Test Volvo V90 Cross Country T6: Originálna alternatíva

27. augusta 2017 od AktualityTestyVolvo

Všetci sú akosi pobláznení z Audi Allroad, či skôr Audi A6 Allroad, na cestách ich je naozaj veľa. A nájdu sa aj takí, ktorí tvrdia, že práve kruhy prišli s týmto konceptom zvýšených kombi. Avšak to tak vôbec nebolo, Volvo bolo skôr, a dokonca AMC ešte niekedy v osemdesiatych rokoch. Lenže až s Volvom Cross Country takéto verzie postupne išli dopredu.

Zvýšené kombi sú ideálnou náhradou veľkých SUV. Majú nižšie ťažisko, majú iný posed. Sú aktuálne viac prehliadané, ale minimálne rovnako využiteľné. Oproti XC90 je aj V90 Cross Country ľahšia a obratnejšia. Naviac sme ju skúsili s motorom skrývajúcim sa pod označením T6, naviac okorenený Polestarom. Môže to byť univerzálne auto.

Polárny expres (klišé, že?)

Volvo má iba dvojlitre. Myslite si o tom čo chcete, downsizingu sa až tak ľahko nezbavíme. Preč je šesťvalec, o V8 od Yamahy už nemôžete pri Volve ani snívať. Dvojliter, radový štvorvalec. Hotovo. Lenže Volvo používa prepĺňanie. Pri T6 je to dokonca prepĺňanie turbom a zároveň kompresorom. Oproti atmosfére je to trochu zložitý systém, ale v reálnom svete funguje dokonale.

Hneď na úvod treba povedať, že o Volve sme zatiaľ nepočuli žiadne hororové servisné príbehy, takže predpokladáme, že práve T6tky môžu fungovať stabilne. A stabilne pri výkone 235 kW (320 k) a 400 Nm. To sú výborné hodnoty. Ale… Ale nami testovaný kus mal optimalizované hodnoty od Polestaru. To znamenalo iba 11 kW (15 k) naviac, ale zároveň lepší priebeh krútiaceho momentu, teda krivku posunutú do nižších otáčok.

A že to pomáha! Teda posúdiť rozdiel nie je veľmi možné, ale auto jazdí ako utrhnuté z reťaze. Veľa hothatchov zostáva v smútku, zrýchlenie je dychberúce, od takéhoto auta ho naviac nečakáte. Pocitovo ste na stovke za 6 sekúnd. Spočiatku je nástup výkonu síce ležérnejší, ale postupne prichádzajú tie prívaly, ktoré v aute chcete.

K zrýchleniu pomáha aj výborný hydrodynamický menič. Znova bol trochu upravený Polestarom. Úprava riadiacej jednotky skrátila časy potrebné na preradenie a aj lepšie využíva nové parametre motora. Ak jazdíte komfortne, tak radí plynulo a bez akýchkoľvek nepríjemností. A keď na tú stúpate, tak radí naozaj rýchlo, poriadne reaguje aj na kickdown. A vzhľadom na to, že má osem stupňov, tak dokáže spôsobiť aj nízku spotrebu. Vážne, keď jazdíte normálne, dodržiavate limity kdekoľvek, aj na diaľnici, tak sa zmestíte do 8,5 litra. Ak sa budete krotiť, tak dáte aj hodnoty pod 8 litrov. Ale ak sa držať nebudete, popustíte uzdu, tak viete spraviť kľudne priemer aj okolo 14 litrov. My sme na konci testu mali asi 9 kompletne.

Lenže výkonný motor by bol zbytočný, keby auto nevie zatáčať. Bolo by vhodné tak do Texasu. Našťastie sa nestratí ani u nás. Má komfortné nastavenie v normálnom režime, ale Sport pritvrdí tlmiče. Vzducháč Volvo nemá, čo znamená, že nemusíte rozmýšľať nad budúcou výmenou mechov. Plavná jazda sa potočením najdokonalejšieho prepínača režimov zmení na športovú, prepne sa prevodovka, prepne sa nastavenie podvozku, plynu, ale aj volantu. Zrazu máte v rukách niečo extrémne. Nie, nie je to Caterham, ale aj v zákrutách to naložíte závodeniachtivým tínedžerom. Upracete ich tak, ako Robo upratal gorily pod koberec (zatiaľ). Ani nebudú vedieť ako sa ich zbavíte. Kľukaté cesty mu celkom sedia. Ale trochu sa zapotíte, veľkosť a hmotnosť predsa nepustia.

Zo zákrut sa môžete presunúť aj na diaľnice. Automat zaradí osmičku a ste až v neuveriteľnom tichu. Ak samozrejme nezapnete ozvučenie. Dokonca sa dá povedať, že na diaľnici je to nuda. Udržiavanie pruhu funguje veľmi dobre, adaptívny tempomat zase zvláda aj zastaviť a rozbehnúť sa. Len rátajte s tým, že Pilot Assist končí pred 140 kilometrami za hodinu. To, čo pri Volve oceňujeme je možnosť vypnúť adaptívne funkcie a užívať si iba bežný tempomat. V každom aute by mal byť takýto výber.

Praotec

Aj keď Volvo nebolo úplne prvým kombíkom so zvýšením, tak patrí na vrchol triedy. Ba dokonca sa dá povedať, že sa k V90 hodia terénne prvky asi najviac. Avšak výrazne nezaostáva ani konkurencia ako Audi A6 Allroad, či Mercedes-Benz triedy E All-Terrain. Lenže Volvo je Volvo, je iné, nevyvoláva také negatívne emócie. Každý skôr vidí bezpečnosť ako cenovku, čo je celkom cool, nie?

Kým základný tvar je takmer totožný s V90tkou, tak jasne vidíte, že toto je vyššie. Vyššie znamená svetlú výšku 210 milimetrov. A to sme nedávno ospevovali svetlú výšku Dusteru, ktorý má 205 milimetrov. Jasné, prejazdové uhly budú vďaka dlhšiemu rázvoru trochu problém. Len kto sa vlastne až tak doterénu dostane, aby toto musel riešiť…

Plastové lemy robia z kombi úplne iné auto. Je drsnejšie, ale zároveň elegantné. Spočiatku síce z neho máte zmiešané pocity, ale následne zistíte, že toto je presne to, čím má kombi od Volva byť. Iné, strohé, dokonale chladné. Ako kus ocele precízne odliaty a dotiahnutý k dokonalosti.

Súčasťou zovňajšku sú aj predné svetlá. Sú LEDkové, to áno, ale statické. Prisvecovanie majú za úlohu hmlovky. Oproti Mercedesu a Audi je práve toto tá najväčšia nevýhoda auta. Ak ste na Mercedesoch nejazdili, tak to nebudete riešiť. Ak áno, tak už viete, že má svetlá fakt vynikajúce. Lenže aj napriek tomu, že nemá adaptívne funkcie, ponúka dostatočný osvit a automatické prepínanie je tiež dokonalé, asi ani raz necítili protiidúci vodiči nutkanie prebliknúť, že máme diaľkové vypnúť.

Ticho a precíznosť

Interiéry Volva sú, v najnovších generáciách, naozaj vymakané. Znova sa nám ušla výbava Inscription s žltohnedým čalúnením. Kvôli nemu sa naučíte, že v obchode nebudete blúdiť v sekcii džínsov, ale pôjdete rovno k iným nohaviciam. Od riflí by boli bočnice hneď modré. Vôbec vám to však nebude vadiť, vyzerá to dokonale, nič iné netreba riešiť. Dokonca dokonale aj s dreveným obkladom.

Pohodlne sa teda usadíte v tom, čo sú jedny z najlepších sedadiel v aute, pustíte masáž, pustíte sústavu Bowers & Wilkins a z diaľky budete počúvať tlmené ziapanie kompresora. Nie je to agresívny zvuk, ale každého fanúšika áut musí jednoducho potešiť. Inak, audio je jedno z najlepších, ktoré sme kedy v redakcii v aute mali. Keď ho prvýkrát spustíte, ani vám to nepríde. Ale potom presadnete do iných áut a zistíte, že zrazu hrajú tragicky. Aj tie, ktoré ste mali za dobre ozvučené. Skúste si nastaviť rozliehanie zvuku ako v Goteburskej katedrále a pustite si audioknihu. Keby ste nesedeli, tak spadnete na zadok. To je bez diskusie.

Hudobný zážitok neruší ani priestor, ani pomalosť displejov. Stredný na dotyk reaguje naozaj briskne. Len by sme prijali ešte vnútornú cirkuláciu ako samostatné tlačidlo. A permanentné zobrazovanie teploty chladiacej kvapaliny. Ale to len rýpeme.

Priestorovo už nie je V90 to, čím bola V70 a 850. Už to nie je sťahovacia dodávka, už to nie je tehla, ani vyhladená a zaoblená tehla. Je štýlovým kombi. Nemá zázračné litrové kapacity, ale hodnoty, ktoré stačia. Veď 560 litrov stačí bohato. Naviac k tomu treba prirátať aj fakt, že na zadných sedadlách je celkom veľa miesta. Vo štvorici je cestovanie fakt luxusné. Piaty pasažier bude frflať na stredový tunel a tvar sedadla. Koľké prekvapenie, však?

Otázka priorít

Potrebujete niečo univerzálne, niečo rýchle, s dobrou priechodnosťou, komfortné, ale zároveň relatívne nenápadné a bez škaredých pohľadov okolia? A naviac nemáte radi SUVčka? Tak máte jasno, V90 Cross Country T6! S úpravami Polestar. Vážne je to úžasné auto na každú príležitosť. Na každú príležitosť za 85-tisíc. Zdá sa vám to veľa? Za Audi a Mercedes zaplatíte pri rovnakej výbave a aspoň približne rovnakom výkone o 10 až 15-tisíc eur viac. Ak sa vám to stále zdá priveľa, tak si môžete kúpiť vlastnú flotilu Dacii Logan MCV Stepway Outdoor. Srandy bokom, ak chcete prémiové zvýšené kombi, tak si choďte V90 Cross Country skúsiť. Budete milo prekvapení.

Volvo V90 Cross Country T6 Polestar

Motor R4 benzín
Objem 1969 cm3
Výkon 235 kW (320 k) pri 5700 ot/min

246 kW (335 k) pri 6000 ot/min Polestar

Krútiaci moment 400 Nm pri 2200-5400 ot/min

440 Nm pri 4500 ot/min Polestar

   
Prevodovka Automatická 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4939 mm
Šírka 1879 mm
Výška 1543 mm
Rázvor osí kolies 2941 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1834/- kg
Batožinový priestor 560/1526  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,3 s (6,2 s Polestar)
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,9/6,5/7,7
Emisie g CO2/km 176
Tags: