Test Toyota Hilux: Nezničiteľný

11. decembra 2016 od AktualityTestyToyota

Pickupy nie sú príliš stavané pre európske mestá. Teda hlavne tie menšie. Ale niekto ich potrebuje a musí s nimi žiť  v každom prostredí. Veď sa s nimi manévruje lepšie ako so strednými dodávkami. Naviac pickupy nemusia byť iba autami, ktoré treba k práci. Časť ich jazdí kvôli rešpektu.

Najznámejším pickupom, teda jedným z najznámejších a najpopulárnejších je Toyota Hilux. Môže za to samozrejme aj britský Top Gear, kde zostava troch starších pánov zistila, že je takmer nezničiteľným vozidlom. Ale stojí za to mať auto, ktoré prežije všetky ostatné? Vyzerá to tak, že áno.

Kovboj

Vyhľad pickupov je naozaj majestátny a zatieňuje dokonca aj tie väčšie SUV. Keď zastavíte napríklad s Hiluxom vedľa naozaj veľkého Hyundaiu Grand Santa Fe, tak je okamžite zrejmé, ktoré auto je tým malým z dvojice. Veď dĺžkou atakuje pickup aj stredne veľké dodávky.

Tvary najnovšej generácie nezničiteľného auta sú v základe také ako boli doteraz, ale detaily sú moderné a vyzerajú naozaj drsne. Obrovská predná maska s chrómovými lištami obsahuje aj veľký znak automobilky s hladkým povrchom. Predné svetlá dokonca svietia LEDkami nielen cez deň, ale aj v noci na stretávacie lúče. Len diaľkové sú halogénové. Svietia veľmi dobre, len farba lúča je úplne iná ako pri stretávacích svetlách.

Pickupy sú však o imidži. A Hilux dokážete vybaviť naozaj všeličím. Vzhľad mohutného auta, ktoré prežije akúkoľvek apokalypsu podtrhujú nástupné prahy z hliníku. Vyzerajú naozaj efektne, ale celkom sa na nich šmýka ak je trochu vlhko. Omnoho lepším doplnkom je kryt na ložnom priestore. Keď nemáte batožinový priestor, tak aspoň tam niečo môžete schovať. A dá sa zamknúť, čím zachytí výklopné dvere.

Zadnému chrómovému nárazníku dokonca nevadia ani čierne body cúvacích senzorov. Z hľadiska praktickosti je síce lepšia veľká nadstavba vo výške kabíny, ale nízky kryt je efektnejší a nechá vyniknúť strieborný rám. Ešte silné svetlá nad strechu a môžete prejsť svet niekoľkokrát dokola.

Vnútri je tiež odolná tvár

Interiér je presne taký veľký ako sa na pickup patrí. Na predných sedadlách je miesta dosť, keď už sa na ne dostanete. Ale zadné sedadlá sú na tom horšie. Sedieť tam budete, ale budete niekde v podvedomí preklínať toho, kto povedal, že toto nazve plnohodnotnými sedadlami. Nakolená je miesta akurát, na hlavu sa nesťažujete zhruba do výšky 185 centimetrov. Najväčším zádrhlom je príliš kolmé operadlo. Pohodlne v ňom jednoducho tisíc kilometrov vzadu nedáte.

Hilux kufor nemá. Bodka! Reálne máte jedinú možnosť dávať veci na zadné sedadlá. Máme taký návrh pre konštruktérov. Presťahujte nádrž pod predné sedadlá a pod zadné dajte aspoň malý box na odloženie a schovanie notebooku, či fotovýbavy. Takto musíte objednať zatmavené zadné okná. A cez ne sa zle pozerá von, keď parkujete.

Kvalita materiálov síce nie je nejaká extrémne vysoká, ale stále máte pocit, že niečo vydržia. Hodinky v strede sú skôr Casio ako Beritling, veď nejdete pózovať do Auparku s Bentaygou, že? Možno sa dajú použiť aj na odpočítavanie pri príprave bômb.

Pri príprave bômb nevyužijete stredový tablet. Ten je síce celkom rýchly na dotyk, ale napríklad nepoužíva radenie MP3 podľa priečinkov. Neuveriteľné však je, že Hilux má prekvapivo dobrú zvukovú aparatúru. Nehrá fantasticky, ale čakali sme niečo omnoho horšie. Reálne vám však nevadí ani jednozónová klíma.

