Test Seat Alhambra Xcellence: Vzácny a ohrozený druh

Seat Alhambra je na trhu už približne 24 rokov. To, že Seat tohto mohykána stále drží v ponuke, napovedá veľa o jeho kvalitách a renomé. Spoločne s VW Sharan a Fordom Galaxy zdieľal v minulých generáciách techniku aj karosériu a išlo doslova o modly viacpočetných rodín. Dnes tu pred nami stojí červená Alhambra v špičkovej výbave Xcellence so štvorkolkou 4Drive, automatom DSG a 177 koňovým TDI. Nebudeme klamať, testovali sme ju aj už na jeseň a išlo o identický kus (Jozef). Počas Vianoc som sa k nej ale vďaka ústretovosti importéra Seat dostal aj ja (Peter). Preto sme sa v redkacii rozhodli, že tiež pridám svoj pohľad na toto legendárne MPV, ktoré je v dnešnej dobe tak trochu ohrozeným, či skôr unikátnym jednorožcom.

Červená karoséria Alhambry je dobre známa. Ide o druhú genráciu tohto modelu, ktorého predstavenie sa konalo v roku 2010. Neuveriteľných 10 rokov a auto stále nepôsobí zastaralo. Jasné, tvary karosérie nie sú žiadna moderná hitparáda ale takýto vek by ste im asi netipovali. Ide skôr o konzervatívny a rokmi overený jednoduchý dizajn, ktorý na seba nepotrebuje pútať pozornosť. Ostrá červená farba ale predsa len trochu nápadnosti pridáva. Päťlúčové 17” disky sú v podstate ideálom. Nepôsobia vo veľkej karosérii príliš miniatúrne ale zároveň nie sú príliš veľké na to, aby kradli posádke komfort. Elegantným prvkom je strieborné lemovanie okien a tiež nosičov na streche. Aj to sú spôsoby, ako vyhladiť autu vrásky. Autu, ktoré je dobre vyzerté a proste chce len slúžiť a vykonávať svoje poslanie čo najlepšie, bez potreby byť hypermoderným. Alhambre nechýba dvojica zadných dverí s výsuvným otváraním tlačítkom. To vám nedá žiadne moderné SUV a veľmi rýchlo si na ich praktickosť a ľahké ovládanie zvyknete. Rovanko tak piate dvere sa vyklápajú elektricky. Dizajnu je ťažko niečo vyčítať, je rokmi overený a vyvážený a na svoj vek stále nepôsobí zastaralo ani lacno.

Interiér ponúka obrovský priestor a sedem sedadel. S tým sa samozrejme v prípade tohto MPV počíta, práve vďaka tomu si Alhambra vybudovala svoje meno. Čierne sedadlá v kombinácii koža-alcantara sú super. Dobre sa v nich sedí a ich prevedenie pôsobí kvalitne. Posed je inak celkovo pomerne vysoký takže máte dobrý prehľad čo sa pred vami deje. Ďalej sú tu obkladové lišty s imitáciou karbónu, ktoré vyzerajú dobre a veľmi odolne voči škrabancom. Tvary interiéru su pomerne jednoduché, v strede je zapustený displej infotainmentu s kamerami, navigáciou či ovládaním telefónu a prehrávaním médií. Grafika by mohla byť lepšia, na druhú stranu, stále hovoríme o aute, ktoré tu už nejakú dobu je a jeho kvality sú niekde inde ako vo “fancy” grafike a prepínačoch. V tom vlastne tkvie čaro Alhambry. Nemá najmodernejšie technológie, ale materiály a spracovanie sú stále v špičkovej kvalite, ktorú by mohli závidieť aj mnohé modernejšie autá. Nemá digitálny prístrojový štít, má ale prehľadné analógové ciferníky ktorým nič nechýba. Ak si kupujete MPV, na konci dňa aj tak toto nebude vec, ktorá zásadne ovplyvní vaše rozhodovanie. Oveľa viac oceníte kráľovský priestor vo všetkých smeroch, isofixy na všetkých sedadlách a dokonca integrovanú detskú sedačku. Ak deti nemáte, sedačky sklopíte a naložíte bicykle či iné športové náčinie a pri troche snahy v aute aj zakempujete a prespíte. V tomto ohľade sa ťažko hľadá univerzálnejšie a variabilnejšie auto. Z prvkov výbavy spomeňme automatickú klimatizáciu, elektricky nastaviteľné sedačky, adaptívny tempomat, bezkľúčové štartovanie tlačítkom či už spomínané kamery aj navigáciu. V podstate úplne všetko čo potrebujete. Ďalšie prvky výbavy naviac by už boli hlavne o rozmaznávaní než o nevyhnutnosti.

Skvelou pohonnou jednotkou je dvojlitrové TDI s výkonom 130kW/177 koní a 380Nm. Toto je sedemmiestne MPV a také auto fakt potrebuje motor, ktorý nie je podvýživený, dýchavičny a nevládny v každom stúpaní alebo pri snahe predbiehať. Tento motor to výborne spĺňa, aj pri plnom obsadení je dynamika stále dostatočná a vodič za volantom si netrhá vlasy od zúfalstva. Prázdne auto s vodičom by malo na stovku zrýchliť za 9,3 sekundy. To platí pre verziu 4Drive, s ktorou sme jazdili. Či potrebujete štvorkolku? Na to neexistuje univerzálna odpoveď. Dá sa povedať, že na miesta, kam sa s ňou odvážite, vám bude stačiť aj predokolka, avšak so štvorkolkou to bude menej namáhavé, bezpečnejšie a istejšie. Ak však jazdíte iba po udržiavaných cestách a v zime nepodnikáte žiadne snehové expedície, nie je úplne potrebná. Výbornou voľbou bez debát je sedemstupňový automat DSG. Alhambra je pohodové rodinné MPV, športové ambície má teda nulové a preto nevidíme dôvod túžiť tu po manuáli. Za spotrebu sa tiež nemusí hanbiť. Jazdili sme často po diaľniciach tempomatovou stoštyridsiatkou, po okreskách a to dokonca aj pri plnom zaťažení a po týždni sme sa dostali na 7,2 l/100km. Vzhľadom k veľkosti auta, jeho výkonu a náhonu na všetky štyri kolesá chvályhodný údaj, ktorý je rozhodne pozitívom. Podvozkovo sa správa presne tak ako od auta tejto kategórie očakávate. Športové ambície nechajte doma, alebo ich nasmerujte do športového náčinia, ktoré vám tento veľký Seat bez problémov prevezie aj naprieč celou Európu. Nečakajte od neho ale žiadnu ochotu zbesilo triafať apexy zákrut, nie je to jeho parketa a bolo by to aj nepatričné. Podvozok je krásne pohodlný a utlmený, taktiež aj riadenie. Presne to chcete a Alhambra to vie robiť na výbornú.

Povedzme si rovno, že toto auto je v dnešnom svete už ojedinelým úkazom. Na plnej čiare boduje vlna SUV, ktoré sú síce veľké a majú vyšší podvozok ale nikdy nedosiahnu priestorovú variabilitu klasického MPV. Vyzerajú atraktívnejšie a modernejšie ale ak máte štyri deti, psa a k tomu radi jazdíte na bicykli, snowboarde či lyžiach, nikdy vám neponúknu to, čo táto Alhambra a jej „krabicovitá“ karoséria. Nemá hypermoderný interiér s najnovšími displejmi a svetielkami ale má všetku výbavu, ktorú reálne potrebujete. Skvelé dielenské spracovanie a materiály a obrovský priestor násobený nekonečnom možností ako ho využiť. K tomu má veľmi schopný pohon, dostatok výkonu a štvorkolku ako bonus. Sú autá, ktoré máte radi preto, lebo sú rýchle, hlučné, atraktívne či luxusné. A potom existujú autá, ktoré milujete preto, kam vás vedia odviezť, čo všetko v nich prepravíte a za akými zážitkami vďaka tomu dopravia vás a vašu rodinu či priateľov. Bez potreby budiť pozornosť, spoľahlivo a pohodlne. A presne pre túto druhú skupinu je tu Seat Alhambra, osvedčená legenda svojej triedy. Cena 44 000 eur s DPH je za takéto všestranné a štedro nakonfigurované auto úplne fér.

Seat Alhambra 2,0 TDI 177 4Drive DSG Xcellence

Motor R4 nafta
Objem 1968 cm3
Výkon 130 kW (177 k) pri 3500-4000 ot/min
Krútiaci moment 380 Nm pri 1750-2850 ot/min
   
Prevodovka Automatická 7 stupňová, DSG
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4854 mm
Šírka 1904 mm
Výška 1720 mm
Rázvor osí kolies 2919 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1865/2540 kg
Batožinový priestor 300/818/2297 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 9,3 s
Spotreba (WLTP) 5,5–5,6
Emisie g CO2/km 144-147