Test Subaru XV: Stará škola v modernej forme

Subaru je trochu špecifická značka. Pri takmer všetkých modeloch sa drží pohonu všetkých kolies. Jediným modelom, pre ktorý to neplatí je BRZ, ale to je iná pesnička. Síce perfektná a taká, ktorú by ste dokázali počúvať dokola celé dni. Lenže my sme skúsili menejpísmenkový model. Najnovšie XV je skôr evolučným ťahom, výrazná revolúcia sa neudiala.

Možno sa nájdu ľudia, ktorým sa rozdiely nebudú zdať vôbec viditeľné. Ale sú. XV je znova zdvihnutá Impreza, ale s tým rozdielom, že Impreza sa reálne predáva ja u nás. XV je celkom unikátne auto. Je to stále hatchback nižšej strednej triedy, ale tu všetci ponúkajú kombi, zvýšený hatchback je ojedinelý zjav.

Vyšší

Veľmi dôležitým faktorom modelu XV je priechodnosť terénom. Tú naznačuje extrémna svetlá výška. Tá je až 220 milimetrov. Len pre porovnanie, Dacia Duster má 210 milimetrov a Lada 4×4 (Niva) má rovnakú hodnotu ako XV. Takže XV môže byť považované aj za terénne auto. Tento atribút spĺňa dokonale.

XV má výrazné oplastovanie na zvýraznenie tej terénnej stránky charakteru. Je vidno vpredu, na bokoch aj vzadu. Nie je to vôbec zlé, plasty dávajú autu tvár robustnosti, vyzerá, že prejde a prežije všetko. Vzhľad vylepšujú aj strešné pozdĺžne nosiče, ktoré zvyšujú svetlú výšku a zväčšujú variabilitu vozidla. Pridávajú vraj iba 20 milimetrov, ale my máme pocit, že to je o niečo viac.

Celkové tvary zvýšeného hatcbhacku nikoho neurazia. Skôr s nimi môže byť problém, že ich časť ľudí bude považovať za trochu nudné. Áno, aj to môže byť, najmä v prípade voľby nejakej nevýraznej farby. Sivá? Nie! Čierna? Nie! Biela? Možno. Ale určite sa mu hodí nemetalická červená a oranžová. Tie nechajú vyniknúť to, čo je pre  XV rozdielom od Imprezy.

Predok charakterizuje maska chladiča, ktorá je pre automobilku aktuálne charakteristická, ale aj tvar svetiel. Tie ukrývajú LEDkové technológie, schopné natáčania. Svietia dobre a hlavne dobre funguje prepínanie diaľkových svetiel. Ako keby ste mali ďalší pár očí len na to. Vlastne máte, veď máte EyeSight.

Tradícia pokračuje

Vstup do vnútra XV je veľmi tradičný. Dvere sú otvárané normálne, zvuk je trochu plechový. Ale sadáte si do celkom pohodlného sedadla. A všetko okolo máte čierne. Okrem stĺpikov a stropu, tie sú sivé. Všetko by bolo jednotvárne, ak by dizajnéri nepovedali rázne nie! Pustili uzdu a nechali sa unášať farebnými kreáciami. Do interiéru doplnili oranžové prešívanie. A to nie len pri lepšie vybavených verziách, ale pri všetkých.

Dobre, teraz vážne, bez irónie. Interiér je tým, čo by sa dalo nazvať tradičné. Jasné, má veľký displej, má displej nad displejom a to nie je všetko. Tretí displej je medzi kruhovými prístrojmi pred vodičom. Kým sa v tom zorientujete a zistíte, čo sa ako ovláda, tak to bude chvíľu trvať. Displej pred vodičom ovládate vľavo dole tlačidlami, tlačidlom info ovládate ten vrchný v strede. No a stredný veľký displej… No hádajte!

Ten ovládate dotykom. Zdá sa, že tu Subaru zapracovalo a je lepší. Má menej hračkársku tému navigácie, na dotyk reaguje obstojne. A pozitívne je, že si zachoval aj tlačidlá a kolieska. Tiež kladne hodnotíme, že Subaru nechalo samostatnú klimatizáciu, nie je pripojená do displejového zobrazovania. Ale aj tá musí niečo zobrazovať. Informácie o nastavení klímy nájdete na tom menšom vrchom displeji.

