Test Subaru Forester 2,0D CVT: Nie hipster, ale drevorubač

11. októbra 2015 od AktualitySubaruTesty

Forester bol zdvihnutým kombíkom ešte predtým ako to bolo cool. Ale vtedy mal oproti ostatným autám niečo naviac, niečo, čo sa dalo považovať za poznávacie znamenie Subaru. Na dverách chýbal rám, bezrámové dvere však ustúpili klasickým a súčasné autá značky ich majú všetky, teda okrem kupé BR-Z.

Prerod zaznamenal aj samotný Forester. Kým zo začiatku bol ozajstným kombi s vyšším podvozkom, teraz je čistokrvným SUV. Tento fakt podporujú proporcie, veľkosť a aj samotný interiér, ktorý je trochu vyšší ako v kombi.

Štipka športu

Japonský prístup k SUV pod taktovkou Fuji Heavy Industries Inc. je trochu iný, ako ten, s ktorým prichádza Toyota, Nissan, či Honda. Toto nebude ten ľúbezný off-road, na ktorom sa budú procedúrovať slečinky medzi parkoviskami obchodných centier. Styling tomu nenasvedčuje. Toto je drevorubač, nie imitátor.

Subaru Forester ponúka najviac mužnosti medzi bežnými SUV. Dokonca aj Land Rover Defender je len na polceste toho, čo Forester. Ak by ste predsa trochu váhali, tak automobilka ponúka aj športovejší vzhľad, ktorý dosahuje pomocou agresívnejšieho nárazníka a osemnásťpalcových diskov.

Športový výzor je v cenníku označený ako Comfort S (je aj pre Exclusive). V prvom rade je o prednom nárazníku. Oblé tvary rušia najmä boky, kde pribudli, na prvý pohľad otvory na chladenie bŕzd. Lenže detailnejšie skúmanie odhalí zradu, je to len vizuálny prvok bez akejkoľvek funkčnosti. Ale efekt má dobrý. Takže jee, teda okrem diskov jediným rozlíšením výbavy Comfort S (vnútri sú ešte hliníkové pedále a elektricky otváraný kufor).

Vyššia stavba karosérie znamená viac miesta nad hlavou vnútri, ale aj väčšiu prednú a bočnú plochu. Žiadnu výrazne zvýšenú citlivosť na bočný vietor sme však nezaznamenali. Vyšší podvozok zase favorizuje terénne prejazdy. Svetlá výška 220 milimetrov je viac ako má väčšina konkurentov medzi SUVčkami. Môžeme potvrdiť, že priechodnosť terénom je vďaka nej vynikajúca.

Ako skala

Sadnete do auta a máte akýsi zvláštny pocit oproti ostatným autám. Všetko vyzerá pevné, že vydrží aj koniec sveta. Jedine madlo na ruky by mohlo byť trochu lepšie spracované. No a ešte budete rozmýšľať nad tým, koho napadlo, že nulovať sa bude veľkými ihlami po stranách prístrojov pred vodičom.

Na ihly nebudete myslieť, lebo v strede prístrojovej dosky máte displej, ktorý reaguje naozaj promptne a ponúka pekné vykreslenie máp navigačného systému. Systém sa dá cez aplikáciu Starlink dostupnú v AppStore a Google Play prepojiť s telefónom. Ale ak budeme úprimní, tak z ponúknutých aplikácií je najlepšie zobrazenie počasia na pár dní dopredu. To však nič nemení na dobrom zladení systému samotného.

Priam dokonale pôsobí ovládanie klimatizácie. Kruhové ovládače sú jedny z najlepších, čo sme mali v rôznych autách. Len displej budete hľadať pri ovládaní márne. Našiel miesto na vrchu stredového panelu, pod čelným sklom. Klasické digitálne ukazovatele sú po infotainmente trochu sklamaním. Fungovať však fungujú.

Vedľa displeja klímy, trochu netradične štvorcového, je displej palubného počítača. Zobrazuje údaje o spotrebe a dojazde. Je fakt prepracovaný a okrem aktuálnej spotreby ponúka aj náhľad na graf ako sa vyvíjala v priebehu posledných 15 minút. Znova, ako kontrast k moderne, prichádza displej medzi kruhovými prístrojmi pred vodičom. Je síce digitálny, ale klasický. Takže na displeje je to 2:2 (moderné:klasické).

To, že vpredu sa nebudete sťažovať na priestorové pomery je asi jasné, toto nebýva problém ani pri menších autách. Ale vzadu to môže prekvapiť. Dosť miesta by mohli mať aj traja, ale tvarovanie sedadiel hovorí o lepšom komforte pre dvoch. Na kolená problémy nesiahajú a na hlavu tiež nie. Dokonca nezavadzajú ani aparáty posuvnej presklenej strechy. Jasné, pár centimetrov uberajú, ale nie je to tak badateľné. Po odsunutí rolety máte dokonalý prehľad o tom, ako konštruktéri spravili mechanizmus. Väčšina áut ho schováva, ale takto pôsobí ako Centre Pompidou v Paríži, keď neschováva funkčné časti.

Poďme ku kufru. Máme času dosť, lebo tlačidlo otvárania reaguje letargicky. Stlačíte ho, počkáte si chvíľku a potom ešte jednu, lebo samotné otváranie trvá celkom dlho. Zachraňuje to aspoň slušný kufor s jednoduchým sklápaním sedadiel tlačidlami z kufra. A tiež pozitívne prispieva aj možnosť nastavenia zdvihu piatych dverí pri parkovaní v garáži.

Nie, radšej manuál

Subaru tradične dáva do všetkých áut symetrický pohon všetkých kolies. V reálnom svete to znamená, že netreba žiadne pripájanie nápravy cez rôzne spojky, ale všetky kolesá sa normálne opierajú do cesty. Nikdy sa tak nestane, že vás prekvapí nakopnutie zadnou nápravou po zopnutí Haldexu.

Prvú časť teda chválime. Inak sa nevyjadríme ani o motore. Dvojlitrový boxer diesel, jediný na svete, pracuje výborne. Má trochu industriálnejší chod, ale to neznamená, že je zvuk nepríjemný. Znova je to o pocite trvácnosti, tvári sa ako poctivý naftový motor, čo vydrží naozaj veľa. Kým je studený, tak je zvuk ešte trochu drsnejší, ale v momente zhasnutia modrej kontrolky studeného motora sa ukľudní na prijateľnú úroveň.

Takže dve dobré, nula zlých. To by sme sa ale nemohli dostať k prevodovke Lineartronic. Hneď na začiatok konštatujeme, že takto dobre nemal bezstupňový automat zladený s naftovým motorom ani Nissan Qashqai, ani žiadne iné auto, s ktorým sme mali tú česť. Jednou vetou však treba dodať, že aj tak to nie je ono. Zdalo sa nám, že niekedy točila motor až do sfér, kde už skoro nič nehrozí, ani výkon, ani krútiaci moment. Situáciu zjemňovali pádla pod volantom, ktorými sa dal zaradiť jeden zo siedmich prednastavených stupňov. Pádla sme používali aj pri podraďovaní a brzdení motorom.

Celkovo sme mali spotrebu okolo 7,5 litra. Na veľkosť auta a automat to nie je zlý výsledok, ale ani výrazne dobrý. Myslíme si, že s manuálom by to mohlo byť aj o liter a pol menej, čo by lepšie predviedlo, čo sa v dvojlitrovom boxeri skrýva.

Podvozok dostal polotvrdé nastavenie. V zákrutách sa síce nakloní, ale vie podržať. Ultrarýchle prejazdy po ňom aj tak nebudete chcieť, veď celková výška od takých snáh odrádza. Popasuje sa však so všetkými povrchmi ciest. A tých je na Slovensku naozaj veľa. Nemá problém ani s poľnou cestou, lúkou, výjazdom klzkého do kopca a inými nástrahami. Na zjazd z kopca nemáte možnosť zaradiť napevno jednotku, či dvojku, ale môžete použiť systém X mode na zjazd z kopca.

Neberte plnku

Plná výbava s kožou, s panoramatickou strechou a všetkými vychytávkami je super, aj keď nemá ku parkovacej kamere senzory. Ale práve panoramatickú strechu nebudete potrebovať tak nutne k životu a rovnako je na tom koža. Pri pohľade do cenníka testovanej verzie síce svieti 39 415 eur aj s metalízou. So štipkou kompromisov sa dostanete na nižšiu sumu. Manuál, oblejšie nárazníky a výbava Comfort znížia cenu na 30 950 eur aj s metalízou. To už vyzerá prívetivo. Naviac nemusíte čakať na elektrické otvorenie kufra, lebo je iba mechanické. Nie vždy sú nové technológie až tak prospešné. Oproti Exclusive tak bude reálne chýbať len aparatúra Harman Kardon, ktorá hrá naozaj výborne a navigačný systém.

P.S.: na stránke subaru.sk nájdete pri Foresteri, v sekcii Exteriér a Interiér možnosť vizualizácie farby. Auto si môžete pozrieť zo všetkých uhlov a otáčať ho. Keď to spravíte, tak vždy budete mať kolesá tak, aby vyzerali čo najlepšie.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Subaru Forester 2,0D Lineartronic Exclusive NAVI

Motor Boxer 4
Objem 1998 cm3
Výkon 108 kW (148 k) pri 3600 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1600-2400 ot/min
Prevodovka Bezstupňový automat CVT
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4595 mm
Šírka 1795 mm
Výška 1735 mm
Rázvor osí kolies 2640 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1636/2000 kg
Batožinový priestor 559/1848 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/5,5/6,3
Emisie g CO2/km 163
Tags:  ,