Test Škoda Superb Combi 2,0 TSI 4×4: Nie, naozaj to nie je TDI!

Väčšinový koloryt Superbov je naozaj jednoduchý. Na pumpe ich často nevidíte a keď náhodou áno, tak len zriedka tankujú z inej ako čiernej pištole. Odvážnym jedincom s 1,4-litrovými TSI motormi tlieskame a aj napriek tomu, že relatívne idú s davom s ním v podstate nejdú. Sú najtajnejšími hipstermi na svete.

Nevieme, či sa to zdá len nám, alebo je to len zameraním, ale najnovších Superbov sme za týždeň testovania stretli asi viac ako najnovších Fabií. Úspech netreba spochybňovať, veď Superb je naozaj podarené veľké auto za prijateľnú sumu. O tom sme sa presvedčili v predchádzajúcich testoch. Len teraz bol Superb Combi niečim výnimočný. A nebola to ani výbava, ani cena, aj keď aj tá je na celkom ambicióznej úrovni.

Veľké kombi sa nestratí

Keď vidíte Superb Combi bežne na ceste, tvári sa majestátne a neprehliadnuteľne aj ak zvolíte nenápadnejšiu farbu karosérie. Veľká karoséria je výrazne hranatá a okrem enormnej dĺžky našťastie nevyzerá spredu a zozadu ako električka, čiže ako vysoká úzka vec. Šírka je tou charakteristikou, ktorú Superb tretej generácie dostal prvýkrát a, veru, oplatilo sa. Dizajnovo patrí medzi tie najpodarenejšie autá triedy. Aj keď sú v nej také podarené vozidlá ako Renault Talisman a Ford Mondeo.

Je jasné, že konštruktéri nemohli rátať s použitím Full LED svetiel, veď by bol český bojovník lepší ako Passat náhodou a to by nerobilo v koncerne dobrú krv. Má však LEDky na denné svietenie a to, čomu sa hovorí, ehm, svetelný podpis. V praxi to vyzerá lepšie ako na papieri, či na obrazovke monitora. Tvar písmena L dopĺňajú akési lúče smerujúce do hĺbky svetiel. Reálne Superb už od výbavy Ambition svieti xenónmi, takže Laurin&Klement výnimkou nie je.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

LEDky sú aj vzadu, ale to nie je to, čo tam budete hľadať. Skúsili sme ako funguje otváranie veka kufra podkopnutím pod pravú stranu nárazníku. Podarilo sa, kufor sa otvoril pomocou elektromotorov a našťastie pri skúšaní fungovania nikto neprišiel do kontaktu píšťalou s nárazníkom. Táto funkcia funguje. Len škoda, že Škoda nenaučila Superb zatvárať kufor pomocou tlačidla na diaľkovom ovládaní.

So Superbom sme zažili jeden šok. Išli sme zaniesť ťažké milióny eur do banky a zaparkovali sme na parkovisku. Po vklade na účet a návrate k autu prišiel zaujímavý stav. Vnútorný hlas hovoril: „Ja viem, že som ho akurát umyl, ale to mal fakt od pondelka tak pekné disky? To som si nevšimol?“ Stlačenie odomykacieho tlačidla predviedlo, kde bol zádrhel. Ten náš bol až druhý Superb v rade, tento nám len zablokoval výhľad.

Laurin&Klement v tom najlepšom

Veľkostné pomery v interiéri sa dajú nazvať len ako obrovské. Štvorica bude cestovať priam kráľovsky. Aj vzadu bude dosť miesta vo všetkých smeroch. Ak však pridáte piateho, ten nájde pár negatív. Napríklad výrazný stredový tunel bude v každom prípade zavadzať a bude námetom na pár úvah o nutnosti štvorkolky.

Pasažier vpravo vzadu má po priplatení pár eur výsadu utláčať toho vpravo vpredu. Môže na to mať malé ovládanie elektrického sedadla, ktorým ho posúva vpred a sklápa dopredu. Tí, ktorých sme viezli z tohto mali väčšiu radosť ako z dynamického prejavu vozidla. Ale každému ulahodí niečo iné.

O strohosti interiéru nemá zmysel polemizovať. Žiadne výstrelky sa čakať nedajú. Ale pri takto serióznom aute to ani nie je nutné. Pekné a uhľadené línie s hranami sú až nadčasové a nezostarnú tak rýchlo ako hypermoderné inovatívne prvky.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vodič má všetko po ruke, všetko má prudko logické a ergonomické rozloženie. Kladne hodnotíme to, že automobilka nešla nutne do zrezaného volantu. Úprimne, k výbave Laurin&Klement by sa ani nehodil. Výborne funguje aj navigačný systém, aj keď nám raz zamrzol. Pomohol len reštart.

Záujemcovia o vrcholnú výbavu Laurin&Klement dostávajú veľa za relatívne príjemnú peňažnú hodnotu. Veď v základnej výbave auta je kožené čalúnenie. Je hnedé, nie čierne! Teda ak nezvolíte čiernu ako tú, ktorú v aute chcete. My by sme asi vzali bledý interiér, ale s bledým zovňajškom by bol kombináciou, ktorá opantáva obyvateľov arabského polostrova. Aj tí určite ocenia ventiláciu predných sedadiel. Síce ju treba spustiť tlačidlom vyhrievania, vyhrievanie na dotykovom displeji rýchlo vypnúť a zapnúť ventiláciu, ale je fakt úžasným prvkom výbavy. V lete naozaj vrelo (vzhľadom na tmavú kožu) odporúčame. Tiež odporúčame priplatiť aj za panoramatickú strechu. Takú obrovskú má máločo a väčšia časť sa dá otvoriť.

