BMW má už o svojom portfóliu zastúpenú celú škálu modelov od X1 až po X7. Jeden z tých menších modelov, či skôr ten s najmenším číslom v poradí prichádza už s treťou generáciou. Druhá bola prelomová tým, že sa zo zadokolkovej platformy presunula na predokolkovú a táto tretia auto elektrifikuje výraznejšie ako tomu bolo doteraz. V preklade do bežnej reči, pribudne aj elektrický model iX1. Mal som šťastie skúsiť si aj ten, len na záver jazdy som mal jeden poľský problém. O tom ale neskôr.
BMW X1 xDrive23i
Prvé auto do ktorého som si hneď ráno sadol je BMW X1 s dodatkovým označením xDrive 23i, ktoré má balík M Sport Package. To by mohlo znamenať aj trochu tuhší podvozok, avšak toho sa veľmi nebojím, lebo BMW vie nastaviť správanie tak, aby vyhovovalo aj požiadavkám na komfort a stále si zachovalo športového ducha. Toto sa mi aj potvrdzuje, ale pozrime ešte predtým na niečo iné.
Vyrážam na 100-kilometrovú trasu a prepínam auto do výlučne športového režimu. Výzor auta je stále veľmi konzervatívny s relatívne malými ľadvinkami a vzadu pripomína omnoho väčšie auto. Celkovo je však BMW X1 väčšie ako predtým. Na dĺžku narástlo o 52 milimetrov, z čoho pripadá na rázvor 22 milimetrov. Šírka vzrástla o 31 milimetrov a výška o ďalších 44 milimetrov. Veľkosťou sa teda X1 dostáva minimálne na prvú generáciu BMW X3, ak nie pomaly na druhú. Dizajnový balík M prináša iné nárazníky a špecifické kolesá, ktoré majú priemer 19 palcov a obuté pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S. Práve pri tomto si uvedomujem ako veľmi je dôležitá voľba správneho obutia. Aj napriek mokrej ceste pneumatiky držia naozaj šialene. Možno spôsobujú o pár deci horšiu spotrebu, ale to je daň, ktorú som ochotný zaplatiť za väčšiu bezpečnosť a lepšie zážitky za volantom.
Pod kapotou tróni benzínový motor s objemom 2 litre, ktorý produkuje výkon 160 kW (218 k) vrátane mild-hybridného doplnku a cez osemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami poháňa všetky štyri kolesá systémom xDrive. Až do momentu kedy som sa posadil do predokolky som ani neregistroval ako veľmi pohon pomáha pri samotnej jazde. Najmä na vlhkej ceste dokáže auto perfektne stabilizovať a má menší apetít na nedotáčavosť.
Interiér novej generácie modelu je veľmi podobný tomu, čo automobilka predviedla v MPV 2 Active tourer. Aj tu tie akási levitujúca stredová konzola uchytená iba vzadu, vpredu má iba malú podporu, na ktorej je centrum ovládania väčšiny funkcií. Najviac ma hnevá prepínanie režimov My Mode. Ak tlačidlo stlačím a vyberiem režim, tak sa displej nevráti do navigačného prostredia, ale ostáva takto až kým nstlačím príslušné softvérové tlačidlo na kraji slúžiace k návratu. Je to možno blbosť, ale pri častom prepínaní režimov je to otravné. Hneď prvé však siaham na stredovú konzolu a pri nastavovaní navigácie hľadám tradičné koliesko, ktoré BMW používa už 20 rokov. Nie je tam. Toto je naozaj verná kópia BMW 2 Active Tourer, vrátane absencie už legendárneho ovládača. Našťastie sa iDrive 8 dá ľahko ovládať dotykom na veľmi rýchlom displeji, ktorý je pod jedným krycím sklom s tým pred vodičom a je aj jemne natočený na vodiča. Najpoužívanejšie funkcie viem dať do widgetov a do panelu rýchleho spustenia, ktorý sa vysúva swajpnutím z hornej časti obrazovky.
Všetko nastavené, pokračujem. Výrazne dynamická jazda má za následok spotrebu tesne cez 8 litrov. Vzhľadom na to ako som využíval prvých 50 km výkon motora je to naozaj veľmi dobrá hodnota. Naviac musím prirátať aj státie s naštartovaným motorom. Aj napriek mild-hybridu, ktorý má dvojliter s Millerovým cyklom štandardne, dokážete vypínanie motora vypnúť voľbou športového režimu.
V prvej časti využívam výkon motora aj vo výrazne ostrých zákrutách, kedy vyniká kombinácia dobre nastaveného podvozku a spomenutých pneumatík. Auto sa drží cesty aj keď tá ho držať nechce, lebo má výrazne vlhký povrch. Na aute absolútne necítiť, že má platformu stavanú hlavne na pohon prednej nápravy a prekvapivo X1 xDrive23i nevadí ani mokro. Je tak mokro, že v noci na niektoré pasáže natieklo blato z poľných ciest, čiže pršalo fakt masívne.
V prvej dynamickej pasáži predvádza X1 výborné správanie. V druhej zameranej na komfort zase ukazuje druhú stránku. Tú, ktorá aj balík M dokáže spraviť komfortným. Komfort nie je len záležitosťou tých, čo sedia vpredu, ale aj tých, čo majú miesta na sedadlách v druhom rade. Priestorovo je vidno nárast rázvoru a na kolená je miesta naozaj dosť. To isté sa dá povedať aj o hlave. Sedadlá sú najviac posuvné, priestor na kolená a batožinový priestor sa teda dajú variovať. Sedadlá sú najviac delené v pomere 40:20:40 a umožňujú tak naozaj veľmi vysokú variabilitu interiéru. Batožinový priestor má celkom slušný objem 500 litrov, pričom je táto hodnota zväčšená o 30 litrov oproti predchádzajúcej generácii vozidla. Práve takáto špecifikácia BMW X1 je naozaj výborná. Aké sú ale tie ďalšie?
BMW iX1 xDrive30
BMW prvýkrát v modeli X1 použije aj čisto elektrickú alternatívu. Teraz sa bude schovávať za už štandardným malým písmenom i. Pohonná sústava pozostáva z elektromotorov s výkonom 230 kW (313 k) a batérie s kapacitou 64,7 kWh. V rámci prvých jázd vyrážam na 50 km trasu za kolegom z Poľska. Ten akosi často pridáva a spomaľuje, čo mi robí zbytočne vysokú spotrebu a dobiehanie kolóny priamo za ním znamená dynamickú jazdu s priemerom tesne nad 20 kWh na 100 km. Pri jedinej pauze rýchlo fotím a pozerám, že rozdiel medzi štandardnou X1 a iX1 nie je takmer žiadny. Vizuálne sú obe autá zameniteľné a obe sa aj rovnako ovládajú. Akurát pri elektrickej verzii nie je počuť zvuk motora, ale Iconic Sounds od Hansa Zimmera. Tie sa prispôsobujú podľa aktuálneho zvoleného režimu. V športovom sú výraznejšie v Eco takmer zvuk nepočuť.
Predpokladám, že táto trasa, pri normálnej jazde bez nutnosti dobiehania kolóny a prudkých brzdení, znamená priemer 15 až 16 kWh na 100 km. Ja som mal, vďaka potrebe jazdy v kolóne spotrebu o niečo vyššiu. Toto auto je stále prototypom, čiže finálne hodnoty sa môžu ešte máličko zmeniť a zlepšiť. To, že auto má štatút prototypu znamená, že jeho cena je násobne väčšia ako cena bežnej elektrickej iX1. Môj odhad je tak 250 000 €. A o to väčšie prekvapenie na mňa čaká v posledných metroch tejto jazdy.
Kolega z Poľska čaká na križovatke, na ktorej mu dodávka dáva prednosť, lebo ide z pravej strany a keď mu to dôjde, tak prudko vyštartuje smerom doľava. Ja za ním, nechcem brzdiť premávku. A presne za dodávkou tak isto prudko dupe na brzdy a ja v strese len tak tak stíham stlačiť brzdový pedál. Takmer som práve nedobrzdil pri bezdôvodnom brzdení kolegu v predchádzajúcej iX1. Gratulujem ti a večer asi musím tento úspech zapiť. To ale nič nemení na fakte, že už prototyp predvádza že BMW iX1 je kompetentným malým elektrickým SUV, ktoré sa dá bez po problémov zaradiť do segmentu C.
BMW X1 sDrive18d
Posledným vozidlom na skúšku, ktoré ma čaká je Cape York zelené BMW X1, ktoré má ale iba pohon prednej nápravy a najslabší naftový motor. Má výkon 110 kW (150 k) a využíva dvojlitrové srdiečko na roztáčanie predných kolies. Automatická 8-stupňová prevodovka s dvomi spojkami ostáva rovnaká. Tu vidno aj trochu slabšiu výbavu, nemám adaptívny tempomat, ale mám krásne biele, či skôr bledo béžové čalúnenie.
Vizuálne je auto tiež odlišné. Nemá balík doplnkov M, ale má výbavu x-Line, ktorá podčiarkuje terénne schopnosti vozidla. Pridáva imitácie ochrany spodnej časti a vďaka tomu pôsobí ako malý off-road. Úžitkové vlastnosti ostávajú rovnaké, vrátane variabilného batožinového priestoru a svetlej výšky 205 milimetrov, ale rozdielom je jazda samotná. Tu sa prejavuje nielen iná nátura motora, ale aj iné správanie podvozku.
Dvojliter s výkonom 110 kW (150 K) funguje úplne bezproblémovo, ale pocitovo má trochu nižší výkon a ležérnejší prejav. Na rodinný prepravník je to aj tak stále výborná voľba. Podvozok s pohonom prednej nápravy je však iný ako štvorkolka. Pri extrémnych prejazdoch zákrut vie byť trochu nedotáčavý, ale to až pri rýchlostiach, ktoré v bežnom svete nemajú veľmi miesto. A rozhodne by za ne bola kritika od ostatných pasažierov aj v rámci rodiny. Tu majú veľa roboty aj pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S, ktoré sa s mokrou cestou snažia vysporiadať, ale podvozok im akosi nechce výraznejšie pomáhať.
BMW X1 sDrive18d bude teda hlavne kľudným vozidlom na bežné jazdenie. Bude mať určite výrazný zastúpenie v ponuke operatívneho leasingu. Tam poteší svojou spotrebou. Pri ostrejšej jazde sa vie dostať do necelých 7 litrov, ale ak si vodič bude dávať pozor na pravú nohu a akceleračný pedál, pričom bude dbať na plynulosť jazdy, tak sa vie dostať spotrebovým limbom až pod hodnotu 5 litrov nafty na 100 km. Ak by som si ale ja mal vybrať môj kúsok BMW X1, tak by to bolo bezpochyby štvorvalcové benzínové a štvorkolkové vozidlo.