Vozidlá Dacia máme v redakcii veľmi radi. Akcie s Daciami a akcie Dacie patria tradične medzi tie s najväčším faktorom zábavy. Nebolo tomu inak ani v prípade predstavenia outdoorového života s touto automobilkou v Malej Fatre v dedine Valča. Už začiatok bol zaujímavý a vykryštalizovalo sa to ako masívna zábava. Nie masívna, Extrémna! Toto je Extreme zábava!
Základným podnetom na prezentáciu bolo predvedenie novej výbavy Extreme pre väčšinu vozidiel s terénnejším zameraním. Je teda pre Jogger, Sandero Stepway, ale aj pre Duster, ktorý bol samozrejme hviezdou celej šou. Začiatok nevyšiel úplne podľa predstáv a miesto spolujazdy v Dacii Duster Extreme som nakoniec šiel na „Dacii“ Formentor VZ5, tiež s medenými doplnkami. Dobre, koniec srandy, čím sa líši výbava Extreme od ostatných?
Medené doplnky sú nielen na zrkadlách a ich krytoch, ale aj vo forme všetkých nápisov na strešných nosičoch a na kufri. Predné logo ostáva biele ako doposiaľ. Ale to najzaujímavejšie je azda nová plastová časť na blatníku. Tá ukazuje logo DC, ktoré je posadené do mapovo-topografického štvorca. Rovnaký topografický terénny štýl sa ukazuje aj na predele medzi predným a zadným oknom. Nie je to iba tradičná čierna fólia s matným povrchom, ale je takto nádherne ozvláštnená. Extreme je asi najzaujímavejšia verzia modelu Duster celkovo.
Do interiéru sa novinky pretavujú znova vo forme medených doplnkov a iných poťahov. Špecialitou je ale aj použitie gumových kobercov s rovnakou tematikou ako je na spomenutých stĺpikoch karosérie. Táto verzia myslela na každý detail a je v ponuke s pohonom prednej nápravy, alebo všetkých 4 kolies. Štvorkolku pritom môžete mať s manuálom v prípade naftového štvorvalca s výkonom 85 kW (115 k), ale rovnako aj v prípade benzínového štvorvalca, ktorý ma výkon až 110 kW (150 k).
Podobné zmeny výbava Extreme prináša aj do ostatných terénnejších modelov. Ja sadám do slabšie vybavenej verzie Journey, ktorá ale ukazuje odlišnosti iba v absencii medených detailov. Reálne vidno, že aj v tomto vozidle je všetko, čo treba. Toto vozidlo je od dílera Euromotor z Banskej Bystrice, ktorý sedí priamo za mnou na zadných sedadlách. Mám tak zopár informácií naviac a hlavne odkaz, že sa môžeme tešiť na budúce novinky automobilky. Vraj budú fantastické!
Prechádzame po pripravenej trase, ktorá by mala trvať asi 20 minút. Predlžuje sa kvôli foteniu a kvôli častému zastavovaniu. Taktiež tempo je skôr vlažné, aby sa autám nič nestalo a jediný väčší problém predstavuje zapadnutie jedného z vozidiel do obrovskej jamy. Nie, nekončí sa to. Vozidlo šikovne vycúvalo z patálií a pokračovalo bez akýchkoľvek zádrheľov až do cieľa vrátane ciest cez 17-stupňové klesanie, kde prišiel vhod asistent zjazdu z kopca a tiež cez menší brod. Autá sme neutopili, prichádza prezentácia samotná.
Automobilka Dacia sa teda zameriava viac na outdoorový život ako na výhradne nízku cenu. Nízka cena bude už len takým milým bonusom popri odhodlaniu ísť kamkoľvek. Nie je to len otázka priechodnosti. Zaujímavo je riešený aj doplnok výbavy pre model Jogger. Čo by ste si predstavili pod pojmom outdoorové využitie? Stanovanie? Áno, trafili ste. Dacia ponúkne pre Jogger aj obrovský stan, ktorý sa dá prepojiť s interiérom vozidla. Po rozložení vznikne apartmán pre 4 osoby. Cena stanú s dvomi lôžkami a prístavby interiéru Joggeru na dve lôžka stojí 1 695 €, čo je vzhľadom na ceny stanov adekvátna hodnota a priam by sa dalo povedať, že je vozidlo s touto výbavou veľmi výhodné. Veď koľko stojí samotné egoe nest, ktoré by sa mohlo vopchať aj do Joggeru? Minimálne 1 500 €, ale už má aj malý varič a čerpadlo na vodu. Ale rozhodne nemá veľký stan. Takže áno, toto je naozaj výhodná ponuka!
Táto udalosť mi pripomenula, že práve Dacia je úplne fantastická automobilka, ktorá vďaka Renaultu vstala z popola a aktuálne predvádza reálne a použiteľné modely, ktoré sú dobre spravené a aj za rozumné peniaze. Veď najlepšie vybavený Duster aj s príplatkovou výbavou v rámci stupňa Extreme s naftovým motorom a štvorkolkou stojí okolo 24 000 €. V súčasnej dobe, kedy sú ceny čím ďalej, tým viac ustrelené je to záblesk racionality v etape šialeného zvyšovania nákladov.