Test Toyota C-HR: Stealth technológie

20. júna 2017 od AktualityTestyToyota

Ak ste pozerali správy počas kosovského konfliktu, tak vám označenie americkej stíhačky F117a niečo hovorí. Je to divne tvarovaný lietajúci stroj, ktorý Kosovci zostrelili len tak z ruky, neuvedomujúc si, že šialené tvary ho mali spraviť neviditeľným.

V Toyote C-HR po vás nikto strieľať nebude, veď to nie je Tupacova sedmička. Ale so stíhačkou má spoločné nekonvenčné, ba až šialené tvary. Možno tiež dokáže odraziť radarové vlny inými smermi, ale pred policajné zariadenie sme sa dobrovoľne nepostavili.

Futuristické

Keď dizajnéri vymýšľali ako bude vyzerať auto budúcnosti, tak práve Toyota C-HR bola v tajných myšlienkach viacerých z nich. Síce koncepčne neprináša nič nové, ale tvary sú úplne ako z iného sveta. Teda z nášho sveta, ale posunutého o pár rokov vpred. To spôsobuje, že auto pôsobí neprehliadnuteľne aj ak má fádne farby.

Predok by sa ešte stále dal označiť ako normálny, ponášajúci sa na inovovanú tvár modelu RAV4. Dominujú mu veľké LED svetlá zasahujúce až do bokov karosérie. Zboku už začína ródeo. Ale v tom dobrom zmysle slova. Zadná kľučka je skrytá a pocit ako v budúcnosti nevyprchá ani po dlhšom pohľade.

Najväčšiu šou predvádza C-HR zozadu. Toľko tvarov, špeciálne zakrútené svetlá, megalomanský spojler nad zadným oknom… Toľko výrazných prvkov na jednom aute nie je štandardnou záležitosťou. Preto je táto Toyota špeciálna a má možnosť osloviť mladšie publikum ako, povedzme, Corolla a Auris.

Celkovému vzhľadu by možno prospeli ešte väčšie disky. Ale aj osemnástky sú dostatočne veľké, aj s vizuálneho hľadiska. Len by si zaslúžili niečo naviac. Možno iný tvar, jednoduchší a striebornú farbu. Tieto nevyzerajú zle, ale dvojfarebné lakovanie ich opticky zmenšuje.

Veľkorysosť aj klaustrofóbia

Trochu šialenosti preniklo aj do vnútra. Vpredu je celkom netradične tvarovaná prístrojová doska. Ale to je len zdanie. Inak je všetko ergonomicky rozmiestnené, klíma má svoj vlastný panel s normálnymi tlačidlami. Pred vodičom nie je iba displej, ale aj kruhové ukazovatele rýchlosti, ale aj otáčok. Dokonca aj stav paliva a teplota chladiacej kvapaliny majú svoje pevné miesto a nie sú digitálne.

Displej v strede prístrojovej dosky je ľahko dostupný. Ale téma sa skôr hodí na menšie uhlopriečky. Naviac má trochu problém so spoluprácou s USBčkom s 64 gigabajtami. Volant má celkom veľa tlačidiel, ale to nevadí, zorientujete sa dostatočne rýchlo. Len ako odkaz na minulosť figuruje samostatná páčka na ovládanie tempomatu.

Všetko funguje ako má a máte pocit, že to aj vydrží, čo je na auto z budúcnosti výborná správa. Výborný je aj priestor vpredu. Až na vysoký stredový panel nemáte vôbec zlý pocit. Trochu horšie to je vzadu. Zadné okná sú naozaj malé a keď normálne sedíte, pozriete sa na niektorú stranu, tak uvidíte plast. Okná sú fakt maličké. Zato kufor je veľký.

Interiér je však o detailoch. Časť sedadiel je čalúnená hnedou kožou. Rovnaká farba je aj na vrchu prístrojovej dosky. A nezaobišla sa bez nej ani výplň dverí. Tu však mäkké materiály ustúpili tvrdému plastu. Rovnako ako na zadných dverách, ale tam sú aspoň príjemne veľké držiaky na nápoje. Niežeby ste ich potrebovali, ale môžete ich využiť. Najzvláštnejší detail sú akési lístky na stropnici začínajúce pri clonách a pokračujúcich až k strednému stĺpiku. Na pohľad volovina, ale páčiť sa vám bude.

Nie je to hybrid

V ponuke agregátov pre C-HR má Toyota dve alternatívy. Základom je 1,2-litrový štvorvalec s turbom. Ten môže mať aj automat bez stupňov CVT a štvorkolku. Jediná možnosť zmeny je za hybrid. K nám sa dostal, z tohoto pohľadu, úplný základ. Jedna-dvojka turbo a šesťstupňový manuál znejú fajn.

Malý motor však v niektorých momentoch akoby potreboval viac výkonu. Normálne by sme mohli povedať, že pre auto je 85 kW (115 k) tak akurát, ale futuristické športovo vyzerajúce línie evokujú väčšiu porciu. Náš návrh znie 132 kW (180 k). To by mohlo byť ideálne. Aj napriek častejšiemu vytáčaniu sa nám spotreba ustálila na šiestich litroch. V papieroch je menej, ale to je pri každom aute. Skôr je jemným mínusom malá nádrž. Na natankovanie sme do rezervy dali necelých 500 kilometrov. 6 litrov spotreby bolo podľa palubného počítača, ale stav nádrže by skôr tvrdil niečo o osmičke. Alebo je enormná rezervná hladina. Veríme v tú hladinu, nie vo vysokú spotrebu.

Najväčším prekvapením je podvozok. Auto sa správa naozaj vynikajúco a vôbec nemáte pocit, že auto má vyššiu stavbu karosérie. Dokonca môžeme povedať, že vlastnosti sú až agilné. A ani nenúti počítať zuby na horšej ceste. Naozaj, klobúk dole pred tým ako ho konštruktéri naladili.

Ďalším príjemným prekvapením je prevodovka. Šesť stupňov má výborné dráhy a radenie má dostatočný odpor. Lenže to prekvapenie je v podobe malého tlačidla vľavo pod volantom. Kým ho nahmatáte, otvoríte nádrž, ale v momente stlačenia iMT máte automatické medziplyny pri podraďovaní. Naposledy sme toto skúšali na Nissane 370Z Nismo. V takmer masovom aute je to super vychytávka.

Návrat do budúcnosti

Toyota si takúto konfiguráciu cení na takmer 24 tisíc. To nie je také strašné na nákup UFA. Ale napríklad Honda HR-V je o niečo lacnejšia a má výkonnejší 1,5-litrový atmosférický motor. Lenže s HR-V nebudete spôsobovať taký rozruch. Etalón šialeného dizajnu sa od Nissanu Juke presunul ku Toyote C-HR. Len s tým rozdielom, že Toyotu väčšina vníma pozitívne. Niekoľkokrát sa dokonca pri nás na parkovisku pristavili ľudia so záujmom o auto. Nechceli ho kradnúť, ale chceli informácie. Nakoniec z toho vyšlo, že najhoršou charakteristikou auta je zlý výhľad zo zadných sedadiel a relatívne slabý motor, najmä vzhľadom na to aký je výzor exteriéru.

A aj ak má plochy, ktoré by mohli odrážať radary, tak to neskúšajte. Neviditeľní nebudete, vďaka tvarom budete stredobodom pozornosti takmer všade.

Toyota C-HR 1,2 Turbo Executive

Motor R4 benzín
Objem 1197 cm3
Výkon 85 kW (115 k) pri 5600 ot/min
Krútiaci moment 185 Nm pri 1500-4000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4360 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1565 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1450/1845 kg
Batožinový priestor 377/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 190 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,4/5,1/5,9
Emisie g CO2/km 135
Tags: