Test SEAT Toledo 1,0 TSI FR-Line: Rapídna zmena

Španielska automobilka Seat v ostatnom období zaznamenáva nárast predaja, nárast ponuky modelov a s najnovšími dizajnérskymi nápadmi sa toto tempo bude len zvyšovať. Zvonku vyzerajú podľa nás všetky modely tejto značky výborne, od charakteristických svetiel až po interiér, no v rámci koncernu to majú na našom trhu s predajom ťažšie. Dobre, Mii nie je nič extra, ale to v ponuke na Slovensku nie je.

Nie je žiadnymi tajomstvom, že karoséria Toleda je identická s Rapidom a výbavou sú si tiež dosť tieto autá podobné, ale charizmu má Seat rozhodne oveľa väčšiu.

Za krásnou modrou farbou kombinovanou so šedými 17“ diskami sa ľudia dokážu otočiť.  Čierny spodný prah dverí toto všetko pekne dotiahol na úroveň hodnú označenia FR-line. V tejto výbave sa líši auto od ostatných FullLED svetlami vpredu aj vzadu, osvetlením evidenčného čísla tiež LED diódami a prednou čiernou maskou s odznakom FR-line. Prvky tohto športového balíka je možné zbadať hlavne vnútri vozidla. Nápis pri nastupovaní a logo FR na volante, alcantara na pohodlných sedačkách, alebo kožou obšitý volant s prešívaním červenou niťou? Pri aute v tejto cenovej relácii jednoducho výborné.

 Jeden detail opäť však nemôžeme vynechať a nevychváliť. Nápis FR-line na palubnej doske pred spolujazdcom s nápaditou líniou, ktorý sa zasvieti pri zapnutých stretávacích svetlách sme tu ešte nemali, vyzerá brutálne a môžete si ho pozrieť nižšie v galérii. Nikto by podobný detail nehľadal pri aute za 15-tisíc eur, ani my nie a naozaj nás milo prekvapil. V niečom nám pripomenul podsvietenie interiérových líšt Audi Q2.

Ak máme pokračovať v prvkoch výbavy Toleda, tak pravdepodobne vymenujeme všetko, čo priemerný zákazník v dnešných dňoch hľadá. Dvojstupňovo vyhrievané predné sedačky, vyhrievané trysky ostrekovačov predného skla, výborne fungujúca navigácia prevzatá opäť z koncernu a detaily ako zadné parkovacie senzory, lakťová opierka s úložným priestorom, tie už sa dajú považovať skoro za samozrejmosť.

Seat sa vie technicky odtrhnúť a odlíšiť v maličkostiach ako napríklad vzadu Toleda. V stredovom paneli, z ktorého vychádza dopredu lakťová opierka nájdete dva USB výstupy na dobíjanie zariadení. Opäť dva palce nahor za nápad, častokrát takúto možnosť nabíjania, bez toho aby ste museli nosiť konektor na 12V využijete. Potešia aj detaily ako automatické svetlá a dažďový senzor. S prehľadným ovládaním auta na volante mu vo výbave nie je čo vytknúť, počas jazdy vždy všetko rýchlo nájdete.

Čo sa jazdy týka, tá bola ďalším milým prekvapením testovaného Toleda. Je na trhu už dlhé roky v nezmenenej podobe, no technicky sa stále posúva nahor. Volant je nastavený skôr na také mestské riadenie, ide veľmi ľahko, no podvozok zvláda aj svižnejšiu jazdu na medzimestských cestách. Vyššia svetlá výška sa stará o náklony, ktoré sú však úplne v pohode a prejazdy zákrut sa dajú dobre kontrolovať. Môžu za to aj obuté gumy Bridgestone Potenza. Podvozok im však sekunduje a drží na ceste pekne s prehľadom a zároveň aj dobre filtruje nerovnosti. My sme s autom tentokrát celkom dosť najazdili, po cestách všetkých druhov, od Slovakiaringu, po kopce v okolí Oravy. Tak sme si na Toledo zvykli, že ani nevieme, ako nám to spolu vždy ubehlo.

