Test SEAT Leon eTSI Xcellence: Cesta v čase

Do budúcnosti, presne tam vycestoval SEAT so štvrtou generáciou Leonu. Dôvod na toto tvrdenie je jednoduchý. Celé auto je lepšie postavené, je modernejšie a používa technológie, ktoré neboli len tak dostupné pre predchodcu. Ale to je vlastne taký štandardný vývoj.

Ak ste si pozreli článok o prvej jazde na tomto modeli, tak vidíte, že tento kus vyzerá inak, aj napriek tomu, že na pohonnej sústave sa toho veľa nezmenilo. Vlastne je úplne rovnaká, motor 1,5 TSI má mild-hybridné rozšírenie a, v tomto prípade, luxusnejšie zameranú výbavu Xcellence, na rozdiel od športovej FR.

Patrí do rodiny

Na prvý pohľad je to stále Leon, akoby sa ani nezmenil. Ale to iba v prípade, ak sa pozeráte v noci a na tvar línie karosérie. Reálne je odlišností a noviniek naozaj veľa. V prvom rade predný pohľad ozvláštnila nová maska chladiča, ktorá je podobná tej, s ktorou vyrukoval model Tarraco a teraz ju dostáva aj menšia Ateca.

Aj v maskách je to pevne rozdelené. FR má výraznú mriežku a sivo lakované lemy, Xcellence to hrá na eleganciu s chrómovými lemami a prvkami v strede. Zmenou si prešiel aj nárazník. Znova, pre tento model, ktorý je na fotkách je všetko jemnejšie a elegantnejšie. Keď sme v prednej časti, tak nesmieme zabudnúť na predné svetlá. Tie sú vybavené LEDkami už štandardne, ale v základe majú označenie Eco, takže logicky chcete tie, ktoré majú označenie High.

Treba však uznať, že zadné svetlá, ak sú tie s označením infinite light, sú ešte zaujímavejšie ako tie predné. V noci im totiž svieti pás cez celú šírku auta a k tomu ešte pri odomknutí privítajú sekvenciou, za ktorú by sa nemusel hanbiť ani Knight Industries 2000 (KITT). Plus k tomu sekvenčné, tie postupne sa rozsvecujúce, smerovky. Fakt cool. Akurát pri tejto sivej a trochu pohľade zhora sa Leon tvári vyššie a užšie ako v reále je. Iná farba toto s prehľadom eliminuje.

Ako celok však dizajn exteriéru pôsobí modernejšie ako pri predchodcovi. Ale aj ten bol výborným autom. Reálne však trochu zaniká dizajn vďaka použitiu sivej farby. Možno bude dlhšie aktuálna, ale červená je červená. A dosť žiarivo pôsobí aj biela. No a možno chcete čierny, na ktorom vyniknú pekné disky kolies a chrómové prvky.

Viac všetkého

Viac miesta pre zadných pasažierov zabezpečil väčší rázvor osí kolies, ktorý má naviac 50 milimetrov. To znamená, že dozadu pohodlnejšie vlezú aj vyššie postavy. Prekvapivo dlhé sú aj sedáky, čo ocenia práve títo vyšší ľudia. Zadné sedadlá sú svojim tvarom skôr stavané pre dvoch pasažierov. Nedá sa vylúčiť možnosť odviezť aj tretieho v strede, ale toto auto, ako vlastne všetky z tejto triedy sú skôr 4+1 ako plnohodnotne päťmiestne.

Kufor má dostatočný objem a dá sa trochu čarovať aj so zadnými sedadlami, okrem sklápania operadiel ponúkajú aj možnosť prestrčiť lyže cez otvor v lakťovej opierke. Ak neviete načo bude tento prvok výbavy v lete, tak na motyku na okopávanie zemiakov, predsa. Alebo na nezložené rybárske prúty. Možností je veľa, ale nič z toho robiť nemusíte. Otvor tam je a hotovo. Možnosti teda sú.

Omnoho modernejšia je predná časť, kde prístrojová doska opticky rozširuje celý interiér. Avšak trochu váhame, či je plastový dekor s dreveným povrchom to pravé. Do Xcellence sa hodí, avšak reálne by sme potom radšej brali hliník imitujúci plast vo výbave FR. Pekné sú však poťahy, ktoré sú podobné ako v Tarracu s rovnako nazvaným stupňom výbavy.

Čo je však úplne super je nový infotainment. Zošikmené widgety, swajpovanie vertikálne aj horizontálne, viete spraviť takmer čokoľvek. Navigácia je pekná, pribudne aj bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto. A auto sa dá prepojiť aj cez dedikovanú aplikáciu, ale o tom až pri teste kombíku.

Interiér má však jeden highlight, teda light. Ambientný light, nepriame osvetlenie má niekoľko farieb, na to sme si už vo viacerých autách zvykli. Ale super je, že ním signalizuje aj informácie o vozidlách v mŕtvom uhle. Je to názornejšie a lepši viditeľné ako malý trojuholník v spätnom zrkadle. Toto je fakt super krok!

Malý hybridíček

Za prednou maskou a pod kapotou je motor s objemom 1,5 litra. Je to evolúcia motora 1,5 TSI, ktorá dostala naviac elektrického pomocníka vo forme mild-hybridu. Dobre, je to hlavne o spotrebe a emisiách. A pri bežnom jazdení vrátane diaľnic zvláda jazdiť za 6,4 litra. Ak sa budete snažiť tak mimo mesta môžete zísť aj ku hranici 5 litrov.

Motor je, v tomto prípade, štandardne spojený s automatickou sedemstupňovou prevodovkou s dvomi spojkami. A to môže za nevýraznejší ťah motora. Ono, zrýchlenie je dobré, pružnosť tiež, ale auto ju celkom umne maskuje. Rýchlosť sa prejavuje len väčším hlukom odvaľovania od pneumatík. Radenie prevodovky je po kábli shift-by-wire. A SEAT zvolil podobný prepínač režimov ako má Porsche 911 992. Tá malá páčka, čo vyzerá ako hlavica holiacieho strojčeka vyzerá zvláštne, ale po zaradení samotné preradenie trvá relatívne krátko.

Z bezpečnostnej výbavy ale funguje všetko parádne. Či už hovoríme o adaptívnom tempomate, alebo o… Vlastne brzdenie po kolízii sme neskúšali a ani preraďovanie medzi pruhmi po vyhodení smerovky. Ale to automatické, nie klasické. To ešte nie je úplne plošne dostupné a k nám príde už onedlho. Zatiaľ takýto systém ponúka len Mercedes-Benz. Aj o nie do menších modelov.

Takže 1,5-ka je super. Ale čo by sme pod kapotou chceli my? Jednoduchá odpoveď, určite by to bol motor 2,0 TSI. Má výkon 140 kW (190 k). Menší motor je, podľa očakávania, trochu lenivejší. Ale aj tak predstavuje, aj dobrú voľbu.

Cenová vojna

Takto nakonfigurovaný Leon dokáže uspokojiť potreby každého cestovateľa, ktorý chce pekné a moderné auto. A ani cenovo nie je úplne ustrelený. Veď si ho choďte skúsiť niekam do showroomu a ak zvažujete auto z nižšej strednej triedy, tak vám Leon zmení poradie preferencií. Naviac sa s cenou dostane pod úroveň 25-tisíc eur.

SEAT Leon eTSI Xcellence

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7-stupňová, dve spojky
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4368 mm
Šírka 1800 mm
Výška 1456 mm
Rázvor osí kolies 2686 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1361/1890 kg
Batožinový priestor 380  l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 216 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,4 s
Spotreba (WLTP) 5,6-6,4
Emisie g CO2/km 126-143