Priestorovo je nové XV šialene megalomanským pokrokom. Vpredu je to v poriadku, to sa dá čakať. Ale dosť miesta je aj na zadných sedadlách. Na kolená aj na hlavu. Lenže prekvapenie prichádza v kufri. Ten vyzerá naozaj veľko. Základný tvar ponúka papierovo 385 litrov, ale reálne vyzerá omnoho väčší ako by mal byť. Nie je to úplne obrovská jaskyňa, ako majú niektoré SUV, ale nárast oproti predchodcovi je extrémny.

Výborné naladenie podvozku

Mali by sme začať o motore. Ale nie. Ten je druhoradý. Subaru na XV ukázalo, že podvozky vie robiť. Nie je tvrdý, nie je príliš poddajný, je ideálnym stredom, ktorý nevytrasie plomby a nespôsobí morskú nemoc. V zákrutách sa oň môžete oprieť a podrží vás. Svoje spraví aj pohon oboch náprav, ktorý spôsobuje neutralitu chovania. Reálne sa na prednastavenú nedotáčavosť nedostanete asi nikdy. Teda ak nejazdíte ako bezmozog. Tak sa vlastne ani s XV jazdiť nedá.

Ako úplne prasiatko s XVčkom nepôjdete. Subaru už je značka zameraná na bezpečnosť, športové ambície hodila za seba. Až do stredy sme mysleli, že pod kapotou máme slabší motor. Až pohľad do osvedčenia o evidencii nás presvedčil, že máme dvojliter. Pôsobí totiž veľmi nevýrazne. Musíte sa ho naučiť skrotiť, aby ste sa s ním zžili. Vlastne miesto skrotiť by malo byť slovo vyburcovať.

Reálne dvojliter s výkonom 115 kW (156 k) ožíva až vo vysokom spektre otáčok. Je to atmosféra, treba ju točiť. Vtedy získate lepšie zrýchlenie a trochu výraznejší prejav, ale najmä dobrý zvuk. S vysokými otáčkami ale rastie aj smäd. Pri bežnom jazdení mesto-mimomesto sa dokážete dostať do 7. Ale reálne to bude, aj s diaľnicami, viac. Nám sa za týždeň podarilo spraviť priemer 8 litrov na sto kilometrov. To nie je málo, ale ani extrémne veľa. Keď ho však budete naháňať, tak sa viete hýbať aj na 12 litroch.

Najväčšou slabinou je prevodovka. Priznáme sa, nám CVT nesedí. Sedí nám v skútroch. Ale nie v aute. Subaru má najlepšie CVT aké v aute existuje, ale stále je to ako jesť sushi vidličkou. Princíp spĺňa, ale nie je to optimálne. Vo väčšom Outbacku s 2,5-litrovým motorom nám sedelo to CVT ešte možno trochu viac. Alternatíva však neexistuje, buď berte, alebo…

Vieme koľko žerie, ale koľko stojí?

Subaru XV stojí… Stojí aj osem hodín, keď ho zaparkujete pred zamestnaním a vezmete ho, keď pôjdete domov. Detinské vtipy bokom, XV ako 2,0-S EyeSight so všetkými technológiami ako adaptívny tempomat a varovanie pred nárazom, či udržiavaním pruhu stojí 28 990 eur. Ale už nemusíte, okrem farby nič ďalšie priplácať. Na to, čo auto ponúka to vôbec nie je zlá hodnota. Ak ho zvažujete a nechcete sa naháňať, tak ho odporúčame. Vytvára dojem, že vydrží sto rokov bez problémov a tiež, že prejde kadiaľkoľvek.

Subaru XV 2.0i-S ES Style NAVI

Motor R4 benzín
Objem 1995 cm3
Výkon 115 kW (156 k) pri 6000 ot/min
Krútiaci moment 196 Nm pri 4000 ot/min
   
Prevodovka Automat bez stupňov – CVT
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4465 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1615 mm
Rázvor osí kolies 2665 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1516/1940 kg
Batožinový priestor 385/1310 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,7/5,8/6,9
Emisie g CO2/km 155