Všetci sú pobláznení z vozidiel SUV a aj také Alfa Romeo vie. Veď má v ponuke model Stelvio. Ale pre tých, čo chcú naozaj jazdiť a chcú vynikajúco ovládateľné vozidlo má v ponuke stále niečo iné. Je to model Giulia. Stále nádherný sedan s nedávnym modernizačným skokom predvádza, že jeho aktuálnosť bude na stole ešte nejakú chvíľu.
Samotný model sa začal vyrábať v roku 2015, ale ku modernizácii sme sa dostali až tento rok. Nie je to nič zásadné, len pár detailov a jemných vylepšení. Lepšie sú svetlá, lepšie je prevedenie niektorých častí interiéru. A s modernizáciou prichádza aj zmena v pohonných jednotkách. Štandardné modely majú iba pohon všetkých 4 kolies a ja som si mohol vyskúšať ako sa jazdí s naftovou alternatívou.
Giulia je stále sexy
Čo vám ako prvé napadne pri rozmýšľaní o sedane strednej triedy? Mainstreamoví výrobcovia sa na to postupne snažia vykašlať a v ponuke ostávajú len už takmer len modely z prémiového spektra. A takým by sa s prehľadom dala nazvať aj Alfa Romeo Giulia. Má na to všetky predpoklady z pohľadu kvality spracovania a prevedenia.
Tvary sedanu ukazujú, že ak sa raz podarí spraviť nadčasový dizajn, tak ho netreba zásadne meniť ani po rokoch. Tieto tvary sú síce z roku 2015, ale sú doplnené novými a lepšími adaptívnymi svetlami s maticovými LEDkami. Takisto sú LED aj vzadu, ale to je asi každému jasné. Tým dôležitým faktom je, že Alfa Romeo stále ukazuje vztýčený prostredník konvenciám a posúva vpredu evidenčné číslo na kraj, ale tomu je tak už dobrých 20 rokov, vlastne aj viac, lebo takto vysunutú značku spopularizoval model 156.
Inak sú základné tvári sedanu priam dokonale a Giulia pôsobí vyváženie. Kufor prechádza do jemnej odtrhovej hrany, boky sú masívne a svalnaté, predok predvádza barokovo tvarovanú kapotu. Nikdy som nemyslel, že použijem toto prirovnanie, ale oblé tvary mi toto obdobie celkom pripomínajú.
Lenže toto je verzia Giulia Veloce, čo znamená aj použitie iných diskov s priemerom 19 palcov a s brúseným povrchom. Tu som skôr zástancom klasiky a skôr by sa mi na auto hodili celostrieborné disky. To ale neznamená, že tieto vyzerajú zle. Tieto vyzerajú vynikajúco, ale aj podobný dojem sa dá ešte posunúť. Vizáž vozidla okoreňuje aj modrá farba Misano, ktorá je pri modeloch Alfa Romeo veľmi žiadaná. Každému je jasné prečo. Giulia s ňou vyzerá famózne a krok vyššie je azda len zelená, avšak tú môže mať iba vrchol Quadrifoglio Verde.
Toto hraničí s luxusom
Alfa Romeo Giulia si zachováva v interiéri rovnakú dynamickú charakteristiku akú má zvonka. Naznačuje to nielen na prístrojovej doske v náznaku dvoch tubusov prístrojov ako boli kedysi, ale aj na sedadlách, ktoré sú reálne tvarované s vyššími bočnicami a výrazným komfortom sedenia aj pri dlhých trasách.
Ale pozrime sa na to z iného pohľadu. Vpredu je miesta naozaj v každom smere, zadné sedadlá môžu byť trochu viac stiesnené. Je to aj kvôli masívnym predným sedadlám, ktoré nenechávajú až tak veľa priestoru na nohy zadných pasažierov. Takisto je očividne, že ani kufor nebude príliš obrovský. Pozitívom je ale, že svoje pánty schováva do čalúnenia a nie sú tak vystrčené do priestoru ako to bývalo kedysi.
Výraznou výhodou prednej časti je celkové stvárnenie. Alfa Romeo si naozaj dalo záležať na detailoch a volant je toho príkladom. Má štartovacie tlačidlo, ale hlavne všetko ovládate ešte štandardnými ovládačmi. Tu dotykové plochy nie sú. Veľmi pekne je stvárnený displej zobrazujúci rýchlosť a všetky ostatné údaje. Nemá možno až toľko prevedení, ale znova treba vyzdvihnúť ten retro vzhľad, ktorý dokáže navodiť správnu atmosféru.
No a ešte tu máme jednu vec, ktorá je zaujímavá. Informačno-zábavný systém sa dá ovládať kolieskom, ale aj v tomto momente prichádza jedno negatívne zistenie. Prevedenie systému je trochu menej intuitívne ako my sme si mohli všetci želať. Dokonca aj trochu zložitejšie ako uConnect v Tonale. Ovláda sa síce stále kolieskom, ale jednotlivé atribúty si nastavíte a necháte ich tak ako ste ich nastavili, lebo je to jednoduchšie a systém tým pádom nebude príliš odpútavať od jazdy samotnej. Vlastne menšia intuitívnosť a horšie ovládanie prispievajú k bezpečnosti cestnej premávky. Pritom vyriešiť dokážete stále hocičo.
Giulia pýta benzín, ale aj nafta funguje skvele
Pri pohľade na dynamiku tvarov a interiéru by si každý pod kapotou modelu predstavoval minimálne ten dvojlitrový benzínový motor a pohon zadnej nápravy. Lenže realita je trochu iná a niekedy je nafta jednoducho lepšou voľbou. Väčšiu efektivitu má z pohľadu celkových nákladov. Je to teda až tak nepríjemné? Vôbec! Jazda s Alfou, ktorá má naftový motor sa dá stále považovať za veľmi príjemnú a rozumne dynamickú. Možno má menšie rozsahy využiteľných otáčok, ale stále dokáže ponúknuť tú dynamiku, ktorú čakáte.
Za všetko hovorí fakt, že kombinácia 2,2-litrového motora s výkonom 154 kW (210 k), 8-stupňovej automatickej prevodovky a pohonu všetkých 4 kolies dokáže toto vozidlo vypraviť ku 100-kilometrovej rýchlosti za 6,8 sekundy. Rozhodne to nie je veľa a môže za to aj krútiaci moment s hodnotou 470 Nm.
Malý otočný prepínač naznačuje, že Alfa Romeo Giulia má rovno 3 režimy nastavenia. Nastavenie už tradične zabezpečuje koliesko DNA, ktoré D priradilo k najdynamickejšiemu režimu, N k normálnemu a asi asi viete domyslieť, že A bude ekologický. Pri nastavení sa menia nielen atribúty plynového pedálu, ale aj prevodovky. Pri podvozku rozdiel nie je, výbava Veloce nemá nastaviteľné tlmiče.
Takže prečo by ste si mali kúpiť Alfa Romeo Giulia s naftovým motorom? Nielen kvôli záťahu od spodných otáčok, ale hlavne kvôli spotrebe. Pri bežnom jazdení s využívaním diaľnic som sa dostal na celkový priemer 6,2 litra na 100 km. To považujem za fantastický výsledok, lebo naozajstná väčšina bola po rýchlych komunikáciách.
Ak som však vynechal tieto cesty a jazdil s rozumom v režime A, tak som sa vedel pozrieť aj pod 5-litrovú hranicu. Stále sú to hodnoty sedanu s pohonom všetkých 4 kolies a adekvátne výkonným motorom. Takže výsledky výborné!
Hviezda z prémie za rozumnú cenu
Alfa Romeo Giulia je naozaj možné považovať za prémiové auto. Má na to všetky predpoklady a predvádza všetky atribúty, ktoré by tomu mohli nasvedčovať. Ale nenasvedčuje tomu cena. Keby si rovnako konfigurujete Mercedes, prípadne BMW, alebo Audi, tak ste pomaly na 80 000 €. Týmto modelom od Alfy, ktorý bude omnoho viac jedinečný, sa viete dostať na 55 000 €.
Takže za cenu priemerne vybavené ho Volkswagenu Passat máte Alfa Romeo Giulia, ktorá ho predbehne v každom jednom vodičskom ohľade, jazda je totiž aj vďaka samosvornému zadnému diferenciálu perfektná. Nepredstihne ho ale vo vnútornom priestore a v priestore pre batožinu. Vlastne áno, toto sú tiež konkurenti. Superb a Passat, kým ešte stále existujú. Je jediná škoda, že Alfa Romeo sa nepustilo do výroby verzie kombi.
Alfa Romeo Giulia Q4 Veloce
Motor | R4 nafta |
Objem | 2143 cm3 |
Výkon | 154 kW (210 k) pri 3500 ot/min |
Krútiaci moment | |
Prevodovka | Automatická 8-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4650 mm |
Šírka | 1860 mm |
Výška | 1411 mm |
Rázvor osí kolies | 2820 mm |
Hmotnosť (prevádzková/celková) | 1540/2175 kg |
Batožinový priestor | 480 l |
Palivová nádrž | 52 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 235 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 6,8 s |
Spotreba (WLTP) | 5,4-5,8 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 141-152 |