Test Volkswagen Amarok V6 Aventura 190 kW: Nový etalón

Volkswagen sme už korunovali najlepším pick-upom dostupným bežne na Slovensku. Do úvahy neberieme americké pick-upy, lebo tie sú úplne samostatná kapitola. Ale o Amaroku môžeme smelo tvrdiť, že je príjemný aj na každý deň. Dokonca asi najpríjemnejší zo všetkých pick-upov aktuálne.

A teraz je aj najvýkonnejší. Má rovnaký výkon ako Mercedes-Benz X350d, akurát Volkswagen ponúkne viac krútiaceho momentu a dočasné zvýšenie hodnôt. Vo výbave Aventura si naviac vyžiada dostatočný rešpekt na cestách.

Veľký, ale nie príliš

Nezaparkujete tak ľahko. To je asi jasné každému. Veď ani s Touaregom nemáte príliš veľa možností dobre zaparkovať. A Amarok je ešte dlhší. Ale máte z neho celkom dobrý rozhľad smerom vpred. Dozadu to rieši kamera a to celkom slušne. Je umiestnená pod výklopným zadným čelom, takže na ňu priamo ani nesvieti slnko a nie je hneď špinavá.

Obovské rozmery ešte podporujú dvadsaťpalcové zliatinové disky kolies, pri ktorých je terénne určenie skôr diskutabilné, ale to len kvôli samotnému strachu z poškriabania. Inak sa autu hodia a dodávajú Amaroku až skoro gangsterský vzhľad. Ten dokážete ešte eskalovať trubkovými rámami za kabínou. Bežne máte aerodynamickejšie vyzerajúci Sportsbar s výrazným logom série Aventura.

Aby bolo každému jasné, že čo je toto zač, tak spredu aj zozadu sú veľké logá V6. Vidíte ho z nižších áut priamo v spätnom vnútornom zrkadle. To dáva dostatočnú informáciu o tom, že Fabia HTP sa naozaj nemusí ani trochu snažiť utiecť. Vlastne s týmto výkonom a krútiacim momentom je celkom veľa áut, ktoré zrýchľujú omnoho horšie.

Veľkostne síce patrí naozaj medzi to najväčšie, čo sa na cestách dá stretnúť, medzi ako-tak osobnými autami, ale zároveň nie sú najväčšími pick-upmi. Veď Amerika má ešte väčšie obludy. S tými už je trochu problém aj ostať v jednom pruhu na ceste, keď je zúženie. Napríklad na diaľnici je s Amarokom aj ten najrýchlejší pruh v trojprúdovom zúžení pri stavbe celkom použiteľný, ale s takou Tundrou by to asi nebolo ľahké.

Priestranný, ale s kufrom je to horšie

Pick-upy sú primárne pracovné autá, preto, pri niektorých modeloch, existujú aj verzie so základnou dvojmiestnou kabínou. Ale tých sa predáva úplné minimum, skôr idú dvojité kabíny so štyrmi dverami. A tu je vždy boj. Boj o to, či budú mať miesto pasažieri, alebo náklad vzadu. Pasažieri nevyhrávajú úplne vždy.

Tu majú remízu. Amarok patrí k najväčším pick-upom na našom trhu, čo sa týka vnútorného priestoru, ale stále je miesta len akurát a nie na rozdávanie. Zadní pasažieri môžu mať problém za vodičom s výškou nad 190 centimetrov. Vtedy miesta naozaj nazvyš nie je. A batožinový priestor? Prosím, veď toto je úplne iné auto.

Toto je z tých áut, kde nutne potrebujete zatmavené zadné okná, lebo napríklad notebook nemáte naozaj kde umiestniť. A na zadnú ložnú plochu ho nedáte aj napriek rolete. Práve roleta je najlepšou verziou toho, čo dozadu dať.  Nestratí sa tak základná výhoda pick-upu a vrch môže byť zamknutý. To, že roleta zaberie trochu miesta nevadí, veď by aj tak zavadzal Sportsbar.

Dobre, poďme na sedadlo vodiča. To je pohodlné, čalúnené kožou, má milión nastavení, samozrejme elektricky a neunaví ani pri dlhej jazde. Po prvom dotyku nebude nikto vyčítať ani tvrdé plasty, mäkké v tejto triede naozaj štandardom nie sú. Ale rovnako nie je štandardom ani slušne vysoká kvalita spracovania. Tú Amarok má. Plus vytvára pocit, že vydrží navždy a každé zaobchádzanie.

Tri litre objemu

Kým bol Amarok dvojliter s dvomi turbami, bol skôr priemerným pick-upom. Až facelift a implementácia trojlitrového V6 TDI sa prejavila pozitívne nielen na predajoch, ale aj na vnímaní samotného auta.V súčasnosti má, spolu s Mercedesom X350 a Fordom Ranger 3,2 R5 jeden z tých motorov, ktoré v pick-upe musíte mať.

Oproti štvorvalcu je šesťvalec výkonnejší, to je logické, dokonca tento má 190 kW (258 k), čo je spomedzi pick-upov dostupných v našich končinách jedna z najvyšších hodnôt. Bonusom k vysokému výkonu je zvuk. Šesťvalec do V ponúka naozaj príjemnú akustickú kulisu, ktorá neomrzí a neznie tak ako pri menších motoroch.

Krútiaci moment 580 Nm je naozaj tým najvyšším, ktorý pick-upy u nás majú. Dokonca je to o 30 Nm viac ako má Xko. Nie, že by to bolo úplne zrejmé pri prvom zošliapnutí plynu, ale marketingovo to silu má, veď Amarok má najväčší krútiaci moment zo všetkých. Lenže to nebude na dlho. Jeep pripravuje svoju európsku verziu Gladiatora s krútiacim momentom 600 Nm a výkonom vyšším o 1 kW. Zase sme pri tom istom. Marketing.

Reálne sa dá s Amarokom chodiť s priemernou spotrebou do 9 litrov. Reálne. Keď sa snažíte, tak dokáže chodiť aj za 7,5 litra. Ale väčšinou to bude fakt okolo deviatky. Teda za predpokladu prázdneho stavu a bez prívesu. Ak auto zaťažíte a pripojíte trojtonový príves, tak spotreba vzrastie. To je celkom logické.

Terén, či cesta, je to jedno

Čím rýchlejšie idete v teréne, tým lepšie sa Amarok správa. A na cestách je až prekvapivo pohodlný, najmä vzhľadom na fakt, že má rebrinový rám a vzadu listové pružiny. Môže si právom zapísať, že patrí medzi to najlepšie v tejto sfére, čo sa dá kúpiť bežne v celej Európe. Možno by chcel lepší informačno-zábavný systém, možno by mohol mať lepšie plasty v interiéri, ale koho to bude zaujímať, všetko funguje výborne a vyzerá ako protiatómový kryt. Toto auto naozaj vydrží. Kráľ kráľom ostáva, len má viac výkonu.

Volkswagen Amarok TDI V6 Aventura

Motor V6 nafta
Objem 2967 cm3
Výkon 190 kW (258 k) pri 2500-4000 ot/min
Krútiaci moment 580 Nm pri 1400-3000 ot/min
   
Prevodovka Automat 8 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5321 mm
Šírka 1954 mm
Výška 1834 mm
Rázvor osí kolies 3097 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2078/2920 kg
Batožinový priestor nekonečno l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 207 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,6/8,5/8,9
Emisie g CO2/km 234