Motor vydrží

Hilux má pod kapotou 2,5-litrový štvorvalec s výkonom 110 kW (150 k). Na pohľad sa zdá, že by mohol stačiť, len musíte rátať s tým, že máte hmotnosť viac ako dve tony. Ak máte zámer používať výkon motora, nedávajte režim ECO, ten ho ešte utlmí a auto reálne príliš neťahá. V režime maximálneho výkonu však dokážete jazdiť celkom svižne.

Celkom svižne je slovné spojenie závislé aj od prevodovky. V Hiluxe je asi najdlhšia prevodovka, akú sme v osobnom aute zažili. Ako vedľajší produkt je pri 130tke celkom nízka hladina hluku, keďže motor nemusí točiť astronomické otáčky. Radenie má dráhy tak dlhé ako sú prevody samotné. Pri pohybe s radiacou pákou máte pocit, že ňou neradíte rýchlosti v aute, ale že skôr nastavujete rýchlosť otáčok celej zemegule. Vlastne prevodovka, vďaka dĺžke prevodov, dokáže udržať spotrebu v okolí 8 litrov. Len sa príliš nespoliehajte na ukazovateľ dojazdu. Dali sme do nádrže za cca 15 eur nafty a dojazd zostal na pôvodnej úrovni.

Pickup od Toyoty však dokáže svoje aj v teréne a tam je agrárna nátura motora skôr vítaná. Konštruktéri mu dokonca dali do vienka aj možnosť zapnúť redukovaný prevod a tiež uzamknúť zadný diferenciál. Najväčším obmedzovačom v teréne bude prejazdový uhol. Pri dlhom rázvore sa nedá veľmi nič iné čakať.

Na bežnej ceste je správanie trochu neohrabané. Manévrovanie v meste je podobné utrpenie ako snažiť sa odrezať stejk kľúčom od auta. Komfort Hiluxu tiež veľa nehovorí. Dá sa povedať, že pri osemdesiatke na poľnej ceste sa cítite komfortnejšie ako pri rovnakej rýchlosti na asfalte. Keďže Hilux má ešte niečo spoločné s rámom, musíte rátať s tým, že karoséria sa bude slušne kúriť, nie je veľmi tuhá.

Reálne by si Hilux zaslúžil omnoho viac výkonu. Takých 147 kW (200 k) by zvládal s prehľadom. Prevodovka by pritom mohla zostať. Otázkou zostáva, že či vymeníte nezničiteľný motor schopný zvládnuť milión kilometrov s nekultúrnym chodom za kultúrnejší motor s životnosťou 750 tisíc kilometrov.

Rešpekt

Jednou z pohnútok, ktorá donúti kúpiť si pickup je nutnosť rešpektu na cestách. Práve Hilux by mohol byť ideálnou voľbou, ak by mal výkonnejší motor. Najhoršie je, že Hilux nie je jediným z konkurentov. V rukáve má naozaj dojem nezničiteľnosti. Ale Amarok má kultúrnejší šesťvalec, Ranger má zase v rukáve vyhrievanie čelného skla a taká Navara má takmer perfektnú sedemstupňovú automatickú prevodovku s dvomi spojkami. Hilux je však pojem. A bol pojem aj predtým, ako vôbec Volkswagen o Amaroku začal básniť. Ten dojem toho, že môžete prežiť aj po konci sveta vám žiaden iný pickup až tak intenzívne neservíruje. Možno však stojí za to porozmýšľať nad tým, čo všetko vo výbave potrebujete. Možno dokážete vypustiť štartovanie tlačidlom, či aj dotykový displej.

 

Aby nebolo fotiek náhodou málo, tak pridávame aj galériu od Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Toyota Hilux Doublecab Executive

Motor R4 nafta
Objem 2393 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3400 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1600-2000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 5330 mm
Šírka 1855 mm
Výška 1815 mm
Rázvor osí kolies 3085 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 2100/3210 kg
Batožinový priestor – l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 170 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,2/6,3/7,0
Emisie g CO2/km 185
Tags: