Test Peugeot 5008 GT: Magnifique

Model 5008 od Peuegotu máme podľa názvu zafixovaný ako veľké MPV, ktoré sa prvý krát predstavilo v roku 2009 a jeho výroba sa skončila relatívne nedávno, v roku 2016. Nebolo to zlé auto, avšak nebolo ani ničím tak úplne výnimočné a nevyčnievalo zo zabehaných zvyklostí. Lenže, s druhou generáciou 5008 sa Francúzi rozhodli zaexperimentovať a spravili z neho SUV. Priestornosť prvej generácie a sedem miest mu ale zostali. Povedzme to ešte inak, 5008 je takmer rovnaké auto ako menší model 3008, líšia sa iba počtom miest a rázvorom. My sme mali nedávno možnosť otestovať špičkovo vybavenú 3008 GT a hneď za tým sa naskytla možnosť testu podobne nadupanej ale väčšej 5008 GT, ktorá už na prvý pohľad pôsobí mimoriadne atraktívne.

Farba karosérie je veľmi zaujímavá, má smaragdový nádych a kombinuje nenútenú eleganciu a istý faktor exhibicionizmu zároveň. Dizajn je vážne bezkonkurenčný a dovolíme si tvrdiť, že by sa zaň nemusela hanbiť ani žiadna prémiovejšia automobilka. Je takmer identický ako menšia 3008 ale nezmýlite si ich, 5008 je viditeľne dlhšia. Napriek tomu predĺžený rázvor nepôsobí silene a ani žiadno neničí estetický dojem, aj keď menší model vyzerá samozrejme kompaktnejšie. Hojne použité chrómované diely ako napríklad rámovanie okien či bočné lišty vzbudzujú dojem hodnotnosti. K tomu perfektne ladí tmavá presklená strecha ktorú môžete v lete otvoriť, spoiler a zatmavené zadné svetlá. Veľké 19″ kolesá majú futuristický vzhľad ale napriek tomu nepôsobia prekombinovane. O predných full LED svetlometoch sa dá konštatovať niečo podobné, naviac majú natáčanie do zákrut. Pôvodná MPV verzia 5008 pôsobí oproti svojmu nasledovníkovi ako šedá myš ukrytá v kúte. Exteriérom toto auto proste boduje na plnej čiare, aj keď sme si vedomí, že napríklad základná verzia Access by iste nevyovala také vzrušenie. GT ako vrchol potravinového reťazca modelu 5008 však vyzerá skvele. Tak ako moderná vlajková loď vyzerať má. Štýlový, vkusný a moderný dizajn v minimalistickom duchu.

Chválospevy na exteriér máme za sebou. Vovnútri je situácia podobná. Čierne kožené sedadlá majú krásnu štruktúru prešívania a ako bonus sú vybavené funkciou masáže. Jednou z najlepších, aké sme v autách bežne dostupných pre smrteľníkov zažili. Napriek tomu, že sa interiér nesie v tmavých farbách, ani náhodou nepôsobí ponuro a temne a už vonkoncom nie nudne. Môže za to hojné použitie hlínikových líšt a prepínačov, ale aj veľmi decentný obkladový dekor z bieleho dreva. Skvelým nápadom je aj presklená výsuvná strecha, interiér sám osebe je priestorný a tento prvok výbavy ho opticky ešte zväčšuje. Volant má iba dve ramená, avšak akurátnu veľkosť a hrúbku a v jeho dolnej časti je malé logo GT. Za ním su hliníkové pádla pre manuálne radenie prevodových stupňov. Veľkou novinkou je systém i-Cockpit, ktorého nosnou myšlienkou je minimalizácia fyzických prepínačov a tlačidiel a tiež veľká možnosť individualizácie. Výsledkom je krásna, dizajnovo čistá, vzdušná a minimalistická kabína s veľkým združeným displejom v strede, ktorým sa ovláda klimatizácia, navigačný systém, audio, vstavané aplikácie a tak ďalej. Kvalita plastov je adekvátna, spracovanie ešte lepšie, nepostrehli sme žiadne pazvuky. Iba roleta zadných dverí občas pri prejazde väčších nerovností vedela ťuknúť do ich rámu. Nič tu ale nepôsobí rušivo a nepatrične, tlačidiel je iba minimum a sú v jednom rade a vyzerajú dobre. Prístrojová doska je plne digitálna a je možné ju individualizovať podľa preferencií vodiča. Ovládačom na volante si viete zvoliť, či chcete pred sebou vidieť iba mapu navigácie, alebo otáčkomer, rýchlomer a údaje o jazde. Alebo je po chuti iba strohý ukazovateľ rýchlosti a nič viac? Stačí si vybrať. Máte aj možnosť vyskladať si vlastnú prístrojovku z údajov, ktoré uznáte za vhodné. Na výber sú aj možnosti vône interiéru a podsvietenia, konkrétene príjemná medená a športová červená. My sme celý čas jazdili s tou prvou, červená je už akási opozeraná.  Odkladacích priestorov je dostatok, na väčšie predmety poslúži lakťová opierka. Na nápoje sú tu hnď dva stojany a ďalšia polička s dotykovým nabíjaním telefónu. Volič osemstupňového automatu má jednoduchý kniplovitý tvar. Za ním je prepínač jazdného režimu Šport. Jeho stlačenie má za následok dunenie reproduktorov, ktoré má simulovať športový zvuk motora. Okrem toho sa zmení odozva plynového pedálu a prevodovka začne motor vytáčať vyššie. Úprimne, bez tohto režimu by sme vedeli žiť. Nie je na ňom nič zlé, ale akosi sme necítili potrebu ho používať. O tom, že miesta v kabíne je viac než dosť, hádam ani nie je potrebné hovoriť. Gigantický je aj batožinový priestor, po sklopení sedadiel sa z 5008 stáva menšia dodávka. Tretí rad sedadiel je, ako to už býva, skôr núdzový alebo pre deti. Núdzový pre dospelé osoby, pre deti však dostatočný aj na plohodnotné používanie. A zrejme to je aj jeho účel, takže niet príliš čo vyčítať.

Pohon je u 5008 možno tak trochu kontroverznou témou, pretože auto sa hlási k rodine SUV ale ani za príplatok nemá možnosť pohonu 4×4. Nuž, áno, je to trochu zvláštne, ale pozrime sa na to z iného uhla. Čo tak brať 5008 ako MPV v kabáte SUV, ktoré vo svojom repertoári ponúka priestorové možnosti MPV, vyššiu svetlú výšku SUV a zároveň skvelý vzhľad? Podľa nás to ako celok funguje a asi iba zanedbateľné percento zákazníkov bude skutočne vnímať absenciu štvorkolky ako problém. Výkon naftového dvojlitra je 130kW/177 koní a 400Nm. To je presne tak akurát, koľko si auto podobných rozmerov a priestorových kapacít zaslúži. V prípade, že v ňom bude jazdiť jedna či dve osoby, dynamika bude viac než dobrá aj na veľmi svižnú jazdu a o nedostatku výkonu nebude ani chýru. A keď bude plne zaťažené, stále bude mať dôstojné výkonové parametre na komfortnú jazdu. Takže, ideálny motor, toto auto si ho zaslúži. A ani spotreba nie je vôbec zlá, pri kombinácií mestkých zápch a diaľničných presunov tempomatovou 140 sme sa dostali na 6,7 litra. Prevodovka radí dobre a hladko, zmenu prevodových stupňov ani nevnímate. V niektorých situáciach je ale dobré pomôcť jej pádlami.

Jazdné vlastnosti sú ladené skôr na komfort, treba ale povedať,  že na 19″ kolesách s jednoduchou zadnou nápravou pôsobí auto pri prejazde nerovností trochu tuhšie. Nie však tvrdo, veľmi dobrá úroveň komfortu je stále zachovaná a túto veľkosť kolies by sme si vybrali aj tak. Drastické náklony sa ale nekonajú, je to síce rodinné auto ale nerobí hanbu svojmu menu GT a dokáže prechádzať zákruty aj relatívne svižným tempom. V rámci možností a svojej kategórie, samozrejme. Riadenie je tiež priemer, ale v tom dobrom slova zmysle.

Peugeot 5008 GT je pre mňa jedno z najpríjemnejších áut, akými som za posledný rok jazdil. Výbava GT robí skutočne veľmi veľa hlavne opticky a značne vylepšuje celkový dojem. Exteriér aj interiér sú oslavou vkusu a minimalizmu, výbava je viac ako slušná a treba povedať, že toto auto vyzerá a vzbudzuje dojem vyššej cenovky, než akú v skutočnosti má. Predáva sa za 37 190 Eur čo podľa nás vôbec nie je nedostupne veľa za auto daných kvalít a imageu. Obrovský priestor vnútri pre viacčlennú rodinu, aktívnych ľudí alebo tých, ktorých profesia či hobby si vyžaduje prevoz väčších predmetov. Zabalené v atraktívnom obale, poháňané schopným motorom, ktorý nepýta za svoje služby ani prehnane veľa. Voilà, bon appétit!

Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDI

Motor R4 nafta
Objem  

1997 cm3

Výkon 130 kW (177 k) pri 3750 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 2000 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4 641 mm
Šírka 1 844 mm
Výška 1 646 mm
Rázvor osí kolies 2 840 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1698 kg/2280 kg
Batožinový priestor 952/1940 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,3/4,7/4,9
Emisie g CO2/km 129