Test Škoda Fabia Combi: Truhlica plná prekvapení

7. februára 2019 od AktualityŠkodaTesty

Model Fabia je stále ekvivalentom ľudového presúvadla z bodu A do bodu B. Pod vplyvom aktuálneho trendu zmizli z ponuky dieslové motory, dokonca aj väčšie benzínové. Pod väčšími je v poslednej dobe myslený aj motor s objemom 1,2 litra. V ponuke tak zostali len jednolitrové, s variabilitou výkonu upravenou pridaním alebo absentovaním turba a úpravou elektronickou. K nám sa dostalo to najviac, čo vo Fabii nájdete, 1,0 TFSI s výkonom 81 kW.

Všade samé prekvapenie

Povedzme si rovno, keď sa usádzate do tohto modelu, neočakávate žiadne zázraky. Predstavte si ten pocit, keď zistíte, že máte viac, ako ste čakali. Dizajnovo síce ostali v triezvych koľajách, pridali pár nenápadných dizajnových prvkov. No, nenápadných, farba testovaného modelu bola viac ako nápadná, milá zmena oproti šedivému moru na cestách. Zadné svetlá majú kryt v 3D prevedení, keď sa prizriete bližšie, zbadáte prelisy. Výrazným prelisom disponuje aj kapota motora, v strede sa zdvíha až do nosového efektu. Keďže je to model kombi, lyžiny na nosič na strechu sú integrované v základe, tu majú chrómový povrch. Najväčšie prekvapenie čaká vo vnútri. Budíky analógové, no displej palubného počítača medzi nimi ponúka široké množstvo informácií. Ovláda sa pomocou tlačidiel na multifunkčnom, príjemne tvarovanom volante. Okrem údajov o jazde, vozidle, rádiu, zobrazuje aj pokyny z navigácie. Môžete si aj prezrieť aktivitu systému Front Asist. Áno, čítate dobre. Adaptívny tempomat funguje výborne, variabilita nastavovania požadovanej vzdialenosti je široká, všetko ovládate na páčke tempomatu pod volantom, nastavovanie si sledujete na displeji palubného počítača. Brzdenie a pridávanie je skutočne plynulé, jemné a efektívne, za čo píšeme veľké plus.

Pri nočnej jazde je skvelým pomocníkom automatické prepínanie svetiel medzi stretávacími a diaľkovými. A že akých svetiel, Full LED technológia sa mimoriadne vydarila, žiadna únava očí nehrozí. Prepínanie funguje vcelku spoľahlivo, trochu pomalšie reakcie sú pri príjazde oproti idúcich vozidiel spoza zákruty, tam je aktivácia trochu pomalšia, no uznajme, za tie peniaze? Nemáme výhrady. Infotainment v strede palubovky je taktiež vydarený. Mapy presné, graficky prehľadné, možnosti nastavení široké. Vstup pre USB poskytuje možnosť prehrávania hudby, sound systém je šedý priemer, neurazí, ani neohúri. Grafika je na dobrej úrovni, rovnako aj ponúkané informácie. Konektivita so smartfónmi je štandardom už v podstate všade. Keď dorazíte do cieľa a idete zacúvať, na displeji sa zobrazí obraz z parkovacej kamery a údaje zo senzorov. Kamera mierne skresľuje, je to v dôsledku širokouhlého pohľadu, znova však len vec zvyku. Parkovacie senzory v nárazníku sú tri, už aj Dacia Duster má štyri, no pravdepodobne stačia, nezrámovali sme totiž ani pred našim zrakom skrytý stĺpik, na ktorý senzory spoľahlivo upozornili.

Kone svižné, aj z litra

Predsudky z objemu motora 999 cm3 nás neobišli. Postupne sa ale začali vytrácať, agilita bola dobrá a efektívna. Pomáha určite aj 6-stupňová manuálna prevodovka. Tá je síce veľmi mäkká, trochu nás vydesia vôľa páky aj pri zaradenom rýchlostnom stupni, veríme len, že je to v poriadku a tak to má byť. Otáčky udržiava v dobrom rozhraní. Samozrejme, výkon a krútiaci moment neoklamete, pri náročných horských priechodoch sa nevyhnete podraďovaniu, občas až do trojky, no len, ak vás pomalšie idúce, no dobre, zavadzajúce vozidlo vyhodí z tempa a potrebujete ho čo najrýchlejšie bezpečne predísť. Ak ale udržíte otáčky v optimálnej hladine už pri nájazde do kopcovitého terénu, nezaznamenáte žiaden stres. Výkon 81 kW (110 k) sa teda zdá postačujúci, aj pri plnom obsadení kabíny a víkendovej batožine. Otázna je však životnosť takéhoto motora. Táto otázka sa ticho plíži za všetkými už od začatia downsizing trendu.

Áno, je tu doba „spotrebnosti“ automobilov, už len málo zákazníkov kupuje nové vozidlo ako dlhoročnú investíciu. Automobilky to teda tak aj berú a motory už nedimenzujú na 600-tisícové nájazdy. Všade sa skloňuje otázka ekológie, toto tam trochu nezapadá. Podvozok je… no je tam. Negeneruje žiadne výrazné dojmy a pocity, nie je tvrdý, ani mäkký, nenakláňa sa, neskáče, dokonca aj na súvislej snehovej pokrývke sa držal vo svojej stope. V konečnom dôsledku je to vlastne plusom, pretože vás nijako neprekvapí ani nezradí. Výhradu ale máme voči brzdám. Áno, hmotnosť 1,1 tony nie je extrémna, tomu aj zodpovedá priemer kotúčov, vzadu trochu až komický. No sú nedostatočné. Pri krízovej situácií aktivujete aj mimozmyslové brzdenie, začnete sa modliť ku všetkému čo vyznávate ako vyššiu moc a očami sa snažíte odtlačiť vozidlo neúprosne sa približujúce, keďže to už stojí a Fabia sa ešte veselo rúti vpred. Odporúčame hlboko vryť túto informáciu do centra reakcií, aby ste neskončili ako nový prvok výbavy v MLku pred vami.

Dočasná pohodlnosť

Spokojnosť z výbavy je veľká, vzhľad nie je najhorší, no po 400 km si uvedomíte, že už sa nejak neviete usadiť. Sedadlá sú dosť nepohodlné, rovné, bez bedrovej opory. Vtedy si uvedomíte, že síce máte všetkých potrebných asistentov uľahčujúcich dlhé trasy, no stále je Fabia, aj ako Combi skôr model určený do mesta a blízkeho okolia. Pasažieri vzadu to pociťujú rovnako. Rozmery nepustia, sedadlá majú teda výrazný sklon, aby aj vyššie postavy zmestili do kabíny aj nohy. Batožinový priestor je vcelku veľkorysý. Dvojitá podlaha ponúka širokú variabilitu, ak potrebujete rovnú podlahu zarovno nakladacej hrany, jedným pohybom za madlo ju máte v požadovanej výške, druhým, len opačným smerom, si objem o niekoľko litrov rozšírite.

V snahe o maximalizáciu priestoru výrobca sprístupnil aj priestor okolo blatníkov v podobe odkladacích priehradiek po bokoch kufra. Odložíte tam drobnosti, lekárničku, výstražný trojuholník je zasa vo vlastnom úchyte vo výške, takže neukrajuje z kapacity kufra. Aj otvor pre nakladanie má dobré rozmery. Mierne dvíhajúci tlak je odpor krycej rolety, ktorá spolupracuje len veľmi neochotne. Nakoniec pravdepodobne dospejete k stavu permanentného schovania v rolovacom boxe. Odkladacie možnosti v kabíne sú mierne obmedzené. Držiak na nápoje je dvojitý, no rozmery sú rozdielne, hĺbka dosť veľká. Otvor síce máte úzky pre malý pohár kávy, spadne vám ale tak nízko, že ju budete chvíľu dolovať ako zlato v Banskej Štiavnici. Podobne je na tom priestor pre mobilný telefón, je hlboký a povrch nerovný, dá sa na to však zvyknúť.

Za málo peňazí, veľa muziky. Naozaj?

Cena testovaného modelu bola 16 500 eur. Máte za to mestské vozidlo s množstvom mimomestských prvkov výbavy, v tradičnom prevedení. Svetlá skvelé, naozaj až prémiového charakteru, no pohodlnosť už nižšia. Tradičný užívateľ ocení spracovanie, otvorený priplatí tisícku, dve a má omnoho viac možností výberu.

Škoda Fabia Combi 1,0 TSI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4262 mm
Šírka 1732 mm
Výška 1488 mm
Rázvor osí kolies 2470 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1185/1640 kg
Batožinový priestor 530/958 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 196 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (komb) 4,8 l/100 km
Emisie g CO2/km 110
Tags: