som dostával na sociálnych sieťach toľko reakcii a otázok. A to aj napriek trochu miernejšiemu vytváraniu stories. Toto auto je proste zaujímavé zjavne nielen vizážou.
Odlišnosť je jasná už vpredu. Všetko až na znak má hranaté tvary. Aj denné svietenie má formu dvoch obdĺžnikov. No a v noci ešte žiaria aj pásiky pod celou maskou chladiča. Svetelná šou je síce statická, ale veľmi pútavá. Až prichádza ako dobrý nápad odomknúť si kľúčom pri kráčaní k autu a nečakať, kým sa vysunú kľučky. Vlastne hlavne kvôli nim treba výbavu Premium. Vysúvajú sa automaticky, čo je veľká frajerina.
A ešte väčšia frajerina je zadný pixelový pás cez celé auto, ktorý vlastne pixelový vôbec nie je. Nie, dobre, brutálne sú rozmery. Kým na fotkách vyzerá toto auto ako bežný hatchback nižšej strednej triedy, naživo je to skôr akýsi crossover, ktorý je naozaj obrovský. Veď ho postavte vedľa i30, ktorý je typický zástupca nižšej strednej triedy, ako pôvodne vyzerá aj Ioniq 5, a zistíte.
Veľmi zvláštne pôsobia disky, ktorým je tiež najskôr ťažké určiť priemer len pohľadom. Sú to osemnástky? Ale kdeže, sú to dvadsiatky. A majú veľmi malé otvory, vyzerajú takmer plné. To však znamená, že primárna brzdná sila je koncipovaná z elektromotora, keďže takto netreba chladiť brzdy. Na umývanie sú strašné, ale reálne vyzerajú dobre.
Priestorový prebor
To, čo však predvádza tento hatchbackový crossover v interiéri je naozaj zaujímavé. S rázvorom tri metre ponúka naozaj veľa miesta a rozmiestnenie prvkov je také, aby všetko vyzeralo vzdušne a obrovsky. Mám pocit, že toto nie je crossover hatchbacku so SUVčkom, ale skôr hatch s MPV. Naozaj, aj na zadných sedadlách je miesta veľmi veľa a sú naviac elektricky posúvateľné. To mi príde trochu ako zbytočné, ale zase, na týchto sedadlách je aj vyhrievanie, na dvoch bočných, takže už som ticho.
Kufor je prístupný, nohou stačí zamávať a otvorí sa. Základný objem je 527 litrov. A k tomu sa dajú sklopiť operadlá, čím sa objem zväčší o 1000 litrov. Ale Ioniq 5 si nikto nekupuje ako dodávku. V rámci batožinového priestoru je ešte bonus pod prednou kapotou. Ja by som sa do toho priestoru dokázal zbaliť na niekoľko týždňov vrátane foťáku a notebooku. Alebo tam viete dať všetky možné káble a doplnky, ktoré pri elektrickom aute potrebujete.
Tie najlepšie miesta sú však vpredu. Výbava Premium má nielen elektricky nastaviteľné sedadlá, ale aj vyklápaciu opierku nôh a vetranie. Sú naozaj veľmi príjemné a prekvapí ešte lakťová opierka. Mňa teda prekvapila. Chcel som ju posunúť a zistil, že to možné nie je. Teda nie samostatne. Celý stredový systém sa dá posunúť a tým sa posunie aj lakťová opierka. Cool!
Najviac cool sa však tvári displej pred vodičom. Teda skôr sústava displejov. Určité inšpirácie z dosky pred vodičom, ktorú má automobilka s trojcípou hviezdou. Akurát tu je celý povrch biely, okrem displejov, tie zbelejú až po naštartovaní. Akurát som mal zásadný problém. Nebyť head-up displeja, nevedel by som koľko idem a nebyť stredného displeja, tak by som zase nevedel koľko ešte dojdem. Tieto údaje mi zakryl veniec volantu. A úplne dokonale.
Viac naozaj nie je treba
To, že získal Ioniq 5 až 5 hviezdičiek EuroNCAP je jedna vec, ale ako jazdí? Táto verzia má jeden elektormotor vzadu, ktorý poháňa zadné kolesá. Je tiež verziou, ktorá má najväčší dojazd zo všetkých. Toto tvrdenie by bolo umocnené diskami s priemerom 19 palcov. Ale daň za štýl dvadsiatok je 30 kilometrov z celkového dojazdu. Toho papierového. Takto je 451 kilometrov.
Dobre a zobuďme sa do reality. Tento výkon je možný v meste pri plnej rekuperácii a použití ovládania jedným pedálom s názvom i-Pedal. Inak je to trochu menej. Budem úprimný, na diaľnici to je hlbšie pod 300 kilometrov a to aj pri jazde do 120 kilometrov za hodinu. Pri vyšších rýchlostiach, na legálnom limite, sa dá dostať poľahky na 260 kilometrov. Ale mimo diaľnic sa dá s prehľadom atakovať 370-400 kilometrov, záleží len od nohy. A to má batéria 72,6 kWh. Vo finále mám za viac ako 1000 km priemer tesne cez 20 kWh na sto kilometrov, ale diaľnice boli veľmi hojne zastúpené.
Avšak tá dôležitá správa je, že už takto je Ioniq 5 príjemný a netreba mu dokonca ani štvorkolku a megalomanský výkon. Možno budem niečo iné hovoriť, keď túto verziu skúsim, ale nechýbala by mi. Výkonu je dosť, ale nie príliš, auto zrýchľuje veľmi schopne, veď stovku má za 7,4 sekundy. S výkonom 160 kW (217 k) na zadok to je naozaj fajn.
Len nechápem, prečo by niekto s týmto, aj napriek tomu, že je to zadokolka, skúšal driftovať. Jasné, skĺznutie sa dá navodiť, ale autu sa tento prístup nepáči. Kdesi som to videl vo videu. Prečo, priatelia? Čo bude ďalší krok? Iveco Daily s dvojmontážou v drifte? Veď aj to je zadokolka. A má aj výkon. A pôsobí pritom veľmi neadekvátne. Tak ako Ioniq 5, keď sa niekto snaží ísť s ním čo i len trochu bokom. Toto auto chce peknú čistú a kľudnú líniu cez zákruty. Rozhodne kľudnejšiu ako je jeho schopnosť udržiavať pruh. Zvláda to, ale mikrokorekcie by spravili nevoľno nejednej slabšej povahe.
Veľmi dobrý krok
Hyundai s Ioniqom 5 spravil naozaj krok správnym smerom. Jasné, v ponuke sú aj iné elektromobily, veď elektrickú verziu má štandardný Ioniq a tiež Kona, ale Ioniq 5 nad nimi čnie. Má predsa vlastnú elektrickú platformu, ktorá je stavaná priamo na toto použitie. Naviac Hyundai stanovil cenu veľmi dobre, základ stojí 41 390 eur. Ale ten nechcete. Vlastne preskočte aj výbavu Style, aj keď aj tá má už batériu s väčšou kapacitou a skočte rovno do výbavy Premium. Tento kus aj s príplatkovou výbavou stojí 52 450 eur. Má dokonca aj reverzný tok energie s výkonom až 3,6 kW. Takže, teoreticky, dokážete Ioniqom 5 poháňať chatu, alebo stavebné stroje.
Hyundai IONIQ 5 Premium 72,6 kWh
Motor | Elektromotor |
Kapacita batérie | 72,6 kWh |
Výkon | 160kW (217 koní) |
Krútiaci moment | 350 Nm |
Prevodovka | jednostupňová automatická |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4635 mm |
Šírka | 1890 mm |
Výška | 1605 mm |
Rázvor osí kolies | 3000 mm |
Hmotnosť (pohotovostná) | 1990 kg |
Batožinový priestor | 527/1587 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 7,4 s |
Spotreba (kWh/+100 km) | 16,8/17,9 (19″/20″) |
Dojazd | 451 km |