Je pravdou, že ja som počas roka jazdil menším počtom áut než väčšina mojich kolegov, preto do svojho výberu nemôžem zaradiť veľa exkluzívnych kúskov. Ide však o výber áut, ktoré ma z nejakého dôvodu zaujali a zarezonovali.
1. Volvo XC60 D5
Zo súčasnej sériovej produkcie patrí práve Volvo medzi moje úplne najobľúbenejšie automobilky. Nepriestreľná kvalita a pocit bezpečnosti, nádherné minimalistické tvary vonku aj vnútri a stále zachovaná vysoká úžitková hodnota. Či je krajšia XC60 alebo jej väčší súrodenec XC90 je pre mňa stále dilemou, tú magickú škandinávsku esenciu a atmosféru pre ktoré ich milujem ponúkajú obe. Cenovka 80-tisíc eur za nami testovaný kus XC60 je šialená, lenže človek má pocit že sa svoje peniaze tu skutočne dostáva prvotriedny a krásny kus auta.
2. Peugeot 5008 GT
Možno prekvapivé druhé miesto, avšak toto auto bolo veľkým prekvapením aj pre mňa. Priznávam, je v tom možno veľké množstvo subjektívneho pohľadu, avšak 5008 vo vrcholnej špecifikácií s balíkom GT a petrolejovo-zelenej farbe vyzerá fakt super. Najviac ma však dostal interiér, krásne prešívanie alcanatrových sedadiel, interiér s minimom tlačidiel a prepínačov, jednoduché a čisté tvary bez rušivých prvkov, tak si predstavujem vkusné a moderné rodinné auto. Rodinu síce nemám, zato máme dva bicykle s ktorými radi vyrážame do hôr a obrovský kufor 5008 tak bol láska na prvý pohľad.
3. Renault Mégane RS EDC
Nový RS už síce možno nie je taký ortodoxný a surový hothatch ako kedysi, avšak pribudla mu sofistikovanosť a každodenná použiteľnosť. Lebo povedzme si na rovinu, aj keď si niekto z nás kúpi hothatch, väčšinu času ho bude používať práve na každodenné jazdenie. Čas strávený pílovaním okruhov či okreskových rekordov je predsa len zlomkový a preto v konečnom dôsledku nie je nič zlé, ak vie byť auto každodenne použiteľné a stále si zachová schopnosť ponúknuť radosť z jazdy a rýchlosť. Rýchlosť, tej má veru nový Mégane RS viac než dosť a maskuje ju s brutálnou samozrejmosťou a ležérnosťou.
4. BMW 520d
Taká „obyčajná päťka s dvojlitrom“. A ešte k tomu má len štyri valce. Pár rokov dozadu by takéto auto bolo odsúdené na neúspech a možno dokonca úškrny a reči o „sociálnej“ motorizácií. Lenže časy sa menia a aj základná verzia mníchovského sedanu je reprezentatívnym, kultivovaným a napočudovanie aj dostatočne výkonným presúvadlom vyššej triedy. To, že riadite štvorvalec, zistíte až vo vyšších otáčkach podľa ostrého zvuku a absencie výraznejšieho pocitu výkonového „kopnutia“ pri prudkom zrýchlení. Na bežné a komfortné jazdenie je však 520d mimoriadne zaujímavou alternatívou z pohľadu nízkych prevádzkových nákladov, reprezentatívnosti a dostatku výkonu aj pohodlia.
5. Honda Jazz 1,5 i-VTEC
Prekvapenie na koniec. Maličký Jazz ktorý vie vykúzliť veľký úsmev. Nie je to krásavec za ktorým by sa otáčali všetky krky, má však geniálne presný manuál, zábavný podvozok a riadenie a atmosférických 130 koní. A to je pre auto takýchto rozmerov dosť na to, aby vás stále nútilo porušovať dopravné predpisy. Lacných áut, ktoré majú tak nákazlivo zábavný motor v kombinácií s chirurgicky presnou manuálnou prevodovkou je v dnešnej dobe už vážne málo. Tichá vody brehy myje a pre malý a nenápadný Jazz to sedí úplne dokonalo. Aj keď, vytočte ho do maximálnych otáčok a ticho je razom preč.