Cupra Formentor eTSI 2024 facelift

Test Cupra Formentor eTSI: V čom je facelift lepší?

Španieli spravili s odlúčením automobilky Cupra očividne veľmi dobre. Automobilka totiž pomaly už zatieňuje predajmi originálny Seat a vytvára vyššiu zostatkovú hodnotu. Tieto detaily sú dôležité nielen z hľadiska bežných užívateľov, ale aj z hľadiska požičovni a biznisu. Ak sa pozriete na portfólio automobilky tento rok, tak prechádza veľkými zmenami. Veľkými zmenami prechádza aj Cupra Formentor ako ťažiskový model.

Cupre sa minulý rok podarilo predať až 120 000 kusov modelu Formentor, pričom ešte nemal modernizáciu. Očakávam, že tento rok ich bude ešte o niečo viac. Veď modernizácia sa nesie v duchu zachovania všetkých pôvodných úžitkových vlastností a okorení ich o nový dych vozidla zahŕňajúci štýl, s ktorým sa auto očividne narodilo. Ku mne sa dostala verzia eTSI so základným 1,5-litrovým motorom, ale tiež s automatickou prevodovkou so siedmimi stupňami. Je Cupra Formentor lepší ako bol pôvodne?

Zvonka sú vylepšenia modelu Formentor otázne

Cupra Formentor je stále autom patriacim do segmentu C s dĺžkou 4 451 milimetrov, ktoré nie je príliš vysoké. Je na polceste medzi klasickým hatchbackom a terénnym vozidlom, alebo skôr na polceste medzi Leonom a Atecou. To ho robí skoro jedinečným a vlastne ho robí hlavne výborným na každodenné jazdenie. Spoza volantu vidno príliš masívnu kapotu, ale to je ten pocit, ktorý ma vyvolávať. Pocit masívneho auta, ktorý evokuje Mustang, alebo iné Muscle Cars.

Veľká zmena prišla v prednej časti, ktorá je absolútne iná a vyžaruje rovnaký štýl ako aj Tavascan, či Born. Po novom má nové svetlá s tromi samostatnými trojuholníkovymi segmentami pod spoločným krycím sklom a má vylepšenú maticovú technológiu. To znamená, že v noci si svetlá poradia s akoukoľvek prekážkou a fungujú nadpriemerne. Občas sa nájde jemná nedokonalosť a niekto vám zabliká, ale nie je to nič zásadné. Tieto svetlá sú rozhodne pokrokom.

Svetlám je prispôsobená aj nová žraločia predná maska s presunutým znakom. Je až na vrchu nárazníka na časti, ktorá sa napája na kapotu. Tu nemusíme hľadať žiadne šialenstvá vo forme prepojených svetiel LED diódami, tu je všetko presne tak, ako má byť. Novinka je trochu menej agresívna ako bola predchádzajúca verzia, ale ako celok pôsobí možno ešte harmonickejšie. Možno predná časť pochádzajúca z pôvodného Seatu nebola až tak zásadným dizajnovým prvkom, možno auto vzniklo práve s týmito proporciami ako má teraz.

Cupra Formentor eTSI 2024 facelift

Veľké zmeny predvádzajú aj kolesá modelu Formentor. Sú nové, majú iné prevedenie a reflektujú celkový dizajn vozidla. Čo je dôležitejšie, pribudli aj dve nové farby. Modrá Fiord bude odteraz základnou a ukáže, základ nemusí byť monotónny z monochromatickej sekcie. Základ môže byť aj s nejakým zaujímavým odtieňom. Lenže na aute, ktoré sa dostalo ku mne je farebnosť práve v monochromatickom spektre. Vlastne to ani nevadí. Aj táto sivá k autu sedí, najmä keď má tmavšie lemy ako doteraz.

A ak by sme chceli vidieť všetky vylepšenia, musíme sa pozrieť aj na zadok. Model Cupra Formentor stavil na odvážny štýl konceptu Urban Rebel, ktorý predvádza prepojené svetlomety a ešte dôležitejšie, podsvietené logo. Všetky tieto zmeny sú minimálne zaujímavé, ale niektoré detaily predchádzajúcej verzie jednoducho pôsobili honosnejšie. Takto je to o čistej športovosti a dizajne ako z budúcnosti. A preto to nemusí sadnúť každému. Niekto môže povedať, že starší model bol krajší, ale v zásade je pekný aj ten nový. Názor na dizajn si musíte spraviť sami. Tu je to nerozhodné. Neviem, či je design lepší, alebo horší. V každom prípade je samostatný a moderný.

Interiér vykazuje zmien menej

Vnútro modelu je vzadu takmer bez mien. Keď otvoríte kufor, stále má objem 450 litrov a to platí ale vlastne iba pre prevedenie s pohonom prednej nápravy. Štvorkolka má kufor menší a najmenší má, celkom logicky a oprávnene, práve verzia s plug-in hybridom, ktorá potrebuje miesto na batériu. Takže praktickosťou vyhráva presne tento kus, ktorý vidíte na fotkách. Do objemu kufra môžete postupne zarátať aj objem priestorov vzniknutý po sklopení sedadiel.

Ale čo je dôležitejšie, aj napriek celkovej dĺžke 445 centimetrov, je Cupra Formentor priestranným autom aj na zadných sedadlách. Na danú veľkosť ponúka miesta extrémne veľa. Asi som povedal trochu prehnane, že extrémne veľa, ale rozhodne to nie je málo a pocitovo je ho viac ako v krátkom Leone, možno toľko koľko kombi. Naviac pasažieri sedia trochu viac vzpriamene, čo znova pridáva pocit väčšej priestorovej štedrosti modelu Formentor.

Všetko je fajn, ale vy chcete vedieť, čo je dôležité vpredu. Prvým dôležitým bodom je, že sedadlá s integrovanou opierkou majú novú formu čalúnenia mikrovláknom Dinamica, ktorá akoby vypadla z oka alcantare. Doteraz aj pre verzie VZ, teda pred faceliftom bol tento štýl čisto látkový. Látkový úplne obyčajný. Lenže pokrok sa zastaviť nedá a v tomto aute, ale s výkonnejším motorom môžete mať aj extrémne dobre sedadlá Sabelt. Skrývajú sa za označením Cup Bucket.

Cupra Formentor eTSI 2024 facelift

Veľkou novinkou je volant. Nie je novinkou celkovo, lebo volant Supersport už niektoré verzie mali, ale teraz je štandardne pre všetky modely. Znamená to jediné. Je menej exkluzívny. Pod ľavým palcom máte prepínanie režimov na satelitnom tlačidle a pod pravým palcom máte zase štartovanie motora. Je to z dôvodu, že na stredovej konzole našlo trvalé miesto vypínanie stabilizačného systému a prepínanie prevodovky má iný štýl okolia páčky, či skôr režimov jazdy vpred, či vzad. Páčka má okolo seba medené prvky, presne tak, ako sa na modely Cupra patrí. Dôležitým faktom volantu ale zostáva, že mu ostávajú aj štandardné tlačidlá a kolieska. Sú omnoho použiteľnejšie ako akékoľvek dotykové plochy, na čo vlastne už aj celý koncern prišiel.

Veľkým krokom vpred nie je stredový tunel v medenom prevedení, ale jeho čalúnenie na bočných stranách. Ak si koleno opriete o tieto časti, nebudete vôbec cítiť tlak z ostrých hrám. A naviac toto prevedenie jemne zmenšuje hlučnosť. Aspoň taký mám pocit auta ja. Ak by bolo náhodou hlučné od podvozku, tak vždy viem zapnúť aparatúru Sennheiser, ktorá nahradila aparatúru Beats. Okolo značky Beats bolo veľa slov, ale realita nebola až taká ružová. V rámci možnosti porovnať obidve autá v rozmedzí pár minút môžem povedať, že Sennheiser hrá čistejšie nielen v oblasti hĺbok, ale aj v oblasti výšok.

Pre Formentor je veľký krok vpred, ba priam skok, nový informačno-zábavný systém. Uhlopriečka je dostatočná, ale to dôležitejšie je, že má úplne nový systém s novým usporiadaním, s novou grafikou. Ďalším bodom do skladačky bude už len použitie podsvietenej lišty pod zobrazovacím prvkom. Cupra svojich zákazníkov počúva a práve toto bol jeden z kritických bodov, ktoré majiteľom vadili. Veď, vlastne vadili aj novinárom pri testoch.

Z pohľadu interiéru je nový Formentor jednoznačným vylepšeným toho pôvodného. Takto sa to robí!

Motor vyzrel

Tvary Cupra Formentor sú extrémne a evokujú vysoký výkon. Aj napriek tomu môžete mať pod kapotou základný 1,5-litrový motor eTSI spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami. Výhodou je, oproti ostatným autám koncernu, že aj napriek nízkemu výkonu má motor stále viacprvkovú zadnú nápravu a nie iba jednoduchú vlečnú. Prečo je to výhoda? Lebo vďaka tomu Formentor jazdí lepšie. Má lepšie ovládanie, lepšie drží stopu, neodskakuje a vie si poradiť aj s horšími pneumatikami. Vlastne Formentor je jedno z mála áut, ktoré zvládajú fungovať veľmi dobre aj s Bridgestone Turanza T005.

Možno za to môže aj usporiadanie podvozku s adaptívnymi tlmičmi DCC. Čítate správne, Formentor ešte neprešiel na DCC Pro. Ponechanie pôvodnej technológie je možno výhoda z pohľadu funkcie, keďže som mal spočiatku pri niektorých modeloch dojem, že nová technológia ešte nie je dokonale naladená. Preto je zatiaľ pre Formentor štandardné DCC nesmiernou výhodou.

Cupra Formentor eTSI 2024 facelift

Formentor jazdí vynikajúco v komfortnom režime a dokáže prehodiť svoju tvár do športového režimu. Lenže do športového režimu sa až tak nehrnie motor. Agregát s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 250 Nm má podľa papierov zrýchlenie na stovku za 8,9 sekundy. Na papieri to vyzerá dobre, prax hovorí skôr o tom, že výkony sú priemerné. Berte to ale tak, že priemerne sú pre mňa a ja občas musím jazdiť aj s výkonnejšími autami. Čiže z pohľadu bežnej jazdy sú hodnoty viac než adekvátne.

A viac než adekvátne je aj spotrebové čarovanie. Ak sa veľmi snažíte, viete sa pozerať na hodnoty okolo 5,5 litra aj so surovým agregátom, ktorý má len pár stoviek kilometrov. Predpokladám, že pri veľmi opatrnej jazde sa so zabehnutým autom dokážete dostať pod 5 litrov. Mne vyšiel celotýždňový priemer 7,5 litra, ale to len kvôli veľkému podielu diaľnic. A ak ste počuli, že zábeh netreba robiť, lebo motory sú na motorovej brzde 24 hodín, tak áno, je to tak, ale aj napríklad prevodovka si zvyká na nového majiteľa a preto ju môžete nastaviť podľa seba aj na jemnejšie prehadzovanie prevodov. Je to len na vás. Aj motor sa vám v takom prípade, ak spravíte aspoň aký-taký zábeh, odmení iným správaním.

Oproti predchádzajúcemu TSI bez mild hybridu je nový mild hybrid eTSI úspornejší a pocitovo výkonnejší, z pohľadu pohonu spravil Formentor veľký krok vpred!

Cenová výhoda na začiatok

Tento Formentor, ktorý vidíte na fotkách, je približne 43 750 €, ale pri aktuálnej dotácií sa viete dostať pod 40 000 €. Už v základnej výbave máte 5 rokov záruku na 150 000 km. Za svoje peniaze získate auto, ktorému až prekvapivo dobre drží hodnota. Jediný výnimočný prípad v modelovom portfóliu Formentor je plug-in hybrid. Ten pôvodný s 1,4-litrovým benzínovým základom až tak veľmi hodnotu nedrží. Jedno je však jasné, nech zvolíte akúkoľvek verziu, vrátane základnej, budete mať dynamicky vyzerajúce auto s rozumnou výbavou a veľmi dobrými jazdnými vlastnosťami. Až príliš dobrými. No a kto je konkurent? Medzi nich by sa dala zaradiť azda iba Mazda CX30, ak by sme hľadali podobne veľké SUV kupé.

Za pristavenie druhého auta musím poďakovať Cypovi!

Cupra Formentor eTSI DSG

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW/150 k pri  – ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min 
   
Prevodovka 7-stupňová automatická, 2 spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4450 mm
Šírka 1839 mm
Výška 1528 mm
Rázvor osí kolies 2679 mm
Hmotnosť (prevádzková/užitočná) 1489/491 kg
Batožinový priestor 450/- l
Palivová nádrž 50 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 203 km/h 
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,9 s
Spotreba (WLTP) 6,6-7,2 l/100 km  
Emisie g CO2/km 150-163