Test Suzuki Swift Sport: Vystrkuje rožky

Suzuki do ponuky zaradilo aj Swift Sport. Nie je to prekvapením, veď aj predchodcovia touto verziou disponovali. Nemá atmosférický motor, čo znamená, že sa vracia ku koreňom, kedy pod kapotou tri generácie dozadu bilo prepĺňané 1,3-litrové srdce. Nový má o deci objemu viac.

Už pri testovaní Swiftu s 1,2-litrovým atmosférickým motorom a pohonom 4×4 sme konštatovali, že je, až na tuhosť podvozku, nadpriemerným krpcom, najmä z pohľadu vnútorného priestoru. Ale teraz Swift Sport siaha do sekcie hothatchov. Môže? Veď má len 103 kW (140 k)…

Áno, môže!

Výkon je len 140 koní. Ale to nie je málo. Veď nedávno na hothatch stačilo 150 koní. Dobre, nebolo to nedávno, ale predsa. Plus Swift Sport prináša jednu zásadnú informáciu, ktorá ozrejmí, že to naozaj nie je málo. Podľa papierov má 970 kilogramov. To znamená, že má 144 koní na tonu. Stále málo, pozrime sa na to, koľko má dvestokoňový Renault Clio RS. Po prepočte to vychádza 156 koní. Takže hmotnostný index vykazuje rozdiel len 12 koní.

Lenže to stále nič nehovorí ako Swift Sport jazdí. Keď sa držíte v spodnom spektre otáčok, tak je ako každé iné malé auto. Neotravuje hlukom, poskytuje relatívne dosť komfortu. Za komfortom však môžu stáť aj zimné pneumatiky s diskami o palec menšími ako má Sport v štandardnej výbave.

Jazdíte si pomaličky, kocháte sa krajinou a potom sa pozriete na ukazovateľ spotreby. Je niekde pri 5,6 litroch, čiže toľko, koľko zvláda podľa normy NEDC, podľa WLTP by mal mať 6 litrov kombinovanú spotrebu. Toto nie je hothach, ktorý by sa enormnými prísunmi paliva snažil zruinovať peňaženku. Avšak na pumpách budete aj napriek tomu často. Má len 37-litrovú nádrž.

Swift Sport si nezaobstaráte, lebo chcete chodiť na spotrebu, že? Chcete si jazdu užívať. A tu Sport boduje. Podvozok je nastavený tak, že podrží, až kým nespravíte nejakú blbosť. Tou napríklad môže byť náhle prehodenie hmotnosti na prednú nápravu ťuknutím do brzdy v zákrute. V tom momente máte jemný pretáčavý šmyk a obrovský úsmev na tvári.

Keď tlačíte na plynový pedál, snažíte sa o dokonalé a fakt rýchle prejazdy, tak vám auto poriadne pomáha. Auto áno, zimné pneumatiky veľmi nepomáhajú. Mäkká zmes a vyššie bočnice zhoršujú čitateľnosť auta. Jasné, naučíte sa aj na to, ale celú zimnú sezónu budete pozerať do kalendára a odpočítavať čas do prezutia na letné. Alebo ostanete aj na zimu pri sedemnástkach a budete si viac užívať aj suché časti ročného obdobia.

Zvuk motora je vo vyšších otáčkach taký ukričanejší, pozornosť si neberie výfuk, ale počujete reálne motor. Streľby do výfuku sa nedočkáte, ale to nevadí, máte pocit mechanickej vyváženosti auta aj vďaka tomu ako znie. K výbornému pocitu za volantom prispieva aj príjemne poskladaná a dobre fungujúca prevodovka. Radiť rýchlosti je naozaj presný úkon s akýmsi kvalitným pocitom po zaradení.

Zaujímavé je ako auto pôsobí celkovo. Najbližšie by sa to dalo popísať ako odkaz Renaultu Twingo RS. Swift Sport je presný. Ale v podvedomí máte, že vy ste mali niečo vyviesť. Niečo, čo je na hrane, prípadne za ňou. Je ako ten malý čert na pleci, čo hovorí, že máte zatiahnuť ručku v meste pri odbočovaní. Jasné, nebudete to robiť, ale Swift Sport k tomu hecuje. Je famózny.

Malé slnko

Tvary Swift Sport zdedil po obyčajných verziách. To znamená, že má iba 5-dverovú karosériu. Praktickosť je tak na dobrej úrovni. Zmeny sú len v spodnej časti. O sedemnásťpalcovýc h zliatinových diskoch sme už niečo hovorili, teda, ak nemáte šestnásťpalcový zimný set. Ani ten nie je zlý, ale my by sme volili iný tvar, skôr viac pretekársky ako elegantný.

Spodná časť sa mení aj nárazníkmi. Nie sú už nenápadné ako pri bežných kusoch, ale majú dávku športovosti. Nie prílišnú, ale trochu podpichnú. Vzadu je nárazník naviac okorenený difúzorom a dvomi koncovkami výfuku. Tie nie sú imitáciou, ale sú reálne. Suzuki, klobúk dole. Toto auto naozaj nepotrebuje nikoho klamať, na nič sa nehrá.

Strecha je kompletne od spodnej časti oddelená čiernou farbou. Aj keď mohol byť posledný stĺpik karosérie prepojený, tak tam dizajnéri vtlačili kúsok čiernej farby. Ani zadné kľučky nie sú, na prvý pohľad, zrejmé. Sú v ráme. Toto auto má byť ešte ľahšie vizuálne ako je reálne.

Priestorová mágia

Swift je malé auto, bez ohľadu na to, či je Sport, či nie. Ale to neznamená, že by interiér bol nepoužiteľný. Minulý rok bol práve Swift jedným z najväčších priestorových prekvapení. A Sport nezaostáva. Sedadlá s výraznejším tvarovaním nemajú príliš mohutné operadlá, takže vzadu na kolená priestor neukrojili.

Na takéhoto krpca sa konštruktérom podarilo naozaj spraviť zázrak. Vodič s výškou 180 centimetrov sa za seba posadí normálne bez problému. Troch vedľa seba dozadu neumiestnite, ale dvaja sú úplne luxusne. Dokonca aj kufor má veľký objem. Zase, bavíme sa v intenciách triedy. Každému musí byť jasné, že Superbu Swift do rybníka kufrovania nepolezie.

Sport by však nebol Sport bez nejakých športových pripomienok aj vnútri. Športové autá, napríklad, nepotrebujú opierku lakťa. Toto je jedným z mála mínusov, ktoré sme vnútri našli. Okrem toho sú trochu zvláštne červeno-čierne lišty. Niekomu sadnú, niekomu nie. My by sme tam radšej videli brúsený hliník.

Jemná zmena je aj pred vodičom. Otáčkomer dostal červenú stupnicu, miesto čiernej. Ale červené pole nie je po celom spektre. To začína pri 6500 otáčkach, kde vás stopne obmedzovať. Palubný počítač ukazuje aj využitie turba, výkonu, preťaženia, je fakt premakaný, nájdete v ňom všetko, čo potrebujete, aj to, čo nie.

Chceme Clubsport

Cenník Suzuki Swift Sport je veľmi jednoduchý. Stojí 18 600 eur. Za nič neplatíte príplatok, nič si nemôžete zvoliť, okrem farby. Možno, v tomto prípade, by sme šli do čiernej, alebo červenej, miesto žltej, ale aj tá je super.

Možno by sme prijali aj nejaku osekanú verziu. Mohla by sa volať Clubsport. Netreba nám asistentov, netreba udržiavanie v pruhoch, netreba adaptívny tempomat, stačí normálny, netreba bezkľúčový prístup, netreba dokonca ani automatickú klimatizáciu, manuálna je ok. Kameru by sme nahradili senzormi, spravili by sme z auta ešte športovejšie náradie. Podarilo by sa nám tým znížiť cenu o 3 000? Asi nie. Vlastne Swift Sport je dobrý taký ako je, so všetkým bez vymýšľania. Načo milión verzií výbavy, načo rôzne režimy?

Suzuki Swift Sport

Motor R4 benzín
Objem 1373 cm3
Výkon 103 kW (140 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 230 Nm pri 2500-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 3890 mm
Šírka 1735 mm
Výška 1480 mm
Rázvor osí kolies 2450 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 970/1445 kg
Batožinový priestor 265/947 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (WLTP komb) 6,0 l/100 km
Emisie g CO2/km 135