Test Citroën Berlingo 1.6 VTi XTR: Nenápadná alternatíva (benzínová)

Model Berlingo od francúzskeho Citroënu patrí medzi tradičných hostí nášho redakčného autoparku. Rukami nám totiž už prešlo hneď niekoľko rôznych variánt tohto všestranného, rodinno-úžitkového vozidla. Iba pred pár mesiacmi sme mali tú česť so slabšou naftovou verziou v ostro červenej farbe karosérie, typickej pre Citroën. Tým posledným do partie, zatiaľ, je benzín spaľujúci kus s mierne výkonnejším motorom, ukrytým v nenápadnej šedej karosérii v najvyššej výbave XTR. Poďme teda zistiť, ako sa podarilo získať si naše sympatie tejto benzínovej verzii.

Ako bolo spomenuté, karoséria tohto Berlinga sa vyznačuje nenápadným šedo-hnedým lakom. Náš subjektívny dojem je rozhodne pozitívny, keďže práve vďaka tomuto odtieňu pôsobí auto elegantnejšie a lepšie sa mu darí zakrývať svoj úžitkový rodokmeň. Takáto šedá metalíza veru nie je úplne typická pre dodávky. Extrovertné povahy by možno volili skôr jasne červenú, nám sa však  páči táto decentná nenápadnosť. Je to dané aj tým faktom,  že čierne oplastovanie karosérie veľmi nepridá na atraktivite žiadnemu autu, avšak práve v danej kombinácii so zemitou farbou laku pôsobí menej rušivo. Nemalým plusom je aj jeho schopnosť maskovať špinu.

Berlingo je vám, čitateľom, celkom určite dobre známe, v krátkosti si však zrekapitulujme, že prednej časti dominuje dvojité strieborné rebrovanie s veľkým znakom uprostred a jednoducho tvarovanými svetlometmi. Príjemným dizajnérskym bonusom sú podlhovasté LED svetlá integrované do nárazníku. Najmä v zime potešia vyhrievané spätné zrkadlá, ktoré sa naviac pri zamknutí sklopia (funkcia sa dá vypnúť ak sa v zime bojíte pri sústavnom vŕkaní). Karoséria samotná je pomerne vysoká, ako sa na auto tejto kategórie patrí. Zadné bočné dvere sú posuvné na oboch stranách. Obligátne a praktické, iné riešenie by nám tu ani veľmi nepasovalo.

Táto verzia sa oproti tej naposledy testovanej líši, okrem iného, otváraním batožinového priestoru smerom nahor prostredníctvom jediných veľkých dverí. Subjektívne vďaka tomu pôsobí zadná časť karosérie ucelenejšie a krajšie, avšak otváranie kufra v menších priestoroch je komplikovanejšie. Dobrým príkladom je podzemné parkovisko. Ak zaparkujete zadnou časťou smerom k stene, počítajte s tým, že môžete dostať vekom do zubov, v tom lepšom prípade dvere narazia iba do steny. Avšak nie je to také tragické, konštruktéri Citroënu mysleli aj na takéto situácie a tak je Berlingo vybavené aj samostatným otváraním zadného okna. Nevýhodou však je, že okno samotné je pomerne vysoko a dno kufra hlboko, takže nakladanie či vykladanie predmetov nie je úplne najpohodlnejšie.  Taktiež zadné svetlá sú trochu iné než tie ktorými je vybavená verzia s krídlovými dverami. Zasa raz subjektívny názor, ale tieto nám pripadajú krajšie.

Farba interiéru bohužiaľ korešponduje so zovňajškom a tak nemožno čakať žiadne estetické kontrasty a obohatenie. Na šedej nie je nič zlé a keď naviac zoberieme do úvahy skutočnosť, že Berlingo je vo svojej podstate úžitkové auto, takáto neutrálna farba je vhodná najmä z pohľadu údržby. Bledý interiér by sa určite veľmi pekne dopĺňal so sivým exteriérom, avšak táto voľba je asi možná jedine pre majiteľa ktorý plánuje auto používať vyslovene ako rodinné a nie pracovné. Bledý interiér v prípade dodávky určenej na prácu a prepravu tovaru by si asi dlho neudržal svoju pôvodnú farbu 🙂

Samotná kabína je na pomedzí rodinného auta a malej dodávky, ako priestorovými možnosťami, tak aj posedom. Ten je príjemný a mierne vyšší, naviac sú predné sedadlá obohatené o lakťové opierky. Nechýba vyhrievanie sedadiel s nie práve najpoholdnejšie umiestneným ovládaním zboku sedačiek. Plasty sú tvrdé, ich spracovanie je však dôstojné a tak v kabíne nič nevŕzga. Berlingo sme vždy chválili za veľké množstvo odkladacích priestorov a nie inak je tomu aj v tomto prípade. Stredová prepážka s roletou navrchu spoľahlivo schová veľké PET fľaše, obaly s dokumentami, foťák či tablet. Komu to nestačí, je tu aj veľká polica nad predným oknom, skrinka za ukazovateľmi na palubnej doske či držiaky na fľaše a poháre. Využitie priestoru na jednotku.

Tlačítkové rádio tejto verzie má USB výstup a jednoduchý červený displej skombinovaný so sparťanskou verziou palubného počítača ukazujúceho údaje o jazde. Facelift by mu nezaškodil, predsa len pôsobí zastaralo, aj keď účel stále plní a s jeho čitateľnosťou to nie je najhoršie ani na slnku. Ale vždy sa dá nahradiť veľkým displejom s navigáciou. O displeji automatickej klimatizácie platí rovnaké konštatovanie ako o displeji rádia. Na jej obranu však treba dodať že disponuje dvojzónovým režimom. Volant má na auto danej kategórie primeraný rozmer a vo výbave XTR aj kožené obšitie, pod ním sa nachádza páčka tempomatu a ovládania rádia. Čo sa týka miesta na hlavu, je na tom Berlingo výborne. Celkový priestor pre pasažierov je viac než dostatočný, čo platí pre prednú i zadnú časť vozidla. V tej sú zároveň k dispozícii aj okenné rolety. Objem batožinového priestoru 1350/2400 l je veľmi štedrý pre rodiny aj malých živnostníkov, či remeselníkov prevážajúcich pracovný materiál. Tých ale bude zaujímať aj celková prípustná hmotnosť 2060 kg.

Poďme k tomu najzásadnejšiemu rozdielu oproti predošlým testovaným verziám, ktorým je, samozrejme, motor. Za jeho označením VTi 1,6 sa skrýva atmosférických 88 kW (120 k) alebo tiež 160 Nm. Tieto čísla samozrejme produkujú štyri valce, o prenos výkonu na predné kolesá sa stará 5-stupňová manuálna prevodovka. Motor je v nižších otáčkach celkom tichý a kultivovaný, na dosiahnutie potrebnej dynamiky je ho treba ale vytáčať nad niečo cez 3500 otáčok kedy je k dispozícii aj jeho najvyšší krútiaci moment, konkrétne pri hodnote 4250 ot/min. V týchto sférach však už o sebe dáva motor pomerne hlučne vedieť, pri tachometrovej rýchlosti 140 km/h už musí posádka komunikovať pomerne zvýšeným hlasom.

Šiesty prevodový stupeň by nebol na škodu. V nižších otáčkach sa motor správa ospalo, ako koniec koncov skoro každá podobná atmosférická pohonná jednotka. Paradoxom je, že v niektorých situáciach pocitovo pôsobí slabšia naftová jednotka 1.6 Blue HDI 100 možno o kúsok živšie. To je však dané vyšším  krútiacim momentom. Priemerná spotreba by sa podľa oficiálnych údajov od výrobcu mala pohybovať na úrovni 6,5 l/100km, naša realita však bola zhruba o liter vyššia. Tu ale treba povedať, že nami testovaný kus bol ešte “horúci”, prakticky bez žiadneho nájazdu. Dosiahnutú spotrebu tak treba brať veľmi s rezervou.

Jazdné vlastnosti sú do istej miery ovplyvnené vyššou karosériou a skôr mäkkým naladením podvozku, aj tak je ale z podvozku i riadenia Berlinga cítiť obstojnú dávku sebaistoty a predvídateľnosti. Radenie prevodových stupňov síce pocitovo pôsobí gumovo, jeho presnosť ale nie je najhoršia, i keď dráhy sú dlhšie, čo je tiež rozdiel oproti naftovým kusom. Už v minulosti sme tomuto modelu vyčítali odskakovanie zadnej časti pri prejazde nerovností v zákrutách, za čo môže naladenie pruženia prispôsobené na prevážanie ťažšieho nákladu. Čo sa ale týka kultúry jazdy a komfortu, tento Citroën sa nenechá príliš zahanbiť väčšinou osobákov z podobnej cenovej kategórie.

Keď si spočítame všetko čo bolo napísané vyššie, opäť a znova sa nám len potvrdilo, že Berlingo je veľmi zmysluplným vozidlom schopným si na seba zarobiť a okrem toho aj na dôstojnej úrovni prepravovať rodinu. Vo výbave XTR ponúka aj také vymoženosti ako dvojzónovú klimatizáciu, či vyhrievané spätné zrkadlá. Zákazníci bez prehnaných očakávaní, ktorí si nepotrpia na luxus, budú teda viac ako spokojní. Nie sme si však úplne istí, či je benzínový 1,6 liter tou najlepšou voľbou. Možno pri prevažnom mestskom nájazde. Avšak akosi viac by nám ku charakteru Berlinga pasovalo naftové BlueHDI 120 s rovnakým výkonom, avšak nezanedbateľne vyšším krútiacim momentom, ktorý určite príde vhod najmä tým zákaníkom, ktorí hodlajú Berlingo využívať aj ako pracovný nástroj a prepravník ťažšieho nákladu. Naviac, naftová verzia disponuje šesťstupňovou prevodovkou. Bohužiaľ, kým cena nami testovanej benzínovej verzie vo výbave XTR začína na akciovej sume 13 990 Eur s DPH, u naftovej verzie je to 16 690 Eur s DPH. Ak však zoberieme do úvahy nižšiu spotrebu dízlovej verzie, takýto cenový rozdiel sa javí ako ospravedlniteľný a stojí za zváženie.

Citroën Berlingo 1,6 VTi 120 XTR

Motor R4 benzín
Objem 1598 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 160 Nm pri 4250 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 5 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka  4380 mm
Šírka  1554 mm
Výška  1801 mm
Rázvor osí kolies 2728 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1585/2060 kg
Batožinový priestor 1350/2400 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 177 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,3/5,4/6,5
Emisie g CO2/km 151