Test Toyota Corolla Sedan: Neprávom podceňovaná verzia

Toyota s novou Corollou začala útok na trh vo veľkom. Dobre, podobne to bolo aj doteraz, nižšiu strednú triedu mala automobilka obsadenú rovnakým počtom modelov. Akurát teraz ponuku netriešti na dva modely, ale všetky tri verzie karosérie fungujú pod spoločným názvom.

Tou verziou, ktorá ostala po celý čas verná svojmu pôvodnému menu a na našom trhu znamenala zachovanie modelového radu je sedan. Corolla sa ako sedan predávala aj v minulej generácii, čo sa nedá povedať o kombi a hatchbacku. Tie fungovali s názvom Auris. Ale aj napriek rovnakému názvu je sedan Corolla trochu iný ako ostatné verzie.

Elegancia má väčšiu rolu

Vzhľadovo nie sú Corolly úplne rovnaké. Rovnaký dizajnový jazyk im nie je možné uprieť, ale celok sa dá rozdeliť na dve časti. S jedným druhom dizajnu prichádza dvojica kombi a hatchback a s druhým práve sedan. Rozdiely to nie sú drastické, autá sa stále k sebe dajú priradiť, ale sedan týmto činom získava úplne iný nádych.

To, že je rozdielna zadná časť je asi každému jasné, sedan má predsa samostatný kufor, do ktorého sa dá dostať cez sedanovo menší otvor. Ale predok disponuje trochu inými proporciami. Zmizla agresia, nahradila ju iná téma. My by sme ju nazvali sci-fi elegancia. Nie je to konzerva, ukazuje reálne moderné línie, ale zároveň je predná časť miernejšia ako v prípade druhých dvoch karosérií.

Eleganciu karosérii dáva aj samotný druh. Sedany predsa pôsobia vždy najelegantnejšie, pretože sú vizuálne najviac vyvážené pri pohľade zboku. Vizuálnu tohto kusu výrazne pomáhajú aj disky z ľahkej zliatiny s priemerom 18 palcov.

Sedan so sivo-modrou farbou nepúta pozornosť, ale keď ho zaregistrujete, tak vás milo prekvapí. Je naozaj pekný, vyzerá dynamicky, vyzerá inak ako väčšina áut na cestách. Proste toto auto je naozaj príjemné vizuálne. Neohúri, ale ani nezarmúti. A má jasnú cieľovú skupinu. Buď sú to ľudia, ktorí chcú klasické auto, alebo sa im páčia takéto klasické karosérie, alebo… Toyota Corolla Sedan s hybridom je úplne, ale úplne geniálnym autom pre taxikárov, uberov, boltov a podobných prepravcov.

Viac miesta

Na hatcbhacku sme kritizovali priestor na nohy vzadu. Pri karosérii sedan toto neplatí. Miesta je dosť, pretože má aj dlhší rázvor. Predĺženie vozidla sa neprejavilo len v oblasti kufra, ale aj na tejto dôležitej veličine. Dôležitá je práve  z pohľadu zadných pasažierov. Tí prekvapivo netrpia ani z pohľadu miesta na hlavu. Ovšem, ak tam nechcete posadiť niekoho, kto má dva metre.

Priestor vpredu asi netreba komentovať. Vodič aj spolujazdec ho majú dostatok, nielen na dĺžku, ale aj na šírku. Lakťami sa so spolujazdcom ako vodič stretnete, ale to je všetko. V interiéri sú teda priestorové pomery naozaj príjemné, čo tiež platí o kufri. Je priestranný, aj keď vzhľadom na špecifiká vozidiel sedan, trochu horšie dostupný ako v prípade liftbackov. No a do batožinového priestoru zasahujú aj pánty po zavretí, takže si dobre rozmyslite, čo si pod ne dáte, notebook, či sklené prvky neodporúčame.

Predné sedadlá sú v prvom rade pohodlné, aj keď sú umiestnené trochu vyššie ako v prípade športovejšie ladeného hatcbhacku. Sú tiež trochu menej masívne, čo zase pridáva pár milimetrov pasažierom vzadu. Ale vodič a spolujazdec sa nemajú na čo sťažovať.

Vodič sa nebude sťažovať ani na to, čo vidí pred sebou. Prístrojová doska je kvalitná, všade, okrem ľavej časti vedľa volantu, sú mäkké plasty. Inak, kto vlastne ohmatáva plasty? Čo je toto za úchylku? Poďme ale ďalej, pred vodičom je displej so zaujímavým rozložením a stredný displej má rovnaký informačno-zábavný systém ako ostatné modely značky. Nie je úplne moderný, ale je funkčný a ľahko ovládateľný. O kamere je najväčšie pozitívum, ktoré dokážeme povedať, že tam je. Obraz je dosť zrnitý a má oneskorenie, treba ju používať veľmi obozretne.

Komfort a ticho

Toyota postavila sedan na komfort, tomu sa nie je treba čudovať, jazda je príjemná, ale v zákrutách sú reakcie ľahko vypočítateľné a Corolla zvláda naozaj veľa. Na šialenú jazdu sa s touto verziou veľmi strojiť nebudete. Prečo? Je na to veľmi jednoduchý dôvod.

Corolla Sedan s Hybridom má iba jednu možnosť. Má 1,8-litrový benzínový motor s elektromotorom. To znamená výkon 90 kW (122 k). To je síce dosť, ale v kombinácii s prevodovkou e-CVT je skôr vlažný. Pritom hmotnosť je celkom nízka, na hybrid je 1425 kilogramov naozaj dobrá hodnota. Stovku zvláda za 11 sekúnd.

Skôr je teritóriom tohto auta mesto, tam sa cíti naozaj dobre, elektromotor dokáže poháňať vozidlo len z batérie po dobu pár kilometrov. Reálne si ani nevšimnete, že sa pripája benzínový agregát, v aute je ticho. Teda v mestských prevádzkových situáciách. Ani na diaľnici nepočujete výrazný hluk. Len pri zrýchlení CVT hodí vysoké otáčky a drží ich, veď o tom takáto prevodovka je. Vtedy je auto hlučnejšie. Inak vládne na palube ticho. Prevodovka má ešte jeden režim ktorý nie je bežný. Je označený písmenom B a označuje brzdenie. Vtedy agregáty rekuperujú viac energie, čím aj efektívnejšie spomaľujú auto a menej namáhate brzdy.

Samostatnou kapitolou je spotreba. Nečudovali by sme sa, keby vyskillovaní taxikári s týmto pohonom dávali hodnoty do 4 litrov. My sme mali priemer 5. Vrátane diaľnic. Na benzínové auto s motorom s objemom 1,8 litra! Fakt výborné. Ani neviete a nepotrebujete naftové auto. Už sa nečudujeme, že Toyota zanevrela na takéto pohonné jednotky. Veď hybridy má naozaj premakané.

Toto, či Prius?

A sme pri zásadnej otázke. Takáto Corolla sedan s Hybridom stojí v základe 25 490 eur. To, či je to veľa je otázne, veď má najvyššiu výbavu Executive. A tá je naozaj obsiahla. Dokonca má, na rozdiel od testovaného hatchbacku aj snímače mŕtveho uhla. Ale to je vlastne v balíku za príplatok 400 eur, určite ho priplaťte, oplatí sa. No a teraz tá dilema. Chcete Corollu Sedan, alebo Prius? Pohonný systém je obdobný, ale Prius priam kričí o tom, že zachraňujete veľryby a tučniaky v arktických oblastiach majú, vďaka vám, viac ľadovcov. Pri Corolle Sedan máte len dobrý pocit vy, veď malé nápisy Hybrid na bokoch sú ľahko prehliadnuteľné. My by sme šli do Corolly Sedan.

Toyota Corolla Sedan 1,8 Hybrid e-CVT Executive

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1798 cm3
Výkon 73 kW (99 k) pri 5200 ot/min

Celkový výkon 90 kW (122 k)

Krútiaci moment 142 Nm pri 5600 ot/min
   
Prevodovka e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4630 mm
Šírka 1790 mm
Výška 1435 mm
Rázvor osí kolies 2700 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1425/1835 kg
Batožinový priestor 471  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 11,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) NEDC 3,1/3,5/3,4
Emisie g CO2/km 77