Test Volkswagen Amarok V6 Comfortline: Nepodceňujte základ

Je to nad slnko jasné, že každý chce auto s čo najlepšou výbavou. Nikto nechce socku. Lenže nie vždy je na panské zábavky rozpočet. Niekedy ste obmedzení financiami. Teda nie niekedy, stáva sa to naozaj často. A už ste videli, aby niektorá firma dobrovoľne išla do niečoho drahšieho, keď nemusí?

Volkswagen Amarok sme už mali v redakcii. Ale to bol úplne iný kus. Mal takmer všetko na čo si spomeniete. Druhý Amarok je z úplne opačného konca, aj keď ako úplnú socku ho označiť nemožno. Veď má výbavy Comfortline, ktorá už je celkom schopná.

Veľké biele

S Amarokom sa nestratíte, ani keď má trochu nudnú bielu farbu. Nemá ani chrómové kolesá, nemá chrómové lešenia vzadu, ani nič podobné. Na pohľad vidíte, že výbava ani zďaleka nie je obsažná, ale stále vidíte, že na pick-up je práve tento kus celkom elegantný a vizuálne príjemný. Určite je za tým najmä samotný tvar auta. Hrany sú všade a prehnané obliny netreba. Amarok rozhodne patrí, aj takto vybavený, k najlepšie vyzerajúcim pick-upom v Európe.

Ak by ste si neboli istí, tým, čo má aktuálny Amarok pod kapotou, tak to hrdo prezentuje odznakom na prednej maske a nutným nápisom na zadnom výklopnom čele. Rozdiel oproti dvojlitru so štyrmi valcami zbadáte aj pri pohľade na predný nárazník. Okrúhle hmlovky sú fuč, teraz ich miesto prevzali ostré črty na všetkých poliach.

Spredu dokonca ani nemusíte vedieť, že pred vami je úžitkové auto. Takto by mohol vyzerať kľudne aj výlučne osobný kus SUV. Lacno dokonca nepôsobia ani svetlá s halogénovými svietiacimi prvkami. LEDky tu nie sú, nie je ani svetelný senzor. Svetlá ale zapnete a už ich neriešite. Prekvapenie je, že osemnásťpalcové zliatinové disky vôbec nevyzerajú nemiestne, nie sú úplne malé. Sú také… Pracovné.

Vzadu je však SUV dojmu koniec, je to predsalen iný druh. Skôr má stavbou bližšie k výlučne terénnemu vozidlu ako ku zaberačom miesta v obchodných centrách. Nákladný priestor však výrazne odporúčame vyplniť niečim. Niečim, čo si vyberiete v príplatkovej výbave, alebo v príslušenstve. Odporúčame nástrek Durabed, ktorý je omnoho odolnejší ako bežný lak, ktorý je sériovo. Nebudete tie peniaze ľutovať.

Pracovné neurazí

Nasadnutie do Amaroku s výbavou Comfortline nie je s tvrdením o základnej výbave príliš stotožnené. Jasné, máte látkové poťahy sedadiel, chýba vyhrievanie sedadiel. Ale inak? V aute za 37 tisíc (s DPH) máte automatickú klimatizáciu, multifunkčný volant, rádio s MP3 a aj elektrické ovládanie všetkých okien. Vedzte, že viac toho reálne potrebovať ani nebudete.

Tvary prístrojovky jednoznačne vytváral ten, čo robil aj exteriér. Výrazne dominujú rovné línie, extrémne oblúky nenájdete a to je len dobre. Toto tak ľahko nevyjde z módy. A naviac kvalita spracovania je naozaj ukážková aj keď plasty nie sú mäkké. Lenže, koľkokrát obchytkávate prístrojovú dosku? Robíte to? A je to normálne?

Sedadlá sú komfortné, aj keď nemajú až toľko možností nastavenia ako tie vo výbave Aventura. Ani na dlhších cestách vás nebude bolieť chrbát. Lakťovka je sériovo a všetko je ergonomicky dobre zvládnuté. Dotykové displeje v tomto kuse nehľadajte, bude to márne. Tlačidlami ovládate ako klimatizáciu, tak rádio. Nie je to vôbec fancy, ale bude to fungovať navždy.

Priestor je kapitola sama o sebe. Vpredu nebude mať problém nikto a vodič je od pasažiera celkom slušne vzdialený. Dokonca sa nemusia ani stretnúť lakťami na lakťovke. Vzadu je na šírku tiež adekvátne miesta. Vlastne celkovo je na zadnej lavici miesta asi najviac z európsky dostupných pick-upov. Len batožinu fakt nemáte kam dať. Pod sedadlom je nádrž a za sedadlo možno notebook schováte. Na ložnú plochy nič z osobnej batožiny nedáte, lebo je to vystavené poveternostným vplyvom, alebo zlodejom. Takže asi automaticky siahnete po nejakom kryte.

V6 all the way!

Najlepšie rozhodnutie, ktoré Volkswagen ohľadne Amaroku spravil bolo to, že pod kapotou zanevrel na dvojliter a nahradil ho trojlitrovým motorom V6. Prečo? Výkon, kultúra chodu, spoľahlivosť, máme pokračovať? Jednoducho je to vynikajúci ťah. Z pick-upu, ktorý trpel práve kvôli motoru nezáujmom je pick-up, ktorý je zaujímavý aj kvôli motoru.

V ponuke Amaroku je šesťvalec s tromi stupňami výkonu. Najvyšší sme skúsili pri teste Aventury, stredný má 150 kW (204 k) a základ je 120 kW (163 k). Práve základ má toľko výkonu ako predtým najvýkonnejší biturbo štvorvalec po väčšinu predfaceliftového života. Základný motor však úplne stačí, veď má krútiaceho momentu na rozdávanie.

Pocitovo je 120 kW (163  k) a 450 Nm pôsobí ako slušná porcia. Naviac, keď radíte normálne rukou a použitím spojky. Naozaj, trojlitrový šesťvalec je spojený s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. V pick-upoch je toto práve dôležitá kombinácia. Amarok ponúka bonus v tom, že páka nevibruje a netrasie sa. Je pevná a radí sa s ňou tak ako v ostatných Volkswagenoch. Teda kým nie je zahriata, tak to ide trochu ťažšie.

Rýchle prejazdy zákrut sú tiež možné, ale zadok na zlom asfalte trochu poskakuje. To je daň za užitočnú hmotnosť. Ale celkovo sa dá jazda prirovnať skôr k SUVčkam, Amarok je komfortnejší ako ostatné pick-upy. V teréne príde vhod možnosť uzavrieť zadný dif. Bežne máte zadokolku, ale občas siahnete po štvorkolke. Prepnete ju tlačidlom vedľa radiacej páky. Ak už začne tiecť do topánok, tak máte stále režim 4×4 Low. Ale reálne ho až tak často potrebovať nebudete. Najväčším problémom takto dlhého auta je prejazdný uhol. Zostať na bruchu nie je až také ťažké, ale to je charakteristika všetkých pick-upov tohto zamerania.

Výhodný

Tento konkrétny kus Amaroku stojí 37-tisíc. S daňou. Lenže základ so štvorkolkou je aktuálne už od 29 988 eur. Zbystrili ste? Nie je tu úplne holý základ, ale séria Country. Tá by mala vychádzať, podľa konfigurátora z výbavy Comfortline, ako je práve testovaný kus. Lenže Amarok aj tak budete chcieť iný. Budete chcieť minimálne oranžový Canyon, alebo temný Dark Label, ktorý je, najmä v kombinácii s akciou Amarok Ideal so zvýhodnením, naozaj perfektný.

Ak teda potrebujete pick-up, tak Amarok nemusíte obchádzať ani so základným motorom. Nám sa s ním podarilo spraviť priemernú spotrebu 9,2 litra. Agregát bol však surový a dosť značná časť ciest bola po diaľnici. Reálne by ste sa dostali aj pod 9. Avšak musíte zvážiť aj perfektný automat s ôsmimi stupňami.

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Volkswagen Amarok V6 Comfortline

Motor V6 nafta
Objem 2967 cm3
Výkon 120 kW (163 k) pri 2750-4500 ot/min
Krútiaci moment 450 Nm pri 1250-2500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5321 mm
Šírka 1954 mm
Výška 1834 mm
Rázvor osí kolies 3097 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2078/2920 kg
Batožinový priestor nekonečno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 178 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 10,1/7,9/8,9
Emisie g CO2/km 224