Test SEAT Leon ST 1.4 TGI CNG: Hlavne nenápadne a skromne

Iba pár týždňov dozadu ste mali možnosť si u nás prečítať zhrnutie našich pocitov z týždenného spolužitia so Seatom Leon X-Perience. O niekoľko mesiacov späť do minulosti tu zasa bol test Škody Octavie vybavenej alternatívnym pohonom CNG. No a dnes tu máme mix týchto dvoch predošlých ingrediencií, teda Leonu vo verzii kombi, označovaného ST, vybaveného prídavným spaľovaním CNG. Model Leon ST zrejme nie je potrebné nijak zvlášť predstavovať, pripomeňme si ale, že za skratkou CNG stoja slová „compressed natural gas“, teda stlačený zemný plyn. Konkurent či alternatíva k tradičnejšiemu LPG a nafte.

Oproti predošlej testovanej verzii X-Perience pôsobí toto klasické biele kombi veľmi nenápadným a skromným dojmom. Napriek tomu však priťahuje zraky okoloidúcich, a to z celkom bizarného dôvodu. Testovací novinársky kus bol totiž oblepený „nebesky-lúčnym“ polepom, vyjadrujúcim eko charakter vozidla. Samotné, dynamické a čisté, tvary karosérie sme chválili už v minulosti. Najmä celá predná časť vrátane zatmavených svetlometov je veľmi vydarená. Bohužiaľ, biela farba a malé, iba 16 palcové kolesá robia z auta nenápadnú šedú myš a zadupávajú jeho vizuálny potenciál. Rozhodne by sme teda volili výraznejšiu farbu a priplatili si aj za väčšie kolesá, vďaka ktorej by auto nepôsobilo ako z firemného fleetu.

DSC_0424

Nenápadnosť je to slovo, ktoré sa z mysle nevytratí ani po nasadnutí do kabíny. Interiér je síce útulný, materiály majú slušnú a primeranú kvalitu, až na veľmi tvrdé plasty vo dverách. Len tej šedej je tu akosi priveľa. V podstate jediným prvkom narúšajúcim hegemóniu 50 odtieňov sivej sú hliníkové orámovania. Ergonómia interiéru pritom vôbec nie je zlá, ovládacie prvky sú rozumne rozmiestnené a nie je ich ani prehnane veľké množstvo. Klimatizácia je dokonca duálna, čo považujeme za veľké plus. Strednej časti dominujú veľké výduchy ventilácie a medzi nimi umiestnený multifunkčný dotykový dispej. Tomu sme už v minulosti vytýkali zastaralo pôsobiacu grafiku a nie najlepšiu presnosť ovládania. Páčil sa nám však volant, hrúbka venca i tvar sú fajn a v jeho multifunkčných ovládačoch sa človek nestráca a ľahko si na ne zvykne. Do ruky dobre padla aj hlavica šesťstupňovej manuálnej prevodovky s celkom presnými dráhami a plynulým chodom. Sedačky sú pohodlné a neunavia ani na dlhej ceste, majú ale relatívne mäkké bočnice a nudný šedý poťah. Analógovým „budíkom“ nejde veľa vyčítať, sú dobre čitateľné a v noci ani neťahajú oči. Miesta v kabíne tiež nie je málo, aj keď cestujúci na zadných sedadlách by možno privítali pár centimetrov životného priestoru pre nohy naviac.

Srdcom bieleho kombíku je 1,4-litrový, benzín spaľujúci agregát s označením TGI. Jeho výkon 81kW/110 koní a 200 Nm bude dostatočný skôr pre kľudnejšie povahy, dynamickejším šoférom bude pár koní naviac trochu chýbať. Hovorí o tom aj zrýchlenie z 0 na 100 Km/h za približne 11 sekúnd. Pri bežnom jazdení je ale Leon pocitovo dostatočne živý, v prudších stúpaniach či pri väčšom zaťažení mu však treba dopomáhať častejším radením. Príkladná je však kultivovanosť a utlmenie, v kabíne je motor počuť iba veľmi decentne. Avšak, ako už bolo povedané, nami testovaný model ponúka okrem klasického benzínového pohonu aj druhú alternatívu, ktorou je pohon na stlačený zemný plyn, teda CNG. Nádrže na toto palivo sú ukryté pod tapacírom batožinového priestoru, ktorý je tak bohužiaľ ochudobnený o značnú časť svojho objemu. Do týchto nádrži sa vojde celkovo 15 kg zemného plynu. Keďže udávaná spotreba sa pohybuje na hodnote 3,5 kg CNG/100 km, plná nádrž by mala vyjsť na zhruba 430 km. Pre predstavu, 3,5kg CNG predstavuje cenový ekvivalent zhruba 3,2 litra benzínu, z tohto pohľadu sa tak jedná o cenovú bombu.

DSC_0526

V reálnom svete a pri normálnej jazde je však dojazd na CNG zhruba 300 km, v zálohe ale samozrejme ešte zostáva 55 litrová benzínová nádrž. Nám sa podarilo jazdiť v kombinovanom režime za približne 5,8 litra/100km, reálny dojazd Leonu s „dvoma nádržami“ sa tak pohybuje približne okolo 1250 km. To už je hodnota, ktorá skutočne stojí za zamyslenie. Naviac, jazda na CNG stále vychádza lacnejšie aj v porovnaní s naftovou konkurenciou, problémom zostáva nedostatok tankovacích miest CNG, ktorých je na Slovensku iba 10. Mimochodom, samotné tankovanie je veľmi elegantné a jednoduché, hrdlo nádrže sa nachádza hneď vedľa toho benzínového. Z hľadiska úspornosti sa pohon na CNG javí ako super voľba, v praxi je ale jeho potenciál dosť obmedzený nedostatočnou infraštruktúrou. Z pohľadu človeka, ktorý jazdí väčšinu času krátke trasy sa jedná o veľmi zaujímavú alternatívu k naftovým motorom, keďže ako je známe, týmto agregátom krátke vzdialenosti na životnosti nepridávajú. A len tak na okraj, nezanedbateľnou výhodou CNG oproti LPG je možnosť parkovania áut s týmto pohonom aj v podzemných garážach.

Podvozok a jazdné vlastnosti sú veľmi príjemné, na desaťbodovej stupnici medzi komfortom a športom by sme ho ohodnotili číslom päť. Celkom určite by nemal problém zvládnuť aj o dosť vyšší výkon než mala testovaná verzia. Utlmenie a filtrovanie nerovoností je na slušnej úrovni, správanie neutrálne, dojem by ale vylepšili väčšie kolesá, keďže so štandardnými 16″ je istota v zákrutách pod potenciálom podvozku. Tie však prispievajú k pohodliu, takže voľba už je na každom.

DSC_0532

Seat Leon ST 1.4 TGI CNG je veľmi šetrným a nenápadným každodenným presúvadlom a  jeho cenovka približne 18 000 eur s DPH neurazí. Vo výbave nechýba nič zásadné a v prípade voľby výraznejšej farby a väčších kolies ide o dizajnovo vydarený kus auta. Športovejšie založeným vodičom bude chýbať pár koní naviac, na druhú stranu, športovo založení jedinci asi primárne nesiahnu po verzii spaľujúcej CNG. Finálne najväčšou slabosťou sa nám teda javí nedostatočný počet čerpacích staníc tohto paliva, čo ale nie je chybou samotného Leonu.

Seat Leon ST 1.4 TGI CNG Style

Motor R4
Objem 1395 cm3
Výkon 81kW/110 k pri 4800 ot./min.
Krútiaci moment 200 Nm pri 1500-3500 ot./min.
Prevodovka 6 stupňová manuálna
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 4543 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1439 mm
Rázvor osí kolies 2636 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) -/-kg
Batožinový priestor 587 litrov
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 194 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,9 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,8/4,4/5,4/ 3,2 kg CNG na 100 km
Emisie g CO2/km