Test Škoda 130 RS: Porcelánová bábika so samopalom

Škoda kedysi pôsobila vo viacerých športových odvetviach. Jasné, teraz máme R5 Fabiu, čo jazdí rally. Ale v sedemdesiatych rokoch autá zo západu trochu absentovali, takže domáce automobilky museli obstarať viacero športových aktivít.

Československá automobilka sa úlohy zhostila celkom s vervou. Veď už len civilné športové kupé 110R bolo niečim extra. Tým, čo musel byť problém presadiť pred súdobou vládnou garnitúrou. Veď kupé nebolo príliš zhodné s ideálmi. Teda kupé pre masy. A čo potom športová, či skôr súťažná verzia 130RS? Sme radi, že sa to podarilo.

Krehká, ale brutálna

Karoséria 130RS už na prvý pohľad vyzerá ľahko. Reálne aj je, lebo váži iba 720 kilogramov. Pohľad na prednú časť ešte tú brutalitu tak neprezentuje. RS sa tvári skôr milo, ako brutálne. Lenže pokračovanie obhliadky spieva inú pesničku.

Boky sa postupne rozširujú. Veď na zadku pribudlo 20 centimetrov na každú stranu. JLo širokými blatníkmi schováva výrazne širšiu nápravu. Prečo bola až taká? Jednoducho preto, aby bol závodný špeciál v zákrutách stabilnejší a aj lepšie prenášal výkon.

Tvary oproti ostatným vychrtlinám v ponuke v sedemdesiatych rokoch pôsobia až barokovo. Lenže rozšírenie, pevnejšie komponenty… Kde sa podarilo zhodiť hmotnosť? Napríklad vpredu a hore. Predná kapota a strecha sú totiž z hliníku a niektoré prvky karosérie z plastu. Takže nie je všetko železo, čo vyzerá ako plech.

Jednoznačne najvražednejší je pohľad zozadu. Čelo je rovnaké ako na stovkách a kilodesinách, rovnako tak svetlá. Ale to je všetko. Priečne umiestnený tlmič, široké boky, integrovaný spojler, to všetko robí zimomriavky na chrbte.

Nasadanie nie je ľahké

Vnútro tiež ukazuje, kde sa podarilo ušetriť hmotnosť. Dnu nič nezostalo. Keď nič, tak fakt nič. Preč sú koberce, zadné sedadlá, reálne okná a vykuchaná je aj prístrojová doska. Pár prepínačov, centrálny vypínač a pár okrúhlych ukazovateľov. Viac netreba.

O pravej náture informuje hasiaci prístroj v prednej pravej časti kabíny. Lenže hlavne to hlása bezpečnostný rám. Ten je dôvodom, prečo nastupovanie nie je také komfortné. Ale na druhú stranu výrazne spevňuje karosériu a zlepšuje jazdné vlastnosti. S rámom prichádza ešte jeden neduh. Ak nebudete dávať pozor, alebo mať na sebe helmu, tak si môžete slušne tresknúť hlavu, tak je blízko.

To, že vnútri vôbec nič nie je sme už raz spomenuli. Ale nakoniec predsa. Aspoň sedadlá so štvorbodovými pásmi zostali. Lenže do nich musíte mať celkom štíhlu prdel štíhly zadok. Ak patríte medzi širších tak smola, buď nebudete sedieť ako-tak pohodlne, alebo nebudete sedieť vôbec. Komfortu je tu toľko koľko klokanieho mäsa v samoobsluhe v Hrochoti.

Volant nestojí pred vodičom úplne kolmo. Je trochu autobusovo umiestnený, ale na ovládateľnosti auta to nič nemení. Z ergonomického hľadiska sa nedá na nič nadávať. Sedadlo máte pod zadkom, volant v rukách, radiacu páku na dosah. Ostatné neriešite, lebo nič iné v aute nie je.

