Test Volvo S60 T5: Aj bez nafty sa dá žiť

Časy, keď Volvo dobylo svet hranatými tvarmi sú už dávno preč. Volvo 850 T5R ostane pre fanúšikov tejto značky navždy legendou. Ostré tvary karosérie pôsobia tak nadčasovo, že aj dnes občas s kolegom zablúdime na európske inzertné servery a už len z nostalgie hľadáme, či sa náhodou nenájde jeden zachovalý kúsok za prijateľnú cenu na predaj. V hlave máme okruhové preteky, na ktoré Volvo nasadilo rovno kombíky. Na dodávkach často jazdíme obaja, ale taký štýlový sťahovák akým je 850 T5R v kombíku by sme s radosťou hneď prijali obaja. Zaplatiť 17-tisíc eur za kus, ktorý má za sebou už poctivých 478-tisíc kilometrov je aj nad súčet našich dvoch imaginárnych rozpočtov. Žiaľ, doba kombíkov na okruhoch je rovnako ako hranaté tvary 850 minulosťou.

Dlhé roky to vyzeralo, že sa Volvu nepodarí nadviazať dizajnom na svoju úspešnú minulosť. Ešte nedávno nová XC90-tka naznačila, že by mohlo začať svitať, pre Volvo, na nové zlaté časy. Veď by bola škoda, ak by ho čakal osud podobný susednému Saabu. Našťastie to neostalo len pri jednom zaujímavom modeli. Nasledovala štýlová limuzína aj kombi, aj keď ja osobne by som si na V90 vedel predstaviť, rovnako ako pri starších modeloch, kolmú zadnú časť. Aj by to bolo pre objem kufra praktickejšie, ale na druhú stranu šikmé zadné okno vyzerá moderne a dynamicky.

Milé prekvapenie nastalo ale pri predstavení menších súrodencov S60 a V60. Ako keby čítali moje osobné pripomienky. Zadné skosenie pri kombíku jemne doladili a ešte viac sa zvýraznila jeho dynamika. Tá určite nechýba ani sedanu, ktorý môže, rovnako ako kombi, po dlhých rokoch očariť zaujímavým a pútavým dizajnom rovnako ako jeho predchodcovia. Príplatková farba Fusion Red, ako má náš dnešný testovaný model, S60 T5 pomáha zvýrazniť dizajn a zvýrazňuje ho úplne dokonale.  Hlavne ak máte výbavu R-Design. V kombinácii s motorom T5 s výkonom 184 kW, čiže 250 koní nebude pocit dynamiky len pri pohľade na parkovisku ale aj aj na cestách. K dispozícii je pohon buď prednej, alebo oboch náprav AWD. Hybridnej technológii sa nevyhli ani vo Volve. Plug-In hybrid T8 Twin Engine s automatickou prevodovkou poskytuje pre vodiča výkon až 390 koní. Spotreba 1,8l/100km (WLTP) asi nebude v praxi reálna. Ekologicky zameraných vodičov môže zaujať iba 42 gramov CO2 práve pri najvýkonnejšom T8. T5 má oproti tomu niekoľkonásobne vyššiu hodnotu 163 gramov pri predokolke a 181 gramov pri AWD. Pre európsky trh je zvláštnosť, že v konfigurátore úplne vypadla možnosť si objednať naftový motor pri verzii sedan. Naftový motor ostal v ponuke len pre kombíky.  K dynamickému autu sa predsa viac hodia benzínové a najmä výkonné motory. Aktuálne je však situácia ešte zložitejšia. Mild-hybridné sú všetky verzie. Takže miesto T5 nájdete v cenníkoch B5 (modelový rok 2021), aj keď s rovnakým výkonom ako pri T5. Spotreba pôjde dole a pribudne lepšia pružnosť.

Ak máte radi aktuálny dizajn interiérov značky Volvo, nenájdete sklamanie ani v S60/V60. Je iný ako ponúka konkurencia a má svoje čaro. Musíte si ale zvyknúť, že väčšina funkcií sa ovláda cez veľkú stredovú obrazovku. Gombíčky na ovládanie klimatizácie tak budete zbytočne hľadať. Musíte sa k ním vždy doklikať cez menu v centrálnom paneli. Možno to je len zvyk, ktorý potrebuje svoj čas, na druhú stranu, teraz interiér pôsobí veľmi elegantne. Zároveň sú jeho línie sú príjemne jednoduché a čisté. Príjemnú spoločnosť na cestách dokáže zabezpečiť kvalitné audio Harman Kardon a to ešte nehovoríme o možnosti priplatiť za Bowers&Wilkins. Oproti predchádzajúcej generácii S60 ma prekvapilo miesto na zadných sedadlách. V predchodcovi si už, pri mojej výške 192 cm, za mňa nikto nevedel sadnúť. Tento problém som už pri aktuálnom modeli nemal.  Kufor sedanu je tiež dostatočne priestranný pre bežné potreby nielen manažéra na cestách, ale aj racionálne sa baliacej rodiny na dovolenku.

Aj napriek športovej výbave R-Design a výkonnému motoru, na mňa S60 nepôsobila ako auto so športovými ambíciami. K dispozícii sú jazdné režimy Eco, Comfort, Individual, Dynamic. Na mňa naladenie podvozku a prevodovky zanechalo dojem, že je skôr nastavené na kľudného vodiča uprednostňujúceho na cestách komfort a dostatok výkonu na zvládnutie krízových situácií. Možno aj to patrí k filozofii značky, ktorá sa rozhodla od tohto roka automaticky namontovať obmedzovač maximálnej rýchlosti na 180 km/h. Sám som zvedavý ako sa to prejaví v praxi. Hlavne, ako túto zmenu privítajú potenciálni zákazníci. Bola by škoda, ak by jedno rozhodnutie ohrozilo túto severskú legendu. Áno, ide o bezpečnosť posádky. Na tej by ale v prvom rade malo záležať vodičovi. A aj keď sa o nás za volantom čoraz viac stará moderná elektronika, nie vždy sa ten správny zmysel pomocných asistentov podarí aplikovať aj v praxi. Nami testovaný model prišiel z výroby tesne pred spustením týchto noviniek a hybridov. Je to krásne, elegantné auto ktorému by sme objektívne asi veľmi ťažko mohli niečo vyčítať.

No a dáme si aj druhý pohľad od Jozefa

Mne sa autá Volvo naozaj páčia. Dobre, majú dvojlitre a pri S90 by som s tým mal trochu problém, ale pre S60 je to, podľa mňa, úplne v pohode. S veľkými očakávaniami som nastúpil aj do tejto S60. Veď už som skúsil aj V60 a tá bola super. Čakal som perfektné sedadlá. To sa splnilo. Čakal som výborný dotykový displej. Aj to sa splnilo. Teda ak by som mal mať len displej bez akýchkoľvek tlačidiel, takmer, tak by toto bol jasný kandidát. Ale nečakal som to ako auto jazdí. Prvá zákruta a hovorím si, že táto štvorkolka je fakt dobre vyladená, auto je aj pohodlné, ale zároveň dokáže vtiahnuť do deja a perfektne drží. Šok prišiel až po prezretí špecifikácie. Toto nie je štvorkolka, ale iba predokola. S výkonom 184 kW (250 k) sa vysporadúva naozaj prekvapivo dobre. Reálne som od predokolky tak dobrý pocit nečakal. Nič iné ma, po V60, neprekvapilo, iba toto. A motor má aj dosť výkonu. Aj keď si viem predstaviť ešte 22 kW (30 k) naviac.

Volvo S60 T5 R-design

Motor R4 benzín
Objem 1969 cm3
Výkon 184 kW (250 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1800-4800 ot/min
   
Prevodovka Automatická 8-stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4761 mm
Šírka 1850 mm
Výška 1431 mm
Rázvor osí kolies 2872 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1752/2240 kg
Batožinový priestor 442  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 240 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,5 s
Spotreba (WLTP) 7,1 – 8,0
Emisie g CO2/km 139-144