Prvá jazda BMW iX xDrive50: Že sa vám nepáči? Nevideli ste ho naživo

Automobilka BMW má rozhodne odvahu v ostatnej dobe. Postupne predstavuje autá, ktoré sú šokujúce a extrémne vyzerajúce. Možno práve model iX patrí k tomu naj. Je to najvyššie postavený elektromobil, ktorý v ponuke figuruje. A ja som sa na ňom mohol povoziť.

Po počiatočných predsudkoch pri pohľade na oficiálne vizualizácie a fotky zisťujem, že naživo vyzerá ešte lepšie. A to nielen zvonka, ale aj vnútri. Práve kombinácia látky a alcantary modrej farby je takmer dokonalá a kožu by som si v konfigurátore zvolil jedine červenú, aj keď by som bez nej vydržal. Ako však celá jazda prebehla?

Ráno som vstal skôr, pred budíkom, spravil si pár fotiek ako slnko postupne rozžaruje alpské končiare, spravil som zo seba človeka a okamžite, ešte pred raňajkami objednal pre slovenskú posádku jedno biele a jedno sivé iX. Veď na fotke treba rozmanitosť. Reálne je sivá trochu mätúca a zanikajú pri nej niektoré detaily.

Waffle a poďme po kľúčik. Teda, kľúčik… Dostávam inštrukcie, že tu máš miesto neho iPhone 13 mini, to je kľúč. Jasné, musím ho vrátiť s autom, lebo by s ním nikto neodišiel. Ale v rámci iOs 15 je možné pridať kľúč do auta do peňaženky v mobile, presne ku platobnej karte, Covid passu a podobným nevyhnutnostiam.

Pri priblížení na 3 metre prichádzajú k slovu uvítacie svetlá, pod meter vzdialenosti sa auto samo odomkne. Ale to nie je všetko, čo sa s mobilom dá. Aplikácia MyBMW dokáže na diaľku auto skontrolovať nielen pomocou systémov, ale dokáže spraviť fotku interiéru a 3D obraz exteriéru. Dekel na Marse? Asi áno.

Krátka inštruktáž k ovládaniu a hlavne k widgetom a skratkám v novom systéme iDrive 8.0 a vyrážam. Všetko sa ovláda naozaj logicky a kto skúsil akýkoľvek predchádzajúci iDrive, tak má všetko tak ako to pozná. Najväčší problém je po skúsení 8.0 návrat ku staršej verzii. Je to ako keby ste z Windowsu 10 prešli na 7. Taký je to pokrok. Pribudlo hlasové ovládanie a grafika je naozaj vymakaná. Navigácia však nevedela o jednej obchádzke, ktorú pripravili lokálni športovci. Predpokladám, že sa v okolí konali nejaké cyklistické preteky. Ale to predbieham.

V Berchtesgadene, ktorý bol slávnym letoviskom v Alpách od dvadsiatych rokov, ale najmä do neho chodili politické špičky Nemecka zo začiatku štyridsiatych rokov, štartujem a vyrážam po bočných cestách smerom do fabriky, kde sa tieto autá robia, idem do Dingolfingu. Je to necelých 160 kilometrov. Takmer bez diaľnic. Pri jazde zisťujem, že výkon 385 kW (523 k) je naozaj brutálny, rovnako ako 765 Nm krútiaceho momentu. To je dosť aj na veľké SUV, avšak k slovu sa hlási aj hmotnosť 2585 kilogramov. To znamená, že aj 22-palcové disky obuté do športovo ladených pneumatík Bridgestone Alenza 001 majú čo robiť.

S iX sa dá ísť naozaj dynamicky, ale miestami je to trochu boj, 2,6 tony sa veru oklamať nedá. Aspoň je nízko ťažisko a rozloženie hmotnosti je veľmi príjemné. Tento elektromobil nemá predsa byť športovým autom, aj keď pri športovom režime stuhne aj vzduchový podvozok. Toto je všetko o pohodlí a jazde aj na veľké vzdialenosti. Veď batéria s kapacitou 111,5 kWh môže ponúknuť až 623 kilometrov dojzadu. Nabitie z 10 na 80 percent potom trvá 35 minút. Brutálne výsledky. Avšak tu sme v teoretickej WLTP hladine. Mne darí až do Dingolfingu, veľmi dynamicky, prísť s priemerom 20,3 kWh na sto kilometrov. Pritom veľa zrýchľujem a veľa fotím. Prestávajú mi vadiť tlačidlové kľučky.  Zvonka je to stále trochu divné, ale zvnútra si tak zvykám, že aj po návrate stláčam časť čalúnenia na Renaulte Megane RS.

To, čo ma však šokuje zakaždým je perfektný ovládací ostrovček s koliesko, prepínačom a ešte valčekom na hlasitosť Crafted Clarity. A tiež ma príjemne prekvapilo ozvučenie Bowers&Wilkins. K nemu sa pripája aj 4D Sound Experience. To je vlastne reproduktor, ktorý rozvibruje operadlá predných sedadiel podľa určitej frekvencie hudby. Znie to ako blbosť, ale naozaj to pridáva ďalšiu dimenziu k počúvaniu. Z niektorých skladieb Nicka Cave to vyzeralo ako zimomriavky na chrbte.

Prichádzam do Dongolfingu, na prezentácii sa dozvedám, že fabrika funguje v ekorežime a energiu má z obnoviteľných zdrojov. Taktiež sa dozvedám, že batéria má 10 modulov, každý má 40 článkov. Tých 40 som spočítal sám, tak to si ešte overte. Prvýkrát si po návrate z prehliadky továrne skúšam sadnúť na zadné sedadlá. Je tam prekvapivo veľa miesta. A naviac je operadlo tak tvarované, že sa celý dokážem natočiť tak, aby mi nohy smerovali do stredu. Toľko miesta!

Po skúsení vzdialeného prístupu k autu vyrážam naspäť na letisko. Cesta z Dingolfingu do Mníchova je po diaľnici. Po takmer neobmedzenej diaľnici. Asi všetci vedia, čo to znamená. Pedál na podlahu a urýchlený presun. Čo to? Zvoní mi telefón, šuchtám sa za kamiónom 75 a telefonát počuť dokonale, ale obmedzenie končí a ja pokračujem hon za maximálnou rýchlosťou určenou obmedzovačom. Dostávam sa na 200 kilometrov za hodinu, auto stále udržiava pruh, dokonca sa na túto rýchlosť dá nastaviť tempomat. Jasné, je adaptívny aj v pri týchto, u nás nelegálnych, údajoch rýchlomera. Aj pri dvojstovke je ma zreteľne počuť a ak by som mal vypnuté Iconic Sounds od Hansa Zimmera, tak by bolo v interiéri takmer ticho.

Vlastne Iconic Sounds sú fantastické. Sú presne to čo líši BMW od ostatných elektromobilov. Sú prirodzené, sú presne také, aké očakávate. Dá sa jazdiť aj bez nich, ale potom zážitku niečo chýba. Do Mníchova prichádzam so spotrebou zvýšenou na 22,6 kWh na sto kilometrov po ozajstnom diaľničnom šprinte. Suma 240 kilometrov a 46 percent nabitia batérie. Rešpekt!

Ešte pre úplnosť, predná maska chladiča nie je kvôli dopovaniu vzduchom, ale je teraz ako centrum senzorov a má samozacelovací povrch. Cool. Základná cena iX xDrive50 je 100 tisíc eur a nejaké drobné. A stojí za všetky tie prachy. Zabudnite na Model X. Toto je budúcnosť. Ráno som si myslel, že si budem chcieť nechať pri návrate ten kľúč vo forme ajfonu, takto poobede by som si najradšej nechal toto elektrické BMW. Vrátil som aj auto, aj kľúč. Ale musím uznať, že takýto elektromobil by som si vedel predstaviť ako jediné auto.

BMW iX xDrive50

Motor

Elektrický

Kapacita batérie 111,5 kWh
Výkon 385 kW/523 koní
Krútiaci moment 675 Nm
   
Prevodovka

Automatická (jednostupňová)

   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4953 mm
Šírka 1967 mm
Výška 1696 mm
Rázvor osí kolies 3000 mm
Hmotnosť (prevádzková/úžitková) 2585/560 kg
Batožinový priestor 380/1250 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 4,6 s
Spotreba (kWh/100km) 19,8-21,4
Dojazd 623 km WLTP