Test Renault Twingo TCe: Pozri hore na slnko

Twingo sa zmenilo. Už to nie je ten trojdverový krpec. Teraz má dverí až päť. Pohon sa presunul na zadnú nápravu. Vlastne tam je aj motor, v kufri. Ale to sme už konštatovali pri teste slabšej verzie Twinga s litrovým trojvalcom s atmosférickým plnením.

Druhou pohonnou jednotkou v ponuke je agregát s označením 0,9 TCe. Ten je rovnaký, ako sa montuje do Clia, či Loganu. Len je samozrejme upravený, aby mohol byť namontovaný zošikma a nie kolmo ako v ostatných autách.

Aj hnedá je funky

Kým prvé Twingo tretej generácie, ktoré sme testovali malo výraznú žltú farbu, druhé bolo odeté do bledšej hnedej. Možno to vyzerá, akoby sa tvárilo nenápadnejšie, ale nie je to celkom tak. Hnedý kus s bielymi pásmi na bokoch pôsobil rovnako výrazne. Možno je to aj tým, že naň ľudia nie sú zvyknutí.

Malé auto s kolesami v rohoch karosérie je síce bratom päťdverového Smartu, ale vyzerá ako samostatný model, bez takýchto konexií. Práve to, že kolesá sú až na koncoch a rázvor je najdlhší možný znamená, že vnútorný priestor nebude klaustrofobický.

Nerobíme to často, ale teraz sme skúšali poklopaním z čoho sú vyrobené materiály. Kapota a blatníky sú plastové, dvere už oceľové. Strecha tejto verzie plátené a na odhalenie materiálu, z ktorého je veko kufra stačil len letmý pohľad. Sklo sa nezaprie.

Hnedé Twingo okrem panoramatickej strechy predvádzalo aj veľké zliatinové disky. Priemer 16 palcov je, vzhľadom na veľkosť auta, naozaj úctyhodným číslom. Usporiadanie s motorom vzadu zase predurčilo setup pneumatík. Predné so zadnými neprehodíte. Vpredu majú totiž šírku 175 a vzadu až 205 milimetrov. Dôvodom je ľahšie ovládanie pri zatáčaní v nízkych rýchlostiach a lepšia priľnavosť pri akcelerácii.

Vietor vo vlasoch

Odsúvacia plátená strecha je veľkým lákadlom. Najmä keď prichádzajú teplé dni. Príplatok 1000 eur rozhodne odporúčame. Síce prepúšťa trochu viac hluku do interiéru, podobne ako pri Peugeote 108, ale to spozorujete najmä pri diaľničnom tempe a predbiehaní kamiónov.

V interiéri veľa zmien v porovnaní s uzavretou verziou nepociťujete. Rovnaký volant s lesklými čiernymi plochami, rovnaký ukazovateľ rýchlosti bez otáčkomera, či teplomera chladiacej kvapaliny, rovnaké tvrdé plasty. Ale bielo-čierna kombinácia pôsobí príjemne. Vynikajúce sú detaily, konkrétne odkladací priečinok, ktorý sa dá vytiahnuť ako taška. Týchto 50 eur jednoducho treba obetovať. Ešte krajšie je vyobrazenie auta zboku na držiakoch na zadných dverách, či na spodku držiaka na nápoje v strede auta.

Tlačidlo otvárania strechy je umiestnené hneď pri stropnom osvetlení. Na úplné otvorenie ho musíte držať po celú dobu, ale v momente ako sa prerod skončí, je z Twinga úplne iné auto. Už nie je malým agresívnym mestským dravcom. Skôr by si rado užívalo kľukaté cestičky po pobreží minimálne jazera, ideálne mora.

V porovnaní s banánovým Twingom bolo toto vybavené úplne kompletne. Navigácia cez dotykový systém R-Link a automatická klimatizácia sú tiež prvky, ktoré sa dajú len odporučiť. V porovnaní so slabším modelom sa zmenila ešte jedna, na oko nepodstatná, vec. Hlavica radiacej páky je taká ako v modeloch RS, je v Mégane, aj v predchádzajúcom Cliu Ange&Daemon.

Špeciál skupiny B

Ovládanie malého Twinga je super, veď s pohonom zadnej nápravy a motorom vzadu má setup podobný Porsche. Až na to, že Nemec má motor až za zadnou nápravou, kým Twingo nad ňou. Spolu s driftérskym uhlom natočenia predných kolies to vyzerá na zábavu. Ona to aj zábava je. Síce na niektorých cestách sa môže zdať, že podvozok je pritvrdý, ale v momente ako sa dostanete na peknú kľukatú cestu budete ďakovať, že je takto naladený.

Len vtedy nesmiete zabudnúť vypnúť režim ECO. Inak budete mať motor poriadne priškrtený a zameraný na spotrebu. My sme celkovo jazdili za 5 litrov, ale aj s diaľnicami a podobnými nepriateľmi spotreby, čiže by sa dalo aj za 4,5. Spotreba bola dokonca nižšia ko sme mali na atmosfére. Ale späť k neECOlogikému režimu.

Zošliapnutie pedálu má síce malú odmlku, ale keď sa motor preberie, tak znie ako špeciály rally skupiny B. Audi Quattro S1 a Lancia Delta S4 najviac pripomínajú soundtrack malého Twinga. Aj keď pri krpcovi to je tlmenejšie. Návykové je to však rovnako. Ten zvuk budete chcieť počuť pri každom zrýchlení. Je ešte návykovejší ako polomer otáčania, vďaka ktorému sa otočíte na jedenkrát, tam, kde s inými autami potrebujete manéver dopredu-dozadu-dopredu.

Zadný pohon, vzadu motor a veľký uhol natočenia predných kolies zvádzajú k myšlienkam na drift. Lenže na to zabudnite, nepotrebujete to riešiť. Otvoríte strechu a budete si skôr užívať kontakt s prírodou ako snahy o odtrhnutie zadnej nápravy. Po pravde, kvôli ESP a širokým zadným pneumatikám sú naozaj zbytočné.

Najlepší medzi malými?

Twingo naozaj patrí medzi najlepšie mikroautá. Päť dverí pridáva aj praktickosť, ktorú jemne degraduje malý batožinový priestor. Pocit z jazdy a najmä zo zvuku je ale vynikajúci. Krpec sa ovláda výborne, len na horších cestách vie byť neposedný. Prevodovka s výbornou hlavicou radiacej páky má nelogické radenie spiatočky. Potiahnete prstenec a dáte vpravo dozadu. To by šlo aj bez prstenca. Najväčšia nevýhoda auta bude jeho cena. Teda konkrétne tohto kusu. Stojí viac ako 14 tisíc eur. Za to máte napríklad Clio Grandtour, aj keď bez otváracej strechy. Alebo aj niektoré verzie Mégane sa dajú za porovnateľné peniaze kúpiť. Lenže to budete mať obyčajnejšie auto, s Twingom získate akýsi funky výraz a úsmev na tvári nonstop, hlavne ak zrolujete dole strechu. Možno to príde vhod, ak si sklopíte sedadlo spolujazdca a ľahnete si. Výhľad na nebo nie je na zahodenie.

Renault Twingo Energy TCe 90 Intens

Motor R3
Objem 898 cm3
Výkon 66 kW (90 k) pri 5500 ot/min
Krútiaci moment 135 Nm pri 2500 ot/min
Prevodovka Manuál 5 stupňov
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka 3595 mm
Šírka 1646 mm
Výška 1554 mm
Rázvor osí kolies 2492 mm
Hmotnosť (prevádzková/celková) 1018/1382 kg
Batožinový priestor 188/219 l
Povinné údaje
Maximálna rýchlosť 165 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 10,8 s
Spotreba (mesto/mimo/komb) 4,9/3,9/4,3
Emisie g CO2/km 99