Test Škoda Octavia RS245: Najlepšie na koniec

Štvoroká Octavia pomaly, ale isto končí svoj životný cyklus. Facelift bol prijatý naozaj vlažne a našiel si veľa odporcov. Fleetom to však nevadilo a na predajoch sa to takmer neodrazilo. Dobre, odrazilo, ale stále ich je veľa. Nová, štvrtá generácia už je predsa miniSuperb. Takže už bude trochu ťažšie na diaľku rozoznať jednotlivé modely.

Keď sa povie posledný test, tak to je naozajstné finále. My sme mali RS245 poslední. Po nás už šla preč z flotily na testovanie. Takže ak uvidíte ešte nejaký test vydaný neskôr ako tento, tak niekomu zverejnenie trošku dlhšie trvá. V svetle oznámenej najnovšej verzie RS štvrtej generácie je ešte na mieste skočiť po tej tretej generácii, ktorá je stále famóznym autom.

Emócie fleetového vozidla

Nebudeme si klamať, 75 percent Octavii je vo fleetoch firiem, v operatívnych leasingoch a v inej terénnej službe. Zvyšných 25 percent bude v súkromných rukách a nedivili by sme sa, keby veľa z nich bolo práve RS. Čísla sú len veľmi nekvalifikovaný odhad, ale asi viete na čo narážame. Kombík s 1,6 TDI a nálepkou okruhu Nürburgring vás predbehne aj keby idete na Ferrari. To je proste najrýchlejšie auto, naviac ak má firemné značenie.

Aktuálne je RS245 naozaj na vrchole ponuky modelu. Vlastne je to najšportovejší model značky. Dobre, ešte existuje Superb Sportline s 2,0 TSI 4×4, ktorý má 200 kW (272 k). Ale ten je veľký a je omnoho viac utlmený ako práve najšportovejšia Octavia.

Ako samotné označenie naznačuje, výkon dvojlitrového TSI je 180 kW (245 k). Šepká sa, že toto je papierová hodnota, vraj reálny výkon je ešte o niečo ďalej. Nemáme dôvod o tom pochybovať. S Launch Control dokáže usmažiť zimné pneumatiky lepšie ako kedysi smažili vyprážané syry na miestach, kde v Banskej Bystrici stojí Vlak Bus Shopping. Put jor hends on de stôl a vytiahni všetky karty!

Zrýchlenie a pružnosť teda zvláda RS245 bravúrne. O to väčšie prekvapenie je, že zvláda aj zákruty. Veď má na prednej náprave elektronicky riadený samosvorný diferenciál. Je to trošku rozdiel oproti predchádzajúcemu modelu RS230, ktorý mal úplne mechanický samosvor. Auto je predvídateľnejšie a o desatinku percenta bližšie k nudnosti, či skôr lepším časom na okruhoch?

Klišé: Zábava v praktickom balení

My sme okruhy neskúšali. Skúsili sme ale niekoľko kľukatých ciest. Ako tréningového partnera sme povolali vlastne také isté auto, len biele. Pirelli Sottozero sa na oboch autách pasovali s nástrahami vlhkej cesty naozaj výborne. Subjektívne lepšie držali osemnásťpalcové pneumatiky ako sedemnásťpalcové. Bolo to vidno a cítiť najmä pri brzdení. Možno práve brzdy by si zaslúžili trochu ostrejšiu zmes platničiek, lenže to by auto posunulo mimo sfér každodennej použiteľnosti.

Zákruta, pod plynom, Octavia drží, v rámci možností vlhkosti na dráhe. A vtom prásk, snehový jazyk krížom. Našťastie až po vyrovnaní auta a nie príliš hlboký. Ale trochu strachu nahnal. Možno na Octaviu RS245 ani netreba väčší priemer diskov, osemnástky sú optimálne z pohľadu komfortu a jazdných vlastností. Áno, aj napriek športovým ambíciám je RS245 stále komfortným autom na každý deň.

Tu prichádza na pretras aj spotreba. Dobre, po ostrej jazde palubák hlásil priemer 14,5 litra na sto kilometrov. Ale to bola fakt ostrá jazda. Po 150 kilometroch diaľnice smerom na sever od hlavného mesta to bolo predsa 6,8 litra. Celkový týždenný priemer skončil medzi 8 a 9 litrami. Na takto ostré auto je to fantastická hodnota. Dokonca nebudeme hejtovať ani dvojspojkovú prevodovku. Len jej občas treba pomôcť pákou, alebo pádlami pod volantom nájsť ten správny prevod, najmä pri podraďovaní.

Ideme hejtovať niečo iné. Zapnete športový režim a zistíte, že si musíte nastaviť režim Individual len s jedinou zmenou. Bez zvuku motora cez repráky je to naozaj lepšie. Samotný dvojliter znie príjemne a nie je nutné ho dofarbovať cez audiosústavu. Nech to je aj dobre hrajúca aparatúra Canton. Zvuk je rovnako divný ako v Kodiaqu RS, akurát tie repráky nie sú vonku, ale vnútri.

Nie je len o kufri

Octavia RS245 je naozaj všestranné auto. Znova klišé, ale dá sa použiť aj ako štvormiestne vozidlo na prepravu na dovolenku, ale aj ako víkendový gauner na blízky okruh. Dobre, tu bude trochu horšia nedotáčavosť, ktorú má táto koncepcia podvozku štandardne. Pomôže ten elektronický samosvor. Ale fyzikálne javy sa oklamať jednoducho nedajú. Na úzkej trati sa nebude môcť pretekať s motokárami, ale na otvorenejšej ceste, ako napríklad horské prechody, Šturec, Dobšiná, Čertovica, či Pezinská baba si nájde vhodné teritórium.

Od štandardných Octavii sa odlišuje RSko štandardne LEDkovými svetlami a čiernymi doplnkami. Tie spôsobujú, že vnútorné svetlá sú takmer ako súčasť masky chladiča a tým pádom je práve toto najkrajšia Octavia tretej generácie po facelifte aká uzrela svetlo sveta. A brali by sme ju v čiernej metalíze.

To, že je vhodná aj na dlhšie cesty prezrádzajú aj predné sedadlá. Síce majú integrovanú opierku hlavy, ale sú pohodlné a v zákrutách majú dostatočné bočné vedenie, aby podržali telo pri preťažení. Fakt, táto Octavia je najlepšia aká kedy bola a hybridná RS asi nemá veľmi šancu byť lepšia. Má predsa viac hmotnosti a po vybití batérií aj menej výkonu. A má menší kufor. Treba dúfať, že ako pokračovanie tejto RS bude rovnako RS245 s týmto pohonným ústrojenstvom.

Stále však platí, že aj Octavia má konkurenta. Keby sme vyberali niečo, čo je podobného zamerania a má športové ambície, tak by sme sa posunuli o ligu vyššie ku ešte výkonnejšiemu Hyundaiu i30N Performance Fastback. Ten je však tvrdší a nedokáže s takým prehľadom dosahovať nízke spotreby.

Za 40

Necelých 40-tisíc eur je cena tohto konkrétneho kusu, má však asistenčné systémy, adaptívny tempomat, udržiavanie v pruhoch, elektrické sedadlá s pamäťou pre vodiča, navigačný systém, má skrátka všetko. Ale z tej výbavy potrebujete vlastne len RS Challenge balík a auto viete udržať s cenou do 35-tisíc eur. A môžete siahnuť aj po kombi. Stále existuje aj alternatíva s pohonom všetkých kolies, ale tá má naftový motor, s ktorým taká zábava určite nebude. Berte kým je. Plus chcete to ozvučenie Canton. Inak, možnosti tohto motora sú dosť veľké, čo znamená, že ani úpravy nie sú úplne nedostupné. Ale tým asi zrušíte záruku, ktorú má aktuálne Octavia na 5 rokov.

A čím sa líši od bieleho kusu, ktorý sme testovali ako prvú štvorokú Octaviu? Má naviac GPF. Inak, podaril sa nám husársky kúsok, testovali sme len benzínové Octavie tejto fázy a väčšina boli RSká.

Škoda Octavia RS245 (tretia generácia)

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 180 kW (245 k) pri 5000-6200 ot/min
Krútiaci moment 370 Nm pri 1600-4300 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4689 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1448 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1478/1970 kg
Batožinový priestor 590-1580 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (komb)  7,1-7,9 l/100 km
Emisie g CO2/km 160-180