Test Toyota Prius: Aha, ja mám hybrid

Toyota vlastne s Priusom reálne začala s hybridnou technológiou pre masy. Namietate? Prius vás schladí tým, že už prichádza vo štvrtej generácii. A každá z nich bola samostatným modelom, nie odvodeninou z Aurisu, či iného modelu.

Žiaden iný hybridný model ktorejkoľvek značky aktuálne nevyjadruje príslušnosť do hybridného sveta tak, ako práve Prius. Samostatný model má už aj Hyundai, len ten je skôr nenápadný a nekričí. Prius dáva jasne najavo, že je iný, že je samostatný a že zachraňuje ľadové medvede. Vďaka nemu bola predsa panda vyhodená zo zoznamu ohrozených zvierat. Veď to je logické.

Je pekný, či škaredý?

Dizajn bude pri Priuse štvrtej generácie naozaj najdiskutovanejšou záležitosťou. Počas týždňa testu sme počuli názory z oboch pólov spektra. Síce prevládali negatívne, ale o záujem sa Prius nemusí báť. Je menej konzervatívny ako tretia generácia a svojim zjavom teleportuje do budúcnosti.

Nedávno sme mali v redakcii tiež hybridný model, ale Ford Mondeo. Vzhľadom si nemôžu byť žiadne dve autá asi ďalej. Mondeo je úplne nenápadné, vôbec nedáva najavo,  že využíva kombinovaný pohon. Práve Prius je tým extrovertom, tým, ktorý na dedinskej diskotéke povie, že hen sú baby, ideme ich baliť a reálne aj pôjde. Bez ohľadu na to, čo si o ňom kto bude myslieť.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Okrem celkového neštandardného tvaru si Prius dve pikošky nechal aj na zadnú časť. Svetlá v noci vyzerajú ako vlajky na golfovom ihrisku a delené zadné okno tiež nie je štandardné. Teda pokiaľ ako hodnotiacu normalitu neprivedieme Hondu Civic deviatej generácie. Predelené zadné okno má aj jednu výhodu. Nevýhody sú zrejmé, na autoumyvárke nie je poriadne umyté, nemá stierač, je malé… Ale výhoda je, že predel v noci dokáže odfiltrovať silné svetlá nasledujúcich áut lepšie ako automaticky stmaviteľné zrkadlo.

Netradičné, až avantgardné, tvary Priusu trochu zjemňuje farba. Červená dokazuje, že aj napriek kontroverznému prijatiu tvarov dokáže pozorovateľov niečo zjednotiť. Tá farba je priam magická a ak si budete Prius konfigurovať, tak vrelo odporúčame práve tento lak. Naopak, neodporúčame panoramatické strešné okno, lebo to je späté výlučne s 15-palcovými zliatinovými diskami. A už 17tky vyzerajú celkom malé.

Interiér nezaostáva

Prius ponúka na výber dve farebné vyhotovenia interiéru. Buď skočíte do celočiernej, alebo môžete zvoliť bielo-čiernu. Už pri čítaní musí byť jasné, ktorá z nich je tá praktickejšia. Celočierna je ozvláštnená len bielymi časťami na volante a na stredovej konzole.

Na volante teda ok, zvládnete aj čierne lesklé plochy. Lenže tá stredová konzola je znova kontroverzným prvkom. Pamätáte si umývadlo u zubára? Tiež bolo podobne veľké. Lenže počas spolužitia zistíte, že tam môžete dať kľudne svoju peňaženku, mobil dáte do držiaka pohárov a všetko má zrazu svoje miesto. Nevadí, že v lavóri.

Fotoporovnanie s predchádzajúcou, treťou generáciou, prekvapivo tiež červenej farby

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Vpredu aj vzadu je dosť miesta a dokonca aj kufor stačí, o priestorovej ponuke netreba viac hovoriť. Dôležitejšie je to, čo sa odohráva vpredu. Na viacerých displejoch Prius zobrazuje všetko. Reálne však budete mať oči stále na tokoch energie. S týmto autom nebudete chcieť ísť rýchlo, budete chcieť dosahovať nízku spotrebu. Pri sebazaprení to bude ľahko možné. Alebo budete sledovať podiel jazdy na elektrickú energiu od naštartovania.

Stredný displej ovláda rádio, ale klíma je našťastie samostatná. Aj na ňom môžete zvoliť toky, čo znamená, že budete mať informácie o ekojazde na displeji hore, dole a môžu byť aj na výborne spracovanom Head-Up displeji priamo pred vodičovými očami na skle. Displej v strede má len jednu slabinu. Tou je spojenie s veľmi priemernou ozvučovacou aparatúrou. Jednoducho si asi nikdy nepoviete, že si pustíte svoju obľúbenú skladbu úplne naplno.

Záchrana sveta

V tom momente prišiel Brúúús Wílis a zachránil svet pred koncom, čím predĺžil niektorým obyvateľom planéty… Nech predlžoval čokoľvek, hybridy sú v očiach ľudí ekologickou alternatívou. Práve Prius hybridy spropagoval, čo znamená, že je asi najďalej vo vývojových štádiách.

V strednej výbave Active síce nemáte parkovacie senzory, ale kamera je. O tom sme však nechceli. Štartuje sa tlačidlom na relatívne tradičnom mieste. Lenže naštartujete a nič nepočuť. Pozriete na displeje a zdá sa, že sa podarilo. Tak zaradíte D. Radiaca páka na stredovej konzole je ako joystick, ktorým zameriavate vstavané samopaly. Lenže tu nie, tu sa po zaradení rozbiehate naozaj potichu. Dokonca 2-4 kilometre bez problémov dáte bez zapnutia spaľovacieho motora.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lenže motor sa zapne, to je nevyhnutné. Prevodovka CVT s ním pracuje celkom dobre a zdá sa, že práve toto CVT je asi najlepšie, lepšie ako v Subaru a v Nissane. Jedinou nevýhodou zostáva, že agregát vo vyšších otáčkach dáva o sebe jasne vedieť a trochu hučí. Výkon na auto stačí a v kombinovanom cykle sa dokážete dostať na 4 litre na sto kilometrov. Ak sa budete snažiť, dostanete sa nechutne blízko k trom litrom. Tri litre na sto kilometrov v aute nižšej strednej triedy naozaj nevyzerá ako zlá spotreba. Ešte naviac s prihliadnutím na spaľované palivo.

Spotreba teda v norme, ba až výborná, motor výkonný akurát, lenže prekvapenie prináša podvozok. Zadné viacprvkové zavesenie funguje naozaj veľmi dobre a Prius na ceste až nečakane dobre sedí. Teda sedí, pokiaľ neberieme do úvahy to, že má obuté pneumatiky s nízkym valivým odporom. Tie sú všetko možné, len nepodržia tak, ako by si podvozok zaslúžil. Že by mohla byť s Priusom aj zábava? Nakoniec asi áno! Len by mal byť o 3-4 centimetre bližšie k zemi a mal by mať pneumatiky, na ktoré sa dá spoľahnúť aj v rýchlejších prejazdoch.

Čo mu chýba?

Prius je vlastne super auto. Nie je pekné v očiach každého, ale technologický pokrok mu uprieť nemožno. Veď spotreby ukazujú, že to všetko funguje. Možno mu však chýba možnosť nabíjať ho z elektrickej siete. Teda zatiaľ u nás taká verzia nie je. Keby mala dojazd tak 50 kilometrov, reálnych, mali by ste auto, ktoré budete tankovať raz za mesiac, aj to pred dlhšou cestou.

Takže čo odporúčame? Zoberte rovno plnú výbavu, nie strednú, ako sme mali na test, dajte červenú farbu a čierno-biely interiér. Praktickosť dostane na hubu, ale pocit je omnoho lepší. A prekvapenie na záver, boli sme voči Priusu skeptickí, ale dokázal presvedčiť, že je fakt autom, ktoré si zaslúži pri výbere minimálne zváženie a jazdu. Ak chcete hybrid, tak práve Toyota má pre vás to správne auto. Veď kto by si kupoval hybrid, aby bol inkognito?

Toyota Prius Active

Motor R4 benzín+elektromotor
Objem 1798 cm3
Výkon 72 kW (98 k) pri 5200 ot/min benzínový motor

53 kW (72 k) elektromotor

90 kW (122 k) pri 5200 ot/min celkovo

Krútiaci moment 142 Nm pri 3600 ot/min benzínový motor

163 Nm elektromotor

Prevodovka e-CVT
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4540 mm
Šírka 1760 mm
Výška 1490 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1375/1790 kg
Batožinový priestor 343/1558 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,6
Spotreba (mesto/mimo/komb) 3,6/3,6/3,6
Emisie g CO2/km 84