Test Suzuki Vitara Boosterjet 4WD: Úspešná celebrita

2. januára 2019 od AktualitySuzukiTesty

Suzuki predviedlo facelift modelu Vitara. Nie všetko sú však novinky. Z verzie Vitara S sa 1,4-litrový turbomotor dostal aj do ostatných verzii, takže už neexistuje ohraničenie, že je len pre športovejšiu alternatívu. No a s motormi to nebolo jediné, čo sa udialo. Najviac zamrzí výmena 1,6-litrového benzínového motora za litrový s turbom. Ale to sa Suzuki snaží vyvážiť až 10-ročnou zárukou. Taktiež sa podaril ústup naftovému motoru.

Ostatné zmeny akosi zanikajú. Áno, nové detaily karosérie, nové zadné svetlá, ale najviac kričí ponuka motorov. My sme skúsili verziu, ktorá akoby z brožúry vyskočila. Zlatý kus. A bol rovno s výkonnejším motorom so štyrmi valcami a prepĺňaním.

Rodinné zlato

Nikdy ste si to nevšimli, ale skúste to. Pozerajte sa na autá. Najpredávanjšie autá na Slovensku sú dlhodobo Škody. Ale čoho vidíte najviac? Najviac vidíte nenápadných Suzuki SX4, ktorým sekundujú práve Vitary. Tento model sa automobilke naozaj vydaril a jeho úspech nie je ani trochu prekvapivý.

Nová predná maska má výrazných 6 zubov miesto vodorovných líšt predchodcu. V strednej ploche medzi trojicami je, logicky, logo automobilky. Jediné, čo na prednej časti trochu nesedí sú modré krúžky svetiel. Tie sú ale vecou vkusu a niekomu sa práve toto môže páčiť. Len k týmto by asi skôr sedela iná farba karosérie ako žlto-zlatá.

Výrazná zmena sa udiala vzadu. Na pohľad rozoznáte modernizovanú verziu veľmi ľahko. Má totiž iné svetlá. Tvarovo sa nič nezmenilo, len sú celé červené a cúvacie svetlo je tak v spodnej časti nárazníka. Predtým bolo vo hlavných svetlách a dole bola hmlovka.

Nech blúdite okolo Vitary koľko chcete, tak nenájdete nič, čo by urážalo a pôsobilo nepatrične. Dokonca sa jej hodí aj zlato-žltá farba s čiernou strechou a dvojfarebnými hliníkovými diskami. Všetko má svoje miesto, všetko do seba zapadá. Toto je naozaj pekné auto. Dizajn je jednoduchý a preto nešokuje žiadnymi výstrelkami.

Just Bentayga things

Viete čo má Vitara spoločné s Bentley Bentayga? No predsa hodinky v strede prístrojovej dosky. Nie sú to síce Breitlingy za cenu auta, ale sú to pekne tvarované štandardné hodiny. Jasné, budete sa viac orientovať podľa digitálok na displeji pod týmito, ale vyzerajú naozaj pekne a sú oživením interiéru. Slabšie vybavené verzie miesto nich majú iba krytku.

Celkom zaujímavý je aj plne farebný displej medzi analógovými ukazovateľmi rýchlosti a otáčok. Jasné, má funkcie palubného počítača, ale má aj také šialenosti, čo hovoria akú porciu výkonu práve využívate a tiež aj preťaženie v zákrutách. To je síce trochu zbytočná informácia, pri tomto aute, ale niekto to možno ocení. My skôr oceňujeme pekné animácie pri zmene jazdných režimov kolieskom medzi sedadlami.

Keď už sme načali sedadlá, tak tie sú príjemné, čalúnené kombináciou kože s niečim, čo pripomína semiš. Ale to nie je ich základná charakteristika. Aj napriek obmedzeným možnostiam nastavenia, sú len tie základné, sú dostatočne pohodlné a zvládnete v nich aj dlhšie trasy bez akýchkoľvek problémov. Ani na miesto sa sťažovať nikto nebude. Niekto možno bude hovoriť vpredu o tvrdých plastoch, ale naozaj sa ich dotýka tak často? Naviac to, čo Suzuki použilo pôsobí celkom kvalitne a trvácne.

Na zadných sedadlách je miesta menej. Veď predsa toto je stále relatívne malé auto.  Tu sa zázraky nedejú. Tu by viac miesta nevyčaroval ani Harry Potter. Jasné, odveziete núdzovo a trojicu vzadu, ale dvaja budú spokojnejší. Na nohy síce miesto na rozdávanie mať nebudú, ale nad hlavou to bude pozitívne kvôli tvarom strechy. A zle na tom nie je ani kufor. Má dvojité dno a slušný objem. Nič viac predsa netreba.

Naozaj živé auto

Vitara nie je veľká, čo znamená, že ani hmotnosť nie je príliš vysoká. Už pri teste verzie Copper sme zistili, že jej stačí aj motor s atmosférickým plnením. Lenže tento kus má 1,4 Boosterjet. Štvorvalec s prepĺňaním a výkonom 103 kW (140 k) znie naozaj sľubne. A taká je aj realita. Vitara je s ním nadmieru živé auto a nestratí sa v premávke.

Nestratí sa dokonca ani spotrebou. Naozaj nežerie veľa na to aký potenciál ponúka. Za celý test sme mali priemer do 7,5 litra. Pri snahe sa však viete dostať nebezpečne blízko 6-litrovej méte. Reálne myslíme, že dlhodobý priemer by mohol byť kľudne aj sedem, ale my sme mali o niečo ťažšiu nohu ako by mal vodič s dlhodobo používaným autom. Ale výraznejší zvuk vo vyšších otáčkach je naozaj návykový, od takéhoto auta ho vôbec nečakáte.

Radenie rýchlostí na šesťstupňovej prevodovke je presné a aj odstupňovanie je adekvátne. Pri 130-tke motor točí iba necelých 3000 otáčok, čo neznamená ani záťaž pre uši, ani zvýšenú spotrebu paliva.

Podvozok nie je ladený do športova, ale skôr sa uberá komfortnou cestou. Ale ani v zákrutách netápa. Rozhodne zvládne viac ako od neho budete chcieť. Lenže Vitara má pohon všetkých kolies, však? Táto teda áno. Na prepínanie režimov slúži koliesko za radiacou pákou. Nemáte tak žiadne prepínače 2WD/4WD, všetko je automatické.

A automatické je aj udržiavanie vzdialenosti od predchádzajúceho auta. Neviete, čo myslíme? Predsa adaptívny tempomat. Reaguje agresívnejšie a dosť skoro, ale dá sa naň spoľahnúť. Rovnako tak ako na systém kontroly opustenia jazdného pruhu.

Za tie peniaze…

Pozrite sa do peňaženky. Pozrite sa do cenníka. Budete platiť z účtu, či máte necelých 22-tisíc natlačených v matracoch? Pomer ceny a toho, čo Vitara ponúka je naozaj veľmi priaznivý. Dokonca tak priaznivý, že nebudete riešiť chabé podanie basov v audioaparatúre. Táto Vitara sa naozaj podarila, znova konštatujeme, že sa nedivíme úspechu, ktorý na trhu zažíva. A ani tomu, že ich je v premávke toľko vidieť. Je to príjemné, jednoduché a racionálne auto, ktoré je naviac aj pekné.

Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Elegance

Motor R4 benzín
Objem 1373 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 1500-4400 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4175 mm
Šírka 1775 mm
Výška 1610 mm
Rázvor osí kolies 2500 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1295/1730 kg
Batožinový priestor 375/1120  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,2 s
Spotreba 7,0/5,5/6,1
Emisie g CO2/km 139
Tags: