Test Seat Arona FR TSI: Každodenné kombinácie

25. februára 2018 od AktualitySeatTesty

Seat postupne naskakuje na vlnu, ktorá teraz ťahá všetky predaje automobilov. Sú to, samozrejme, crossovery. Veď zobrať auto a dať mu terénnejšie črty nie je úplne nákladné. Platformy sú, motory tiež a mnohé ďalšie komponenty zdieľajú autá naprieč modelovým portfóliom. A Seat sa tohto nového trendu naozaj drží.

Po úspešnom modeli Ateca prichádza menší crossover na základoch Ibizy. Dostal meno Arona a má neľahkú úlohu, nahradiť v ponuke aj kombi Ibiza ST. Ponuka modelu obsahuje viacero verzií, bokom nezostala ani športovejšie zameraná FR. Formula Racing sa zdá ako prehnané označenie, ale už dávnejšie to nie je kompletne športová verzia, ale skôr iba výbava. S motorom TSI Evo však pomalosť nehrozí.

Ostré farby pre ostrejší crossover

Má pripomínať Ibizu, má byť plnohodnotným Seatom so všetkými prvkami aktuálneho štýlu značky.  A spĺňa všetko. Krpec patrí do rodiny. To je bez pochybností. Nič prevratné sa s dizajnom neudialo. A to je len dobre. Trochu konzervatívne ostré hrany však ruší odvážna farebná kombinácia.

Veríme, že veľa kusov bude mať dvojfarebné lakovanie. Ale vieme aj to, že veľa kusov bude oranžových. Veď to je predsa farba prezentovaná v reklamách a tú chcú všetci. Nie, nesťažujeme sa, tešíme sa na rúcanie monochromatického spektra na cestách.

Predok Arony má klasicky širokú masku chladiča,  tomto prípade s malým odznakom FR. To aby aj šoféri pred vami vedeli, že máte niečo, čo by mohlo byť športovejšie ako si myslia. Lenže maska nie je v prednej časti tým najdôležitejším prvkom. Tým sú predsa svetlá. Tvarovo vychádzajú z tých na Ibize a rovnako používajú Full LED osadenie. Svietia fakt výborne aj keď nie sú adaptívne.

Arona zozadu pripomína väčší model Ateca, ale iné sú svetlá a detaily. A je menšia, ale to ste asi čakali. Celkovo veľkostne patrí medzi menšie autá, čo oceníte pri parkovaní a manévrovaní v úzkych priestoroch. Možno by ste zvládli aj centrum niektorých miest v domovine auta.

Ibiza plus

Vnútro Arony je príbuzné s Ibizou. Prekvapivé? Nie, všakže. Toto tvrdenie však znamená aj možnosť pekne spracovaného informačno-zábavného systému s dotykovým panelom. Dotykové sú aj tlačidlá okolo, nedotykové zostali len kolieska na bokoch. Toto je najlepšia možná vec, čo automobilka využívajúca dotykové plochy môže spraviť. Virtuálny potlesk! A ten potlesk má Seat aj napriek tomu, že s ovládaním hlasitosti sa otáča aj znak vypínania. U nás v redakcii to vadí len jednému členovi, takže to je v poriadku.

Arona nemá štandardne s displejom navigáciu. Ale podporuje zrkadlenie obsahu telefónu. Ak teda máte iPhony, alebo androidové mašiny, tak navigáciu máte. Pri súčasnom dátovom roamingu tak s ničím nebudete mať problém.

Prístrojová doska Arony FR má aj kožené lišty. Teda kožené úplne asi nie, ale aspoň imitácia pôsobí celkom verne a do auta sedí. Ku celku sa, podľa očakávania pridáva červené prešívanie v celom interiéri. Dokonca aj na dobre tvarovanom volante a mechanickej ručnej brzde. Áno, čítate správne, Arona nemá tlačidlo, ale normálnu páku na ťahanie. Najväčším plusom interiéru je pocit celkovej kvality a trvácnosti. Nemáte jednoducho tú kontrolku, ktorá hovorí, že na toto bacha, to sa môže pokaziť/zničiť. Skôr trvá spokojnosť s tým, že toto vydrží.

Pôdorysom je Arona stále malé auto. Malé zvonka. Ale vnútri veľké nie je tiež. Je adekvátne priestranné. Magické veľkostné prekvapká nie sú. Ale keď chcete ísť štyria, tak zvládnete bez problému aj stredne dlhú trasu. Dokonca je veľká pravdepodobnosť, že pri výške šoféra do 180 cm sa nebude ani vzadu nikto rovnako vysoký sťažovať. Celkom príjemnej veľkosti vnútorného priestoru adekvátne sekunduje aj naozaj veľký kufor. Má objem xlitrov a vopcháte do neho slušné zásoby oblečenia a ostatných nevyhnutných vecí na cestovanie.

Štyri, či dva valce?

Kapota malého crossoveru môže skrývať aj výkonný motor. Arona má v ponuke nový agregát 1,5 TSI Evo. Naprieč koncernovými modelmi nahrádza starší motor 1,4 TSI. Disponuje funkciou vypínania valcov a mal by zvládať jazdu s nízkym prísunom paliva. S týmto sa však niektoré iné redakcie nestotožnili, tak sme chceli zistiť ako to vlastne je.

Realita bola počas týždňa na úrovni 6,6 litra s diaľnicami a ostrým jazdením na Šturci. To vôbec nie je zlá hodnota, pri jazde s uváživým stláčaním plynu a striktnom dodržiavaní rýchlostných limitov sme sa dostali pod 6 litrovú hranicu bez akéhokoľvek problému. Dali sme dokonca 5,2. Jedinou slabinou nie je ani vypínanie valcov, ani motora, samozrejme z krátkodobého hľadiska, ale veľkosť palivovej nádrže. Má objem iba 40 litrov a to aj s rezervou. Autu by sa skôr hodila 55-ka. Ale na mestské presuny s prehľadom stačí. Dlhšie trasy budete plánovať s ohľadom na dostupnosť púmp. Vzdialenosť 1000 kilometrov zvládate s dvomi plnými nádržami. Ak teda tankujete v momente, keď zasvieti hladné oko.

K ovládaniu nesmerujú vôbec žiadne výhrady, auto jazdí tak ako očakávate. Trochu viac sa v zákrutách nakloní, ale inak je pomerne dobre vyrovnané. Preposilovaný volant bez spätnej väzby sa hodí do mesta. Veď automatické parkovanie by sa s hydraulickým posilňovačom narobilo, elektrický je na túto úlohu ako stvorený. Tuhosť volantu ako aj reakcie na plyn, plus nastavenie klimatizácie viete ovplyvniť voľbou jazdného režimu. Normálny však pokryje väčšinu situácií. Tu špekulovať nemusíte.

Druhý z troch crossoverov

Celkovo má Seat v pláne tri crossovery. Ak toto čítate po marci 2018, tak už ich v ponuke má. A práve Arona je najmenším z nich. Je dobrou voľbou v rámci čoraz viac preplneného B segmentu, sekcie malých crossoverov. Len jedna vec nás počas celého testu mátala. Nebola by lepšia o niečo drahšia Ateca? Testovaná Arona FR s bohatou výbavou stála 21-tisíc. Ta toľko by ste mohli mať aj väčšiu Atecu, ale s horšou výbavou. Veľká dilema. Malý crossover so všetkým možným, alebo väčší, univerzálnejší, ale so slabšou výbavou a bez čierneho stropu? Čo by ste zvolili? Nakoniec by ste asi skončili s Aronou, keďže Ateca aktuálne nemá porovnateľný motor, pohon a prevodovku.


Seat Arona FR TSI Evo

Motor R4 benzín
Objem 1498 cm3
Výkon 110 kW (150 k) pri 5000-6000 ot/min
Krútiaci moment 250 Nm pri 1500-3500 ot/min
   
Prevodovka Manuálna 6 stupňová
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4138 mm
Šírka 1780 mm
Výška 1552 mm
Rázvor osí kolies 2566 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1320/1750 kg
Batožinový priestor 400/- l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 205 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 8,3 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 6,3/4,4/5,1
Emisie g CO2/km 115
Tags: