Test Škoda Karoq Sportline TSI 4×4: Atletický typ

Škoda Karoq je menším súrodencom Kodiaqu, ktorý by sa, spolu so Superbom, dal chápať aj ako vlajková loď značky. Pred pár týždňami sme mali tú česť s vrcholným modelom Kodiaq RS, tentokrát nám ale v ruke pristál kľúč od ďalšieho špičkového SUV od Škody. Vyzývavý červený lak, čierne disky kolies. Jasné indície, že máme tú česť s variantou Sportline. No dobre, nie je to síce RS, ale aj tak ide o vrcholnú špecifikáciu tohto modelu. Karoq síce nemá variantu RS, ale ak by mal, asi by vyzerala veľmi podobne. Benzínových 190 koní pod kapotou a náhon na všetky štyri kolesá znejú ako predzvesť dobrého týždňa.

Ako sme spomenuli, Kodiaq bolo odetý do výrazného červeného kabátu a tejto voľbe dávame všetkých desať prstov nahor. Predsa len sú škodovky v našich končinách extrémne populárne a keď táto značka vypustí na trh kompaktné SUV ktoré vyzerá výborne, pozornosť je zaručená.  Podľa nás je auto vyslovene pekné. A je pritom zaujímavé, že to hovoríme o Škode. Ešte pár rokov dozadu sme tieto autá vnímali iba ako evergreeny nášho trhu. Ničím príliš zaujímavé ale obstojne postavené a vhodné do našich končín kvôli dobre servisnej a cenovej politike. Ale Karoq Sportline vyzerá fakt dobre! Pôsobí svalnato, ale nie prehnane. Síce je to SUV ale vyzerá skôr mierne prikrčené k zemi, tvar je pekne zaoblený ale napríklad svetlomety či maska sa neboja ani ostrejších tvarov a celkový výsledok je tak perfektný. A pritom má dizajn skôr bližšie k minimalizmu než prekombinovanosti. Je nutné podotknúť, že Karoq je zmenšeninou Kodiaqu, s ktorými vyzerajú takmer identicky. Karoq je však kompaktnejší a mne osobne sa preto páči trochu viac. Disky kolies majú päť dvojitých lúčov a keďže majú až 19“, sexy športový dojem je zaručený. Vzadu dva výfuky, strieborne lemovaný difúzor, LED bixenóny s denným svietením. Balík Sportline sa vydaril. Je nám jasné, že na vizáž Karoqu bez tohto paketu by sme až také chválospevy do sveta neposielali. Ale ak má práve toto byť vrcholný model, tak svoje poslanie odvádza vynikajúco.

Ako to u áut z koncernu VW býva, interiér nie je prvoplánovo atraktívny či super kreatívny, ale skôr kvalitný a ergonomický. A toto konštatovanie napĺňa aj Karoq. Aj keď, príjemné a atraktívne prvky rozhodne obsahuje. Napríklad veľmi pohodlné sedadlá s výborným bočným vedením a prešívaním. Sú síce iba látkové a majú manuálne ovládanie, ale vôbec nám to nevadilo. Sedačku si aj tak nastavíte iba raz a potom s ňou nehýbete, jedine v prípade, že autom jazdievajú rôzni vodiči. Malý trojramenný volant je príjemne hrubý a obšitý perforovanou kožou, nechýba multifunkcia a tempomat za ním. Čierne obkladové lišty majú štruktúru podobnú karbónu, aj keď ide samozrejme o imitáciu. Nepôsobia ale lacno, takže dobrá voľba. A sú menej náchylné na odtlačky než klasický klavírny lak. Temnota vládne celému interiéru, keďže aj strop je čierny. Aspoň že prešívanie je biele. Na podiv to tu ale vôbec nepôsobí ponuro alebo jednotvárne, skôr elegantne a vyspelo. Volič automatu DSG tróni v strede a má možno príliš masívny a veľký volič, nejaké kompaktnejšie a elegantnejšie riešenie by sa hodilo. Klimatizácia a kúrenie majú vlastné otočné ovládače, inak ale takmer všetko viete ovládať cez dotykový displej audiosystému. Navigácia, Apple CarPlay, Andorid Auto, parkovacie kamery, bezdotykové nabíjanie telefónu, USB porty. Nechýba samozrejme nič. Tiež sa prostredníctvom neho ale prepínajú jazdné režimy od športového po ekologický až po komfortný či individuálny. Nechýba dokonca ani Launch Control, pre prípad, že by sa vám zachcelo trochu pozornosti okolia pri odjazde z križovatky. K prepínačom režimov sa ale dostaneme neskôr. Budíky pred vodičom sú plne digitálne s možnosťou prepínania zobrazovaných údajov. Športového ducha podtrhuje ich červené lemovanie. Ku grafike a čitateľnosti nemáme výhrady. Na miesto sa tu sťažovať vážne nedá, vpredu i vzadu. Kufor má štedrých 496 litrov, čo môžu závidieť aj niektoré väčšie autá. A keďže sme samozrejme prepravovali bicykle, ocenili sme gumovú rohož aj skutočne pevné háky v batožinovom priestore.  Spomeňme ešte taký malý detail, akým je osvetlenie kufra. Malé svetlo naboku viete z kufra jednoducho vybrať a máte tak baterku, s ktorou si môžete posvietiť hocikde vonku. Super!

Benzínový dvojliter so 140kW/190 koňmi a 320Nm asi nebude úplným predajným ťahákom, aj tak sme ale radi, že našiel v tomto aute svoje miesto. Vo verzii Sportline je štandardne spriahnutý so sedemstupňovým automatom DSG a pohonom 4×4. Zvuk je príjemný a dostatočne utlmený, ale kľudne by mohol byť športovejší. Aj keď, v režime Sport sa síce zvuk zmení na dunivejší, ten však vychádza z reproduktorov a nie od motora. Úprimne, tento prvok by sme si odpustili a platí to u všetkých áut, ktoré používajú toto malé a moderné klamstvo. Takmer dve stovky koní sú aj na SUV týchto rozmerov veľmi príjemným výkonom, s ktorým už môže byť reč aj o nejakých športových ambíciách. Akcelerácia je veľmi slušná a výkonová rezerva je úplne dostačujúca aj na ostrejšiu jazdu či predbiehanie. Áno, táto línia sa nazýva Sportline a toto je pre ňu dôstojný motor. Od verzie RS by sme ale chceli viac. Pri športovej jazde viete DSG pomôcť aj manuálne, pádlami pod volantom. Pri bežnom a kľudnejšom jazdení ale nebudete mať tú potrebu, prevodovka a motor si rozumejú. Nastaviteľný podvozok ponúka rôzne režimy, napríklad Sport znamená tuhšie riadenie, umelý športový zvuk a menšie náklony v zákrutách. Na pomery SUV sa potom z Karoqu stane celkom slušný okreskový nástroj, s ktorým sa viete aj vďaka schopnému motoru a adaptívnemu podvozku obstojne zabaviť. Comfort je presným opakom, veľmi radi sme ho používali pri pomalom presúvaní sa mestom. Obľúbený bude určite aj Individual, kde si viete nastaviť všetko podľa seba. Na šetrenie paliva sa zasa osvedčilo Eco, ktoré síce neohúri dynamikou, ale núti prevodovku radiť čo najoptimálnejšie v záujme šetrenia paliva. Zatiaľ to všetko vyzerá výborne, ale je tu aj jeden menší háčik. Tým je u takéhoto auta spotreba. Benzínový dvojliter s turbom a pohonom všetkých štyroch kolies nebude nikdy dosahovať hospodárnosti naftových jednotiek. Má ale viac charakteru, kultivovanosti a faktoru zábavy, jeho spotreba je však tiež vyššia. Nie je to ale úplne tragické, po týždni jazdenia a mixe všetkých možných druhov ciest a premávok sme sa dostali na hodnotu rovných 8 litrov na 100 km. Jasné, nafta s podobným výkonom by na tom bola o nejaký ten liter aj viac lepšie, ale aj tak to nie je úplne zlá hodnota, za ktorú by sa bolo treba hanbiť.

Úprimne, toto auto nás dosť bavilo. Vyzerá výborne, je kvalitne spracované a udrží si hodnotu. Ako jazdenka na našom trhu bude aj o pár rokov bez problémov predajné a len tak sa po ňom zapráši. A zaprášiť sa za ním vie aj na cestách, dvojlitrový benzín poskytuje Karoqu veľmi slušnú dynamiku, štovrkolka pomôže v zime či na limite, keď sa budete chcieť blázniť na cestách. Lepšia farba ako táto červená naň asi neexistuje. Napriek tomu, že je karoséria kompaktná, priestor vnútri je veľkorysý. Pre pasažierov aj batožinu. Je to taký zmenšený Kodiaq a páči sa nám preto hádam ešte o kúsok viac, kvôli kompaktnosti. Pri danom motore treba počítať s trochu vyššou spotrebou, avšak adekvátnou tomu, že ide o štvorkolku s relatívne vyšším výkonom. Cena tejto konkrétnej verzie je 31 880 € s DPH, TDI s rovnakým výkonom je o dve tisícky drahšie. TDI vám dá vyšší krútiak a nižšiu spotrebu, benzín zasa viac charakteru a možno aj nižšie náklady na údržbu. Rozhodovanie teda záleží čisto na preferenciách a asi aj na tom, kde sa budete s autom pohybovať či aké dlhé trasy absolvujete. Každopádne, cena 31 880 € nám za výborne vyzerajúce a vybavené SUV s dostatočne výkonným motorom nepríde premrštená.

Galéria od Jozefa

Škoda Karoq Sportline 2,0 TSI 4×4

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) 
Krútiaci moment 320 Nm 
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4382 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1603 mm
Rázvor osí kolies 2638 mm
Hmotnosť (prevádzková) 1490 kg
Batožinový priestor 496 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 211 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,0 s
Spotreba 7,6-8,8
Emisie g CO2/km 171-199