Test Citroën C3 PureTech Shine: Čo je malé, to je milé

Tento test mal byť o Berlingu, avšak zhodou okolností a v dôsledku malého nedorozumenia pred nami pri preberaní kľúčov zrazu stálo úplne iné auto, aj keď od rovnakej značky. Pastelová, modro-zelená C3 síce nie je ani náhodou úžitkovým modelom s variabilitou Berlinga, to nám však vôbec nebránilo poriadne sa jej pozrieť na zuby a otestovať, ako dobre sa vie vžiť do role vianočného prepravníku so všetkým, čo k tomu patrí. Tento malý model nie je na trhu úplnou novinkou a mali sme s ním už v minulosti tú česť, mojími rukami však ešte neprešiel a preto som sa veľmi rád zhostil úlohy testovača tentokrát ja.

Ako už bolo napísané, karoséria je nalakovaná do slušivej pastelovej modro-zelenej farby. Na väčších či „chlapskejších“ autách by asi pôsobila zvláštne, na toto malé mestské auto sa však veľmi hodí a jej odtieň je neopozeraný. Dopĺňa ju biela strecha a decentné pruhy na zadných stĺpikoch. Nie je to nudné, má to svoju originalitu a ani to nepôsobí prehnane silene. Päťlúčové disky kolies v kombinácií čiernej a striebornej tiež nie sú zlým výberom, auto ako také má veľmi smypatický vzhľad a je jasne zamerané skôr na mladších a menej konzervatívnych zákazníkov. Oblé „bublinoidné“ tvary karosérie síce nie sú etalónom krásy ktorý sa musí zapáčiť každému, je v nich však dávka individulaity a to sa nám páči že auto nie je tuctové. Na boku nechýbajú, pre menšie modely Citroënu už tradičné AirBumpy, teda vzduchové bubliny z plastu slúžiace ako ochrana dverí v najexponovanejších miestach.

Interiér je o kus umiernenejší, prítomné sú skôr zemité farby a veľmi jednoduché tvary a riešenia. Sedadlá sú čierno-šedé a mäkké, až gaučovité. Ale pohodlné. Okrem týchto dvoch fariebe tu ešte môžeme nájsť striebornú, ktorá tvorí lemovanie a žlto-zelený prúžok na sedadlách. A to je tak všetko. Uznávame, že takáto striedmosť je vždy lepšia ako prílíšné bláznenie s farbami na vlne nevkusu ale máme pocit, že C3 je predsa len ten „funky“ typ auta, ktorému by trocha farebnej odvahy v interiéri neuškodilo. Pritom tvary interiéru sú zvládnuté konštrukčne dobre a dalo by sa s nimi pohrať. Volant je fajn, tvarom i veľkosťou a dokonca má kožené obšitie a multifunkciu. V strede je displej s multifunkciou ktorý ponúka napríklad navigáciu ale cúvacia kamera už chýba, sú tu však aspoň parkovacie senzory, ktoré v takomto malom aute aj tak stačia. Môžete si však napríklad pripojiť telefón a počúvať hudbu cez MirrorLink. Čierna lesklá obkladová lišta neurazí, chytajú sa na ňu síce odtlačky prstov ale v kombinácií so strieborným lemom nie je škaredá aj keď trochu nudná. Čo je super sú madlá dverí, vyhtovoené zo šedej imitácie kože, avšak majú oblý tvar ktorý má pripomínať popruh alebo napríklad rúkoväť na kufri či kabelke. Plasty sú inak dosť tvrdé a to takmer všade, žiadna ilúzia prémiovosti sa tu teda konať nemôže ale to ani nie je chcené a v tejto cenovej hladine aj nemožné. Napriek svojím kompaktným rozmerom je v aute dosť miesta aj na zadných sedadlách či v kufri. Za zmienku stojí fakt, že po sklopení sedadiel C3 bez problémov odviezla aj 1,7 metrový vianočný stromček a veľký nákup k tomu. V tejto oblasti sa teda sťažovať skutočne nemôžeme.

Malý benzínový trojvalec PureTech 1.2 s výkonom 60kW/82 koní na papieri neohúri. Lenže, v meste je pocitovo pomerne svižný, za čo vďačí aj spolupráci s päťstupňovým manuálom s krátkym sprevodovaním. Čo však úplne krátke nie je sú dráhy radiacej páky, ktorá v ruke vyvoláva gumový dojem a chýba mechanická odozva presnosti. Motor je však celkom príjemným prekvapením, do mestkých podmienok je jeho agilita úplne dostatočná, dokonca aj na diaľnici vie úplne bez problémov udržovať tempo. Pretekár to ale nie je ani náhodou. Nad hranicu 130 km/h už síce zrýchľuje dosť neochotne ale pri troche snahy a trpezlivosti vie zo seba vytiahnuť ešte pár desiatok km/h naviac. To však bude skúšať zrejme len málokto, jedine ak by ho dostal ako služobné auto 🙂 . Pri takomto zaobchádzaní však treba myslieť na vyššiu spotrebu cez 7 litrov na 100km, za normálnych okolností sa však dá jazdiť v kombinácii aj za plus mínus 6. Riadenie je typické francúzske, teda zamerané skôr na komfort. Ambície Sébastiena Ogiera, ktorý bude tento rok pilotovať model C3 WRC, v sebe teda musíte chtiac-nechtiac potlačiť. Podvozok je tiež skôr mäkký a vláčny, odvážnejší prejazd zákrutou síce zvládne ale keď ho pritlačíte, dá vám o sebe vedieť miernou nedotáčavosťou a bude sa chcieť jemne poberať von zo zákruty. Ale majme na pamäti, je to mestké auto vyprodukované francúzskou značkou so všetkým čo k tomu patrí. Má teda osobitý šarm a image a pohodlie kladie pred dynamiku a rýchlosť.

Vo výsledku ale ide o príjemné mestské auto, ktoré sa asi zapáči najmä ženám. Má sympatické a oblé tvary ktoré pôsobia mladistvo a tým aj útočia práve na mladšiu generáciu záujemcov. Priestorovo je na tom tiež veľmi dobre, ba až prekvapivo. Možno by mohol byť aj záložným rodinným autom, ale na túto neľahkú úlohu by potreboval silnejší, 110 koňový motor. Malý trojvalec je skutočne vhodný iba do mesta alebo na obsadenie maximálne dvojčlennou posádkou. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo sumy 13 tisíc eur, čo je za pekné malé auto so slušnou výbavou zahŕňajúcou aj navigačný systém, parkovacie senzory, vyhrievané sedadlá či MirrorLink férová ponuka stojaca za zváženie.

Citroën C3 PureTech 82 Shine

Motor R3 benzín
Objem 1199 cm3
Výkon 60 kW (82 k) pri 5750 ot/min
Krútiaci moment 118 Nm pri 2750 ot/min
   
Prevodovka Manuál 5 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3996 mm
Šírka 1749 mm
Výška 1474 mm
Rázvor osí kolies 2540 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1093/1520 kg
Batožinový priestor 300/992 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 173 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 14,6 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,7/4,1/4,7
Emisie g CO2/km 108