Lancia Delta Integrale je bez debaty jedným z najikonickejších rally áut, ktoré sa na scéne objavili po zrušení šialenej skupiny B. Písal sa rok 1989, keď bola na trh uvedená jej prvá sériová verzia. O rok teda bude Delta sláviť tridsiate narodeniny, avšak talianska firma Automobili Amos, zaoberajúca sa reštaurovaním a úpravami áut, sa rozhodla fanúšikom tohto legendárneho stroja spraviť sviatok ešte o rok skôr. Jej 32-ročný šéf Eugenio Amos je živou definíciou slova petrolhead. Vlastní zbierku áut, ktorá, okrem iného, zahŕňa Mercedes CLK GTR, Ferrari F40 či práve spomínané Delty Integrale. Pán s dobrým vkusom a prostriedkami na účte, ktorý, absolvoval aj Rally Dakar a tiež aktívne súťaží na historických rally.
Rally je jeho srdcovkou a Lancia Delta Integrale jedným z najobľúbenejších áut, padlo teda rozhodnutie reinkarnovať ju pre potreby súčasnej doby. Automobili Amos nazvali svoj projekt Delta Futurista a obliekli ju do skvele padnúceho zeleného kabátu. Áno, nie sú to tie kultové farby Martini Racing, ale treba uznať, že takáto chladná, „vojenská“ zelená k mechanickému a nekompromisnému charakteru Delty dokonale pasuje. Zaujímavou odlišnosťou oproti pôvodnej Delte je, že Futurista má iba tri dvere. Kvôli odľahčovaniu je karbón použitý takmer všade. Nárazníky, krídlo, kapota, veko kufra aj kryt motora. Výsledkom je suchá hmotnosť iba 1250kg. Pod kapotou je masívnych, turbom živených 330 koní, ktoré sa podarilo vyprodukovať z pôvodného motora, avšak posilneného o odolnejší diferenciál a transmisie. Náhon na všetky štyri kolesá je asi zbytočná informácia, nič iné neprichádza do úvahy. A prevodovka je manuálna, samozrejme! Tri pedále a páka, žiadne krídelká a playstationové joysticky.
Krása strieda nádheru, jedine toľko sa dá povedať, keď odtrhnete oči od zovňajšku a pozriete sa dovnútra. Hnedé alcantarovo-látkové Recaro sedadlá pripomínajú tie pôvodné, aj keď tieto nové majú omnoho lepšie vedenie. Karbónové obklady interiéru sú…ehm, úžasné a skutočne karbónové, nie plastové. Hranaté tvary interiéru zo starej školy s použitím moderných, kvalitných a poctivých materiálov sú tým, čomu sa hovorí dokonalé future retro. Celá táto nádhera bude vyrobená v počte iba 20 kusov. To je prvá zlá správa. Ešte horšia ale je, že cenovka približne 300 000 eur z tohto auta robí zberateľský kus, ktorý nikdy nezažije skutočnú drezúru tvrdou rukou ako na rýchlostných skúškach od Juhu Kankkunena, Didiera Auriola či Miki Biasiona, ktorí s Deltami skupiny A vybojovali tituly majstrov sveta v rally. Každopádne, Delta Futurista pôsobí ako starosvetské zjavenie, vytvorené s citom, vkusom a láskou k poctivým analógovým mašinám z čias dávno minulých, kedy odvaha a pevné nervy za volantom suplovali dnešnú elektroniku. Chceme ju a vymenili by sme ju za všetky súčasné hothatche. Vlastne, veď ona aj stojí skoro toľko ako všetky dokopy 🙂