Test SEAT Ateca FR: Z každého rožku trošku

Niektoré autá sú univerzálnejšie ako iné a niektoré zase jednoúčelové. Niekedy však nastane situácia, keď vlastniť niečo do terénu, niečo do mesta a niečo na ostré prejazdy zákrut nie je veľmi žiadúce. Tri autá sú náročné na parkovacie miesta a, v neposlednom rade, aj na náklady. Niektoré SUVčka sa však snažia splniť všetky potreby.

Nemusíte mať rovno M-kového mastodonta od BMW, ani hrocha s logom AMG od Mercedesu. Dobre, toto sme prehnali. Niekedy však stačí aj niečo ľudovejšie a cenovo prijateľnejšie. Seat ponúkne Cupra Ateca, ale kým sa tak stane, tak je zaujímavou alternatívou Ateca FR, aj keď FR je vlastne už len výbavou a s pôvodným významom Formula Racing už toho veľa spoločného nemá. Alebo má?

Dvojliter nemusí byť naftový

Volkswagen s Golfami odštartoval lavínu. Tie boli prvé, ktoré mali problémy s emisiami naftových motorov. Aj preto je teraz viac benzínových motorov nielen v novinárskych testoch, ale aj všeobecne už nepanuje výrazné zameranie na žrútov paliva z čiernej pištole na pumpe.

Dvojlitrové TSI je alternatívou dvojlitrového TDI pod kapotou modelu Ateca FR. V prípade automatického sedemstupňového DSG majú navlas rovnaký výkon 140 kW (190 k). Krútiaci moment hrá v prospech naftového motora. Ale to je rozdiel len 20 Nm. Benzínový dvojliter má 320 Nm.

Atecu FR naštartujete veľmi jednoducho. Aj v súčasnosti sa nájdu autá, ktorým nebolo dopriané, z príplatkovej výbavy, štartovanie bez kľúča. Oldschool vopcháte planžetu do otvoru na stĺpiku riadenia a otočíte kľúčikom. Ani nemusíte kľúčik v poslednej polohe držať, stačí šťuknúť do tej polohy a pustiť, auto sa naštartuje samo. A motor sa aj v studenom stave prejavuje kultivovane a je tichý. Stále je v rodinne zameranom SUV, ktoré musí zvládať aj dlhé presuny a urevaný výfuk je v takom prípade to posledné, čo potrebujete.

Kombinácia motora a prevodovky je výborná. Spolupráca je asi najlepšia akú sme medzi benzínovým motorom a DSG v koncernových autách zažili. Automat radí rýchlo a bez trhania smerom hore. Smerom dole to niekedy nie je úplne dokonalé, ale to je tým, že DSG má, väčšinou, predradený vyšší prevodový stupeň.

Na samotnú jazdu je Ateca FR naozaj príjemná. Pneumatiky s relatívne vyšším profilom podporujú komfort, ale ani podvozok nie je úplne tvrdý. V momente, keď na koliesku prepnete režim Sport, má plyn, volant a prevodovka rýchlejšie reakcie, dupnete na to, trochu vám budú spočiatku prekážať malé pádla pod volantom, ale to sme kritizovali aj v Octavii RS 245 a tá je naozaj hot, Ateca FR je len warmSUV.

Pri spomenutom ostrom prejazde zákruty sa Ateca nakloní, ale nie nejako extrémne, nebudete mať pocit, že zrkadlom obrúsite vozovku. Reálne zistíte, že na SUVčko, máte rýchlosti v apexoch naozaj vysoké. Keď už nájdete hranicu, tak sa začne prejavovať menšia nedotáčavosť, ale to sa dá celkom ľahko korigovať a vrátiť auto do pôvodnej trajektórie.

Po určitom čase si uvedomíte, že niečo potrebujete. Potrebujete vlastne dve veci, ktoré dostupné nie sú. Potrebujete výkon o 29 kW (40 k) viac a manuál. Vyšší výkon nie je možný kvôli Cupre a manuál nemá dopyt. Vlastne takto je to dobre, auto je výborne zladené.

Dokonca sa nezľakne ani jazdy na spotrebu. Ak sa budete snažiť, ale fakt snažiť, tak ste tesne nad siedmimi litrami. Ale vážne to budete robiť? Nie, mysleli sme si. Pri využívaní výkonu a častom naháňaní naftových kráľov ciest na Passatoch, Golfoch, či iných uberautách spred 15 rokov, sme sa dostali na necelých 9,5 litra na sto kilometrov. Na to všetko výborná hodnota. To máte ako pri bežnom používaní Hyundaiu Kona 4×4 s 1,6-tkou turbom. Ale to už skáčeme ku budúcemu testu.

Oranžová, ale…

Vzhľad FR sa dá rozoznať pomocou lakovanej spodnej časti nárazníkov a lakovaných lemov blatníkov. Tieto prvky nielen, že pridávajú športovejší look, ale pôsobia aj elegantnejšie ako off-roadovo sa tváriace plasty. Koniec-koncov, tie si môžete pozrieť v testoch verzie Xcellence a litrového trojvalca.

Veľkým a veľmi pozitívnym prekvapením vzadu sú koncovky výfuku. Dve na ľavej strane majú okrúhly tvar, nie sú megalomansky veľké a naviac sú reálne. Ku imidžu prispieva aj imitácia zadného difúzora spojená s imitáciou ochrany podvozku. Aj keď sú oba prvky len na oko, vyzerá to fakt dobre. Vlastne celý dizajn modelu Ateca sa podaril, ostré hrany by ani nemali vyjsť rýchlo z módy.

Vpredu používa Ateca to, čo má automobilka už takmer pre všetky modely, LEDkové svetlá. Lenže Seatu koncern ešte neumožnil prístup ku adaptívnym svetlám. Sú len klasicky prepínateľné, tlmené, alebo diaľkové. Postupne sa však dostane na program dňa aj adaptívna technológia. Tieto majú aspoň automatické prepínanie.

Testovaná Ateca FR má odtieň oranžovej farby. Vyzerá fakt výborne, ale máme pocit, že signature Seat farba, červená, by sa mu hodila možno ešte viac. Na čo sme ešte zabudli pri vonkajšom vzhľade, A vlastne, v zrkadlách sú svetielka svietiace pod nohy pri nastupovaní a vystupovaní. Premietajú nápis Ateca a siluetu auta na zem. Nie sme veľkými fanúšikmi tohoto prístupu, ale hlavne, že tam je to svetlo.

Ideálna veľkosť

Ak vozíte častejšie niekoho ďalšieho okrem seba, tak asi príde vhod dostatok priestoru na zadných sedadlách. Nie, Superb, ani Maybach Ateca nie je, ale stále dokážete niekoho prehovoriť aj na viac ako tisíckilometrovú cestu za poznaním dovolenkového rezortu Prora na severe Nemecka. A bude stačiť aj kufor.

Pri výbave FR sa interiér nesie v temnom čiernom duchu, len prešívanie je urobené červenou niťou. Nájdete ho nielen na sedadlách, ale aj na volante a na manžete radiacej páky. Temnú tému podporuje aj strop, čalúnený tiež čiernou látkou.

Niekomu na tomto aute môže vadiť strohosť interiéru, niekomu to, že má vo výbave keylessless, čiže obyčajný kľúč. Ale druhá výhrada nie je relevantná, pulzovanie svetielka na štartovacom tlačidle nie je práve nevyhnutné. A strohosť záleží na vkuse. Nič nie je úplne zbytočne predizajnované, všetko je skôr účelné. A to je aj dôvod samostatnej klimatizácie pod dotykovým displejom.

Samotný dotykový displej ešte nemá sklený povrch najnovšej generácie infotainmentov koncernu, ale funguje veľmi dobre a logicky. Naviac je napojený na obstojne znejúcu aparatúru Seat Sound. Beats Audio tiež zatiaľ nedorazilo. Ale to tiež nepokladáme za problém.

Každodenný univerzál

Seat Ateca FR s benzínovým dvojlitrom je naozaj univerzálne auto. Je dostatočne veľké, ale nie zase prehnane. Vopcháte do neho to, čo potrebujete, ale zároveň sa s ním vopcháte do parkovacieho miesta. FRko je dostatočne športové, ale zvládne aj prejazdy ľahším terénom. Má na to dokonca aj režimy. Dokáže jazdiť po diaľnici, dokáže udržiavať pruh a odstup od predchádzajúceho vozidla. Takže kde je háčik? Vlastne nikde, aj cena je dobrá, testovaný kus mal cenovku 33-tisíc eur a niečo (33 658 €). Reálne je Ateca FR s TSI a DSG naozaj dobrá voľba. Vieme, už teraz rozmýšľate nad Cupra Atecou s vyšším výkonom a ešte viac športovým charakterom. To už nie je warmSUV, ale hotSUV.

Seat Ateca FR 2,0 TSI DSG 4Drive

Motor R4 benzín
Objem 1984 cm3
Výkon 140 kW (190 k) pri 4200-6000 ot/min
Krútiaci moment 320 Nm pri 1450-4200 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4363 mm
Šírka 1841 mm
Výška 1625 mm
Rázvor osí kolies 2630 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1536/2080 kg
Batožinový priestor 485/- litrov
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 7,4 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 8,5/6,0/6,9
Emisie g CO2/km 158