Test Škoda Octavia RS230: LSD pre každého

Niektoré návykové veci nie sú zdraviu škodlivé. Lucy in the Sky with Diamonds, ako to spievajú The Beatles neodporúčame. Ale LSD namontované na prednej náprave športovo ladenej Škody Octavia RS230 zdraviu neškodí, skôr tomu psychickému pomáha.

Škoda spravila modelom RS230 niečo výnimočné. Spravila naozaj zábavné a príjemné auto aj pre petrolheadov. Neberte to zle, bežná Octavia RS je fajn auto, len jej niečo chýba. To niečo, čo 230 pridáva a nie sú to kone naviac.

Je o toľko lepšia

Octavia RS nás prekvapila už nejaký čas naspäť. Lenže teraz má problém, prečo kupovať benzínovú Octaviu RS s pôvodnou špecifikáciou? Kvôli cene? Asi nie. Ak benzín, tak určite dvestotridsiatku. Zmeny síce nie sú až tak výrazné, ale o to sú dôležitejšie.

Na papieri 10 koní navrch a nula newtonmetrov nepôsobia ako výrazný rozdiel. Avšak realita hovorí niečo iné. Auto sa správa ako keby nemalo 169 kW (230 k), ale viac. Motor má pocitovo asi 184 kW (250 k). Takže to, čo na papieri vyzeralo ako slabý rozdiel je reálne celkom slušne cítiť. Agregát sa dokáže dopracovať až niekam k siedmim tisícom otáčok a budete to využívať pravidelne.

Pravidelne budete v zákrutách využívať schopnosti samosvorného diferenciálu. Práve ten sa schováva za skratkou LSD, čiže Limited Slip Differential. Ten funguje tak, že vojdete do zákruty, mágia a posiela výkon na obidve kolesá. Tým eliminuje nedotáčavosť a umožňuje výrazne rýchlejšie prejazdy. Dokonca to vyzerá, že Octavia RS230 dokáže prechádzať zákruty rýchlejšie ako Focus ST.

Ale rýchlosť prejazdov sa dala ťažšie pozorovať, lebo predné pneumatiky už pred nami zažili celkom dosť. Neboli úplne odpísané, ale zdalo sa, že Pirelli P Zero sa aj pôsobením samosvoru akosi rýchlo zodrali. Samozrejme, hlavným faktorom opotrebovania boli vodiči pred nami. Inak špičková Octavia fungovala vynikajúco. Pri správnej jazde dokázala dlho držať požadovanú stopu a dlho odolávala aj neduhu v podobe vrodenej nedotáčavosti. Vlastne tá sa počas testu prejavila až na mokrej vozovke.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Pružný a výkonný motor znamená veľkú spotrebu. Tento mýtus agregát RS230 úspešne rúca. Pri normálnom každodennom jazdení nie je aj s niekoľkými dynamickými pasážami dostať hodnoty na sedmičku. Pri drsnom zaobchádzaní s plynom na obľúbenom kopci a dochladzovaní smerom dole sa ná krátkodobý priemer ustálil na necelých 13 litroch. Okrem priaznivej spotreby sa agregátu darí aj kvalitný, ale až príliš utlmený zvuk.

Odhlučnenie oceníte napríklad na diaľnici. Síce má RS230 obuté až devätnástky, ale stále sa dal označiť za pohodlné auto. Nevyleziete z neho vytrasení, ani dolámaní, a to ani po dlhšej ceste. Škoda fakt odviedla pri ladení výbornú robotu. Asi najlepšiu doteraz.

Prejazdy kopcov znamenajú väčšiu záťaž na brzdy. Ani po viacnásobnom brzdení nevädli, nestrácali silu a dokázali auto zastaviť bez problému. Besnenie na okruhu by možno prišlo s inou pesničkou, ale aj RS230 má byť v prvom rade každodenne použiteľné auto, nie špeciál na preteky. Na to sú predsa iné autá. Reálne je však táto Octavia, so športovým režimom asi prvou Škodou, na ktorú by sme skúsili nasadiť semislicky.

Ani to nevidno

Octavia RS230 má devätnásťpalcové disky. Ale oproti štandardnému RS to je jediná výraznejšia zmena. Ak teda na štandardnom RS nie sú príplatkovo disky rovnaké. Ani nie je zrejmé, že práve toto nie je naftový hypersedan, len liftback. Inak, v ponuke je aj kombi RS230, čo umožňuje brušné nevoľnosti aj vášmu psovi.

Oproti klasickému RS sa výkonnejšie dá rozoznať aj podľa farby. Biela môže byť, sivá tiež a aj čierna. Jedine červená oživuje spektrum. Ale to je všetko. Žiadna ostrá zelená, žiadna modrá a už vôbec nie žltá. My by sme z výberu siahli po Vaderovi, po čiernej metalíze.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zvonka sa azda dá vytknúť iba absencia prepojenia koncoviek s reálnymi výfukovými trúbkami. Devätnástky tiež časom získajú bojové jazvy z obrubníkových vojen. Ale inak RS230 pôsobí vyvážene a tvarmi zapadne, čo znamená dostatok nenápadnosti na uliciach a semaforoch.

Liftbackový biznis Octavie favorizuje nakladacie možnosti. Tie ale pri 230 také dôležité nie sú. Možno by sa práve tu hodil sedan s ešte pevnejšou karosériou, ktorý by možno posunul schopnosti auta na fakt brutálnu úroveň.

Vyberte si akúkoľvek farbu, ak to je čierna…

…s červenou prešívacou niťou. Čierne je v interiéri všetko, sedadlá, prístrojová doska a aj strop. Fádna farebná kombinácia neťahá oči a dovoľuje sústrediť sa na jazdu. Jediným rozptýlením bude displej v strede so senzorom priblíženia.

Tvar volantu sa dizajnérom podaril, ale aj tak zostáva v tieni sedadiel. Kúsky so vstavanou opierkou hlavy sú v dôležitých sekciách komfortné a boky sú zase dosť tvrdé, aby podržali telo v zákrutách pri ostrých prejazdoch, ktoré sú úplným majstrovským kúskom tejto verzie obľúbeného rodinného auta.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Keď už sme s tým prívlastkom rodinný začali. Tretia Octavia má dosť miesta aj vzadu na kolená. Už to nie je dvaja vpredu a obrovský kufor. Teraz je to skôr štyria a obrovský kufor. Platí to aj pre RS230 s mohutnejšími sedadlami.

Výrazným pozitívom je, že displej pred vodičom okrem spotreby, dojazdu a pár ďalších funkcií zobrazuje aj teplotu oleja. Aspoň vďaka nemu viete, že už môžete začať tlačiť plyn hlbšie k podlahe. Mínusom okrem strohého stylingu je aj koliesko hlasitosti, v ktorom sa otáča on/off symbol. Teda tá strohosť až tak nevadí, ale hlasitosť sme kvôli celkovej uhladenosti tvarov riešili iba cez volant.

„Najlepšia Škoda, ktorá sa mi dostala do rúk“

Škoda Octavia RS230 robí problém najmä súčasnej Octavii RS. Je to najmä z dôvodu, že ak chcete benzínové RS, tak naozaj odporúčame priplatiť za výkonnejší model so samosvorom. Má síce obmedzenú ponuku farieb a trochu rýchlejšie derie predné pneumatiky. Ale ak to myslíte s jazdením vážne, tak iná možnosť nie je. Obyčajné RS má zrazu zmysel najmä s naftovým motorom.

Niekde v hĺbkach internetov sme našli aj výkaz z merania výkonu na brzde. Odhalil výkon až 245 koní, čo je 180 kW. Na prekvapenie Focus ST tretej generácie má výkon po odmeraní navlas rovnaký. Takže úprimne, za rovnakých podmienok by som asi bol na známej trase rýchlejší s Octaviou ako s Focusom. A to je pre Octaviu asi najväčšia pocta, ktorú môže dostať. Je naozaj výnimočná. Najlepšia Škoda, čo som kedy mal v rukách!

Martin Ofúkaný / Automotive Photography


Škoda Octavia RS230

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 169 kW (230 k) pri 4700-6200 ot/min
Krútiaci moment 350 Nm pri 1500-4600 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4685 mm
Šírka 1814 mm
Výška 1449 mm
Rázvor osí kolies 2680 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1445/1912 kg
Batožinový priestor 590/1580 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,7/5,3/6,2
Emisie g CO2/km 142