Irelevantná rýchlosť

Športový špeciál nie je taký ako obyčajné autá. Naštartujete ho a nemôžete čakať dokonalo zamatový beh, tichučký výfuk a kultivovaný prejav. Nie, toto je naozaj niečo extra. Šteká, prská, kašle, ako keď sa dôchodca so všetkými chorobami sveta ráno prebudí po ťažkej noci.

Seddíte za volantom a rozmýšľate. Túto beštiu treba nechať zohriať. Musí bežať aspoň dvadsať minút, najmä ak dlhšie spala a prebudili ste ju akosi náhle. Nevyrovnanosť sa pomaly stráca, ale ta kultúra chodu nie a nie prísť. Znova, toto je pretekár, nie kaviarňový pič raw mokačínka s tekvicovou arómkou.

Ak rozbeh s tvrdou spojkou budete absolvovať každý deň, tak kľudne môžete vypustiť z cvičebného plánu posilňovanie ľavej nohy. Reakcie volantu sú okamžité, veď nemáte žiadneho sprostredkovateľa v podobe posilňovača riadenia. Nič nejde ľahko, musíte si to zaslúžiť. A to riadenie a pedále sú najmenším orieškom.

Pravá chlapská robota prichádza pri radení rýchlostí. Sú tvrdohlavé ako Shrek v prvej časti série, keď sa vôbec nechcel rozprávať so somárom. Jednoducho na rýchlosti potrebujete získať cvik, aby ste radili rýchlo. Nie je to ako v moderných autách, kde to tam šľahnete a máte. Tu musíte radiť s citom a pomocou mágie. Môžete sa za ideálne dráhy upísať samotnému diablovi.

Keď máte motor zohriaty a zvykli ste si na všetky ťažké pohyby. Idete bábike naložiť, čo jej treba. Ťažké radenie a tvrdé pedále oceníte, pretože máte pocit, že viete presne kam sa malé Pirellky otáčajú. Iba 720 kilogramov a 136 koní sú kombinácia, ktorá vyráža dych pri každom stlačení plynu a rozšírené nápravy zase zabezpečujú až neuveriteľnú stabilitu. Zvlnená cesta a horší povrch nie sú priateľmi, RSka na nich poskakuje a nepáči sa jej to. Ak chcete , môžete pocit nedôvery zraziť podradením a dupnutím na plyn. Zvuk ako na reálnych okruhových pretekoch prehluší toho škriatka, čo hovorí, niečo o nebezpečnosti. Vlastne rýchlosť ani tak neriešite, pocit brutálnej rýchlosti máte už keď idete pomaly. Zaparkujete, necháte vychladnúť a rozmýšľate. Aká je pravdepodobnosť, že sa toto mohlo odohrať? Už ste sa stretli s mimozemšťanom?

Chalani, kde máte výfuk?

Zvuk otáča hlavy v okolí minimálne pol kilometra. Pri fotení sa samozrejme vyskytuje najviac otázok. Tá o možnosti kúpy je už pri historických autách klišé. Ale teraz jeden pán úplne zabil:

„Chalani, to ste stratili výfuk?“

„Nie, to je tak normálne, to je okruhový špeciál!“

Jazda na takomto monštre je naozaj zážitkom. Prenesiete sa na pretekársky okruh a zažívate pocit cestovania v čase do sedemdesiatych rokov. Dokonalé. Aj napriek tomu, že auto nie je ľahké na ovládanie, obete treba prinášať. Stotridsiatka RS dokáže odmeniť adrenalínom. A napriek krehkému výzoru vyrazí dych a dá pocit, že žijete naplno!

Škoda 130RS (1975)

Motor R4
Objem 1289 cm3
Výkon 100 kW (136 k) pri 7000-8500 ot/min
Krútiaci moment 137 Nm pri 5500 ot/min
Prevodovka Manuál 4 stupne
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka – mm
Šírka – mm
Výška – mm
Rázvor osí kolies – mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 720 kg
Batožinový priestor – l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť cca 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h – s
Spotreba (mesto/mimo/komb) -/-/-
Emisie g CO2/km