Nenápadná sila

Ako sa to hovorí autám, ktoré majú vysoký výkon, ale vôbec na to nevyzerajú? Sleeper? Tak to skúsme preložiť. Môže to byť spáč, alebo spachtoš? Ani jeden z termínov nie je ľúbozvučný a ani jeden z nich nie je dokonalý, všetky sú trochu debilné. Zase na druhú stranu, toto kombi sa niektorým z nich dá označiť.

Superb s dvojlitrom spaľujúcim benzín a výkonom 206 kW (280 k) vyzerá presne ako všetky ostatné Superby. Teda chrómové koncovky výfuku v nárazníku o niečom hovoria. Ani najvýkonnejší diesel ich nemal, keď sme ho testovali. O to väčšie prekvapenie bolo, pri lezení pod auto, že vyzerali spojené s reálnym výfukovým potrubím. Veď žijeme v dobe, keď sú práve výfuky v nárazníku tak pravé ako botoxová vysolárkovaná zlatokopka so silikónmi.

Dosť omáčok, ideme na vec. So Superbom s 2,0 TSI sa dá jazdiť za 6,6 litra. Ale nebudete to robiť. To je týranie a na to si auto kupovať nebudete. Skôr sa budete pohybovať vo sférach 8,5-10 litrov. Nakladačka pri rýchlej jazde za to stojí. Síce sme úplne nedokázali určiť cieľovú skupinu práve tohto auta, ale ak by sme neriešili peniaze za palivo, tak by sme ho brali všetkými prstami, rukami aj nohami. Tak dobre sa tvári pri zrýchlení.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Nastavíte športový režim, stuhne podvozok, stuhne riadenie, prevodovka sa pripraví. Vypnete ASR, vypnete start-stop. Čo to vlastne robíte? Ľavá noha na brzdu úplne na koberec, pravá takisto na plyn. Otáčky stúpnu, povolíte brzdu a to, čo bolo elegantné kombi dá za 6 sekúnd stovku. Áno, Superb s 2,0 TSI má Launch Control! Prísun výkonu neprestáva ani ďaleko nad povoleným diaľničným limitom. Až prestávate chápať, že takto jazdí vozidlo z Mladej Boleslavi.

V zákrutách sa adaptívny podvozok snaží, ale takmer 1700 kilogramov bohužiaľ oklamať nedokáže. Štvorkolka s Haldexom zafunguje v zákrutách a prejdete naozaj rýchlo, ale pri agilnej jazde budete mať skôr pocit ťažkopádnosti ako ľahkosti. Prepnete na komfort, alebo na Eco a miesto obchádzky po bočných cestách zničíte diaľnicu nelegálnymi prejazdovými rýchlosťami. Aj pri naozaj vysokej rýchlosti totiž Superb pôsobí príjemne a stabilne. Dokonca sa zdá, že práve Laurin&Klement má utlmený hluk od zadných kolies, ktorý sme pri výbave Style počuli. Možno za tým ale budú aj letné pneumatiky.

Nedefinovateľný

Škoda Superb nachádza zákazníkov veľmi rýchlo. Ale máme pocit, že idú najmä agregáty s označením TDI a potrebou nafty. Maličkú časť budú tvoriť základné benzíny. Predpokladáme, že po 2,0 TSI s 206 kW (280 k) siahne málokto. A to je škoda, je to výborný agregát a z auta vie jedným kickdownom spraviť stíhačku. Aj keď sa práve prevodovka zdá ako najslabší článok auta. Chcelo by to niečo ešte rýchlejšie najmä pri podradzovaní. A chcelo by to dlhšie pádla pod volantom.

Superb s 280 koňmi je fakt super, ak ho dokážete uživiť. Spotrebuje približne o liter až tri viac ako najvýkonnejší naftový motor a to už je dôvod na zamyslenie. My sme celkovo dali do 10 litrov, ale len veľmi tesne. Treba jedným dychom dodať, že dynamické charakteristiky sme využívali naozaj často. Agregát 2,0 TSI je naozaj dôstojnou náhradou za 3,6-litrový šesťvalec predchodcu. Naviac je ľahší, tak robí z veľkého kombi ovládateľnejšie auto. Má všetko, čo potrebujete. Dokonca aj ovládanie, či skôr vyberanie a schovávanie ťažného je triviálne, potiahnete tiahlo vysunie sa, potiahnete znova, schová sa. Dokonalo jednoduché a jednoducho dokonalé. Len sa nepozerajte na výslednú sumu, ktorú treba vysoliť za takto vybavený kus. Nechutne sa priblíži 50 tisícom. Nie, BMW s podobnými charakteristikami za tie peniaze naozaj nekúpite, 5GT stojí minimálne o polovicu viac.

Škoda Superb Combi 2,0 TSI L&K

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 206 kW (280 k) pri 5600-6500 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1700-5600 ot/min
Prevodovka Automatická 6 stupňová DSG
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4856 mm
Šírka 1864 mm
Výška 1477 mm
Rázvor osí kolies 2841 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1635/2275 kg
Batožinový priestor 660/1950  l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 5,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 9,0/6,2/7,2
Emisie g CO2/km 163