Zabudnite na benzín, aj Audi S5 vsadilo na naftu

Kedysi bolo rozhodovanie o výbere nového vozidla ovplyvnené najmä jasnými rozdielmi medzi dieslovým a benzínovým motorom. Nafta bola jednoznačne na dlhé trasy, vozidlo pri kúpe drahšie, spotreba výrazne nižšia, presne naopak ako u benzínu. Vývoj postupne tieto fakty zmenil, downsizing, DPF, turbo do benzínových motorov, to všetko karty zamiešalo ešte viac a už sa nedá garantovať nič. Dokonca už neplatí ani benzín pre športovo ladené modely. V Audi, aj napriek výraznej anti-naftovej loby, implantovali do nového modelu S5 motor dieslový, a to hneď V6. A poriadny.

S5 dostalo dve verzie, Coupé a Sportback. Okrem naftového motora 3,0 TDI V6 pridali aj elektrický kompresor, ktorý vypĺňa okamihy neúčinnosti spaľovacieho motora a dodáva energiu pre turbo veľmi efektívne. Technológia EPC, elektrický kompresor, poskytuje dávku výkonu aj pri nízkych otáčkach, eliminuje tak potrebu voliť nižší prevodový stupeň aj v situáciách, kedy treba z nízkych otáčok rýchlo akcelerovať, pri predchádzaní pomalšieho vozidla napríklad. Do turba pod tlakom tlačí aj výfukové plyny cez ventil EGR, ale až za filtrom pevných častíc. Naviac vývojári aplikovali aj systém MHEV, Audi tento systém označujú ako „mild hybrid“. Znižuje spotrebu nafty, no najmä ponúka ďalších 60 Nm krútiaceho momentu. Systém je riadený počítačom, do 8 kW elektromotoru sa energia rekuperuje len vo chvíli, kedy nie je potrebná na maximalizáciu efektivity jazdy. Napomáha tiež štartovaniu, klasický štartér je používaný len pri studenom motore, po zohriatí sa už o roztáčanie kľuky stará MHEV.

Vé šestka produkuje výkon 255 kW (347 k) s krútiacim momentom 700 Nm a to so spotrebou o 19 % nižšou, ako porovnateľné benzínové motory, či už paliva alebo produkovaných emisií. To trochu nabúrava tú prezentovanú teóriu, ako dieslové motory bezcitne požierajú v obrovských množstvách jurské paprade a dinosaurov a pokrývajú našu planétu vražednými splodinami. Výkon skoro 350 koní s úctyhodným krúťákom majú za následok akceleráciu z nuly na stovku za 4,9 sekundy v Sportbacku, pre Coupé je táto hodnota ešte o desatinu lepšia. Chladenie, ale aj prvotné zohrievanie oleja taktiež nie je len jednoduchým konvenčným technickým riešením. Pre maximálnu efektivitu sú okruhy oddelené, kľuka aj hlavy majú vlastné a tak sa olej zohreje rýchlejšie, ale aj celý motor chladí s vysokou účinnosťou.

Výkon efektívne prenáša ku Quattro podvozku s pohonom 4×4 automatická 8–stupňová prevodovka TipTronic. Prevody má optimalizované pre kvalitné športové výkony, no prihliada aj na úsporu paliva. Nižšie prevodové stupne sú krátke, ostré a zabezpečujú hladkú a rýchlu odozvu. Vyššie stupne sú dlhé, preradenie takmer nebadateľné, dlhé diaľničné prejazdy tak budú tiché a spotreba nafty nízka. Pohon všetkých kolies Quattro spolupracuje s prevodovkou TipTronic a riadiaca jednotka ovláda samosvorný diferenciál. Rozdelenie sily v pomere 40:60 v prospech zadnej nápravy ale nie je konštantné, pri vyhodnotení krízovej situácie sa sila presmeruje na nápravu, ktorá má lepšiu priľnavosť. Bezpečnosť je prvoradá a riešenie od Audi je spoľahlivé. Brzdenie je taktiež riadené počítačom a sila je rozdeľovaná podľa natočenia kolies a ich stability. Jazdu je možné prispôsobiť zvolením jazdného režimu. Podvozok s prevahou hliníkových častí sa prispôsobí podľa preferencií, či už chcete komfortný alebo viac športový zážitok z jazdy. Prvkom bezpečnosti je aj efektívne full LED osvetlenie vozidla.

Dizajn je voliteľný podľa preferencií zákazníka. Možnosti sú široké, či už v interiéri prvkami komfortu alebo štýlu. Kolesá sú korunou krásy vozidla, v ponuke sú 18, 19 ale aj 20-palcové, brzdy sú cez tenké lúče výrazné a s logom S len podtrhávajú športového ducha. V ponuke je 9 farieb, starostlivo vybraných aby dokonale ladili s ostrými, ale tradične ladnými krivkami karosérie stredne veľkého športového Audi. Logo S a čierna farba dominujú interiéru, samozrejmosťou sú športové sedadlá, leštený hliník, karbón a koža. Technologické vychytávky v podobe 12,3-palcového virtuálneho kokpitu, hlasového ovládania sú prispôsobiteľné podľa preferencií užívateľa. Infotainment je ovládaný dotykovým, 8,3-palcovým monitorom s navigáciou a aplikáciou myAudi, pomocou ktorej je možné sa spojiť
s operátorom.

Zaujímavou informáciou je fakt, že v Európe budú modely S5 k dispozícií len s naftovým motorom, aj keď mimo nášho kontinentu bude aj v benzínovom prevedení. Základná cena za naftový model je stanovená na hranicu 65 300 EUR. Ako to už v koncerne býva, väčšina prvkov individuálneho dizajnu, komfortu aj technológií bude za príplatok.