Test Toyota Auris Touring Sports Freestyle Hybrid: Osvedčená technológia v neobvyklom balení

22. júla 2018 od AktualityTestyToyota

Poznáte ten pocit a bezradnosť, keď sa vám začína vybíjať mobil, ale nemáte ho dať kde nabíjať a potrebujete súrne telefonovať, alebo sledovať navigáciu? Tá bezradnosť ako sledujete percentá nabitia batérie na telefóne padať závratnou rýchlosťou a nemáte po ruke žiadnu možnosť ako tento problém vyriešiť? Áno, riešením je použitie externej baterky. Ale ja ju nikdy nemám pri sebe, keď ju najviac potrebujem. A to som si ich kúpil aspoň tri. Aj nabíjačky na mobil do auta mám asi tri, ale čo mi pomôžu, keď nie sú práve v aute, na ktorom v tom momente jazdím?  Podobná panika ma chytá vždy, keď si predstavím, že by so mal jazdiť na čisto elektrickom aute. Predstava, že sa niekam súrne ponáhľam, ale baterka sa rýchlo vybíja a ja budem musieť sedieť v aute niekde pri nabíjačke a bezmocne čakať, kým sa mi auto konečne nabije ma zabíja.

Možno odborníci tento problém časom vyriešia, ale dovtedy budem stále kľudnejší s pocitom, že na najbližšej pumpe si za pár minút natankujem plnú nádrž a môžem pokračovať ďalej v ceste.  A práve preto mi z nových technológií na pohon auta najviac vyhovuje hybridný pohon. Som nadšenec silných amerických osemvalcov, ale pokroku sa asi neubránim ani ja a musím sa zmieriť s realitou. Trošku si možno nahováram, keď už aj tie najlepšie súčasné superšporty siahli po hybridnom pohone. Pri autách na bežnú jazdu som tie výhody mal možnosť vyskúšať a oceniť niekoľkokrát aj ja. Osobne som ich vyskúšal už niekoľko. Prvý hybrid, čo som vyskúšal, bola minulá generácia Toyoty Prius. S odstupom času nasledovala súčasna generácia Priusu. V redakčnom teste sme potom mali možnosť porovnať ako to zvládajú vo Forde s Mondeom alebo v BMW vo vrcholovej modelovej rade 7. Pri krátkom teste sme sa s kolegom nezhodli pri športovo ladenom BMW i8. Nadšený som ale ostal pri Lexuse GS450h. Skúsenosti tak máme v redakcii už pomerne slušné, preto sme využili možnosť v rámci redakčného testu vyskúšať novú Toyotu Auris 1.8 e-CVT Hybrid Freestyle s karosériou kombi.

Aj keď by pri Aurise mali zaujať hlavne použité hybridné technológie, nami testovaný Auris púta aj svojim originálnym dizajnom.  Sivá metalíza s čiernymi ochrannými plastami a chrómovými doplnkami vyzerá zaujímavo, vyčnieva nad ostatné Aurisy. Nenápadný a funkčný dizajn, ktorým ma pri minulých modeloch Toyota doteraz neoslovila je preč. Nový Auris je už výrazné moderné auto, ktoré sa nehanbí na sebavedomo pútať pozornosť. Aktuálna verzia je na trhu od roku 2012. Postupne je ale možno sledovať priebežné drobné úpravy v oblasti kvality, štýlu a výkonu, aby aj napriek svojmu veku nestratil tento model na popularite. Aktuálne sa o to snaží nová adícia Auris Touring Sport Freestyle. Na súčasnej  generácii Aurisu som už pár krát jazdil, ale pri preberaní Freestyle som mal pocit, že ide o facelift, či dokonca úplne nový model auta. O úspechu Aurisu svedčí aj stále rastúci predaj. Rastie hlavne záujem o hybriné verzie, ktoré majú ostatné roky na predaji až 60% podiel. Verili by ste, že len v európe behá po cestách už viac ako 400 000 hybriných Aurisov? To už je celkom slušné číslo. 

Edícia Feestyle nie je len o čiernych lemoch blatníkov a chrómových detailoch. Oproti výbave Active nájdete aj Bi-LED predné svetlomety, zatmavené zadné okná, parkovacie senzory, tempomat, alebo 17-palcové zliatinové disky kolies. Aj keď sú k dispozícií všetky motorové verzie vrátane zážihových motorov,  do testu sme dostali najvýkonnejšiu hybridnú verziu s 1,8-litrovým benzínovým motorom dosahujúcim 99 kW (136 k). Pri takomto aute by mali byť spomenuté aj emisie, veď to je jeden z najzásadnejších dôvodov na existenciu hybridov.  Kombinované emisie pre Auris Hybrid sú 81-92 g/km CO2. Na radenie rýchlosti je použitá elektronická prevodovka s-CVT s s plynule meniteľným prevodom. Kombinovaná spotreba paliva uvádzaná výrobcom je 3,5-4 l/100 km.

Ak ste ešte nikdy nejazdili na hybride, určite vám jazdu na Aurise môžeme odporučiť. V elektrickom režime je jazda úplne tichá a je počuť len valivý odpor pneumatík a brzdenie. Od určitej rýchlosti je všetko ostatné prehlušované prúdením vzduchu okolo auta. Vtedy už nevadí ani jemný zvuk benzínového motora, ktorý sa postupne podľa potreby počas jazdy zapína. Deklarovanú spotrebu 3,6 litra sa nám počas testu podarilo dosiahnuť len na veľmi krátky čas. V kombinovanom režime po meste a okolí som sa hýbal okolo 4,9 litra. Vzhľadom na to, že mám v redakcii povesť najťažšej nohy, to budú asi aj výborné výsledky. Hybridný Auris je ideálne mestské auto. V tichosti sa presúvate z miesta na miesto a motor sa počas cesty zapína len výnimočne. Výrazne sa začne ozývať, keď s ním skúsite prudko zrýchliť, alebo obehnúť na okreske auto idúce pred vami.  

V interiéri možno Auris až tak veľmi nezaujme. Nájdu sa určite konkurenti, ktorí majú interiéry výraznejšie a pestrejšie. Interiér Aurisu je ale prehľadný a funkčný. Asi by mu bolo z tejto stránky ťažko niečo vyčítať. Ak ste si zvykli na dvojzónovú klimatizáciu, musíte sa uskromniť s len jednozónovou automatickou. Originálna je malá rýchlostná elektronická riadiaca páka. Za pochvalu určite stojí aj zásuvka na napájanie 12V/120V priamo na stredovom tuneli. Hneď vedľa je umiestnený vstup na USB a JACK pre audio vstup. Ten sa už tak často v nových autách neobjavuje.

Pri tlačidle elektronickej parkovacej brzdy mohli dizajnéri použiť trošku viac fantázie.  Chýbajuce gombíky na stredovej konzole sú nahradené viacerými ovládacími prvkami na volante. Ako už skoro každé moderné auto, aj Auris ponúka množstvo informácií a nastavení cez informačné obrazovky. K dispozícií sú tak prehľadné grafy o spotrebe počas jazdy, alebo grafické vizualizácie prúdenia energií počas jazdy. Na predných sedadlách má dostatok miesta aj vyšší vodič. Horšie to už býva s miestom za ním na zadných sedadlách. Pre štvorčlennú rodinu s malými deťmi ale bude miesta určite viac než dosť. Takí pasažieri určite ocenia aj veľký kufor s objemom 600 litrov. Po sklopení zadných sedadiel ho viete zväčšiť až na 1658 litrov. Pri celkovej dĺžke 4595 milimetrov sú to veľmi priaznivé údaje. 

Hybridný Auris počas testu naplnil očakávania. Pokiaľ na neho nekladiete veľké športové požiadavky, nehľadáte zbytočný luxus a dávate prednosť iným logickým hodnotám, môže byť práve takáto možnosť pre vás tým správnym riešením. S Aurisom získate spoľahlivé auto s overenou modernou hybridnou technológiou. Ak už aj vo vás začína vŕtať ekologické svedomie, alebo sa bojíte že na naftovom aute sa za pár rokov nedostanete do mesta, práve hybrid môže byť tou správnou voľbou nad ktorou sa oplatí porozmýšľať. K Aurisu by sa asi len ťažko hľadali funkčné výhrady. Väčšina pripomienok bude asi skôr len o osobnom zvyku z iných áut. S aktuálne akciovou cenou 22 890 eur to môže byť aj zaujímavá možnosť pre služobne auto. Ak hľadáte práve spoločníka na pracovné cesty za zákazníkmi, skúste sa zastaviť aj v Toyote. Možno vášho finančného riaditeľa osloví možnosť financovania s nulovým navýšením ceny.

Auris Touring Sports Freestyle Hybrid je vlastne svojim spôsobom poriadny unikát. Veď to je terénne vyzerajúce kombi s hybridným pohonom. Takých veľa nie je.

Toyota Auris Touring Sports Hybrid Freestyle

Motor R4 benzín + elektromotor
Objem 1798 cm3
Výkon celkovo 100 kW (136 k) pri 5200 ot/min
Krútiaci moment 142+207 Nm pri 4000 ot/min
   
Prevodovka Automat e-CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4595 mm
Šírka 1760 mm
Výška 1485 mm
Rázvor osí kolies 2600 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1310/1815 kg
Batožinový priestor 600/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 3,5/3,5/3,4
Emisie g CO2/km 81
Tags: