Vrcholným modelom Renaultu Mégane bol takmer vždy výhradne športový model RS. Ten ale momentálne nie je v ponuke. Renault má však v portfóliu náhradu s prívlastkom RS Line. Ani zďaleka síce neponúka toľko výkonu ako skutočné RS predošlých generácií, aj tak sa ale javí ako veľmi použiteľná a civilizovaná náhrada pre každý deň. Poďme sa naň teda poriadne pozrieť.
Už na prvý pohľad je jasné, že nejde o úplne obyčajný radový Mégane. Vzhľad RS Linu je príjemným kompromisom. Nie je totiž vyslovene agresívny ale zároveň sa od súrodencov odlišuje dostatočne na to, aby ste ho vedeli bez zaváhania rozlíšiť. Asi najvýstrednejšie pôsobí zadný difúzor s dvoma koncovkami výfukov. Predný aj zadný nárazník sa tiež od série odlišujú. Ten predný prezradí krížový výplet a veľké žiabre s hmlovkami. Oceňujeme aj výber príplatkových 18″ diskov kolies, ktoré nie sú prehnane veľké ale zároveň dostatočne vypĺňajú blatníky a ich päťlúčový dizajn podtrhuje športový vzhľad RS Linu. Mimochodom, malé emblémy s týmto názvom sú prítomné na blatníkoch či vzadu na kufri. Čierna farba mu sedí, má v sebe ten správny nádych elegancie aj tajomnosti. V prípade Méganu teda ide o veľmi dobrú voľbu. Auto s ňou úplne nekričí, ako napríklad taký žltý či oranžový RS predošlých generácií. Na ulici si ho ale aj tak všimnete, ale skôr z dôvodu príjemnej vyváženosti dynamiky a elegancie.
Jednoznačne prvou vecou, ktorú musíme spomenúť v súvislosti s kabínou, sú perfektné bucket seats, teda hlboké športové sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Za tie by sa nemusel hanbiť ani regulérny RS. Sú potiahnuté alcanatrou a prešité červenou niťou, takže sa v nich skvelo sedí a rovnako tak aj vyzerajú. Jedinou negatívnou stránkou je vystupovanie a nastupovanie, keďže sú hlboké a bočnice sú tvrdé. To je ale daň za perfektné držanie tela a posed. Červená linka je prítomná aj na pásoch, radiacej páke, stredovom tuneli či výplniach dverí. Malé logo RS je súčasťou spodného ramena perforovaného volantu. Fajn je aj úzka, karbón imitujúca lišta pred spolujazdcom. Pedále sú tu hliníkové. Inak ide o štandardnú kabínu dobre vybaveného Méganu. Dominantou je veľký displej vynoveného systému Easy Link, ktorý tu funguje výborne. Rýchlo, prehľadne so slušnou grafikou. Súčasťou je aj dobre zvládnutá navigácia či parkovacia kamera. Ergonomicky ide o príjemne nyvarhnutý interiér s dobrým pocitom dielenského spracovania, ťažko nájsť materiály či detaily, ktoré by vyslovene vadili. Oceňujeme, že klimatizácia má samostatné kruhové ovládače s malými displejmi, takže nie je potreba ísť do menu infotainmentu. Odkladacie priestory sú tiež v norme. Napriek dominantnosti čiernej nepôsobí interiér ponuro ani nudne. Rovnako ako exteriér naznačuje, že to nie je úplne obyčajný Mégane ale zároveň to nerobí násilne a necitlivo. Takže super. Vnútorný priestor je úplne adekvátny kategórií auta. Aj keď mieri skôr na nezávislejšie povahy než na usadených otcov rodín, úlohu jediného auta do rodiny s jedným dieťaťom zvládne. Batožinový priestor so 402 litrami pojme aj priemerný náklad.
Mégena RS Line vpred ženie štvorvalcové, 1.3 litrové benzínové TCe s výkonom 116kW/158 koní a 270 Nm. Nič brutálne, ale hanbu svojmu menu nerobí ani náhodou. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvá 9 sekúnd, pocitovo je to ale menej. Najmä keď si zapnete režim Sport a z reproduktorov počujete dunenie ako v riadne ostrom hothatchi. Po väčšinu času ho asi radšej vypnete, avšak z času na čas, pri svižnej jazde príde takýto kus hlúpej zábavy vhod 🙂 Či je to správne alebo nie nestojí za zamyslenie, je to proste iba spestrenie. Pocitovo v tomto režime ale Mégane naozaj citlivo reaguje na plyn a na zvlnenej okreske sa s motorom aj celkom slušne zabavíte. Stále ale nedosiahnete absurdne vysoké rýchlosti a tak ide o zdravý kompromis medzi svižnou dynamikou v rozumných rýchlostiach, aké bez problémov zvládne dobre naladený podvozok, ktorým toto auto disponuje. Na diaľnici je aj vo vyšších rýchlostiach pružný, v tých stredných a nízkych mu výkon nechýba. Samozrejme, nie je to žiadne brutálne zrýchľovanie ako u modelov RS s výkonom rádovo o 100 koní vyšším. Ak ale chcete každodenne použiteľné auto s obstojne výkonným a zábavným motorom, RS Line to spĺňa. Rozumie si s ním aj sedemstupňový automat, ktorý ale občas trochu zaváha v nižších rýchlostiach. Po týždni sme sa dostali na priemer spotreby 6,8 litra. V tom sú zahrnuté diaľnice, mesto aj ostrejšia zábava na okreskách. To je vcelku fajn údaj. Ak by sme si odpustili spomínanú dynamickejšiu jazdu na okreskách, možno by to bolo aj pod 6,5. Podvozok sa tu Renaultu podarilo naladiť vážne výborne. Je pocitovo tuhý, ale nie uskákaný. To znamená, že máte pocit, že sedíte v aute, ktoré zvládne aj trochu drsnejšie zaobchádzanie a vyššie tempo v zákrutách ale zároveň z vás nevytrasie dušu pri každom prejazde koľají či retardéru. Tu skutočne oceňujeme, že sa Renaultu podarilo správne trafiť ten pomer medzi športovou istotou a pohodlím.
A taký je vlastne celý Mégane RS Line. Asi najviac ho vystihuje slovo kompromis. Kompromisy ale väčšinou bývajú niečo, čo je nevýrazné a ani jednu ani druhú vec nerobí úplne dobre. Ale to nie je prípad tohto auta, ono je kompromisom v tom najlepšom slova zmysle. Ani zďaleka nie je tak brutálne a rýchle ako tradičné RS, ich DNA je v ňom ale cítiť a rozhodne nesklame vaše športové ambície. Zároveň ale nie je ani nepoddajne tvrdé a ultimátne športové, takže je perfektne použiteľné na každý deň. Náklady na prevádzku sú úplne v pohode a porovnateľné s hociktorým iným hatchbackom s podobným výkonom. Naviac má RS Line veľmi slušnú výbavu a príjemne zladený vizuál. Základná cena 23 450 Euro s DPH je za takýto balík charakteru a dobrých vlastností bez debaty férová. Toto je ale ozaj vydarené auto, jedno z najlepších, aké ma táto značka v ponuke!
Renault Megane TCe 160 RS Line
Motor | R4 benzín |
Objem | 1333 cm3 |
Výkon | 116 kW (158 k) pri 6000 ot/min |
Krútiaci moment | 270 Nm pri 3750 ot/min |
Prevodovka | Automatická 7-stupňová |
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka | 4359 mm |
Šírka | 1814 mm |
Výška | 1447 mm |
Rázvor osí kolies | 2669 mm |
Hmotnosť (prevádzková) | 1427 kg |
Batožinový priestor | 402 l |
Povinné údaje | |
Maximálna rýchlosť | 205 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,0 s |
Spotreba (WLTP) |
5,2 -5,5 l/100 km |
Emisie g CO2/km | 133-141 |