Test Seat Leon FR 1,8 TSI: Brána do sveta hothatchov

25. júna 2017 od AktualitySeatTesty

Seat Leon s modernizáciou sme už skúsili. Lenže to sme mali úplný motorický základ a omnoho lákavejší, teda pre tých, ktorí si jazdu užívajú, je opačný koniec ponuky, aj keď bežných verzií. Ak neberieme samozrejme do úvahy naozaj športové náčinie s označením Cupra. Možno aj FR je odpoveď na otázky týkajúce sa hothatchov.

Hothatch má niekoľko základných charakteristík, ktoré musí spĺňať, aby sa mohol pýšiť týmto označením. Ale súčasné hothatche sú už pomaly skôr hyperhatche. Máme na mysli Civic Type-R, A45 AMG, či RS3. Práve Leon FR s najsilnejším motorom 1,8 TSI má právo používať označenie hothatch. Má dosť výkonu, je praktický a v neposlednom rade cenovo dostupný.

Iba jeden režim

Leon FR nie je to auto, do ktorého sadnete a pol hodiny nastavujete rôzne atribúty. Tu je jedno nastavenie a hotovo. Len sadnete, otočíte kľúčikom, ak nepriplatíte za trochu zbytočný keyless a idete. Od naozaj dokonalého pocitu ho delí len absencia tradičnej páky ručnej brzdy. Tlačidlo funguje fajn, ale s ním si v zime toľko zábavy neužijete.

 Motor testovaného exempláru štartoval normálne kľúč, na tom nie je nič zlé a podporuje to ten pocit, že toto je pravý hothatch bez zbytočností. Prejavuje sa ako typické TSI. Nevydáva na voľnobeh nijaký výrazný zvuk, len takú klasiku benzínových agregátov. Po zohriatí však vo vyšších otáčkach znie naozaj výborne.

Výkon 132 kW (180 k) znova vyzerá na papieri trochu priemerne, najmä pri súčasnej honbe za každou sekundou na Nürburgringu. Na to má však Seat iné verzie Leonu. Jasné, že máme na mysli tie označené logom Cupra (Cup Racing). FR, čiže Formula Racing, je ideálnym parťákom na zvládanie mesta, mimomestských ostrých presunov a nezahanbí ani pri troche pretekania po zákrutách.

Podvozok si s ostrejšími prejazdami prekvapivo dobre rozumie a nedotáčavosť je slušne potlačená. Na lepších pneumatikách, ktoré nebudú mať zhoblované hrany, ideálne osemnástkach bude priľnavosť posunutá ešte ďalej. Ale aj na sedemnástkach sme pociťovali radosť z prejazdov a toho ako vlastne podvozok Leonu FR funguje. Nezľakne sa ani horších povrchov, stále ostáva dostatočne komfortný.

Riadenie by síce mohlo dávať aj viac odozvy, ale zvyknete si. Ako pôjdete ďalej a ďalej, tak zistíte, že by asi nebolo zlé kontaktovať firmu Quaife kvôli samosvornému diferenciálu. Leon by sa aj bez nutnosti zvyšovať výkon dostal do nových sfér prejazdových rýchlostí. Tým však nehovoríme, že bez neho nezvláda.

Ku výbornému celku podvozok/motor dobre sedí aj manuálna šesťstupňová prevodovka. Radenie má presné dráhy a pocit koncernu Volkswagen. Naozaj, keď sedíte v koncernovom aute s manuálom, tak to cítite v radení. Leon má naozaj dobrú prevodovku. Najväčším zázrakom je tretí prevodový stupeň. Kopnete ho tam pri 50tke a dokážete sa prebehnúť po celom spektre otáčkomera až po 150 kilákov za hodinu. Trojka je v Leone FR 1,8 TSI naozaj univerzálnym stupňom.

Zásadnou otázkou bude teda, či je nutné priplatiť za 1,8 TSI oproti 1,4 TSI ACT. Rozdiel je 22 kW (30 k) a 1200 eur. Jeden kôň tak predstavuje 40 eur. Ale predsalen, kdesi sme počuli, že práve 1,8-mička má najlepší štvorvalcový zvuk. Teda všeobecne a má šancu poraziť downsizing. Určite choďte do jedna-osmičky.

Leon FR s 1,8-litrovým TSI dokonca necháva rozmýšľať, či je vôbec nutný naftový agregát. Jasné, má spotrebu okolo sedem, ale prejavom aj za studena je od naftového traktora vzdialený svetelné roky. Tu asi nie je nad čím rozmýšľať. Ak chcete hothatch, tak práve Seat Leon FR s 1,8 TSI je dobrou voľbou. Naviac ani veľa nežerie. S ľahkou nohou ste niekde okolo 6 litrov, ale ak budete chcieť ponaháňať niektorých jedincov, tak stále budete do 8,5 litra.

Nenápadný

Leon FR je od obyčajných Leonov trochu športovejšie tvarovaný. Predvádza to najmä nárazníkmi, ale tie nespozná každý. Možno mu pomôže k odlíšeniu čierny balík zahŕňajúci čiernu strechu a čierne kryty spätných zrkadiel. Len nesmú byť tieto prvky kombinované s čiernou farbou karosérie, tak by nevynikli.

Leon FR tiež môže mať Full LED predné svetlá, teda aj zadné. A rozhodne odporúčame príplatok za ne. Svietia naozaj výborne aj napriek tomu, že sú statické a nie adaptívne. Svietia výborne, čo je najdôležitejší atribút. A druhý dôležitý je, že vyzerajú lepšie ako halogénové.

Na tento model je vhodná modrá metalíza. Na aute naozaj žiarila, ale nekričala až tak ako napríklad červená. Viac ako športovo pôsobí elegantne. Akurát by sme použili iné disky. Teda inak, použili by sme možno aj tie isté, ale nedávali by sme ich lakovať čiernou farbou. Práve farba ladiaca so strechou a zrkadlami spôsobila, že vyzerajú menšie ako reálne sú.

Odlíšenie od slabších verzií netkvie len v iných nárazníkoch a diskoch. FR trochu predvádza, že nie je obyčajným Leonom. Na maske chladiča a na veku kufra je odznak s čiernym F a červeným R. Nepôsobí násilne, ale prirodzene dotvára športovejší charakter hothatchu. Áno, práve sme Leon FR s 1,8 TSI nazvali hothatchom, nie warmhatchom.

Inšpirácia Nemeckom

Vnútro Leonu je presne rovnaké ako v ostatných verziách. Líši sa len v detailoch. Jedným z nich je športový volant s lekslou plochou a tiež s logom verzie. To isté sa objavuje aj pri štarte informačno-zábavného systému.

Práve infotainment podporuje ako Android Auto, tak Apple CarPlay. My sme skúsili tú druhú konektivitu, cez kábel, a všetko fungovalo podľa predstáv. A tiež sme zistili, že stlačením screenshotovej kombinácie na mobile odfotíte nielen plochu na mobile, ale aj na samotnom displeji. Displeju inak svedčí viac usporiadanie ikon do dvoch radov ako do kolotoča.

Leon je dobrý aj priestorovo, ale to sa dá konštatovať aj pri základnom motore 1,2 TSI. Vpredu super, vzadu tak priemer a kufor tiež v pohode. Nič viac k veľkostiam vedieť netreba. Piatich na dlhú trasu asi aj tak voziť nebudete. Budete si skôr užívať dobré bočné vedenie, ktoré nie je príliš ostré a príjemne tvarovaný volant.

Celkovo je interiér trochu strohejší, ale stále príkladne ergonomický, dokonca so samostatnou klimatizáciou. Len si do neho nedávajte gumové rohože, to ho trochu degraduje. Klasické koberčeky sú lepšou voľbou. A porozmýšľajte, či náhodou na sedadlách nechcete alcantaru, my by sme do nej šli hneď.

Cena/výkon

Čím viac budete na tomto aute jazdiť, tým sa vám viac bude dostávať pod kožu. Za veľmi priaznivú cenu máte vynikajúci hothatch. Lenže ani konkurencia nespí a za porovnateľné obnosy máte aj digitálnejší Renault Mégane GT. To by bola asi ťažká voľba. Leon je v tejto dvojici ten ozajstnejší hothatch, kým Mégane využíva všetky dostupné možnosti zlepšenia jazdeckých schopností. Napíšte nám do komentára, ktorý by bol vašou voľbou.

Seat Leon FR 1,8 TSI

Motor R4 benzín
Objem 1798 cm3
Výkon 132 kW (180 k) pri 5100-6200 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1250-5000 ot/min
   
Prevodovka Manuál 6-stupňový
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4281 mm
Šírka 1816 mm
Výška 1444 mm
Rázvor osí kolies 2631 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1310/1830 kg
Batožinový priestor 380/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 226 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,5 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 7,5/5,1/6,0
Emisie g CO2/km 138
Tags: