Test Renault Zoe 40: iCar

Keby je Zoe v bielej farbe, mohol by ho kľudne jablčný výrobca mobilov a počítačov zaradiť do svojho portfólia. Dlho omieľané iCar už vyrobil Renault. Zoe je elektromobil, dostatočne veľký, teoreticky použiteľný aj na bežné jazdenie a detaily má naozaj prekvapivo nápadité. Len, ako pri každom elektromobile, aj pri tomto musíte byť na elektromobilitu pripravení aj v mysli.

S iPhonmi má ešte jednu charakteristiku spoločnú, budete cesty plánovať podľa toho, kde sú nabíjačky. A ich sieť je na Slovensku celkom zaujímavá. Kým v Bratislave dobijete takmer hocikde, napríklad v takom Trenčíne to je úplne iná pesnička a nie práve veselá, ale o tom neskôr.

Je to auto

Renault Zoe vyzerá stále ako auto, nie je šialenosťou, má normálne tvary malého auta. Koleso v každom rohu, tu naviac modrá metalíza a sériové šestnásťpalcové zliatinové disky s tvarom označeným ako Limited.

Jasné, Renault mohol ísť do tvarov len prevzatím z Clia, ale to sa, našťastie, nestalo. Zoe je ľahko identifikovateľné s automobilkou, ale zároveň je dostatočne samostatným automobilom, aby vyžarovalo to, že práve vy máte elektromobil a nie bežné auto so spaľovacím motorom.

Modrá farba je výborná na efekt, oblé tvary trochu zmenší oproti bielej. Vpredu je tradičná maska, ako mávajú ostatné Renaulty, akurát tu je pozitívne, že má taký veľký znak. Prečo? Lebo pod ním je konektor na nabíjanie. Odklopíte kosoštvorec a zasuniete kábel. Toto umiestnenie je výhodnejšie z hľadiska nabíjačiek, pretože konektor na niektorej strane vzadu je často horšie nastaviť správne. Takto nabehnete k nabíjačke normálne predom, zapojíte a buď čakáte, alebo idete robiť niečo iné.

Ešte zaujímavejší pohľad na päťdverovú karosériu Zoe je zozadu. Je to stále tradičný malý hatchback, ale číre zadné svetlá vyzerajú naozaj vynikajúco. Nám sa podarilo ich zachytiť aj s námrazou, čo vytváralo naozaj frozen efekt. No a koncovku výfuku asi hľadať nikto nebude. Veď čo by z nej vychádzalo?

Interiér nie je extravagantný

Nasadnutie do vnútra nevytvorí nikomu šok. Na displeje je už veľká časť automobilovej verejnosti zvyknutá. Jeden je pred vodičom a zobrazuje rýchlosť, údaje palubného počítača a hlavne dojazd. Práve dojazd bude najsledovanejšia veličina, lebo toto nie je auto so spaľovacím motorom, ktorému dáte plnú za 15 minút aj s prestávkou na návštevu toalety.

Prístrojová doska nesie niektoré podobné prvky s Cliom, teda stred je takmer rovnaký, vrátane displeja a automatickej klimatizácie. Displej naviac zobrazuje aj toky energie. Fajn, že? Len si uvedomíte, že kúrenie a klimatizácia konštantne uberajú z batérie. Inak to ani nemôže byť. Pred spolujazdcom na prístrojovke je tvar, ktorý vyzerá ako prepojenie na základnej doske počítača. Rovnaký motív sa opakuje aj na stropnici. A to je cool. Či sedí do Clia sme naozaj nezisťovali.

Renault sa neuchýlil ku žiadnemu šialenému radeniu režimov na prevodovej páke. Vyzerá ako páka normálnej automatickej prevodovky. Preto tvrdíme, že s týmto elektrickým autom dokáže jazdiť ktokoľvek a kedykoľvek. Vôbec nepotrebuje žiaden špeciálny výcvik.

Priestor je v malom elektrickom aute naozaj výborný. Výborný teda v rámci triedy. Dôležité však je, že batérie umiestnené v podlahe nezaberajú priestor na batožinu.  A ten je naozaj slušný. Len musíte rátať s tým, že časť bude vždy okupovať kábel na prepojenie s nabíjacou stanicou, či prípadne nabíjačka z 220V siete.

Jazda je iná

Renault Zoe má elektromotor s výkonom 65 kW (88 k). Dosahuje 220 Nm. Hodnoty by zodpovedali 1,5-litrovému naftovému motoru. Len ak máte režim Eco, ktorý máte určite, tak je všetko priškrtené pre optimálnejšie využívanie energie z batérií. Ak však vypnete Eco, tak máte auto, ktoré bude patriť na šprinte zo semaforov k tým rýchlejším, lebo nemusí radiť prevodové stupne.

So Zoe, podobne ako s každým iným elektromobilom, budete mať plánovanie trasy celkom iné. Nebudete bezmyšlienkovite švihať kadiaľ vás pošle navigácia, či Google Maps. Pôjdete s ohľadom na to, kde môžete prípadne nabiť auto. My sme naplánovali dobíjanie v Trenčíne, sú tam tri nabíjacie stanice. Zvolili sme jednu pri tom väčšom obchodnom centre a prispôsobili večeru do McDonaldu. Auto zapojené, návod nikde, QR kód nič neprezradil, tak asi sa to rozbehne. Po návrate po 45 minutách sa naozaj nabitie batérií zmenilo, z 55 bolo 52 percent. Tak hurá skúsiť GreenWay na pumpe vo Veľkých Bierovciach, kde ale vonkoncom nie je čo robiť. Tam to aspoň fungovalo ako malo.

Nabíjanie v Bratislave je omnoho jednoduchšie. Nabíjacie stanice sú na každom rohu, len musíte mať karty od GreenWay a aj od ZSE. Skúsili sme nabíjanie v Boroch a z 8 percent do plného stavu dokázali nabíjačky nabiť za 2 hodiny a 30 minút. To je brutálne rýchlo. Prečo rozoberáme tieto stanice? Lebo doma hádam cez základný kábel nebude nabíjať nikto. Veď to je ako kúpiť si vynikajúcu fľašu archívneho vína a vychľastať ju na lajdáka z plastových pohárov a zapíjať kolou. Ak to myslíte s elektromobilom seriózne, potrebujete nástennú nabíjaciu stanicu aj domov. Trojfázová 11 kW s 16A ističom dokáže doplna Zoe s 40 kWh nabiť za 4 hodiny a 30 minút. Alebo donúťte zamestnávateľa, nech takú nainštaluje.

Každého určite zaujíma dojazd. Veď podľa NEDC má Zoe až 400 kilometrov. Ale podobne ako papierové spotreby je aj prejdená vzdialenosť závislá od toľkých parametrov, že táto méta je takmer nedosiahnuteľná. Aj preto Renault uvádza, že reálne dá Zoe 330 kilometrov. Hneď prvý test bol naozaj extrémny. Diaľnica, diaľničné tempo, 116-120 kilometrov za hodinu. Batériu sme dokázali vyšťaviť v priebehu necelých 200 kilometrov. Lenže na toto Zoe nie je stavaný. Tu už nepracuje ani režim Eco. A naviac sme kúrili, plus občas, na odhmlenie púšťali klimatizáciu. Realita pri nulových teplotách, zimných pneumatikách a používaní v meste a mimo mesto do 90 kilometrov za hodinu prezentuje bezproblémových 250 kilometrov dojazdu. Je to síce menej ako píše Renault, ale pri vonkajšej teplote 15-20 stupňov, keď príliš netreba kúriť a pri použití letných pneumatík s nízkym valivým odporom nebude problém ani tých 330 kilometrov na nabitie.

Primárne auto?

Renault Zoe nie je koncipovaný ako primárne auto. Dokážete s ním dochádzať do zamestnania, dokážete s ním chodiť na kratšie výlety výletným tempom. Ale presuny po diaľnici s ním nebudete skúšať, alebo ich nebudete mať v láske, vtedy je spotreba okolo 24-26 kW bez klimatizácie a kúrenia. Oproti tomu bežne dokážete jazdiť aj okolo 14-15 kW aj v nepriaznivých podmienkach. Takže na dlhšie trasy asi aj tak budete mať, popri Zoe, aj niečo so spaľovacím motorom.

Finálnou otázkou zostáva, či sa elektromobil oplatí. Tento Zoe stojí 34 tisíc. Aktuálne (2017) ešte stále platí 5-tisícová dotácia od štátu, ale hneď musíte rátať s tým, že potrebujete liter až dva na domácu nabíjaciu stanicu. Sme na 31 tisícoch. To nie je zlé, ale stále je malým autom. A Clio s výkonnejšou pohonnou jednotkou 1,2 TCe 120 s automatom EDC stojí 17 tisíc so všetkou potrebnou aj nepotrebnou výbavou. Stále zostáva rozdiel 14 tisíc. Lenže Zoe bude vždy vyžarovať niečo, čo bude hovoriť, že práve vy zachraňujete planétu. Ak by teda energia bola kompletne z obnoviteľných zdrojov. Lenže to už je na inú debatu. Ak chcete elektromobil, tak Zoe je naozaj dobrý a použiteľný.

Renault Zoe R90 Z.E. 40

Motor Synchrónny elektromotor
Objem – cm3
Výkon 65 kW (90 k) pri 3000-11300 ot/min
Krútiaci moment 220 Nm pri 2500 ot/min
Kapacita batérie 40 kWh
Prevodovka
   
Rozmery a hmotnosti  
Dĺžka 4084 mm
Šírka 1730 mm
Výška 1562 mm
Rázvor osí kolies 2588 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1555/1966 kg
Batožinový priestor 338/1225 l
   
Povinné údaje  
Maximálna rýchlosť 135 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 13,2 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 13,3 kWh na 100 km/teoretický dojazd 403 km
Emisie g CO2/km Priame 0 gramov na kilometer