Test Škoda Superb Combi 4×4 DSG L&K: Veľkorysá flexibilita

21. februára 2019 od AktualityŠkodaTesty

Najväčšia limuzína od koncernového člena Škoda polarizuje spoločnosť už pekných pár rokov. Buď Superb chcete a neviete si predstaviť nič iné, alebo ho ignorujete. Tretia generácia sa vzhľadovo veľmi vydarila a získala si pozornosť aj druhej skupiny. My sme dostali do redakcie na test to najviac z najviac, kombík s 2,0-litrovým, turbom dopovaným dieslovým motorom so 7-stupňovou DSG prevodovkou, pohonom všetkých kolies a dokonca v najvyššej výbave Laurin & Klement.

Teplo na povel

Teploty boli počas testovaného týždňa stále výrazne pod bodom mrazu, najmä ráno. Nedá nám teda nezačať tým drobným detailom, ktorý zanechal hlboký dojem. Nezávislé vykurovanie vozidla na diaľkové ovládanie z prvovýroby poslúžilo dokonale, rozmrznuté okná a vyhriata kabína hneď spríjemnili celý nadchádzajúci deň. Aj pre motor je takáto príprava prospešná, vyhli sme sa tak ťažkopádnemu studenému štartu, ktorý dokáže potrápiť agregát aj prevodovku.

Keď už sme pri komforte, neostalo len pri vykurovaní kabíny na diaľku, mimochodom, trojzónovom aj pri nezávislom móde. Vyhrievané boli taktiež všetky sedadlá, vrátane tých pre pasažierov vzadu. Vodič mal vyhrievaný aj volant, tri úrovne teploty dokážu vyhovieť každému. Ak ale nechcete vyhrievať ale naopak chladiť, sedadlá boli klimatizované. Neviete sa rozhodnúť? Môžete naraz vyhrievať aj klimatizovať. Ovládanie bolo zo začiatku trochu mätúce, jedno tlačidlo pre vodiča, na infotainment displeji sa zobrazila ponuka s kombináciou trochu komfortných spotrebičov (áno, presne takto sa tieto prvky výbavy volajú), všetky v troch teplotných úrovniach. Vec zvyku, potrebná je zvýšená pozornosť, preto odporúčame nastavovať ešte pred jazdou.

Na pohľad pôsobil interiér veľmi príjemne, decentné lesklé detaily, kožou obšívané prvky a mäkké plasty všade naokolo. Počas manipulácie s priehradkami sme zaznamenali trochu rušivých zvukových efektov v podobe vŕzgania, no priznajme si, Superb proste nemôže byť lepší ako koncernový drahší brat. Volant je multifunkčný, ovládanie adaptívneho tempomatu na páčke pod ním. Sedadlá, vodičove aj spolujazdcove, plne elektricky nastaviteľné, obe s možnosťou uloženia viacerých nastavení, sú veľmi pohodlné, ako stvorené na dlhé jazdy.

Taktiež pasažieri na zadných sedadlách sa nebudú mať na čo sťažovať. Práve naopak, trúfame si predpovedať, že práve o tieto miesta nastane bitka. Aj vysoké postavy sa pohodlne natiahnu a pod nohy si môžu napolohovať vankúšiky. Pre detské sedačky je pripravené ukotvenie Iso-Fix na oboch stranách. Ak máte radi nebo nad hlavou, veľkorysá panoramatická strecha uspokojí aj tieto požiadavky. Celá polovica je dokonca otvárateľná, takže aj nejaký ten vietor vo vlasoch si môžete dopriať. Manipulovať so strešným oknom môžete kľudne aj na diaľnici v 140-tke, čo ale nezostane bez povšimnutia posádky. Príjemný je aj pohľad zvonku na takto nakonfigurovaný kúsok. Elegantné tvarovanie, lesklé detaily v podobe „žraločej plutvy“ ako antény a lyžín na streche dopĺňajú veľmi vkusné, dvojfarebné 18-palcové disky kolies.

Priemerný silák

Pod kapotou sme mali dieslový agregát s objemom 2,0 litra a podporený turbom. Výkon vyprodukuje na úrovni 140 kW (190 konských síl), ten reguluje 7-stupňová automatická prevodovka DSG a prenáša prioritne na prednú nápravu, v prípade potreby zapracuje elektronika a cez Haldex pripojí aj nápravu zadnú. K dispozícií máte aj pádla pod volantom, aj keď trochu schované. Keď ich ale nahmatáte, pri manipulácií s nimi automaticky aktivujete manuálny režim radenia rýchlosti, bez nutnosti prestavenia páky prevodovky. Sedemstupňový automat je lepší ako bol na začiatku používaný šesťstupňový.

No a čo spolupráca s motorom? Občas potrebovali nejakú tú chvíľku, aby sa dohodli. Nakoniec vždy dospeli k zmieru, ale pri potrebe okamžitej akcelerácie sme tento spor pocítili. K dispozícií je päť jazdných režimov, Eco, Normal, Comfort, Sport a Individual. Najmarkantnejší rozdiel bol… tradá… v spotrebe. Približne o dva litre na sto kilometrov vystúpala v Sport režime oproti Eco. Áno, na agilite a akcelerácií to bolo taktiež poznať, no občasnú nevyhnutnosť agresívnejšieho podradenia môžete vykryť práve pádlami pod volantom, ak preferujete pokojnejší pocit pri návšteve čerpacej stanice pred adrenalínovejšími pocitmi za volantom. Dokážete jazdiť so spotrebou okolo 7 litrov na 100 kilometrov, no poľahky sa dostanete aj na hodnotu 9 litrov. Ak budete stále v režime Eco, tak viete prísť aj k číslam s päťkou, ale to nebudete robiť často.

Pri jazde dohliada na vodiča aj okolie súbor jazdných asistentov. Priznávame, Lane Asist sme vypli po prvých pár kilometroch na diaľnici. Neustály boj s udržiavaním v pruhu, ktorý mal iný názor na držanie ideálnej stopy, bol značne rušivý, ba priam na nervy lezúci. Adaptívny tempomat ale dávame do popredia, bol veľmi plynulý aj efektívny, aj vo vyšších rýchlostiach pracoval bezchybne. Rovnaké plus píšeme aj bi-xenónovému dynamickému osvetleniu Smart Light Assistant. Lúč diaľkových svetiel sa prispôsoboval oproti idúcim vozidlám, nikto na nás nepoužil Röntgenové presvietenie, takže systém bol skutočne efektívny.

Taktiež prisvietenie do zákruty a pri parkovaní je, vzhľadom na takmer 5 metrov živej dĺžky, veľmi užitočný pomocník. Jazdné režimy sa prejavili aj v správaní adaptívneho podvozku. V režime Comfort bolo nastavenie optimálne pohodlné. Menej pohodlné však už boli zvukové efekty, ktoré podvozok produkoval. Nájazd 40-tisíc km celkovo a tyče stabilizátora boli hlučnejšie. Pri prejazde spomaľovača nás nepríjemne zaskočil buchot. Rušivé, ale vozidlo držalo v zákrutách, či už v komfortnom alebo športovom režime, veľmi dobre aj napriek svojim rozmerom. Znova je to daň tomu, že Superb nemôže byť lepší ako fau-vé.

Komfortu ale napodiv neubrali 18tky kolesá, soľou a mrazom zjazvené cesty plné jám nám chrbticu neničili, nebyť toho buchotu od podvozku, bola by jazda nadštandardne pohodlná. K tomu si prirátajte pohon 4×4. Rozjazdy aj na zľadovatenej ceste zvládal na výbornú, taktiež neupravená obslužná lesná asfaltka pokrytá vrstvou ľadu a snehu prestala byť po prvom kilometri prekážkou. Haldex spojka pripájala zadnú nápravu spoľahlivo, žiadane dramatické okamihy, pokiaľ sme nechceli, nenastali. Protipreklz sa totiž dal vypnúť a otočenie na snehu trochu okoreniť.

Koleso z kamióna? Nech sa páči.

Superb už je asi naveky zaškatuľkovaný ako manažérska limuzína. V práci sa často vyskytnú všelijaké neočakávané situácie, ktoré treba operatívne vyriešiť. Defekt na kolese 24 tonového kamiónu, niekoľký v poradí počas „skvelého“ dňa, takže rezerva už svieti na inej náprave. Tu nastúpi luxusne vybavené vozidlo plné kože, mäkkých koberčekov a veľkého batožinového priestoru s objemom 660 litrov. Bez nutnosti sklopenia zadného radu sedadiel do neho pohodlne naložíte celé koleso pre náves a ani neušpiníte tapacírovanie.

Týmto však pracovný výkon Superb-u Laurin & Klement neskončil, dokázal totiž prijať ešte druhé koleso. Páky na sklopenie zadných sedadiel integrované pohodlne v batožinovom priestore sú veľmi praktické. Manipulácia s krycími roletami je jednoduchá, nepotrebujete na to štyri vysokoškolské tituly ani Rambove svaly. Flexibilita na jednotku, problém v práci vyriešený za pár minút a Superb dostáva pochvalu za dobrý výkon.

Interiér dokázal navodiť príjemnú atmosféru a odbúrať stres. Ambientné osvetlenie kabíny, individuálne nastaviteľné, je príjemný prvok vypovedajúci o potrebe zaradiť sa medzi prémiových konkurentov. Panel infotainemntu je to najnovšie, čo Škoda ponúka. Osadený v lesklom rámiku a s uhlopriečkou 9,2“ ponúka široké možnosti využitia. Navigácia s 3D zobrazením orientačných bodov na mape, široké možnosti nastavenia vozidla od trojzónovej klimatizácie, cez osvetlenie, jazdné režimy až po komplexné informácie o stave vozidla a aktívnych jazdných asistentoch. Tieto informácie, vrátane navigácie, sa zobrazujú aj priamo pred vodičom medzi budíkmi a ovládajú sa na volante.

Ponuka zábavy je taktiež veľmi široká, konektor pre USB na sprostredkovanie hudby cez sound systém s dvanástimi reproduktormi prináša kvalitný zážitok a ešte aj niečo navyše. Ak sa vám stáva, že musíte dlhšie čakať, či už v práci na stretnutie alebo na nedochvíľneho partnera pri ceste na dovolenku, žiadna kaviareň v okolí, stačí na USBčko prihodiť pár filmov, alebo dokonca viete použiť aj DVD disky, a máte po nudnom čakaní. Na displeji infotainemntu si viete prehrať filmy v akomkoľvek formáte a v priehradke pred spolujazdcom sa nachádza vstup pre DVD. Ponuka odkladacích priestorov je naozaj široká, všetko uložíte a zakryjete pred zvedavými očami. Pasažieri vzadu môžu použiť LED lampičky na čítanie a vodič nebude nijako ovplyvnený rušivým svetlom, lúč je nastavený tak, aby svietil bodovo dozadu.

Cena za značku

Pri kúpe vozidla v tejto kategórií máte možnosti skutočne široké. Len v koncerne je na výber viacero modelov, plus prémiové značky a taktiež konkurencia z Japonska, Veľkej Británie, pri hodine geografie vlastne zistíme, že z celého sveta. Ide teda len o preferenciu značky. Cena testovaného modelu je niečo cez 43-tisíc EUR. Dostanete za to slušnú výbavu, niečo chýbalo, niečo bolo príjemným prekvapením, no tým nepríjemným boli zvuky od podvozku. No aj napriek tomu, ako služobák berieme bez reptania. A ak by ste si chceli takto nakonfigurovať Passat, tak by ste museli prihodiť ešte minimálne 5-7-tisíc EUR.

Škoda Superb Combi Laurin&Klement 2,0 TDI (190 k) DSG 4×4

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 400 Nm pri 1750-3250 ot/min
   
Prevodovka Automat 7 stupňov DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4856 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1477 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1635/2275 kg
Batožinový priestor 660/1950  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 221 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,1 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,8/5,2
Emisie g CO2/km 136

 

Tags: