TEST Seat Leon X-Perience 1.4 TSI: Dobrá skúsenosť

28. augusta 2016 od AktualitySeatTesty

Slovo „experience“ v angličtine označuje skúsenosť, alebo aj akúsi dobrodružnejšiu variantu tohto slova, teda zážitok. V reči automobilky Seat sa však jedná o zvýšenú a drsnejšie sa tváriacu verziu modelu Leon. Experience sa naviac v tomto internom jazyku píše ako X-Perience. Jazykovedy by stačilo, priblížme si v skratke, čím sa Seat Leon X-Perience vyznačuje. Ako už bolo spomenuté, ide o mierne zvýšenú a oplastovanejšiu verziu modelu Leon Combi. Cieľovou skupinou sú teda napríklad príležitostní chalupári čí aktívnejši mladí ľudia, ktorí potrebujú auto, do ktorého naložia bicykel a dovezú sa pod les. Treba podotknúť, že sa nejedná o našu prvú „experience“ s týmto modelom. Leon X-Perience sme totiž už testovali minulý rok, avšak v tom prípade išlo o naftovú verziu s pripájateľným pohonom 4×4 v sýtočervenej farbe.

650x2001 (1)

Tenotkrát sme však mali dočinenia s benzínovou verziou 1,4 TSI, ktorej motor prenášal svoj výkon výhradne na kolesá prednej nápravy. Farba karosérie bola taktiež menej nápadná, konkrétne metalická hnedá, označovaná ako Adventure. Kým červená verzia pôsobila vyslovene športovo a extrovertne, táto farba Leonu skôr dodala punc elegancie a jej výber určite nie je zlou voľbou. Naviac, príjemne dopĺňa a zároveň harmonicky kontrastuje s dynamickým a dizajnovo neprehnaným tvarom karosérie. V prípade tejto zemitej farby karosérie sa takisto netreba báť ani toho, že bočné oplastovanie bude kričať a pôsobiť rušivo. Práve naopak, tieto dva prvky karosérie sa veľmi dobre dopĺňajú. Efektívne fungujúce a efektne vyzerajúce, tak by sa dal zhrnúť opis predných LED svetlometov. Mimochodom, tie sú súčasťou balíka Exclusive Plus, do ktorého ešte patria prvky výbavy ako dažďový, svetelný a parkovací senzor. Päťlúčové disky so zdvojenými lúčmi k celkovému tvaru auta taktiež pasujú a ich veľkosť 17“ palcov je zlatá stredná cesta predstavujúca ideálny pomer medzi vzhľadom a komfortom.

650x20012 (1)

Interiér je typický koncernový štandard, čo však určite neznamená žiadnu hanlivú narážku, ale konštatovanie, že všetko je presne tak, ako očakávate. Triezve tvary, rozumné ergonomické rozmiestnenie ovládačov a ukazovateľov v kombinácii s poctivou a primeranou kvalitou. Verzia X-Perience sa vyznačuje napríklad aj malým emblémom na volante, hliníkovými prahovými lištami a obšívaním niťami bledo oranžovej farby. To je celkom fajn osvieženie, keďže väčšina automobiliek volí skôr opozeranú červenú niť. Kvalitne a pevne pôsobí aj štruktúra a vyhotovenie poťahu sedadiel, v ktorých sa dobre sedí počas dlhého diaľničného letu aj na vlnitej okreske. Vodičove sedadlo má naviac aj bedrovú opierku, prítomná je aj tá lakťová s odkladacím priestorom. V kabíne je okrem iného aj automatická klimatizácia a autorádio s centrálnym dotykovým displejom, ktorý poskytuje aj údaje o aute a jazde. Displej samotný však svojou grafikou pôsobí dosť zastaralo a naviac je pomerne malý, tým pádom jeho dotykové ovládanie nie je úplne najpresnejšie. Celé stvárnenie stredu prístrojovky asi inšpirovalo Hyundai Elantra z minulého týždňa, ktorý má rovnaké umiestnenie displeja, výduchy sú taktiež totožné. Koženému volantu s multifunkciou ťažko niečo vytknúť, rovnako ako aj prehľadným budíkom s palubným počítačom. Tempomat s tradičným ovládaním páčkou sa taktiež dá hodnotiť ako ľahko ovládateľný. Príjemným prvkom interiéru sú osvetlené bočné lišty dverí, ktorých svetlo je decentné, s chladným tónom, tým pádom pri jazde vôbec nepôsobí rušivo. Na nedostatok priestoru v kabíne sa nemožno sťažovať, pohodlne sa usadia aj pasažieri na zadných sedadlách. Batožinový priestor má praktické dvojité dno a objem veľmi slušných 587 litrov.

650x2003 (1)

Ako bolo už v úvode zmienené, pohonná jednotka tohto Leonu X-Perience konzumovala benzín. Konkrétne sa jednalo o motor 1,4 TSI, ktorého parametre sú priemerné, ale dostatočne znie 92 kW (125 k). Tak akurát na bežné jazdenie, avšak skôr pre kľudnejšie povahy. Pokiaľ je auto obsadené iba vodičom a jedným pasažierom, je prítomná aj výkonová rezerva potrebná na predbiehanie, či jazdu do kopcov. Pri plnom zaťažení však cítiť, že pár koní naviac by dynamike prospelo. Motor treba tiež držať v ideálnych otáčkach, inak pôsobí trochu letargicky. Pozitívom však je príjemná spotreba, ktorú sa nám darilo držať vždy pod hranicou 6 litrov, a to aj počas pomerne rýchlych diaľničných presunov či jazde mimo mesta v prudkých stúpaniach. Šesťstupňovému manuálu naozaj nie je čo vyčítať a jeho voľnu rozhodne odporúčame. K charakteristike motora sa hodí a vzhľadom na to, že táto pohonná jednotka si občas pýta podradiť, javí sa nám jeho voľba ako lepšia alternatíva než DSG.

650x2004 (1)

Jazdné vlastnosti sú veľmi podobné bežnému Leonu kombi, takže zlatý stred medzi dynamikou a pohodlím. Vzhľadom k výkonu motora je však na mieste konštatovanie, že podvozok predbieha motor. Daňou za mierne zvýšenú svetlú výšku sú o chlp väčšie náklony v zákrutách, avšak ide o zanedbateľný a takmer nepostrehnuteľný rozdiel. A mimochodom, Leon X-Perience s pohonom predných kolies dáva možno ešte o trochu väčší zmysel než jeho súrodenec 4×4. Vzhľadom na to, že podvozok je iba o kúsok vyšší než bežný Leon, nie je možné ho považovať za čistokrvné SUV. To znamená, že nikto sa s ním nepustí do terénu, v ktorom by nestačil pohon iba prednej nápravy. A samozrejme, pohon iba jednej nápravy znamená nižšiu spotrebu než u verzie s pohonom všetkých štyroch kolies.

650x2005 (1)

Ako celok teda benzínový Leon X-Perience v predokolkovej verzii ponúka úplne všetko čo čakáte od kombi danej kategórie. Ako bonus ale pridáva lepšiu odolnosť a priechodnosť mimo spevnených ciest, vďaka oplastovaniu je totiž menej zraniteľný. A nebude vás to ani stáť daň v podobe zvýšenej spotreby oproti bežnému kombi. Naviac, v hnedej pôsobí elegantne a neopozerano. Cena testovanej verzie je 20 241 eur, čo vzhľadom na slušnú výbavu a kvalitu auta nie je vôbec premrštená suma.

Seat Leon ST X-Perience 1,4 TSI FWD

Motor R4
Objem 1395 cm3
Výkon 92 kW (125 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 200 Nm pri 1400-4000 ot/min
Prevodovka Manuál 6 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4535 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1481 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1263/1820 kg
Batožinový priestor 587/1470 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,7 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,8/4,4/5,3
Emisie g CO2/km 122
Tags: