Test Seat Leon X-Perience 2,0 TDI: Telom kombi, dušou SUV

28. mája 2015 od AktualitySeatTesty

Jedným z prvých kombíkov, ktoré priniesli pohon 4×4 a zároveň zvýšený podvozok bola verzia Allroad od Audi niekedy okolo roku 1999. Odvtedy už ubehlo pekných pár rokov, ale táto myšlienka stále prežíva a adotpovalo si ju aj niekoľko iných výrobcov. Jedným z nich je aj Seat, teda koncernový súrodenec. Od tejto značky sme mali možnosť vyskúšať si model Leon ST s prívlastkom X-Perience. Inak povedané, kombi so zvýšeným podvozkom a pohonom 4×4 prostredníctvom systému Haldex piatej generácie.

Ostrá červená, teda farba vyjadrujúca temperament, neodmysliteľne patrí k Španielsku, teda domovu Seatu. Na karosérií testovaného Leonu sa vynímala výborne, auto s ňou bolo neprehliadnuteľné. V kotenxte verzie X-Perience, ktorá sa vyznačuje bohatým oplastovaním karosérie, však trochu rušila najmä v miestach okolo blatníkov. Čierny plast a ostrá červená si esteticky akosi nechceli spolu porozumieť a tak by sme pri tejto verzii Leonu volili skôr zemitejší typ farby karosérie. Jej samotné ostré línie a tvary však pôsobia dynamicky a triezvo zároveň. Žiadne extravagantné nápady nečakajte, skôr uhladenejší dizajnový jazyk. Veľmi vydarený je však tvar oboch svetlometov, najmä tých predných, LED diódových. Ako už bolo spomenuté, oproti bežnej kombi verzii ST sa tento model líši zvýšeným podvozkom, oplastovaním oboch nárazníkov, prahov i blatníkov. Pokiaľ teda vezmete Leon aj mimo spevnených ciest, získate vďaka tomuto prvku aspoň malú ochranu karosérie pred odletujúcimi kamienkami, či snáď halúzkami stromov.

V interiéri je jasne cítiť príslušnosť ku koncernu VW, prejavujúcu sa prehľadnosťou a praktickým, skôr konzervatívnym dizajnom. Účelné a striedme rozmiestnenie tlačidiel je chvályhodné, vadila nám však zastaralo pôsobiaca grafika displeja autorádia a taktiež jeho presnosť nie je úplne vzorová. Tvar výduchov ventilácie tak trochu pripomína Saaby, čo však vôbec nie je výčitka, iba povšimnutie a poznámka na okraj. Páčil sa nám aj trojramenný kožený volant s multifunkciou, taktiež hlavici radiacej páky to v ruke celkom svedčalo . Subjektívnym pozitívom sa nám javí aj mechanická ručná brzda. A keď už sme teda pri kladoch, spomeňme aj sedadlá s dobrým bočným vedením a pohodlným posedom. Dojem z interiéru ale kazia šedivé bočné výplne dverí, ktoré pôsobia ako z auta o niekoľko cenových kategórií nižšie. Samotná kabína Leonu je inak priestorná a vzdušná, dokonca aj miesta pre pasažierov na zadných sedadlách je dostatok. Taktiež kufor je obrovský, objem takmer 600 litrov hovorí za všetko.

Nami testovaná motorizácia 2,0 TDI predstavuje so svojimi 110KW/150 koňmi dôstojný zdroj energie pre pohyb. Krútiaci moment 340 Nm tiež nie je zahanbujúca hodnota, dynamika Leonu bola teda viac než akurát a to aj pri aute obsadenom početnejšou posádkou. Kultúra chodu motora zostala tiež na slušnej úrovni a kabína je kvalitne odizolovaná, mierne naftové klepanie je počuť iba pri otvorení okien a studenom motore. Čo sa spotreby týka, teória hovorí o priemere okolo 4,9 litra. V praxi je to síce niečo viac, my sme sa pohybovali okolo hodnoty zhruba o pol litra vyššej. Ani to však nie je vôbec zlý údaj, keďže nejde o najmenšie auto a naša jazda tiež nebola vyslovene prísne ekonomická. Nemalú zásluhu na dobrej spotrebe má ale aj šesťstupňová manuálna prevodovka s dlhším odstupňovaním.

Aj keď sa verzia X-Perience tvári ako štvorkolka, za bežných okolností je výkon prenášaný iba na prednú nápravu. Zadok sa dostáva do hry iba v prípade, že predné kolesá stratia trakciu. Zodpovednosť za to, aby sa tak udialo v správnom čase, nesie dobre známy systém Haldex piatej generácie. Permanentná štvorkolka v tomto type auta by bola takmer určite zbytočná a znamenala okrem iného aj vyššiu spotrebu, a tak považujeme práve voľbu Haldexu za správny krok. Systém reaguje včas a plynule, takže pri strate trakcie predných kolies ani nepostrehnete, že v zábere sú už aj tie zadné. Samozrejme, s autom si človek nemôže dovoliť  až toľko ako s naozajstným SUV, avšak ruku na srdce, väčšina majiteľov SUV sa ani nepustí do ťažšieho terénu než aký bol schopný zvládnuť aj Leon X-Perience. Vlhká lúka či rozbitá poľná cesta patria do revírov, ktorých sa nezľakne. Určite by bolo zaujímavé zistiť, ako mu chutí napríklad čerstvo zasnežená cesta ci ľad. Jazda na bežnej spevnenej ceste je dobrým kompromisom medzi komfortom a dynamikou, o chlp bližšie má však k tomu prvému. To je spôsobené aj jemne zvýšeným podvozkom oproti bežnému kombi, čoho daňou sú aj o trochu väčšie náklony v zákrutách. V hraničných situáciách je podvozok mierne nedotáčavý, pri normálnej jazde však poskytuje dostatok neutrálnej istoty. Riadenie by mohlo byť o malý kúsok tuhšie, skôr však ide o subjektívny pocit a preferenicu než výčitku. Takisto prevodovka, aj keď jej chod a dráhy sú presné.

Ako celok predstavuje Leon X-Perience zaujímavú alternatívu pre tých, ktorí potrebujú relatívne veľké auto poskytujúce pohon 4×4, ale z nejakého dôvodu netúžia po SUV. Oproti týmto autám je ľahšie, nižšie, tým pádom s mierne nižšou spotrebou a lepšou sebaistotou podvozku na spevnenom povrchu. Vlastne, poskytuje všetku praktickosť štandardného kombi a ako bonus pridáva ešte niečo z SUV. Naviac dobre vyzerá a s dvojlitrovou naftou jazdí dostatočne dynamicky a so sympatickou spotrebou. Základná cena tohto modelu bohužiaľ začína na sume skoro 25 tisíc eur s DPH (v súčasnosti zvýhodnenie 2500 eur). To rozhodne nie je málo a prípadní záujemcovia teda asi budú nad kúpou dlhšie rozmýšľať. Avšak konkurencia je na tom podobne. Dokonca základ Octavie Scout s rovnakým motorom je, podľa cenníkov, o 3800 eur vyššia. Pri rovnakej výbave sa cena zrovnáva, ale Seat stále Škodu trochu podlieza, aj ak nerátame aktuálne zvýhodnenie Leonu ST o 2500 eur.

Martin Ofúkaný / Automotive Photography

Seat Leon ST X-Perience 2,0 TDI 4Drive

Motor R4
Objem 1968 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 3500 ot/min
Krútiaci moment 340 Nm pri 1750-3000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4535 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1454 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1482/? kg
Batožinový priestor 587/1470 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 208 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 5,9/4,4/4,9
Emisie g CO2/km 129

 

 

Tags:  ,