Test Suzuki Vitara Copper: Konečne to chápeme

18. marca 2018 od AktualitySuzukiTesty

Vitara je zaujímavé auto. Každý ho porovnáva s Grand Vitarou a vraví, že je menšia. Ale to je logické, keďže vypadlo z názvu to slovo Grand. A naviac, na väčší model si musíme ešte chvíľu počkať, Suzuki naň nezanevrelo, ale pracuje na jeho príprave.

O úspechu svedčí fakt, že sa práve tento model umiestnil na vrchole predaja počas takmer troch štvrtín minulého roka. Jasné, zväz vtedy zmenil kategorizáciu a rozdelil Fabiu a Fabiu Combi na dva modely. Ale aj tak je to pre Suzuki naozaj vynikajúci úspech. Lenže stále nám, v redakcii, nešlo do hlavy, prečo sa za Vitarou všetci tak trhajú. Na vysvetlenie sme dostali kus s výbavou Copper, najlepšou výbavou, ktorú v ponuke má.

Meď, ktorá nebude zelená

Výbava Copper pre Vitaru znamená použitie farby, ktorá má pripomínať meď. To fakt nie je prekvapivé pre toho, kto vie niektoré základné prvky z periodickej tabuľky aj po anglicky. Najdôležitejšou exteriérovou implementáciou sú kruhy v predných svetlách. Bežne ich majú Vitary bledomodrú, ale práve medená dáva autu akosi viac vážnosti a elegancie.

Medenú farbu nájdete aj na diskoch. Celkovo pôsobí vynikajúco kontrastne s tmavou modrou karosériou a tiež so sivou strechou. Práve takto vyzerá jedna z najkrajších Vitár aktuálnej generácie. Možno tomu pomáha ja maska chladiča, ktorú si bežne užíva športovejšie zameraná verzia Vitara S.

Navonok Vitara vyžaruje okrem elegancie aj kompaktnosť. Nie je to prekvapivé, keďže má dĺžku 4 metre a 17,5 centimetra. Jediné, čo nám na dizajne trochu vadilo bola koncovka výfuku. Nie, nenarážame na falošné otvory v nárazníku, tie Suzuki nepoužilo. Ale skôr na to, že koncovku vidno a je to vlastne len do zeme zahnutá rúra z tlmiča. Tu to chcelo nejaký lepší nápad.

Najlepšie je, že práve Copper bude, podobne ako Vitara S, vytŕčať nad ostatné verzie. Pôsobí omnoho luxusnejšie a takmer by sme mohli povedať, že práve takto má Vitara vyzerať. Nič jej, okrem poriadnej koncovky výfuku nechýba, ale to tiež viete ľahko riešiť, predpokladáme, že aj Suzuki má pre takýto prípad alternatívu.

Bentayga on budget

Aj interiér priniesol výbave Copper punc exkluzivity. Sedadlá majú predsa čalúnenie v kombinácii kože a alcantary s hnedými prvkami bokov. Pôsobia naozaj vynikajúco a sú dostatočne pohodlné, aby ste v nich zvládli aj naozaj dlhé presuny. Prekvapenie však prichádza na zadných sedadlách a v batožinovom priestore.

Na zadných sedadlách je prekvapivo veľa miesta. Máme pocit, že Suzuki naozaj vie čarovať s priestorom, čo vlastne dokázal už Swift. Jasné, vnútorná šírka trochu nepraje trojici, ale dvaja na zadných sedadlách budú cestovať naozaj príjemne. A ku všetkému zostáva naozaj veľký batožinový priestor. Je v ňom doska deliaca priestor na dve časti, horizontálne, ale môžete ju nechať dole a hotovo.

Priestorovo teda veľmi dobré, vizuálne tiež. Medené prvky sú na prístrojovej doske, kde sa nachádza aj malý nápis AllGrip, informujúci o pohone. Zaujímavo pôsobí aj čierny lak okolo informačno-zábavného systému, len ten je náchylnejší na zachytenie odtlačkov prstov. To ale kritizujeme v každom aute s týmito povrchmi.

A čo je tá spojitosť s Bentaygou? No predsa hodiny na vrchu prístrojovej dosky. Alebo je to balík Chrono od Porsche? V každom prípade je to príjemný detail, aj keď častejšie budete pozerať na digitálne zobrazenie na displeji v strede prístrojov pred vodičom, alebo skôr namierite pohľad na informačno-zábavné centrum v strede. Aj tak sa nám hodinky páčia, aj s medeným lemom, aj keď to nie sú Breitlingy ako v Bentley za príplatok.

O samotnom displeji informačno-zábavného systému sme už vraveli pri Swifte. Aj vo Vitare je logický a intuitívny a veľmi kladne musíme hodnotiť tmavú tému. Naozaj, takéto spracovanie je naozaj výborné.

Nemá šestku, no a?

Vitara má v ponuke dva motory, ak teda nebudeme brať samostatnú verziu Vitara S. Jeden je benzínový a jeden naftový. Majú rovnaký objem 1,6 litra, rovnaký výkon 88 kW (120 k), ale líšia sa hlavne krútiacim momentom a hmotnosťou. Benzínový štvorvalec má 156 Nm a so štvorkolkou a manuálom hmotnosť iba 1235 kilogramov. To naozaj nie je ťažký kaliber. Nafta má plus 150 kíl.

Nízka hmotnosť sa podpisuje pod dobré ovládanie. Auto sa vie nakloniť, ale zároveň dokáže aj svižne prejsť zákruty. Skôr vás však prekvapí, ako veľmi komfortne cestujete. Ani prejazdy električkovej trate v hlavnom meste vás nerozhádžu. Zrazu viete, že nechcete superšport, na hlavné mesto potrebujete komfort, potrebujete niečo, čo z vás nevytrasie kosti, nevyskočí z vás raňajkové menu,  možno práve chcete jazdiť vo Vitare.

Pohon AllGrip sa ovláda otočným ovládačom v strede. Na uzamknutie pomeru medzi prednou a zadnou nápravou musíte mať režim Snow. Máte aj režim Sport, ktorý hlavne mení charakteristiku plynového pedálu. A to je fajn, lebo kým sa neprepne variabilné časovanie ventilov je motor celkom ležérny. Môže za to aj dlhšie sprevodovaná prevodovka iba s piatimi stupňami.

Aj keď idete po diaľnici, tak stále motor točí celkom prijateľných 3250 otáčok. Výsledkom je na diaľnici spotreba okolo siedmich litrov. Mimo diaľnice sa však dokážete dostať na 6-6,2 litra. A to je už celkom blízko ku údajom udávaným výrobcom. Pritom sme jazdili v zime na zimných pneumatikách. Takže ak zoberieme do úvahy benzínový motor, štvorkolku a iba 5-stupňovú prevodovku, tak to je geniálna hodnota.

Malé tajomstvo

Keď Vitaru zamykáte, tak pípne raz, čo má značiť jednoslabičné slovo lock, keď odomykáte, pípne dvakrát, čiže unlock. Blbosť, ale poteší. Testovaný kus stojí, s aktuálnou akciou -2000€ len 20 100 eur. To je presne toľko, čo stojí Vitara S s turbom a štvorkolkou. Voľba je na vás, ale 1,6-litrový motor nemá žiadne prepĺňanie a podľa nás sa k autu náramne hodí. Niekto možno bude argumentovať o niečom takom ako, že Duster je za podobnú cenu. Je, ale Vitara prináša trochu viac elegancie a sofistikovanosti, najmä ako Copper. Reálne tieto dve autá nie sú konkurenti.

Teraz úprimne, dlho sme nechápali, kto si vôbec Vitaru kúpi, ale teraz to už chápeme. Má síce tvrdé plasty na prístrojovke aj na časti výplne dverí, ale je naozaj výborným malým crossoverom. Do mesta je ideálna aj veľkosť. Plus platí, že je zvnútra veľká, zvonka malá. A má štvorkolku. Suzuki naozaj boduje, Vitara je naozaj veľmi dobrá.

Suzuki Vitara 1,6 VVT Copper Edition 4WD

Motor R4 benzín
Objem 1586 cm3
Výkon 88 kW (120 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 156 Nm pri 4400 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4175 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2500 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1235/1730 kg
Batožinový priestor 375/1120 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 12,0 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,5/5,1/5,6
Emisie g CO2/km 130
Tags: