Myslím si, že viem zvládnuť vysoký výkon. Síce som ešte neskúšal Veyron, ale aj 650 koníkov v GT-R bolo celkom slušná porcia. Avšak najbrutálnejšou predokolkou, čo som zažil bol bez pochybností Mini Cooper JCW Coupé. To bolo zatiaľ jediné auto, ktoré sa usilovalo vraziť mi nôž do chrbta, keď som to najmenej čakal. Ale niečo je ešte vražednejšie.
Do rúk sa mi dostali kľúče od Fordu Focus ST predchádzajúcej generácie po facelifte. Že to nie je nič extra, že to je stará verzia? Áno, ale… Toto nie je vonkoncom obyčajné eSTéčko! Okrem toho, že mu pribudli nejaké dizajnové rozlišováky, tým zásadným je malý nápis pod logom ST na kufri.
Logo Dreamscience prezrádza, že biely kus nebude až tak sériový, ako by sa mohlo zdať. Vlastne to je jasné už pri pohľade na 19-palcové disky skrývajúce vpredu vŕtané kotúče EBC Turbogroove s platničkami EBC Red Stuff. Naviac sa plazí bližšie k zemi pomocou pružín Eibach. Ale znova, to sú len blbosti.
To hlavné tkvie pod prednou kapotou. Starý známy 2,5-litrový motor z Volva s prepĺňaním. Akosi je inak uprataný. Popis úprav pri motore je omnoho dlhší ako ten pri karosérii. Takto sa upravujú autá. Ten veľký spojler na kufri Fabie žiaden výkon nepridá.
Najzásadnejšou zmenou je určite hybridné turbo AET. Spolupracuje s nastaviteľným regulátorom nesúcim značku Forge. Vstrekovacie trysky prišli z Focusu RS Mk2 a rovnaký pôvod má aj palivové čerpadlo. Nad použitým medzichladičom Proalloy už nefiguruje žiadny lepší. O dýchanie sa stará kit od renomovaného úpravcu rýchlych Fordov Code Red. Odfukovanie turba reguluje blow off ventil Bailey motorsport. A spolodiny odvádza kompletný výfuk od britskej firmy Milltek.
Na prenos síl na vozovku je potrebná lepšia spojka, pochádzajúca znova z modelu RS tejto generácie. No a bez samosvorného diferenciálu by sa pri rozbehu točilo iba jedno koleso a v zákrutách by bolo auto neovládateľné. Takže do tohto Focusu ST putoval kúsok od Quaife. A ešte vlastne mapa riadiacej jednotky je od Dreamscience.
Toľko úprav zvýšilo výkon brutálnym spôsobom. Základná verzia mala 165 kW (225 k). Výkonnejší model RS dosahoval 224 kW (305 k). Ale tento vrah má až 258 kW (350 k) a neuveriteľných 560 Nm. To z neho robí ten najvýkonnejší Focus ST v strednej Európe.
A vnútri to tak ani nevyzerá. Vnútri sa nezmenilo vôbec nič. Veď sedadlá Recaro s modrými bokmi sú aj normálne výborné, volant sa drží tak, ako má a výbava tiež nie je zlá. Dokonca sériovo obsahuje aj lišty z imitácie karbónu.
Statické dojmy preč, ideme štartovať. Sadám, zapínam pás a stláčam spojku. Tlačidlo za radiacou pákou s nápisom Ford Power treba podržať, nie iba stlačiť ako v Mégane RS. Po prebudení sa mi ani nezdá, že by mal tento Focus ST vyšší výkon. Trochu lepší prejav má výfuk, dá viac vyniknúť päťvalcovým symfóniám. Ale ináč nič. Rozbieham sa a cítim, že spojka je úplne iná ako tá sériová.
Rozbeh som zvládol, prevodové stupne sadajú úplne presne. Točím veľmi jemne, veď je ešte studený motor. Vďaka konštruktérom za tri budíky v strede nad konzolou. Tie totiž informujú aj o teplote. Dostávam sa na prevádzkovú a ruka automaticky v osemdesiatke vráža z päťky trojku. Plyn smeruje k podlahe. Nikdy som neveril, že 19-palcové Falkeny budú pri osemdesiatke pretáčať ako zmyslov zbavené a auto sa môže stať na chvíľu neovládateľné. Inštinktívne púšťam plyn a vydýchavam. Toľko surovej sily má máloktoré auto.
Asi by to ale chcelo na suché vozovky osemnásťpalcové disky so semi-slickami. Vtedy, hlavne po zahriatí by asi auto fungovalo lepšie. Vraj sa s ním dá dostať až niekam k 280 km/h. Ale nie som si istý tým, či by som toto chcel skúšať. Aj napriek určitým trakčným problémom som stovku zvládol za čas v okolí piatich sekúnd. Ale tá brutálna sila nikdy neomrzí. Je to podobné ako naháňačky Toma a Jerryho. Tom síce vždy dostane po papuli, ale nevykašle sa na naháňanie tej malej myši. A predstavte si, že vodič je Tom, ktorý občas kvôli enormnému výkonu, ktorý je problém vôbec preniesť, dostane občas lekciu. Jerry je samozrejme Focus ST Stage 4. Veď kto iný.
A výsledná otázka, či áno? Jasné, že áno. Ten výkon je ako droga. Okrem toho, že je vysoko návykový je aj rovnako mimo zákon. Teda tam sú rýchlosti, ktoré je auto schopné dosahovať počas žmurknutia oka. Tento boj s beštiou som teda vyhral, ale ako by to dopadlo z dlhodobého hľadiska? Kto by vyhral vojnu?
Motor | |
Objem | 2522 cm3 |
Výkon | 258 kW (350 k) |
Krútiaci moment | 560 Nm |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4360 mm |
Šírka | 1840 mm |
Výška | 1537 mm |
Rázvor osí kolies | 2640 mm |
Hmotnosť (pohotovostná/užitočná) | 1467/587 kg |
Batožinový priestor | 385 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchosť | 280 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 5 s |
Spotreba (mesto/mimo/komb) | 😀 🙂 |