Na začiatku testu sme mali úplne iné predstavy a očakávania. Predsalen, pod kapotou tohto modrého liftbacku pracuje trojvalcový motor s objemom 1 liter. Jeho výkon 81 kW (110 k) a výborné odhlučnenie priestorov kabíny tento fakt však priam popierajú. Vôbec nám neprišiel ako staršie 1,2ky alebo iné, menšie motory. Dá sa s ním svižnejšie obehnúť, má šesťstupňový manuál a tých 110 koní mu s prehľadom stačí. Inžinieri dokonca všetko naladili tak, že toto auto má spotrebu ako zapaľovač. Na plnú nádrž sme spravili viac ako 900 km s priemernou spotrebou 5,7  l/100 km na konci testu. Keď sme sa však držali 120 km/h po diaľnici, absolvovali výlet po medzimestských cestách hore na Orave, výsledné číslo 4,7 l/100 km bolo viac ako prekvapujúce. V kľude to však palubnému počítaču veríme, väčšinu času sme jazdili podľa potrieb týždňa a samozrejme sme toho veľa časovo nestíhali, no aj tak sa ručička na nádrži nikdy výrazne nehýbala. Najvtipnejšie na tom je, že z Bratislavy sme prišli domov trasou dlhou asi 150 km a nádrž bola stále plná. To sa stalo úplne prvýkrát, aj keď je možné, že niekto nám ho trošku pretankoval. Ak áno, stále sa to mohlo stať aj iným autám, no nestalo. Pokiaľ teda hľadáte benzínové auto s malým agregátom, ktoré šetrí peňaženku už na showroome a aj pri jazdení, Toledo spĺňa oboje.

Zhrnúť týždeň zážitkov s Toledom sa tentokrát dá ťažko, bolo to o samých prekvapeniach. Jednoznačne len pozitívnych a zopakovali by sme si to znova. V akciovej výbave FR-line Family Premium prináša všetko vrátane Isofixu pre deti a stojí len 15-tisíc €. Slovo len je dosť podstatné, za tie peniaze sa štýlovejšie auto ťažko hľadá. Spĺňa požiadavky rovnako pre rodinu, ako aj pre mladého jednotlivca. Vo výbave mu nič nechýba a modrá farba mu pristane ako uliata.

Je tu ale spomínaný Rapid, ktorý sa na našom zaujatom trhu určite predáva sám, no víťaz môže byť len jeden. S edíciou Monte Carlo sme jazdili a odlišuje ich hlavne jedna dôležitá vec a to odhlučnenie. Seat je podstatne tichší, až sa dá povedať, že je odhlučnenie o triedu lepšie. Pravdepodobne ide o neprekonateľné plus pred Rapidom, no celkovo aj prevedenie interiéru je príjemnejšie a auto vyžaruje svoju vlastnú charizmu. Tá priťahovala zraky nielen fanúšikov, ale aj odporcov a po odvezení skonštatovali, že takto dotiahnuté auto sa len tak často nevidí. Sme radi, že nás neobišlo a mohli sme si utvoriť reálny obraz o tom, ako veľmi sa koncernovo autá medzi sebou líšia. Takže pokiaľ sme vám pomohli s výberom, poponáhľajte sa do showroomu, pretože ponuka Premium je obmedzená a v cene máte aj 6-ročnú záruku.

Seat Toledo FR-Line Family Premium 1,0 TSI

Motor R3 benzín
Objem 999 cm3
Výkon 81 kW (110 k) pri 5000-5500 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 2000-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6 stupňov
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4482 mm
Šírka 1706 mm
Výška 1461 mm
Rázvor osí kolies 2602 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1190/1650 kg
Batožinový priestor 550/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,5/4,0/4,6
Emisie g CO2/km 106