Top 5 áut za rok 2018 (Peter)

Je pravdou, že ja som počas roka jazdil menším počtom áut než väčšina mojich kolegov, preto do svojho výberu nemôžem zaradiť veľa exkluzívnych kúskov. Ide však o výber áut, ktoré ma z nejakého dôvodu zaujali a zarezonovali.

1. Volvo XC60 D5

Zo súčasnej sériovej produkcie patrí práve Volvo medzi moje úplne najobľúbenejšie automobilky. Nepriestreľná kvalita a pocit bezpečnosti, nádherné minimalistické tvary vonku aj vnútri a stále zachovaná vysoká úžitková hodnota. Či je krajšia XC60 alebo jej väčší súrodenec XC90 je pre mňa stále dilemou, tú magickú škandinávsku esenciu a atmosféru pre ktoré ich milujem ponúkajú obe. Cenovka 80-tisíc eur za nami testovaný kus XC60 je šialená, lenže človek má pocit že sa svoje peniaze tu skutočne dostáva prvotriedny a krásny kus auta.

2. Peugeot 5008 GT

Možno prekvapivé druhé miesto, avšak toto auto bolo veľkým prekvapením aj pre mňa. Priznávam, je v tom možno veľké množstvo subjektívneho pohľadu, avšak 5008 vo vrcholnej špecifikácií s balíkom GT a petrolejovo-zelenej farbe vyzerá fakt super. Najviac ma však dostal interiér, krásne prešívanie alcanatrových sedadiel, interiér s minimom tlačidiel a prepínačov, jednoduché a čisté tvary bez rušivých prvkov, tak si predstavujem vkusné a moderné rodinné auto. Rodinu síce nemám, zato máme dva bicykle s ktorými radi vyrážame do hôr a obrovský kufor 5008 tak bol láska na prvý pohľad.

3. Renault Mégane RS EDC

Nový RS už síce možno nie je taký ortodoxný a surový hothatch ako kedysi, avšak pribudla mu sofistikovanosť a každodenná použiteľnosť. Lebo povedzme si na rovinu, aj keď si niekto z nás kúpi hothatch, väčšinu času ho bude používať práve na každodenné jazdenie. Čas strávený pílovaním okruhov či okreskových rekordov je predsa len zlomkový a preto v konečnom dôsledku nie je nič zlé, ak vie byť auto každodenne použiteľné a stále si zachová schopnosť ponúknuť radosť z jazdy a rýchlosť. Rýchlosť, tej má veru nový Mégane RS viac než dosť a maskuje ju s brutálnou samozrejmosťou a ležérnosťou.

4. BMW 520d

Taká „obyčajná päťka s dvojlitrom“. A ešte k tomu má len štyri valce. Pár rokov dozadu by takéto auto bolo odsúdené na neúspech a možno dokonca úškrny a reči o „sociálnej“ motorizácií. Lenže časy sa menia a aj základná verzia mníchovského sedanu je reprezentatívnym, kultivovaným a napočudovanie aj dostatočne výkonným presúvadlom vyššej triedy. To, že riadite štvorvalec, zistíte až vo vyšších otáčkach podľa ostrého zvuku a absencie výraznejšieho pocitu výkonového „kopnutia“ pri prudkom zrýchlení. Na bežné a komfortné jazdenie je však 520d mimoriadne zaujímavou alternatívou z pohľadu nízkych prevádzkových nákladov, reprezentatívnosti a dostatku výkonu aj pohodlia. 

5. Honda Jazz 1,5 i-VTEC

Prekvapenie na koniec. Maličký Jazz ktorý vie vykúzliť veľký úsmev. Nie je to krásavec za ktorým by sa otáčali všetky krky, má však geniálne presný manuál, zábavný podvozok a riadenie a atmosférických 130 koní. A to je pre auto takýchto rozmerov dosť na to, aby vás stále nútilo porušovať dopravné predpisy. Lacných áut, ktoré majú tak nákazlivo zábavný motor v kombinácií s chirurgicky presnou manuálnou prevodovkou je v dnešnej dobe už vážne málo. Tichá vody brehy myje a pre malý a nenápadný Jazz to sedí úplne dokonalo. Aj keď, vytočte ho do maximálnych otáčok a ticho je razom preč.